Konference projektu Cesta ke kvalitě Představení programu Koordinátor autoevaluace KO AE Karel Starý 11. 1. 2012 PRAHA NIDV
MODUL 1.5
1. MODUL – ÚVOD DO AUTOEVALUACE Obsah 1. modulu: 1.1 Pojmy evaluace, hodnocení, autoevaluace, vlastní hodnocení, sebehodnocení a jejich pracovní vymezení 1.2 Různá pojetí autoevaluace 1.3 Kvalita a modely řízení kvality 1.4 Legislativní rámec vlastního hodnocení 1.5 Smysl a význam autoevaluace 1.6 Zdroje dat a informací Časový harmonogram – 4 bloky po 90 minutách blok - cíl, motivace, základní pojmy Blok – kvalita blok – legislativa a moodle blok – shrnutí, závěr, zadání úkolu
http://moodle.nidv.cz E-learning – MOODLE Seznámení s prostředím Přihlášení, registrace http://moodle.nidv.cz Představení prostředí MOODLE
1. MODUL – PŘÍPRAVA NA DALŠÍ SETKÁNÍ Úkol z moodle: Napište, na jaké priority (konkrétní podoblasti) se v jednotlivých oblastech vlastního hodnocení zaměříte. Využijte k tomu koncepční materiály jako je vize školy, plán rozvoje, předchozí zprávy o vlastním hodnocení, výroční zprávy nebo je můžete aktualizovat pomocí vhodného evaluačního nástroje (např. Dobrá škola, SWOT analýza apod.) Očekávání )časrníků, dotazy, splnění sílů. Zadání úkolu a závěr prvního modulu
2. MODUL PLÁNOVÁNÍ AUTOEVALUACE Obsah 2. modulu: 2.1 Rozdělení odpovědnosti a pravomocí při provádění autoevaluace 2.2 Oblasti kvality, kritéria, indikátory 2.3 Přehled základních evaluačních nástrojů 2.4 Plán autoevaluace školy 2.5 Rizika autoevaluace 2.6 Etika autoevaluace Seznámení s cíli a obsahem 2. vzdělávacího modulu, zdůvodnění jejich zařazení.
ÚKOL 2 NAPLÁNOVÁNÍ CÍLŮ A EVALUAČNÍCH NÁSTROJŮ 2. MODUL ÚKOL ÚKOL 2 NAPLÁNOVÁNÍ CÍLŮ A EVALUAČNÍCH NÁSTROJŮ Formulujte relevantní kritéria, indikátory pro tři až čtyři z vámi vybraným priorit (viz úkol č. 1), zvolte vhodné zdroje informací, vyberte evaluační nástroje a stanovte rámcový časový plán zpracování. Alespoň k jedné prioritě vyberte více než jedno kritérium. (Údaje vyplňte do přiložené tabulky). Zadání úkolu, vysvětlení případných nejasností. Cíl Oblast Podoblast Kritérium Indikátor Evaluační nástroj Kdo Kdy Zlepšit úroveň spolupráce Spolupráce s rodiči Zapojení rodičů Účast na třídních schůzkách Počet rodičů na třídních schůzkách Analýza prezenční listiny Třídní učitelé 4x za školní rok
3. MODUL – PROCES AUTOEVALUACE Obsah 3. modulu: 3.1 Autoevaluace jako proces 3.2 Triangulace jako způsob zajištění kvality procesu autoevaluace školy 3.3 Shromažďování dat v souvislosti s dalšími hodnotícími procesy ve škole 3.4 Sebehodnocení učitele v procesu autoevaluace 3.5 Otázky pro posuzování procesu vlastního hodnocení školy Vysvětlit
Popište, jaké závěry podle vás na základě výsledků lze udělat. MODUL 3. Zadání úkolu: Pomocí zvoleného evaluačního nástroje proveďte ve své škole sběr dat, která následně analyzujte. Popište, jaké závěry podle vás na základě výsledků lze udělat. Vysvětlit
4.1 Zdroje dat, jejich analýza a interpretace výsledků 4. MODUL – ZPRACOVÁNÍ VÝSLEDKŮ AUTOEVALUACE Obsah 4. modulu: 4.1 Zdroje dat, jejich analýza a interpretace výsledků 4.2 Zpracování zprávy o vlastním hodnocení školy 4.3 Využití výsledků autoevaluace Nejpozději u tohoto obrázku je třeba zjistit kompetenční profily seminaristů ve smyslu uvedených bodů Nejefektivnější způsob práce pro začátek je diskuse k jednotlivým bodům jen mírně moderovaná tak, aby ke každému bodu měli možnost se vyjádřit všichni, kdo v tu chvíli MAJÍ POTŘEBU Pokud se diskusi nedaří nastartovat, je třeba nalézt jednoho „zkušenějšího bílého koně“ a s tím zahájit DIALOG, do toho se pak pokusit vtahovat další podle vlastního uvážení. Dialog je vhodné začít s tím, kdo je zástupcem školy v rámci semináře majoritního typu. Podle kompetenčního profilu je pak vhodné postoupit k individualizované práci ve skupinkách podle schopností a zkušeností (skupinky samozřejmě sestavené tak, aby v nich byl jeden, který bude další koučovat vlastní zkušeností) není nutné, aby se všichni dostali na úroveň expertů, důležité je, aby se posunuli o jednu až dvě výkonností úrovně a MĚLI Z TOHO ODPOVÍDAJÍCÍ POCIT
Úkoly Zadání úkolů: Úkol č. 4. Zpracujte dílčí text zprávy o vlastním hodnocení školy týkající se oblasti/podoblastí, kterou v rámci vzdělávacího programu od počátku řešíte. (Text strukturujte tak, jako byste zpracovávali zprávu celou.) Úkol č. 5. Na poslední prezenční setkání si připravte desetiminutovou prezentaci Vlastního hodnocení školy.
5.1 Metaevaluace a její využití pro další evaluační cyklus 5.MODUL– METAEVALUACE A JEJÍ VYUŽITÍ V DALŠÍM CYKLU Obsah 5. modulu: 5.1 Metaevaluace a její využití pro další evaluační cyklus 5.2 Podpůrný systém pro školy + Kompetenční profil koordinátora autoevaluace
MODUL 1.5
Zkušenosti s lektorováním kurzu KooAE Diferencované složení účastníků (ZŠ x SŠ, ředitelé X učitelé) Časové rozložení kurzu – dostatek času na plnění úkolů, podpora Využívání evaluačních nástrojů (dlouhodobě používané EN – konstrukce nových EN – využití EN z projektu)