Švec Vlastimil - Krátká Jana - Kubiatko Milan - Pravdová Blanka

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ústav pedagogických věd FF MU
Advertisements

Diagnostika vnitřních podmínek výuky
AUTOEVALUACE neboli VLASTNÍ HODNOCENÍ MŠ Martina Kupcová.
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Kvalitativní výzkum.
Analýza a popis pracovního místa
Mgr. Alena Lukáčová, Ph.D., Dr. Ján Šugár, CSc.
Komunikační techniky užívané v komunikaci sluchově postižených studentů s vyučujícími na vysoké škole Lenka Doležalová Brno, 2007.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Rada VŠ - Komise pro přípravu učitelů řešení problematiky strukturovaného studia učitelství - šetření na vysokých školách.
Využití zprostředkovaného učení ve výuce 1. třídy základní školy
PRIMÁRNÍ PREVENCE PRÁVNÍ VĚDOMÍ
Kvalita praktické výuky a masové vzdělávání: zkušenosti PdF Vlastimil Švec & Tomáš Janík Edukační praxe v éře masového vzdělávání 6. listopadu 2013.
EVALUACE REALIZACE ICT STRATEGIE EVALUACE ŠKOLY listopad 2006 (c) Radek Maca.
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03/A12 AutorIng. Liběna Krchňáková Období vytvořeníListopad.
(PEDAGOGICKÉ) ZNALOSTI JAKO DYNAMICKY SJEDNOCENÉ POLE Radim Šíp, Vlastimil Švec
259 Vybrané kapitoly z didaktiky 195 Vybrané kapitoly z didaktiky
CZ / /0012 Zavedení nových technologií a postupů do praxe Milan Havel ČVUT, SZZPLS Milan Havel, tel
Analýza nabídky bakalářských studijních programů ICV v rámci pedagogického vzdělávání Ing. Lenka Danielová, Ph.D., Mgr. Dita Janderková, Ph.D., Doc. PhDr.
1 Ing. Krajíček Jan Jak dál v zapojení odborníků z praxe Jak dál v zapojení odborníků z praxe Mezinárodní odborný seminář PRAXE A.
Pedagogická diagnostika
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
Základy pedagogické metodologie
VYUČOVACÍ PROCE S A JEHO FÁZE
Výzkum veřejného mínění a jeho realizace
Učitel by měl mít vlastnosti:  Pracovní – svědomitost, důslednost, vztah a láska k dětem  Intelektuální – tvořivé myšlení, logičnost, konkrétnost 
Marketingový průzkum Milan Mrázek Matematika & Business
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Základy pedagogické metodologie
Výuková praxe 2 Mgr. Libuše VODOVÁ Katedra biologie PdF MU.
Inovace pedagogických praxí na PdF MU: výzvy a očekávání
Seminář k učitelské praxi 2 Mgr. Libuše VODOVÁ,Ph.D Katedra biologie PdF MU.
Vyučovací metody Školní pedagogika 2013.
S OCIALIZACE DO PROFESE UČITELE Školní pedagogika Podzimní semestr 2014 Petra Černochová, Anna-Marie Malíková.
Přednáška č.1 Školský management Mgr. Jana Kratochvílová.
Postup při empirickém kvantitativním výzkumu
Faktory ovlivňující rozvoj pedagogických dovedností studentů Jana Stávková.
Typy výzkumu  Kvantitativní  Kvalitativní  Smíšený  První zkoumá kolik lidí si co myslí atd …  Druhý co přesně si lidé myslí  Třetí je kombinací.
ETNOGRAFICKÉ INTERVIEW ● cíl: zjistit, jak zkoumané osoby interpretují svět kolem sebe ● raport - navození příjemné, uvolněné atmosféry ● informant - osoba,
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Bidrmanová, Rintelová Učitelství praktického vyučování
CO JE DŮLEŽITÉ VĚDĚT O KVALITATIVNÍM VÝZKUMU?
KATEDRA CHEMIE Fakulta pedagogická Západočeské univerzity v Plzni 2016.
Jeden svět na školách: Gruzie Jan Činčera, Jan Skalík, Bohuslav Binka Masarykova univerzita Brno Katedra environmentálních studií Člověk v tísni (CZ, GE)
OVĚŘENÍ EFEKTIVITY FIE U ROMSKÝCH DĚTÍ PhDr. Anna Páchová, Ph.D. Katedra psychologie Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy.
Základy pedagogické metodologie Kateřina Vlčková Katedra pedagogiky PdF MU PS 2015.
K ONSTRUKTIVISMUS Zora Syslová. T RANSMISE VERSUS KONSTRUKCE Transmisivní pedagogika klade důraz na fakta a jejich zapamatování. Konstruktivistická pedagogika.
Sociální práce s dětmi a mládeží Průběh semináře PROČ? Smysl a cíl CO? Čeho si všímáme? JAK? Způsob zjišťování údajů Pozorování, sběr údajů REFERÁTY Požadavky.
Volný čas dětí a mládeže Průběh semináře PROČ? Smysl a cíl CO? Čeho si všímáme? JAK? Způsob zjišťování údajů Pozorování, sběr údajů REFERÁTY Požadavky.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Analýza vnitropodnikové komunikace ve vybrané organizaci Autor práce: Zdeňka Sukdoláková Vedoucí.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Univerzita Jana Amose Komenského Praha
Mixed methods design (MMD)
Mgr. Tereza Brumovská, M.Sc.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
Zážitková pedagogika ve výuce Etiky
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Úvod do kvalitativního výzkumu
Konstruktivismus Zora Syslová.
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
KVALITATIVNÍ VÝZKUM - ÚVOD
Práva dítěte Výchova k občanství
Úvod do psychologie II. přednáška
Pedagogická diagnostika Možnosti a typy diagnostiky
Volnočasová pedagogika
17. Listopad 1989.
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Transkript prezentace:

VÝZKUM TACITNÍCH ZNALOSTÍ JAKO VÝCHODISKO ZEFEKTIVNĚNÍ PEDAGOGICKÉ PRAXE STUDENTŮ UČITELSTVÍ Švec Vlastimil - Krátká Jana - Kubiatko Milan - Pravdová Blanka Katedra pedagogiky, Pedagogická fakulta MU, Brno GA ČR (13-200496)

Výchozí výzkumné otázky: Jak se mění v průběhu pedagogické praxe studentova subjektivní teorie výuky? V čem spočívalo sdílení zkušeností studentů a cvičných učitelů? Jak vnímají studenti učitelství a jejich cviční učitelé sdílení pedagogických zkušeností? S jakými neočekávanými praktickými situacemi se studenti v průběhu pedagogické praxe setkali? Jak se s nimi vyrovnávali? Co si studenti v průběhu sebereflexí postupně uvědomovali? Liší se příprava studentů na vyučovací hodinu od jejího reálného průběhu? Pokud ano, v čem se liší? Jak tuto odlišnost studenti vysvětlují?

Výzkumná otázka Výzkumná metoda Metoda zjišťuje 1. Polostrukturovaný rozhovor se studenty Studentovu subjektivní teorii výuky 2. Nestrukturované pozorování interakce studenta a cvičného učitele (po vybraných vyučovacích hodinách) Ohnisková skupina se studenty a cvičnými učiteli (po sérii vyučovacích hodin) Průběh sdílení pedagogických zkušeností   Studentovo a učitelovo vnímání efektů sdílení pedagogických zkušeností 3. Vyprávění studentů (po sérii vyučovacích hodin) Popis neočekávaných situací a vysvětlení způsobu jejich řešení 4. Analýza obsahu studentových písemných sebereflexí Studentovo uvědomění si (vybavení) významných momentů v jejich praktické činnosti 5. Analýza obsahu studentovy přípravy na vyučovací hodinu Videem stimulované vybavování zkušeností z vyučovací hodiny Odlišnosti plánu vyučovací hodiny od jejího reálného průběhu Vysvětlení odlišností studentem

