Přehled energetické legislativy Ing. Ladislav Havel Ing. Jindřich Mühlhofer Brno 29. 11. 2005 © 2005 Ministerstvo průmyslu a obchodu.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zkušenosti SEI z kontrol energeticky úsporných opatření v budovách
Advertisements

Zkušenosti s prokazováním původu elektřiny z druhotných a obnovitelných zdrojů elektřiny Ladislav Havel © 2006 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Novela zákona č. 458/2000 Sb. v oblasti plynárenství Ing. Martin Pecina MBA náměstek ministra © 2004 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Podpora KVET v novele zákona o hospodaření energií
Energetická legislativa Zákon č.406/2000 Sb.,o hospodaření energií Vyhláška 252/2001Sb., o způsobu výkupu elektřiny z obnovitelných zdrojů a KVET Liberec.
XV. Seminář energetiků Regulace v EU a v ČR a vliv nové legislativy na ERÚ Jelenovská nad Valašskými Klobouky 19. a Josef FIŘT - ERÚ.
První zkušenosti ze vstupu ČR do EÚ Dopady na energetiku a průmysl Pohled ERÚ konference AEM 14. a 15. září 2005 Praha Josef Fiřt - ERÚ.
Požadavky ERÚ a povinnosti českého účastníka při účasti na německém trhu Blahoslav Němeček Místopředseda a ředitel sekce regulace ERÚ.
Novela energetického zákona a teplárenství. Evropská legislativa a teplárenství EU nemá žádnou ucelenou směrnici týkající se teplárenství Novela energetického.
Předpokládaný vývoj české elektroenergetiky Pozice ERÚ seminář VSE 28. května 2007 – Praha Josef Fiřt - ERÚ.
Postavení ERÚ v novele energetické legislativy Blahoslav Němeček místopředseda a ředitel sekce licencí a regulace.
Stav přípravy novelizace energetických zákonů a vyhlášek a účinnost užití energie v průmyslu Současný stav energetické legislativy v ČR Seminář AEM
Pravidla trhu s plynem v ČR - účastníci trhu s plynem Říčany, červen 2003 Pavel Dočekal, Transgas, a.s.
Činnost územního inspektorátu pro Zlínský kraj
Nová koncepce a změny v činnosti Státní energetické inspekce v souvislosti s novelami zákonů č. 458/2000 Sb. a č. 406/2000 Sb. Činnost územního inspektorátu.
8. března 2007AEM, SVSE - PRAHA 1 Návrhy ERÚ na novelu energetického zákona Blahoslav Němeček místopředseda a ředitel sekce regulace.
Zákon o podporovaných zdrojích energie
PLYNÁRENSTVÍ zákon č. 458/2000 Sb., z hlediska kontrolní činnosti SEI Ing. Otta Hofman vedoucí oddělení plynárenství.
Zásady pozorování a vyjednávání Soustředění – zaznamenat (podívat se) – udržet (zobrazit) v povědomí – představit si – (opakovat, pokud se nezdaří /doma/)
1 Zákon o podpoře výroby elektřiny a tepelné energie z obnovitelných zdrojů energie Seminář AEM, , Praha Josef Fiřt Ministerstvo průmyslu a obchodu.
1 Stav novelizace energetických zákonů a vyhlášek a účinnost užití energie v průmyslu Současný stav energetické legislativy v ČR Seminář AEM Brno – 20.
Funkce OTE v provádění zákona o podpoře výroby elektřiny z OZE
PDS - způsob předávání dat Operátorovi trhu Jednání s provozovateli LDS Miroslav Řehoř.
15. dubna 2008Praha 1 Novela energetického zákona ve vztahu k ERÚ Blahoslav Němeček místopředseda a ředitel sekce regulace.
Sustainable Construction and RES in the Czech Republic Irena Plocková Ministry of Industry and Trade CR, Na Františku 32, Praha, CR.
Významné změny v novele EZ AEM , Poděbrady Pavel Dočekal.
Novela zákona č. 458/2000 Sb., v oblasti plynárenství
Smluvní vztahy a registrace u Operátora trhu s elektřinou, a. s
První zkušenosti s aplikací novely energetických zákonů a vyhlášek Role ERÚ v novelizované energetické legislativě seminář AEM , Brno Josef.
Zákon o podpoře výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů Ing. František Plecháč Státní energetická inspekce.
ČEPS v podmínkách nové legislativy
EURO Gas Business Breakfast Plynárenství před a po otevření trhu z pohledu distributora plynu Ing. Josef Kastl President, Česká plynárenská unie Praha,
Smluvní vztahy a registrace Jaroslav Žákovčík PRAHA
Smluvní vztahy a registrace Jaroslav Žákovčík Praha
