Čerpání prostředků z fondů Evropské unie Ondřej Jašek, 03.10. 2006.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Strukturální fondy na MŠMT Setkání českých technologických platforem
Advertisements

MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČESKÉ REPUBLIKY Česká republika není čistým plátcem do fondů EU MMR ČR Seznámení se stavem čerpání za období.
1 Financování dopravní infrastruktury Tisková konference, 28. května 2007.
MOŽNOSTI FINANCOVÁNÍ PROJEKTOVÝCH ZÁMĚRŮ V NOVÉM PROGRAMOVACÍM OBDOBÍ EU
Ing. Karel Havlíček – ředitel odboru příspěvkových programů
Strategie dopravy MD ČR
Příprava Operačního programu Doprava února 2013 Fond soudržnosti Evropský fond pro regionální rozvoj Evropská unie Investice do vaší budoucnosti.
APLIKACE ERTMS/ETCS v ČR
PŘÍPRAVNÉ ZASEDÁNÍ MONITOROVACÍHO VÝBORU RÁMCE PODPORY SPOLEČENSTVÍ 5. DUBNA 2004 PŘÍPRAVNÉ ZASEDÁNÍ MONITOROVACÍHO VÝBORU RÁMCE PODPORY SPOLEČENSTVÍ 5.
Strategie dopravy ČR ve vztahu k IDS
Fond soudržnosti EU v ČR Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do.
Zastavené stavby ŘSD a vývoj staveb v 2. polovině roku 2010 ministr dopravy Vít Bárta.
Role MZ ČR v souvislosti s veřejnou podporou – financování investic ve zdravotnictví
Regionální politika a strukturální fondy Evropské unie
Evropské fondy a Česká republika v období 2007–2013: náš pohled Podporováno z Evropského fondu pro regionální rozvoj Investice do vaší budoucnosti Praha,
Co je nového v evropských fondech Datum: Místo: Ostrava David Sventek.
Finanční prostředky pro příští programové období prosince 2006 Ing. Bohdan Hejduk, náměstek ministra.
Praha a fondy EU Programové období 2007 – 2013 Markéta Reedová náměstkyně primátora HMP.
Strategie čerpání evropských fondů v období 2007 až 2013: Konkurenceschopná česká ekonomika Ing. Martin Tlapa, MBA náměstek ministra průmyslu a obchodu.
Možnosti spojení PPP a fondů EU v sektoru dopravy Ing. Olga Pokorná Ministerstvo dopravy, Odbor mezinárodních vztahů a EU Konference PPP 2004.
Čerpání prostředků OPD 1, investice SŽDC
FINANCOVÁNÍ DOPRAVNÍ INFRASTRUKTURY: Jaký je aktuální stav a perspektiva dalších let? , Praha Pavel ŠVAGR.
Regionální politika v České republice a Evropské unii 5 Národní rozvojový plán ČR Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti.
Tento projekt je spolufinancovaný z Evropského fondu regionálního rozvoje. Akce se koná v rámci Programu cezhraničnej spolupráce SR-ČR pod názvem.
Jednání RHMP, Evropský sociální fond Evropský fond pro regionální rozvoj Praha a fondy EU Praha a fondy EU 7. výzva OPPK Ing. Milan Richter.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR NÁRODNÍ ORGÁN PRO KOORDINACI Jan Král Výroční konference Regionálního operačního programu Severozápad ROP.
Pracovní skupina Dopravní politika Dopravní sektorové strategie 2. fáze.
Program rozvoje venkova a problematika DPH Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje do venkovských oblastí.
DOPRAVNÍ SEKTOROVÉ STRATEGIE
ESF v ČR realizace Jana Kouřilová Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní.
Ministerstvo životního prostředí Státní fond životního prostředí ČR zelená linka „Stav financování vodohospodářských.
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
Úvod do regionální politiky EU v ČR Eurocentrum Praha,
1 Fond soudržnosti podpora dopravních projektů v České republice Ostravice, Hotel Sepetná, 16. března 2006 Dopravní projekty Fondu soudržnosti Jaroslav.
RPS/CSF Česká republika 2004>2006 Rámec podpory Společenství Ministerstvo pro Místní rozvoj ČR Odbor Rámce podpory Společenství.
Řízení a koordinace politiky soudržnosti v České republice v období Ostravice Hotel Montér Ministerstvo pro místní rozvoj ČR.
