nastává při vzájemném pohybu zdroje zvuku a pozorovatele pozorovatel slyší jinou frekvenci než zdroj vydává CHRISTIAN JOHANN DOPPLER (1803-1853) –rakouský.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mechanické vlnění Adrian Marek.
Advertisements

Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
12. Mechanické vlnění a zvuk
07. Kinematika harmonického pohybu – příklady I.
MECHANICKÉ VLNĚNÍ 19. Mechanické vlnění – příklady I.
MECHANICKÉ VLNĚNÍ 20. Mechanické vlnění – příklady II.
MECHANICKÉ VLNĚNÍ 11. Vlnění v řadě bodů KMITAVÉ A VLNOVÉ JEVY Mgr. Marie Šiková.
Vlnění © Petr Špína 2011 VY_32_INOVACE_B2 - 15
Vlny ČVUT FEL, Praha Katedra fyziky.
Základy sdělovací techniky
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Mechanický pohyb: Jestliže tělesa mění svoji polohu vzhledem
Ultrazvuk a Dopplerův jev
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_FYZ46 Jméno autora:Mgr. Alena Krejčíková Třída/ročník:2. ročník Datum vytvoření: Výukový materiál zpracován.
Rovnoměrně zrychlený pohyb
Christian Andreas Doppler
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registra č ní č íslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Š ablona III/2VY_32_INOVACE_668.
Elektromagnetické vlny
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Elektromagnetické záření
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA SPECIÁLNÍ TEORIE RELATIVITY
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
Některé možnosti výuky akustiky Jiří TesařPetr Bartoš katedra fyziky PF JU Srní 28. –
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 8 Tematický okruhZvukové jevy.
Harmonické vlnění šíření harmonických kmitů harmonická vlna:
(principy přístrojů CW, PW, CDI, ...)
Aneta Trkalová Petra Košárková
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření: Číslo DUM: VY_32_INOVACE_19_FY_A Ročník: I. Fyzika Vzdělávací oblast: Přírodovědné vzdělávání.
Vlastnosti elektromagnetického vlnění
Chvění struny Veronika Kučerová.
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Ultrazvuk X Infrazvuk.
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_FYZIKA1_08 Tematická.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
MECHANICKÉ KMITÁNÍ 10. Dynamika harmonického pohybu – příklady
Elektromagnetické záření 2. část
Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_FYZ47 Jméno autora:Mgr. Alena Krejčíková Třída/ročník:2. ročník Datum vytvoření: Výukový materiál zpracován.
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_FYZIKA1_14 Tematická.
Derivace –kmity a vlnění
Základní škola a mateřská škola Bzenec Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: V/2: přírodní vědy - inovace Vypracoval/a:
VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
Základní škola Benátky nad Jizerou, Pražská 135 projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: III/2 Název: Využívání.
Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost VY_32_INOVACE_B3 – 02.
Studium ultrazvukových vln
Dopplerův jev a vzduchová dráha
Co je mechanické kmitání? 2. Jak se dělí mechanické kmitání? 3. Jak se vypočítá okamžitá výchylka? 4. Co je amplituda? 5. Jak se vypočítá.
Dopplerův jev a jeho využití v medicíně
Dopplerův jev a vzduchová dráha
Ohmův zákon akustiky Δx=c Δt ρc=Z … akustická impedance.
Název školy:Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu:Moderní škola Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
D OPPLERŮV JEV Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
Rychlost, měření rychlosti. Rychlost je charakteristika pohybu, která nám sděluje, jakým způsobem se mění polohu hmotného bodu vektorová fyzikální veličina.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Autor: Mgr. Petr Tomek Datum/období: podzim 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma.
1 Dopplerův jev H.Lancová 1,M.Strachota 2, M.Holeček 3 1 – MOG Bruntál, 2 – Gymn. Zábřeh, 3 – Jiráskovo g. Náchod.
Elektromagnetické vlnění
Kmity, vlny, akustika Část II - Vlny Pavel Kratochvíl Plzeň, ZS.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
SŠ-COPT Uherský Brod Mgr. Jordánová Marcela 14. Mechanické vlnění
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Dopplerův jev Christian Doppler, Praha 1842 pohybující se zdroj vlnění
MECHANICKÉ VLNĚNÍ.
Odraz vlnění obecná vlna x = 0  y = 0.
ROVNICE POSTUPNÉ MECHANICKÉ VLNY.
Mgr. Jan Ptáčník - GJVJ - 2. ročník - Fyzika
Dopplerův jev a jeho využití v medicíně
Transkript prezentace:

nastává při vzájemném pohybu zdroje zvuku a pozorovatele pozorovatel slyší jinou frekvenci než zdroj vydává CHRISTIAN JOHANN DOPPLER ( ) –rakouský fyzik, matematik a astronom. Působil jako profesor na technice v Praze a ve Vídni. Kostým Dopplerova jevu (seriál Big Bang Theory)

Zdroj zvuku (Z) - v klidu Přijímače zvuku (P 1, P 2 ) - v pohybu (Fyzika pro gymnázia - Mechanické vlnění a kmitání, Prometheus Praha) Význam veličin: v … rychlost vlnění u … rychlost pozorovatele vůči zdroji f … frekvence signálu zdroje f 1/2 … frekvence kterou pozorovatel přijímá λ … vlnová délka vlnění, f 1 >f, f 2 <f

Přijímač zvuku - v klidu Zdroj zvuku – v pohybu (Fyzika pro gymnázia - Mechanické vlnění a kmitání, Prometheus Praha) Význam veličin: v … rychlost vlnění w … rychlost zdroje vůči pozorovateli f … frekvence signálu zdroje f 1/2 … frekvence, kterou pozorovatel přijímá λ 1 … vlnová délka vlnění (λ 1 > λ) λ 2 … vlnová délka při přiblížení (λ 2 < λ) f 1 <f f 2 >f

Přijímač zvuku – v pohybu Zdroj zvuku – v pohybu Význam veličin: v … rychlost vlnění w … rychlost zdroje u … rychlost pozorovatele f … frekvence signálu zdroje f p … frekvence, kterou pozorovatel přijímá

pokud se Pozorovatel přibližuje ke zdroji + pokud se Pozorovatel vzdaluje od zdroje - pokud se zdroj přibližuje k pozorovateli - pokud se zdroj vzdaluje od pozorovatele +

v astronomii – určování rychlosti vesmírných objektů měření rychlosti automobilů radarem v lékařství - sonografy vnímání zvuku blížícího se auta

Zdroje – Odmaturuj z fyziky, Didaktis – Fyzika pro gymnázia, mechanické vlnění a kmitání – – – – Barbara Lampová, MT blok, březen 2010