Postup sběru dat Vstupní polostrukturovaný rozhovor zjišťující studentovu subjektivní teorii Výstupní polostrukturovaný rozhovor zjišťujíící subjektivní teorii studenta Vyučovací hodina vedená studentem    Videem stimulované vybavování zkušeností studenta z dané hodiny, srovnání plánu hodiny s jejím reálným průběhem, vysvětlení odlišností studentem Ohnisková skupina se studenty   Popis nečekaných situací a vysvětlení způsobů jejich Anlýza vyučovací hodiny za účasti cvičného učitele   Nestrukturované pozorování této interakce Ohnisková skupina se studenty a učiteli   Vnímání efektů sdílení zkušeností studenty a cvičnými učiteli Sebereflektivní deník vedený v průběhu semestru –analýza obsahu sebereflektivních výpovědí studentů

Analýza dat Směřuje k nalezení vztahů, které znázorňuje schéma Bude se opírat o design zakotvené teorie (grounded theory) Studentova subjektivní teorie výuky Proces utváření tacitních znalostí: mentální obraz činnosti - motivace k činnosti Plán vyučovací hodiny Reálný průběh vyučovací hodiny Neočekávané situace

Výzkumný vzorek vybraní studenti učitelství 4. ročníku navazujícího Mgr. studia PdF MU sledováni ve 4. a 5. ročníku v průběhu jejich pedagogické praxe zahrne studenty učitelství těchto oborů: učitelství přírodovědných, estetických a humanitních předmětů Z každého oboru učitelství bude vybrán jeden student.

Polostrukturovaný, konstruktivisticky orientovaný rozhovor (srov Polostrukturovaný, konstruktivisticky orientovaný rozhovor (srov. Patton, 1990) Cíl: Poznat studentovo subjektivní pojetí výuky a jeho vliv na utváření tacitních znalostí Otázky vztahující se ke zkušenostem nebo chování (otázky zaměřené na jejich zkušenosti z učení); Otázky vztahující se k názorům a pocitům (tyto dva typy jsou pro potřeby našeho výzkumu přibližně stejné, budou zaměřeny na zjišťování emocí, které měli studenti při vedení vyučovacího procesu); Otázky vztahující se ke znalostem (pro cíl našeho výzkumu klíčové, pro úspěšné zjištění rozvoje tacitních znalostí je nutno zvážit formulaci velmi pečlivě); Otázky stahující se ke vnímání (jak viděli budoucí učitelé třídu, jak se měnilo vnímání třídy a žáků v návaznosti na předchozí typ otázek); Otázky demografické a kontextové.

Nestrukturované pozorování Cíl: Zachytit abstraktní, komplexní a implicitní struktury, které jsou při přímém pozorování téměř nepostřehnutelné, z toho vyplývá nutnost použití nahrávek při zjišťování tacitních znalostí učitelů. Na vztahu studentů k žákům plánujeme sledovat nejenom rozvoj praktických zkušeností, ale i rozvoj tacitních znalostí získaných prací se žáky. Metoda nahrávání a následné analýzy činnosti učitele (srov. Welch, 1999, Rosenstein, 2002).

Vyprávění Cíl: Poznat proces utváření tacitních znalostí, které jsou sdíleny ve vyprávění. (Tacitní) znalosti, které nemůžeme popsat slovy můžeme snadno vyjádřit prostřednictvím příběhů. Podle McGilla (2007) příběhy umožňují odhalit myšlení studentů učitelství, a tedy i jejich tacitní znalosti. Umožňuje nám zachytit proces utváření tacitní znalosti zejména v neočekávaných situacích.

Využití sebereflexe Kombinace stimulovaného vybavování zkušeností studenta (vybrané hodiny budou natáčeny na video) a polostrukturovaných rozhovorů se studentem, které se budou opírat o jeho sebereflexe. Video zachycuje průběh celé vyučovací hodiny, reflektivní diskuse je zaměřena na studentem neočekávané situace. V průběhu pedagogické praxe (v rámci našeho výzkumu) studenti dále povedou sebereflektivní deník, v němž budou zaznamenávat svoje reflexe, a to na základě doporučených otázek