Zákon o podpoře výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů Ladislav Pazdera Ministerstvo průmyslu a obchodu Seminář AEM Praha,
Výroba elektřiny z obnovitelných zdrojů v ČR v roce 2004 Ladislav Pazdera Ministerstvo průmyslu a obchodu Seminář AEM MSV Brno,
Otevírání trhu s elektřinou základní pravidla a informace
Zákon č. 670/2004 Sb. (Novela zákona č. 458/2000 Sb.) v oblasti plynárenství Ing. Jan Zaplatílek © 2004 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
1 Brno, Ing. Petr Fajmon Dopady liberalizace a legislativních změn na JMP,a.s.
Energetická legislativa Příprava zákona o výkupu energie z obnovitelných zdrojů a kogenerace Poděbrady 19. března 2003 Ing. Miroslav DOSTÁL Česká energetická.
Energetika ČR a její vyhlídky Základní změny zákona č Sb Ladislav Havel © 2004 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Systém kontrolní činnosti SEI
NOVÉ DANĚ V NA ENERGIE 27. listopadu 2007 Seminář AEM „Panelová diskuse ke spotřebním daním na energie“ JAN KANTA ředitel sekce Pravidla trhu.
Systém kontrolní činnosti SEI
Novela zákona č. 458/2000 Sb. v oblasti plynárenství Ing. Jan Zaplatílek © 2004 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Příprava změn zákona č. 458/2000 Sb. v oblasti plynárenství Ing. Jan Zaplatílek Odbor plynárenství a kapalných paliv Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Energetická legislativa v ČR v roce 2007 a další výhled JUDr. Ivanka Boušová MPO ¨
Ing.K.Šimeček Stav otvírání trhu s energií v ČR z pohledu SVSE Září 2002.
Sekundární legislativa ERÚ a navazující cenová rozhodnutí
Pohled MŽP na novely energetických zákonů Doc. Ing. Miroslav Hájek, Ph.D. Ministerstvo životního prostředí Vršovická Praha 10 Tel..:
Lokální distribuční soustavy – nejdůležitější zásady
Stav otevření trhu a energetické legislativy v ČR z pohledu spotřebitelů a nezávislých výrobců Ing. Bohuslav Bernátek - ENERGETIKA TŘINEC, a. s. Ostrava.
Státní energetická inspekce
Propojení zákona o integrované prevenci a zákona o hospodaření energií Ing. František Plecháč Státní energetická inspekce.
Obchodování s elektřinou v ČR a vývoj po vstupu do EU Miroslav Marvan Konference AEM Česká energetika po vstupu do EU 8. září 2004.
Podpora obnovitelných zdrojů podle návrhu nového zákona a souvisejících vyhlášek Stanislav Trávníček ERÚ.
10.listopadu 2003ČEA, Ing.Josef Bubeník Zákon o podpoře výroby elektřiny a tepelné energie z obnovitelných zdrojů energie.
Problematika podpory KVET a druhotných energetických zdrojů v novele energetického zákona Ing. Ladislav Havel © 2004 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Česká energetika ve sjednocené Evropě Vliv směrnic EU na energetickou legislativu ČR Konference AEM 10. a 11. září 2003 P r a h a Josef Fiřt Ministerstvo.
Novela energetického zákona z pohledu ERÚ Ing. Blahoslav Němeček místopředseda a ředitel sekce regulace.
Lokální distribuční soustavy – nejdůležitější zásady
Lokální distribuční soustavy – nejdůležitější zásady z pohledu roku 2005 Martin Kašák Energetický regulační úřad 7. října 2004.
Asociace energetických manažerů Brno, 20. září 2004 Energetický zákon ELEKTROENERGETIKA A TEPLÁRENSTVÍ Ladislav Havel © 2004 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Smluvní vztahy a registrace- držitelé licence na distribuci Jaroslav Žákovčík Praha
Legislativa a cenová rozhodnutí z pohledu roku 2005
NÁRODNÍ ALOKAČNÍ PLÁN, OBCHODOVÁNÍ SE SKLENÍKOVÝMI PLYNY, DOPADY ZÁKONA O INTEGROVANÉ PREVENCI NA PRŮMYSL Ing. Josef Bubeník Česká energetická agentura.
Novela Energetického zákona změny a zkušenosti v oblasti elektroenergetiky a teplárenství Brno Ing. Josef Snítilý © 2005 Ministerstvo průmyslu.
Hodnocení členství ČR v EU z pohledu velké průmyslové energetiky Ing. Petr Matuszek Konference AEM 2005 Praha 14. – 15. září 2005.
Novela energetického zákona z pohledu ERÚ Blahoslav Němeček místopředseda a ředitel sekce licencí a regulace.
Fungování energetických trhů v EU a ČR Dopady chystaných změn energetických koncepcí na energetiku a její zákazníky 1. listopadu 2012 Ing. Jiří Bis.
Transkript prezentace:

Přehled energetické legislativy Ing. Ladislav Havel Ing. Jindřich Mühlhofer Brno © 2005 Ministerstvo průmyslu a obchodu

 2004  Ministerstvo průmyslu a obchodu 2 Legislativní rámec EU pro energetiku Směrnice 2003/54elektroenergetika Směrnice 2003/55plynárenství Směrnice 2001/77obnovitelné zdroje Směrnice 2004/8kombinovaná výroba Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2003/54/ES o společných pravidlech pro vnitřní trh s elektrickou energií a kterou se zrušuje Směrnice 96/92/ES. Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2003/55/ES o společných pravidlech pro vnitřní trh se zemním plynem a kterou se zrušuje Směrnice 98/30/ES. Nařízení (ES) č. 1228/2003 Evropského parlamentu a Rady ze dne 26. června 2003 o podmínkách pro přístup k síti přeshraniční výměny elektrické energie. Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2004/8/ES o prosazování kombinované výroby elektřiny a tepla založené na poptávce po užitečném teple na vnitřním energetickém trhu.

 2004  Ministerstvo průmyslu a obchodu 3 Směrnice 2003/54 Vydána Platná Účinná pro členské státy od

 2004  Ministerstvo průmyslu a obchodu 4 Směrnice 2003/54 Otevírání trhu s elektřinou Přístup třetích stran k sítím Autorizační přístup Veřejná služba Universální služba Oddělení provozovatele distribuční soustavy Oddělení provozovatele přenosové soustavy

 2004  Ministerstvo průmyslu a obchodu 5 Směrnice 2003/54 Povinnost veřejné služby a ochrana zákazníka bezpečnost, nepřetržitost, kvalita dodávky el. cena dodávané elektřiny ochrana životního prostředí Universální služba právo na dodávku el. – kvalita - cena

 2004  Ministerstvo průmyslu a obchodu 6 Směrnice 2003/54 Ochrana slabých a bezbranných zákazníků Právo na uzavření smlouvy lhůta připojení informace o sazbách náhrady za nedodržení kvality služeb postupy řešení sporů způsoby placení právo na odstoupení od smlouvy bezplatná změna dodavatele

 2004  Ministerstvo průmyslu a obchodu 7 Energetický zákon Obecná část (§ 1 – 20) Elektroenergetika (§ 21 – 54) Plynárenství (§ 55 – 75) Teplárenství (§ 76 – 89) Pokuty, Státní energetická inspekce, závěr (§ 90 …)

 2004  Ministerstvo průmyslu a obchodu 8 Energetický zákon Podnikat v energetických odvětvích na území České republiky mohou za podmínek stanovených tímto zákonem fyzické či právnické osoby pouze na základě státního souhlasu, kterým je licence udělená Energetickým regulačním úřadem. Licence podle tohoto zákona se neuděluje na obchod, výrobu, distribuci a uskladňování propan-butanu a jeho směsí, pokud se nejedná o distribuci potrubními systémy, a na výrobu tepelné energie určené pro dodávku konečným spotřebitelům jedním odběrným tepelným zařízením ze zdroje tepelné energie umístěného v tomtéž objektu. Dále se licence podle tohoto zákona neuděluje na činnost, kdy odběratel poskytuje odebranou elektřinu, plyn nebo tepelnou energii jiné fyzické či právnické osobě prostřednictvím vlastního nebo jím provozovaného odběrného zařízení, přičemž náklady na nákup elektřiny, plynu nebo tepelné energie na tyto osoby pouze rozúčtuje dohodnutým nebo určeným způsobem a nejedná se o podnikání.

 2004  Ministerstvo průmyslu a obchodu 9 Energetický zákon Licence (§ 4) Výlučné licence Přenos elektřiny Přeprava plynu OTE Veřejná služba Univerzální služba

 2004  Ministerstvo průmyslu a obchodu 10 Energetický zákon Dodavatel poslední instance (§ 12a): je povinen dodávat elektřinu nebo plyn za ceny stanovené Energetickým regulačním úřadem domácnostem a malým zákazníkům, kteří o to požádají Držitel licence na obchod s elektřinou nebo na obchod s plynem O jeho výběru rozhoduje Energetický regulační úřad Neoprávněný odběr.

