Vědět vs. znát Fill in the blanks with the appropriate forms of vědět (to know a fact) or znát (to be familiar with), depending on the context. Vzor: Sestra.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Andrea Škodová a Jitka Beková
Advertisements

Píseň “Mám príma den” Reakce?. Fonologie Cvičení číslo 3.
Cases of Czech Names Rewrite the following sentence three times, each time substituting Karel for each name in turn. Věta: Mileno, kdo je s Evou u Vladimíra?
Dejte slova do věty II Put the words between slash marks into the appropriate case. Vzor: Se /sestra/ je vždycky problém. Se sestrou je vždycky problém.
Practice with Numbers Answer the following questions in Czech. Remember to use the correct case of nouns after numbers. Vzor: Kolik minut má hodina?
Practice with the Conditional Change the following sentences to the conditional, according to the model. Vzor: Nemám peníze a nemohu si koupit auto. Kdybych.
Practice with moci Insert the appropriate present tense form of moci into the following sentences. Vzor: Neznáte tady nikoho? ___ vám pomoct já? Neznáte.
Jména a pády Put the nouns between slash marks into the appropriate case, as determined by the context. Vzor: Román se stal tím, čím v /minulost/ byla.
Chapter 5 vocabulary. Kdo je tady? Kdo má domácí úkol?
Commands: Imperatives & aby Change the following direct commands to indirect commands using aby, and vice versa. Vzor: Martin mi řekl, „Podívej se na toho.
Kdo je tady? Kdo má domácí úkol?. L5 ex 3: my a já 1. Včera nám představil tu dívku.
Poslechneme píseň: Díky. Kdo je tady? Kdo má domácí úkol?
Zájmena (osobní) I have got / We have got Angličtina 7. ročník
Eportfolio Otázka číslo 4. Kdo je tady? Kdo má domácí úkol?
Svůj vs. jeho, její, jejich Fill in the blanks with the correct form of svůj or jeho/její/jejich, depending on whether the subject of the clause is the.
Kdo/Co? Fill in the blanks with the correct case of kdo or co, depending on context. Vzor: ____ políbil Jiří? Koho políbil Jiří?
Zájmena on, ona, oni Fill in the blanks with the appropriate forms of on, ona, or oni. Vzor: Já ___ znám jen od vidění. Já ho znám jen od vidění. *Taken.
Ten, ta, to II Fill in the blanks with the appropriate forms of ten. Vzor: Proč potřebuješ ___ knihy? Proč potřebuješ ty knihy? *Taken from Review Lesson.
Pády a koncovky: Cases & Endings Adjust the words between slash marks to fit their contexts, using the appropriate case endings. Vzor: Co budeš dělat o.
Verbs: Past & Future Change včera to zítra and vice versa, making the necessary changes in verb tense. Do not change the aspect of the verbs. Vzor: Včera.
Fonologie Cvičení číslo 5. Interview Kde jsi byl/byla včera? Co jsi dělal/dělala včera? Co budeš dělat dnes po hodině češtiny? Co budeš dělat zítra?
Practice with Numbers II For each of the following sections, insert the correct form of the given noun and/or number. Vzor: Jeden Mám ___(sešit) a ___(kniha).
Working with Verbs I Rewrite the following three sentences, replacing vidět with the appropriate conjugated forms of rozumět, mluvit o, hledat, and pracovat.
Ona a on: Masculine & Feminine Pronouns In each of the following sentences, replace ona with on, and vice versa. Remember to keep the pronoun in the correct.
Mít rád Fill in the blanks with the appropriate forms of mít rád in both the present and past. Vzor: Radek ____ hudbu. Radek má rád hudbu. Radek měl rád.
Prepositions & Cases Combine the following nouns with the given prepositions to form prepositional phrases. Don’t forget to use the correct case of the.
My a já: Singular & Plural Personal Pronouns In the following sentences, replace my with já, and vice versa. Remember to keep the pronoun in the appropriate.
Nová slova: Lekce 8 Fill in the blanks with the vocabulary words from Lesson 8 of Contemporary Czech by Michael Heim.
Verbs of Motion Fill in the blanks using the appropriate form of either motion verb given. Vzor: Tak malý Ivan už ___? Tak malý Ivan už chodí?
Nová slova: Lekce 7 Fill in the blanks with the appropriate vocabulary words from Lesson 7 of Contemporary Czech by Michael Heim. Remember to decline nouns.
Ten, to, ta: Demostrative Pronouns Insert the correct form of the demonstrative pronoun into the following sentences. Be sure to use the appropriate case,
Possessive Pronouns In each of the following sentences, change the possessive pronouns from singular to plural and vice versa. Vzor: Mám jeho sešity. Mám.
Petře, jakou máš hmotnost?
Connecting Sentences with který Connect the following sentences with který. Remember to put který into the appropriate number and case. Vzor: Viděl jsem.
Kdo je tady? Kdo má domácí úkol?. Dikt át L6 ex4 1. Rád ____ rozhlas.
Perfective v. Imperfective Choose the appropriate form of the verb (either perfective or imperfective) to complete the following sentences. For some sentences.
Kdo je tady? Kdo má domácí úkol?. Diktát: napíšeme na tabuli.
1. Vstaň a hledat pojď tu zem, vstaň a hledat pojď tu zem kam jdu já
Verb forms with rád Insert an appropriate verb form into each of the following sentences. Some possible variants are given in parentheses. Vzor: Rád ______.
Declension Practice II In the following sentences, translate the word in parentheses into Czech. Use the appropriate case. Vzor: Mnoho lidí nerozumí modernímu.
Kolik je hodin? What time is it?. Jak se tam dostanu? How do I get there?
Zájmena Mgr. Renata Nogolová
Verbs of Motion II Fill in the blanks with either the perfective or imperfective form of the verb in parentheses. Vzor: Včera jsem (dojíždět/dojet) až.
Gender Bender! Changing Gender of Nouns & Verbs In each of the following sentences, change all masculine animate nouns into their feminine counterparts,
Přeložte zájmena: Translate the Pronouns In each of the following sentences, translate the English pronouns into Czech. Possible variants will be displayed.
Všechen Fill in the blanks with the appropriate form of všechen, using the correct number, gender, and case. Vzor: Já vím ___, co víš ty. Já vím všechno,
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Líbit se In the following sentences, translate the English in parentheses into Czech, using the correct form of líbit se. Vzor: Jak (do you like) ta kniha?
Povídka II In the following short story, fill in the blanks with the appropriate Czech translation of the English pronoun given in parentheses.
Prepositions & Cases II Form at least two reasonable prepositional phrases by combining the word between slash marks with the prepositions mezi, na, naproti,
Přídavná jména - opakování (adjectives – revision)
Povídka In the following short story, fill in the blanks with the correct Czech form of the English pronoun given in parentheses.
P RÁZDNINY A CO DÁL … Autor: Robert Lustig Třída: IX.
Čeština Co je dnes? Dnes je …. Kolikátého je dnes? Dnes je …... Dům u kamenného zvonu na Staroměstském náměstí. House at the stone bell předtím………………..
FAMILY = RODINA. pes kočka sestra bratr maminka dcera tatínek syn.
Practice with Numbers Answer the following questions in Czech. Remember to use the correct case of nouns after numbers. Vzor: Kolik minut má hodina?
Interrogatives with ně- and ni-
Čeština: 2. lekce Czech language: 2nd lesson
Instrumentál singuláru
Ten, to, ta: Demostrative Pronouns
Rád by: Softening chtít sentences
Practice with the Conditional
Prepositions & Cases II
Gender Bender! Changing Gender of Nouns & Verbs
My a já: Singular & Plural Personal Pronouns
Possessive Pronouns Vzor: Mám jeho sešity. Mám jejich sešity.
Connecting Sentences with který II
Dative in singular.
Kdo/Co? Fill in the blanks with the correct case of kdo or co, depending on context. Vzor: ____ políbil Jiří? Koho políbil Jiří?
Verb forms with rád Insert an appropriate verb form into each of the following sentences. Some possible variants are given in parentheses. Vzor: Rád.
Transkript prezentace:

Vědět vs. znát Fill in the blanks with the appropriate forms of vědět (to know a fact) or znát (to be familiar with), depending on the context. Vzor: Sestra ne___, co dělat s časem. Sestra neví, co dělat s časem.

Vědět vs. znát 1. (já) Ještě ne___ tvého bratra. Je hezký?

Vědět vs. znát 1. Ještě neznám tvého bratra. Je hezký? 2. Ten profesor dobře ___ anglickou literaturu. To je jeho obor.

Vědět vs. znát 1.Ještě neznám tvého bratra. Je hezký? 2. Ten profesor dobře zná anglickou literaturu. To je jeho obor. 3. Vlasta hledá muže. Ona ne___, kde je.

Vědět vs. znát 1.Ještě neznám tvého bratra. Je hezký? 2. Ten profesor dobře zná anglickou literaturu. To je jeho obor. 3. Vlasta hledá muže. Ona neví, kde je. 4.Já nic ne___ o politice, ale ___, že komunismus je velmi špatný.

Vědět vs. znát 4. Já nic nevím o politice, ale vím, že komunismus je velmi špatný. 5. Filipe, ___ hru Čechova “Tři sestry”?

Vědět vs. znát 4.Já nic nevím o politice, ale vím, že komunismus je velmi špatný. 5. Filipe, znáš hru Čechova “Tři sestry”? 6. Studenti ještě ne___, co bude na zkoušce.

Vědět vs. znát 4.Já nic nevím o politice, ale vím, že komunismus je velmi špatný. 5.Filipe, znáš hru Čechova “Tři sestry”? 6. Studenti ještě nevědí, co bude na zkoušce. 7. Hana ___ Vladimíra, ale ještě ne___ jeho ženu.

Vědět vs. znát 7. Hana zná Vladimíra, ale ještě nezná jeho ženu. 8. Rozumím otázce, ale ne___ jak mám odpovědět.

Vědět vs. znát 7.Hana zná Vladimíra, ale ještě nezná jeho ženu. 8. Rozumím otázce, ale nevím jak mám odpovědět. 9.—Jaroslave, kolik musím platit za to auto? —Ne___.

Vědět vs. znát 9. —Jaroslave, kolik musím platit za to auto? —Nevím. 10. Byli jsme včera v divadle, ale už ne___ jakou hru jsme tam viděli.

Vědět vs. znát 9. —Jaroslave, kolik musím platit za to auto? —Nevím. 10. Byli jsme včera v divadle, ale už nevíme jakou hru jsme tam viděli. 11. Moji studenti ještě ne___ píseň “Škoda lásky.”

Vědět vs. znát 9. —Jaroslave, kolik musím platit za to auto? —Nevím. 10. Byli jsme včera v divadle, ale už nevíme jakou hru jsme tam viděli. 11. Moji studenti ještě neznají píseň “Škoda lásky.”