ROP: FINANCE PRO VÁŠ INVESTIČNÍ ZÁMĚR Výroční konference Regionálního operačního programu Střední Morava Zlín, 8. září 2009.
1 Fondy Evropské unie. 2 Stav čerpání z fondů EU ČR má k dispozici na programové období z fondů Evropské unie 26,7 miliardy eur. V přepočtu.
Ministerstvo pro místní rozvoj Řídící orgán SROP a JPD Praha Rozvoj informačních a komunikačních technologií v regionech Ing. Zdeněk Vašák RP MMR NUTS.
1 Plánované změny v železniční dopravě Vít Bárta, ministr dopravy ČR Petr Žaluda, generální ředitel Českých drah Jiří Vodička, předseda představenstva.
Projekt je spolufinancován Evropskou unií a Českou republikou Atlas Labe na území Královéhradeckého kraje prezentace výsledků projektu.
Integrované dopravní systémy Realizace Dopravní politiky ČR Ing. Vít Sedmidubský května 2010.
Silnice nebo železnice
Program rozvoje venkova a problematika DPH Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje do venkovských oblastí.
Jana Hadravová Informace o realizaci globálních grantů Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost v Kraji Vysočina Jana Hadravová Oddělení.
Stav realizace ESF programů v gesci Ministerstva práce a sociálních věcí k Tisková konference 5. února 2007.
Strukturální fondy EU a priority MŠMT Ondřej Liška ministr školství, mládeže a tělovýchovy.
Naplňování krajských priorit za přispění evropských zdrojů z Regionálního operačního programu Moravskoslezsko Prezentuje: Jaroslav Palas
Podpora veřejné dopravy z fondů EU v programovém období Konference Integrované dopravní systémy Žďár nad Sázavou 16. května 2016.
Financování dopravní infrastruktury Priorita mandatorní výdaje – EU – Národní Finanční rámec mld. Kč Nesmyslný střednědobý výhled.
Financování dopravní infrastruktury v roce 2016 Ing. Zbyněk Hořelica ředitel SFDI.
Operační program Doprava Ministerstvo dopravy ČR Fond soudržnosti Evropský fond pro regionální rozvoj Evropská unie Investice do vaší budoucnosti.
Operační program Životní prostředí. 2 OPŽP – druhý největší operační program  Finanční nástroj pro čerpání prostředků z fondů Evropské unie  V letech.
Ministerstvo pro místní rozvoj ČR, Staroměstské náměstí 6, Praha 1 lll INTEGROVANÝ OPERAČNÍ PROGRAM INTEGROVANÝ OPERAČNÍ.
Státní fond dopravní infrastruktury Objemy finančních prostředků pro budování infrastruktury v ČR, Ing. Kristýna Kastlová, Ph.D. referent specialista.
Regionální stálá konference pro území Jihomoravského kraje Pracovní skupina pro dopravní infrastrukturu Brno,
Integrovaný regionální operační program Mgr. Jan Veselský, Centrum pro regionální rozvoj České republiky Praha- Dotační možnosti a aktuální výzvy.
Strategie a bariéry při využívání prostředků OPD2 a CEF k realizaci infrastrukturních projektů Mgr. Milan Feranec Ministerstvo dopravy ČR Fond soudržnosti.
Snižování podpory z hlediska příjmů projektů – pozice OP Doprava
Financování výstavby a modernizace dopravní infrastruktury v ČR
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek.
Problematika podpory infrastruktury městské drážní dopravy
Ing. Zbyněk Hořelica, ředitel SFDI
ROP JV – informace o novém programovém období
Financování dopravní infrastruktury
Financování dopravní infrastruktury z rozpočtu SFDI v roce 2017
Informace o výzvách SC 1.1 a SC 1.2. IROP
Tvorba veřejných projektů – příklad Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Mgr. Bc. David Póč Oddělení pro strategii a rozvoj/Katedra.
Centrum pro regionální rozvoj České republiky Územní odbor IROP pro Kraj Vysočina prezentace v rámci semináře „Dotační příležitosti pro obce na rok.
227. Žofínské fórum Ing. Tomáš Čoček, Ph.D.
Transkript prezentace:

Čerpání prostředků z fondů Evropské unie Ondřej Jašek,

Obsah prezentace ISPA/Fond Soudržnosti ( ) Operační program Infrastruktura ( ) Operační program Doprava ( )

ISPA/Fond soudržnosti

ISPA/Fond soudržnosti Fond soudržnosti a ISPA 2000 – 2006 (podpora velkých dopravních projektů) Alokace: 18,4 mld. Kč (z toho ISPA 7,8 mld. Kč a Fond soudržnosti 10,6 mld. Kč) Stav čerpání poskytnutých prostředků (alokace celkem) v roce 2006 bude 50 % (nyní 45 %) Zbytek bude vyčerpán do roku 2011 tak, jak se projekty postupně realizují Příspěvek Evropské unie je v rozmezí 30 až 85 % nákladu celého projektu, zbytek hradí Česká republika

ISPA/Fond soudržnosti - alokace Alokace v EURv Kč (1 EUR = 30 Kč) ISPA Fond soudržnosti Dosud nerozdělená alokace ISPA/FS 00 Schválená alokace celkem K byly disponibilní prostředky Fondu soudržnosti v rámci rozpočtového období ve výši 614,7 milionů EUR pro dopravní projekty schváleny S ohledem na úspory při výběru dodavatelů bude rozšířena podpora k projektu D1 Kroměříž západ – Kroměříž východ o navazující úseky Žádosti o provedení změn byly předány Evropské komisi ke schválení (rozhodnutí Evropské komise se očekává v následujících týdnech)

ISPA/Fond soudržnosti - plnění Schválená alokaceVyžádáno z EK k Příjmy z EK k Realizované platby konečným příjemcům k v EURv %v EURv %v EURv %v Kčv EURv % , , ,9 Do konce roku 2006 je předpoklad čerpání prostředků z Evropské komise ve výši 305,79 milionů EUR = 49,75 procent z celkové alokace Platby konečným příjemcům do konce roku 2006 jsou plánovány ve výši 245,31 milionů EUR = 39,91 procent z celkové alokace Dle současných odhadů budou plánované objemy čerpání do konce roku 2006 naplněny

Operační program Infrastruktura 2004 – část doprava

Charakteristika Finanční prostředky ze strukturálních fondů (ERDF) Určeno pro projekty nadregionálního (celostátního) významu Hlavní žadatelé: ŘSD ČR, SŽDC, ŘVC, kraje Z možné alokace 2,8 mld. Kč schváleno 2,37 mld. Kč – tedy 85 % na 36 projektů Dosud vyčerpáno 995 mil. Kč

OPI – stav čerpání Čerpání pro sektor dopravy bylo zahájeno v lednu roku 2006 Pomalejší náběh čerpání byl způsoben zejména investiční náročností infrastrukturálních projektů Čerpání bude u většiny projektů fyzicky dokončeno v roce 2007 Platí zde tzv. pravidlo „n+2“ (alokace vázané v programu na určitý rok lze čerpat ještě následující dva roky) K bylo pravidlo čerpání „n+2“ za Operační program Infrastruktura roku 2004 jako celek již splněno a překročeno, čili nehrozí propadnutí prostředků EU

ISPA/Fond soudržnosti/OPI - příklady ISPA –Ústí nad Orlicí - Česká Třebová –R48 Frýdek-Místek – Dobrá –D8 Trmice – státní hranice –ETCS/ERTMS – pilotní projekt Poříčany - Kolín Fond soudržnosti –D1 Mořice - Kroměříž –R1 Lahovice – Slivenec –Plzeň - Stříbro Operační program Infrastruktura –Elektrizace trati Ostrava hl.n. – Ostrava Kunčice –Hluboká nad Vltavou (umožnění zrychlení průjezdu železničního uzlu)

ISPA/Fond soudržnosti/OPI - projekty Železniční projekty

Operační program Doprava

Charakteristika Největší operační program v České republice (22,25 % finančních prostředků cíle Konvergence) Komplementární s GEPARDI (Generální Plán Rozvoje Dopravní Infrastruktury) Vytyčuje mantinely pro fondy EU v dopravě (FS a ERDF) pro roky Projekty vymezuje typově, nikoliv fakticky

Šest tématických priorit OPD Modernizace železniční sítě TEN-T Výstavba a modernizace dálniční a silniční sítě TEN-T Modernizace železniční sítě mimo TEN-T a vnitrozemských vodních cesta na síti TEN-T a mimo TEN-T Modernizace silnic I. třídy mimo TEN-T Modernizace a rozvoj pražského metra a systémů řízení silniční dopravy v Praze Podpora multimodální přepravy