 2004  Ministerstvo průmyslu a obchodu 11 Energetický zákon Dodavatel poslední instance je povinen dodávat elektřinu nejdéle po dobu 3 měsíců ostatním oprávněným zákazníkům, kteří využili práva volby dodavatele, ale jejichž dodavatel elektřiny pozbude v průběhu výkonu licencované činnosti oprávnění nebo možnost uskutečňovat dodávku elektřiny a tito zákazníci nemají ke dni přerušení nebo ukončení činnosti dodavatele zajištěnu dodávku jiným způsobem

 2004  Ministerstvo průmyslu a obchodu 12 Energetický zákon Ministerstvo průmyslu a obchodu (§ 16) Autorizace elektroenergetika teplárenství plynárenství Nabídkové řízení Informační povinnosti vůči Komisi evropských společenství podle směrnic č. 2003/54, 2003/55, 2004/8 Omezení dovozu elektřiny

 2004  Ministerstvo průmyslu a obchodu 13 Energetický zákon Energetický regulační úřad (§ 17) podpora hospodářské soutěže, podpora využívání obnovitelných a druhotných zdrojů energie a ochrana zájmů spotřebitelů energií kvalita dodávek a služeb souvisejících s regulovanými činnostmi v elektroenergetice a plynárenství, včetně výše náhrad za její nedodržení

 2004  Ministerstvo průmyslu a obchodu 14 Energetický zákon Otvírání trhu s elektřinou Směrnice 2003/ všichni zákazníci mimo domácností Od všichni zákazníci Energetický zákon (§ 21) 1. leden 2005 všichni zákazníci mimo domácností 1. leden 2006 všichni zákazníci

 2004  Ministerstvo průmyslu a obchodu 15 Energetický zákon Účastníci trhu s elektřinou výrobce elektřiny(§ 23) provozovatel přenosové soustavy(§ 24, § 24a) provozovatel distribuční soustavy(§ 25, § 25a) operátor trhu s elektřinou(§ 27) oprávněný zákazník(§ 28) chráněný zákazník(§ 29) obchodník s elektřinou(§ 30)

 2004  Ministerstvo průmyslu a obchodu 16 Energetický zákon Výrobce elektřiny (§ 23) je povinen: informovat účastníky trhu s elektřinou způsobem umožňujícím dálkový přístup o podílu zdrojů elektřiny použitých pro výrobu elektřiny v uplynulém roce, o množství emisí CO 2 a o množství radioaktivního odpadu vyprodukovaného při výrobě elektřiny v uplynulém roce,

 2004  Ministerstvo průmyslu a obchodu 17 Energetický zákon Provozovatel přenosové soustavy (§ 24, 24a) nesmí být držitelem licence na obchod s elektřinou, distribuci elektřiny a výrobu elektřiny. Obstarávání elektřiny pro zajišťování spolehlivého provozování přenosové soustavy není považováno za obchod s elektřinou. je povinen obstarávat za nejnižší náklady podpůrné služby a elektřinu pro krytí ztrát elektřiny v přenosové soustavě a pro vlastní potřebu, pro předcházení poruchovým stavům a stavům nouze a pro řešení poruchových stavů a stavů nouze obstarávat v nezbytném rozsahu elektřinu, a to i ze zahraničí

 2004  Ministerstvo průmyslu a obchodu 18 Energetický zákon Provozovatel přenosové soustavy je povinen zpracovávat a předávat ministerstvu a Energetickému regulačnímu úřadu jednou ročně nejpozději do 1. března zprávu o kvalitě a úrovni údržby zařízení přenosové soustavy a o opatřeních na pokrytí špičkové spotřeby elektřiny a řešení výpadku výroben elektřiny

 2004  Ministerstvo průmyslu a obchodu 19 Energetický zákon Oddělení provozovatele přenosové, přepravní soustavy (§ 24a, § 58a) Oddělení provozovatele distribuční soustavy (§ 25a, § 59a) Vertikálně integrovaný podnikatel Vertikálně integrovaný plynárenský podnikatel

 2004  Ministerstvo průmyslu a obchodu 20 Energetický zákon Provozovatel distribuční soustavy (§ 25, 25a) Provozovatel distribuční soustavy, k jehož soustavě je připojeno více než odběrných míst konečných zákazníků, nesmí být od 1. ledna 2007 souběžným držitelem licence na výrobu elektřiny, přenos elektřiny, obchod s elektřinou nebo obchod s plynem, jinak tyto ostatní souběžně držené licence k 1. lednu 2007 zanikají.

 2004  Ministerstvo průmyslu a obchodu 21 Energetický zákon Provozovatel distribuční soustavy je povinen do 31. prosince 2004 na základě žádosti chráněného zákazníka nebo provozovatele distribuční soustavy, který nemá právo volby dodavatele podle odstavce 4 písm. b), uzavřít s nimi smlouvu o dodávce elektřiny podle § 50 a na základě této smlouvy jim dodávat elektřinu za regulované ceny; tato povinnost platí pro provozovatele distribuční soustavy, k jehož zařízení je připojeno méně než odběrných míst konečných zákazníků do 31. prosince 2005

 2004  Ministerstvo průmyslu a obchodu 22 Energetický zákon Provozovatel distribuční soustavy je povinen do 31. prosince 2004 na základě žádosti u zákazníků odebírajících elektřinu ze sítí nízkého napětí, kteří nejsou vybaveni průběhovým měřením, přiřadit odpovídající typový diagram dodávek v souladu s prováděcím právním předpisem dodržovat parametry a zveřejňovat ukazatele kvality dodávek elektřiny a služeb stanovené prováděcím právním předpisem

 2004  Ministerstvo průmyslu a obchodu 23 Energetický zákon Provozovatel distribuční soustavy je povinen do 31. prosince 2005 dodávat elektřinu chráněným zákazníkům na základě licence na distribuci elektřiny, pokud k jeho zařízení je připojeno méně než odběrných míst konečných zákazníků zpracovávat a předávat ministerstvu a Energetickému regulačnímu úřadu jednou ročně nejpozději do 1. března následujícího kalendářního roku zprávu o kvalitě a úrovni údržby zařízení distribuční soustavy

 2004  Ministerstvo průmyslu a obchodu 24 Energetický zákon. Provozovatel distribuční soustavy je povinen řídit se pokyny provozovatele přenosové soustavy při činnostech bezprostředně zamezujících stavu nouze, při stavech nouze podle § 54 odst. 2 a při likvidaci následků stavů nouze provozovatel distribuční soustavy přímo připojené na přenosovou soustavu je povinen hradit výrobcům připojeným k jeho distribuční soustavě příspěvky k ceně elektřiny z kombinované výroby elektřiny a tepla nebo vyrobené z druhotných energetických zdrojů v množství stanoveném podle prováděcího právního předpisu

 2004  Ministerstvo průmyslu a obchodu 25 Energetický zákon Oddělení provozovatelů distribučních soustav Směrnice Zákon

 2004  Ministerstvo průmyslu a obchodu 26 Energetický zákon Oprávněný zákazník (§ 28) má právo na informace o celkové směsi paliv dodavatele a informace o dopadu na životní prostředí, v případě malých zákazníků a domácností na dodávku elektřiny v kvalitě stanovené prováděcím právním předpisem za regulované ceny od dodavatele poslední instance v případě, že o ni požádá, na bezplatnou změnu dodavatele elektřiny podle Pravidel trhu s elektřinou

 2004  Ministerstvo průmyslu a obchodu 27 Energetický zákon Oprávněný zákazník je povinen řídit se pokyny technického dispečinku provozovatele přenosové soustavy nebo příslušného provozovatele distribuční soustavy, ke které je jeho zařízení připojeno, při činnostech bezprostředně zamezujících stavu nouze, při stavech nouze a při likvidaci následků stavů nouze, podílet se podle výše odebíraného příkonu na úhradě oprávněných nákladů provozovatele přenosové soustavy nebo provozovatele příslušné distribuční soustavy spojených s připojením svého zařízení a se zajištěním požadovaného příkonu ve výši vypočtené způsobem stanoveným prováděcím právním předpisem

 2004  Ministerstvo průmyslu a obchodu 28 Energetický zákon Oprávněný zákazník Vlastník nemovitosti, do které je oprávněným zákazníkům dodávána elektřina na základě smlouvy, je povinen tuto dodávku oprávněným zákazníkům umožnit, udržovat společné elektrické zařízení sloužící pro tuto dodávku ve stavu, který odpovídá právním předpisům a technickým normám, poskytovat technické údaje o tomto elektrickém zařízení držiteli licence na distribuci elektřiny, umožnit držiteli licence na distribuci elektřiny přístup k tomuto elektrickému zařízení. Společné elektrické zařízení pro dodávku elektřiny oprávněným zákazníkům v jedné nemovitosti je součástí této nemovitosti.

 2004  Ministerstvo průmyslu a obchodu 29 Energetický zákon Chráněný zákazník (§ 29) má právo na připojení svého odběrného elektrického zařízení k distribuční soustavě v souladu s uzavřenou smlouvou, splní-li podmínky připojení stanovené prováděcím právním předpisem, na dodávku elektřiny za regulované ceny a v kvalitě stanovené prováděcím právním předpisem; do 31. prosince 2004 je dodávka elektřiny chráněnému zákazníkovi uskutečňována na základě licence na distribuci elektřiny a od 1. ledna 2005 je uskutečňována na základě licence na obchod s elektřinou, s výjimkou podle § 25 odst. 11 písm. y)