Šest tématických priorit OPD Globální cíl OP Doprava Zlepšení železniční dopravy na síti TEN- T Zlepšení dostupnosti dopravou Zlepšení silniční dopravy na síti TEN- T Zlepšení železniční dopravy na síti mimo TEN-T a vnitrozemské vodní dopravy na síti TEN- T a mimo TEN-T Zlepšení městské hromadné dopravy výstavbou metra a systémů řízení silniční dopravy v hl.m.Praze Priorita 1 Modernizace železniční sítě TEN- T Priorita 2 Výstavba a modernizace dálniční a silniční sítě TEN-T Priorita 3 Modernizace železniční sítě mimo TEN-T a vnitrozemských vodních cesta na síti TEN-T a mimo TEN-T Priorita 4 Modernizace silnic I. třídy mimo TEN-T Priorita 5 Podpora multimodální nákladní přepravy SC 3SC 6SC 4SC 2SC 1SC 5 Zvýšení multimodality nákladní přepravy Priorita 6Modernizace a rozvoj pražského metra a systémů řízení silniční dopravy v hl.m. Praze Zlepšení dopravy na silnicích I.třídy mimo TEN-T

Způsob dělení financí programu Podkladem jsou: preferované oblasti podpory EU (dle dokumentů TEN-T, Bílá kniha dopravní politiky 2010, Strategické obecné zásady Společenství) Prioritní projekty TEN-T –Drážďany/Norimberk – Praha (Linz) – Vídeň – Budapešť (železniční) –Gdaňsk – Varšava – Brno/Bratislava – Videň (železniční) –Gdaňsk – Brno/Bratislava – Videň (silniční) GEPARDI a Dopravní politika zkušenosti s čerpáním prostředků v současném programovacím období absorpční kapacita (množství prostředků, které je ČR schopna využít)

Způsob rozhodování o projektech O podpoře projektů nad 50 mil. EUR (zhruba 1,5 mld. Kč) rozhoduje Evropská komise – tzv. indikativní seznam investičních projektů, například: –podpora III. a IV. železničního koridoru –podpora silničních projektů na D1, a R 35, R 52, pražský okruh –podpora pražského metra O podpoře projektů do 50 mil. EUR rozhoduje Česká republika sama Příkladové projekty: –železniční: optimalizace trati Planá u Mariánských Lázní-Cheb –silniční: např. I/21 Planá přeložka, I/27 Třemošná přeložka, I/43 Opatov obchvat

OPD – další postup Operační program Doprava rámcově vzala na vědomí vláda už v letos červnu. Definitivní podobu programu s navrženým seznamem projektů odešleme do 10. října do meziresortního řízení (koordinuje MMR), následně jej schválí vláda. Finální podoba programu bude oficiálně předložena Evropské komisi v listopadu 2006 Evropská komise rozhodne pravděpodobně až v polovině roku 2007 (stejně jako u jiných členských zemí) Z důvodu schvalování EK budou moci všechny země čerpat prostředky až od 3. čtvrtletí 2007 – ČR tak příští rok vyčerpá na dopravu minimálně 6 mld. Kč

Fotografie projektů Železniční úsek Červenka - ZábřehDálnice D8 D1 Kroměříž východ – západŽelezniční úsek Cheb – Františkovy Lázně

Budoucnost

Cíle Ministerstva dopravy Zajištění prostředků na národní předfinancování a dofinancování zdrojů z rozpočtu Evropské unie Stoprocentní využití zdrojů z Evropské unie Administrativní zjednodušení Přiblížení podpory z prostředků Evropské unie více projektům v krajích v České republice Dosažení evropských standardů v národní dopravní infrastruktuře – srovnání dopravní infrastruktury na evropskou kvalitativní úroveň

Specifikace OPD Na Operační program doprava půjde 22,25 % - což představuje cca 161 mld. Kč na období sedmi let Každý rok tedy získáme ze zdrojů Evropské unie kolem 23 mld. Kč Podpora od Evropské unie pokryje až 85 % všech investic, zbytek musíme dofinancovat ze svých zdrojů Evropská unie proplatí až investované prostředky (průběžné proplácení) – proto musí docházet k předfinancování projektů ze státního rozpočtu

Poslední úspěchy – od srpna 2006 Podařilo se navýšit alokace pro dopravu o 0,75 % na 5 759,1 mil. EUR (161 mld. Kč) Rozhodování o problematice hromadné dopravy a regionální kolejové dopravy přeřazeno do regionálních operačních programů (pod správou krajů) Došlo k navýšení prostředků pro podporu multimodální přepravy a logistiky Na rok 2008 je s Ministerstvem financí projednáváno několik desítek miliard korun na předfinancování ze státního rozpočtu prostřednictvím půjčky od EIB V roce 2007 se již s předfinancováním počítá ve státním rozpočtu i v rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury

Dotazy

Děkuji Vám za Vaši pozornost! Kompletní informace o evropských fondech v oblasti dopravy naleznete na v sekci Evropská uniewww.mdcr.cz