 2004  Ministerstvo průmyslu a obchodu 30 Energetický zákon Chráněný zákazník má právo na informace o celkové směsi paliv dodavatele a informace o dopadu na životní prostředí je povinen podílet se podle výše odebíraného příkonu na úhradě oprávněných nákladů provozovatele distribuční soustavy spojených s připojením a se zajištěním požadovaného příkonu ve výši vypočtené způsobem stanoveným prováděcím právním předpisem

 2004  Ministerstvo průmyslu a obchodu 31 Energetický zákon Obchodník s elektřinou (§ 30) má právo nakupovat elektřinu na území České republiky od držitelů licence na výrobu a od držitelů licence na obchod a prodávat ji ostatním účastníkům trhu s elektřinou, s výjimkou chráněných zákazníků; povinnost podle odstavce 2 písm. g) tím není dotčena na poskytnutí informací od operátora trhu s elektřinou nezbytných k vyúčtování dodávek elektřiny konečným zákazníkům, ukončit nebo přerušit dodávku elektřiny konečným zákazníkům při neoprávněném odběru elektřiny

 2004  Ministerstvo průmyslu a obchodu 32 Energetický zákon Obchodník s elektřinou je povinen nabízet konečným zákazníkům spravedlivý a nediskriminující výběr způsobu platby za dodanou elektřinu, upozornit malé zákazníky a domácnosti nejpozději 2 měsíce předem na záměr změnit smluvní podmínky, uvádět při vyúčtování dodané elektřiny konečným zákazníkům jako součást dokladů: 1. údaje o podílu každého zdroje elektřiny na celkové směsi paliv dodavatele za předchozí rok, 2. odkaz na veřejný zdroj informací o dopadu výroby elektřiny na životní prostředí

 2004  Ministerstvo průmyslu a obchodu 33 Energetický zákon Obchodník s elektřinou je povinen uzavřít smlouvu o dodávce elektřiny a dodávat elektřinu chráněným zákazníkům za regulované ceny, jde-li o obchodníka s elektřinou, který je součástí vertikálně integrovaného podnikatele nebo který vznikl v důsledku jeho oddělení podle tohoto zákona; tuto povinnost má obchodník k chráněným zákazníkům, jejichž odběrná místa jsou připojena k distribuční soustavě ve vymezeném území vertikálně integrovaného podnikatele nebo provozovatele distribuční soustavy, který vznikl oddělením podle tohoto zákona z téhož vertikálně integrovaného podnikatele

 2004  Ministerstvo průmyslu a obchodu 34 Energetický zákon Obnovitelné zdroje (§ 31) Kombinovaná výroba elektřiny a tepla (§ 32) Druhotné zdroje (§ 32) Stejné principy zacházení s elektřinou Přednostní právo na připojení Přednostní právo na dopravu elektřiny

 2004  Ministerstvo průmyslu a obchodu 35 Energetický zákon Smlouvy mezi účastníky trhu s elektřinou (§ 50) Smlouva o dodávce elektřiny Smlouva o sdružených službách dodávky elektřiny Smlouva o připojení Smlouva o přenosu elektřiny Smlouva o distribuci elektřiny

 2004  Ministerstvo průmyslu a obchodu 36 Energetický zákon Smlouvy mezi účastníky trhu s elektřinou Smlouva o dodávce regulační energie Smlouva o přístupu na organizovaný krátkodobý trh s elektřinou Smlouva o přístupu na vyrovnávací trh s regulační energií Smlouva o poskytování podpůrných služeb Smlouva o předávání technických údajů Smlouva o zúčtování odchylek

 2004  Ministerstvo průmyslu a obchodu 37 Energetický zákon Plynárenství (§ 55 – 75) Účastníci trhu s plynem výrobce (§ 57) provozovatel přepravní soustavy (§ 58) provozovatelé distribučních soustav (§ 59) provozovatelé podzemních zásobníků (§ 60) obchodníci s plynem (§ 61) koneční zákazníci (§ 62, § 63)

 2004  Ministerstvo průmyslu a obchodu 38 Energetický zákon Otvírání trhu s plynem § 55 Směrnice 2003/55/EC od všichni koneční zákazníci mimo domácností od všichni koneční zákazníci

 2004  Ministerstvo průmyslu a obchodu 39 Energetický zákon Otvírání trhu s plynem od 1. ledna 2005 jsou za podmínek stanovených tímto zákonem oprávněnými zákazníky všichni koneční zákazníci jejichž roční spotřeba vztažená na jedno odběrné místo překročila v roce 2003 hodnotu 15 mil. m 3 zemního plynu a dále všichni držitelé licence na výrobu elektřiny, spalující plyn v tepelných elektrárnách nebo při kombinované výrobě elektřiny a tepla a to v rozsahu své spotřeby na tuto výrobu

 2004  Ministerstvo průmyslu a obchodu 40 Energetický zákon Otvírání trhu s plynem od 1. ledna 2006 jsou za podmínek stanovených tímto zákonem oprávněnými zákazníky všichni koneční zákazníci s výjimkou domácností od 1. ledna 2007 jsou za podmínek stanovených tímto zákonem oprávněnými zákazníky všichni koneční zákazníci

 2004  Ministerstvo průmyslu a obchodu 41 Energetický zákon Směrnice 2003/55/EC provozovatel přepravní soustavy musí být do právně oddělen Energetický zákon provozovatel přepravní soustavy musí být od právně oddělen (§ 58a)

 2004  Ministerstvo průmyslu a obchodu 42 Energetický zákon Trh s plynem rozdělení činností na regulované a neregulované harmonogram otevírání trhu s plynem povinné vybavení konečných zákazníků měřícím zařízením stanovené povinnosti v oblasti zásobování chráněných zákazníků právní oddělení provozovatele přepravní soustavy a provozovatelů distribučních soustav

 2004  Ministerstvo průmyslu a obchodu 43 Energetický zákon Trh s plynem dočasné pozastavení povinnosti umožnit přístup třetích stran do soustav a zásobníků smlouvy mezi účastníky trhu s plynem Bilanční centrum bezpečnost a spolehlivost úpravy v oblasti omezení dovozu a vývozu plynu

 2004  Ministerstvo průmyslu a obchodu 44 Energetický zákon Ceny za distribuci plynu, za přepravu plynu konečným zákazníkům na území České republiky, za volnou akumulaci, za dodávku plynu chráněným zákazníkům a dodávku poslední instance reguluje Energetický regulační úřad.

 2004  Ministerstvo průmyslu a obchodu 45 Energetický zákon Provozovatel přepravní soustavy a provozovatelé distribučních soustav jsou povinni do 31. prosince 2004 vybavit všechny konečné zákazníky, jejichž odběrné plynové zařízení je připojeno na jimi provozovanou soustavu, a jejichž odběr plynu na příslušném odběrném místě byl v roce 2003 vyšší než 15 mil. m 3 Provozovatel přepravní soustavy a provozovatelé distribučních soustav jsou povinni do 31. prosince 2005 vybavit všechny konečné zákazníky, jejichž odběrné plynové zařízení je připojeno na jimi provozovanou soustavu, a jejichž odběr plynu na příslušném odběrném místě byl v předcházejícím kalendářním roce vyšší než 400 tis. m 3 průběhovým měřením

 2004  Ministerstvo průmyslu a obchodu 46 Energetický zákon Všichni koneční zákazníci, s výjimkou domácností, mají právo požádat příslušného provozovatele přepravní nebo distribuční soustavy, aby je vybavil průběhovým měřením s dálkovým přenosem dat, nebo průběhovým měřením. Provozovatel příslušné soustavy je povinen jejich žádosti vyhovět, pokud je to technicky možné. Pokud se však nejedná o konečné zákazníky s ročním odběrem nad 15 mil. m 3 v případě průběhového měření s dálkovým přenosem dat nebo o konečné zákazníky s ročním odběrem nad 400 tis. m 3 v případě průběhového měření, jsou koneční zákazníci povinni uhradit příslušnému provozovateli náklady na vybavení tímto měřením.

 2004  Ministerstvo průmyslu a obchodu 47 Energetický zákon U oprávněných zákazníků, jejichž roční odběr plynu na jednom odběrném místě nepřesáhne 400 tis. m 3, je časový průběh měření, pokud nemají instalováno průběhové měření, nahrazen typovým diagramem dodávek. Podrobnosti stanovení typového diagramu dodávek a pravidla jeho přiřazení konečnému zákazníkovi stanoví Pravidla trhu s plynem.

 2004  Ministerstvo průmyslu a obchodu 48 Energetický zákon Chráněný zákazník má právo na zajištění dodávky plynu za regulované ceny; do 31. prosince 2004 je dodávka chráněnému zákazníkovi uskutečňována na základě licence na přepravu plynu nebo licence na distribuci plynu a od 1.ledna 2005 je uskutečňována na základě licence na obchod s plynem.

 2004  Ministerstvo průmyslu a obchodu 49 Energetický zákon Přechodná a závěrečná ustanovení k úpravě Energetického zákona účinné od 30. prosince 2004 Práva a povinnosti vyplývající ze smluv o dodávce elektřiny a ze smluv o sdružených službách dodávky elektřiny uzavřených souběžným držitelem licence na distribuci elektřiny a licence na obchod s elektřinou, přecházejí na držitele licence na obchod s elektřinou, který vznikl v souvislosti s oddělením podle § 25a zákona č. 458/2000 Sb.

 2004  Ministerstvo průmyslu a obchodu 50 Energetický zákon Stane-li se chráněný zákazník podle § 21 nebo § 55 oprávněným zákazníkem, není smlouva o dodávce elektřiny nebo o dodávce plynu uzavřená podle dosavadních předpisů dotčena a nadále se považuje za smlouvu o sdružených službách dodávky elektřiny nebo za smlouvu o sdružených službách dodávky plynu a cena stanovená ve smlouvě o dodávce elektřiny nebo o dodávce plynu odkazem na cenové rozhodnutí, týkající se elektřiny nebo plynu, se nahrazuje odkazem na ceník dodavatele elektřiny nebo dodavatele plynu, který musí být zveřejněn minimálně 30 dnů před termínem platnosti uvedených cen; v případě, že oprávněný zákazník s touto cenou nesouhlasí, má právo smlouvu vypovědět s výpovědní lhůtou jeden měsíc. Výpovědní lhůta začíná prvním dnem následujícího kalendářního měsíce.

 2004  Ministerstvo průmyslu a obchodu 51 Energetický zákon Práva a povinnosti vyplývající ze smluv o připojení uzavřených podle dosavadních předpisů souběžným držitelem licence na distribuci elektřiny a licence na obchod s elektřinou přecházejí na držitele licence na distribuci elektřiny, který vznikl v souvislosti s oddělením podle § 25a zákona č. 458/2000 Sb., ve znění tohoto zákona.

 2004  Ministerstvo průmyslu a obchodu 52 Zákon č. 180/2005 Sb. Zákon č. 180/2005 Sb.,o podpoře výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů energie a změně některých zákonů (zákon o využívání obnovitelných zdrojů)

 2004  Ministerstvo průmyslu a obchodu 53 Zákon č. 180/2005 Sb. Směrnice Evropského parlamentu a rady č. 2001/77/ES z o podpoře výroby elektrické energie z obnovitelných zdrojů na vnitřním trhu s elektrickou energií Zákon  plnění indikativního cíle 8% OZE na hrubé spotřebě el. v ČR k roku 2010  podpora OZE + bioplynu a degazačního plynu  omezení větrných elektráren na max. 20 MW instalovaných na 1 km 2  zvýhodnění energetických plodin při spoluspalování

 2004  Ministerstvo průmyslu a obchodu 54 Zákon č. 180/2005 Sb. 2 systémy podpory – možnost volby na 1 rok dopředu  Povinný výkup a pevné výkupní ceny - výkup elektřiny provozovatelem distribuční soustavy (PDS+ PPS)  Příplatky k tržní ceně, tzv. zelené bonusy – prodej elektřiny konečnému zákazníkovi, úhrada bonusu PDS + PPS Vykupuje-li PDS + PPS elektřinu na krytí ztrát, převis okamžitého výkonu nad ztrátami je hodnocen jako odchylka = uznatelný náklad

 2004  Ministerstvo průmyslu a obchodu 55 Zákon č. 180/2005 Sb. Výrobce elektřiny z OZE  právo na přednostní připojení  volba systému podpory k 1. lednu následujícího roku  povinnost měřit, vypočítávat a vykazovat množství elektřiny z OZE Provozovatel distribuční soustavy  povinný výkup veškeré elektřiny z OZE za ceny stanovené ERÚ  převzetí odpovědnosti za odchylku  úhrada „zeleného bonusu“ – výši stanoví ERÚ (Kč/MWh) Operátor trhu s elektřinou  vydává na žádost výrobce elektřiny potvrzení původu elektřiny – záruka původu

 2004  Ministerstvo průmyslu a obchodu 56 Zákon č. 406/2000 Sb. Práva a povinnosti fyzických a právnických osob při nakládání s energií, zejména elektrickou a tepelnou, a dále s plynem a dalšími palivy Státní energetická koncepce Územní energetická koncepce Národní program hospodárného nakládání s energií a využívání jejích obnovitelných a druhotných zdrojů Účinnost užití energie u nově zřizovaných zařízení pro výrobu elektřiny nebo tepelné energie Kombinovaná výroba elektřiny a tepla Energetické štítky Energetický audit Energetický auditor

 2004  Ministerstvo průmyslu a obchodu 57 Zákon č. 406/2000 Sb. Novelizace Pravidelné inspekce kotlů z hlediska jejich účinnosti Pravidelné inspekce klimatizačních zařízení Plnění požadavků na energetickou náročnost budov a jejich certifikace Posuzování alternativních systémů vytápění u nových budov s plochou nad 1000 m 3 Upřesnění ustanovení týkajících se energetických auditů i energetických auditorů a sankcí

 2004  Ministerstvo průmyslu a obchodu 58 Děkuji Vám za pozornost Ministerstvo průmyslu a obchodu Na Františku 32, Praha 1 mpo.cz