Právní úprava nástrojů na podporu revitalizace brownfieldů v České republice 24.1.2006.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Obecné požadavky na výstavbu
Advertisements

Martin Kuba ministr průmyslu a obchodu VĚCNÝ ZÁMĚR NOVELY HORNÍHO ZÁKONA Rada vlády pro energetickou a surovinovou strategii Praha,
Organizace a řízení výstavbových projektů v praxi
Regulační plán Regulační plán v řešené ploše stanoví -podrobné podmínky pro využití pozemků, -pro umístění a prostorové uspořádání staveb, -pro ochranu.
Operační program Životní prostředí 2007 – 2013 Prioritní osa 6 Michal Slezák Odbor ochrany přírody, odpadů a EV Úsek řízení projektů SFŽP ČR.
Zákon č. 266/1994 o dráhách zákon upravuje
Zákon č. 184/2006 o odnětí nebo omezení vlastnického práva k pozemku nebo ke stavbě (zákon o vyvlastnění) Zákon upravuje podmínky a)odnětí nebo omezení.
Nástroje územního plánování
Struktura stavebního zákona č. 183/2006 Sb. ČÁST PRVNÍ ÚVODNÍ USTANOVENÍ Předmět úpravy, Základní pojmy ČÁST DRUHÁ VÝKON VEŘEJNÉ SPRÁVY HLAVA I ÚVODNÍ.
KONCEPT ÚZEMNÍHO PLÁNU ODOLENA VODA pro veřejné projednání –
Projekt TROLLEY Dobrý den.
Legislativní překážky urychlení výstavby dopravní infrastruktury v ČR, podněty a řešení Mgr. Miroslav Osladil, advokát Střední Morava – křižovatka.
Stavební zákon a územní plánování
Nástroje územního plánování Přípravné Územně plánovací podklady územně analytické podklady územní studie Plánovací Politika územního rozvoje Územně plánovací.
Analýza dopadu zákona č. 300/2008 Sb. do území JUDr. Kateřina Černá Ing. Václav Koudele.
Hospodářská úprava lesa Legislativa Bezpečnost osob a majetku.
STÁTNÍ SPRÁVA A SAMOSPRÁVA
PETERKA & PARTNERS v.o.s. Praha - Bratislava
Můžou nás vybagrovat? Lukáš Matějka Arnika – Centrum pro podporu občanů StreetRadio, Praha října 2011.
PŽP Ekologická újma, organizace ochrany ŽP, zákon o ŽP + opakování obecné části.
Půda – složka životního prostředí
Rozpočty územních samosprávných celků
Právo na informace Tereza Danielisová,
KONFERENCE PROTIPOVODŇOVÁ OCHRANA – PREZENTACE VÝSLEDKŮ PILOTNÍHO PROJEKTU „ATLAS LABE NA ÚZEMÍ KRÁLOVÉHRADECKÉHO KRAJE“ Projekt je spolufinancován Evropskou.
EGovernment Zpracoval: Ing. Ivan Ivanov 1 Typové projekty DMVS.
Brownfield z pohledu českého práva 19. října 2006 Martin Mládek advokát PETERKA & PARTNERS v.o.s.
Ochrana kulturních památek Stát chrání kulturní památky jako nedílnou součást kulturního dědictví lidu, svědectví jeho dějin, významného činitele životního.
Cíle územního plánování „vytvářet předpoklady pro výstavbu a pro udržitelný rozvoj území soustavným a komplexním řešením účelného využití a prostorového.
Správa stavební 2 Filip Dienstbier, 2010 Nástroje územního plánování Územně plánovací podklady Politika územního rozvoje.
Integrovaná prevence 26. dubna Osnova přednášky úvodní poznámky cíl integrovaného rozhodování principy základní pojmy právní úprava integrované.
STAVEBNÍ DOZOR Stavební úřady vykonávají soustavný dozor nad zajišťováním ochrany veřejných zájmů, ochrany práv a oprávněných zájmů právnických a fyzických.
Uplatnění správního řádu (zákon č. 500/2004 Sb.) v režimu stavebního zákona (zákon č. 183/2006 Sb.) Petr Průcha listopad 2009.
Pozemkové právo – pojem, principy a systém, objekt a subjekty pozemkově- právních vztahů, metoda právní regulace JUDr. Jana Dudová, Ph.D.
STAVEBNÍ ZÁKON Účinnost k Předpisy Zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění zákona č. 68/2007.
Ochrana životního prostředí v rámci stavebního práva.
Seminář č. 3 – PŽP II Právní režim ochrany půdy a lesa JUDr. Jana Tkáčiková, PhD.
Účast veřejnosti ve veřejné správě 12. května 2009.
Organizační zabezpečení práva životního prostředí JUDr. Jana Dudová, Ph.D.
Ochrana půdy a lesa.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Praha 8. září 2015 NOVELA STAVEBNÍHO ZÁKONA Žofínské fórum.
STRATEGICKÝ PLÁN ROZVOJE STATUTÁRNÍHO MĚSTA JIHLAVY DO ROKU 2020 VYHODNOCENÍ VLIVŮ NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ A SOUSTAVU NATURA 2000.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Ing. Klára Dostálová, náměstkyně pro řízení sekce regionálního rozvoje Ing. Tomáš Sklenář, ředitel odboru územního plánování.
RNDr. Ivana Havlíková Ing. Jiří Štochel. STAVEBNÍ ZÁKON - STARÝ.
Územní správa a samospráva RNDr. Oldřich Hájek, Ph.D.
Kanalizace – kdy bude??? Povolovací, přípravný a realizační proces kanalizace Martin Exner, starosta obce Nová Ves Nová Ves
INTEGROVANÝ REGIONÁLNÍ OPERAČNÍ PROGRAM (IROP) - možnost získání FINANČNÍ PODPORY pro pořízení územně plánovacích dokumentů - alokace 46 mil. EUR 1.
REGISTRY VEŘEJNÉ SPRÁVY Obecné principy schváleného věcného záměru zákona o registrech veřejné správy Seminář sdružení Nemoforum Prostorová identifikace.
PRÁVA A POVINNOSTI VLASTNÍKA MÍSTNÍCH KOMUNIKACÍ (dle zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, v platném znění)
NOVELA ZÁKONA Č. 334/1992 SB., O OCHRANĚ ZEMĚDĚLSKÉHO PŮDNÍHO FONDU
Seminář Svazu měst a obcí České republiky , Praha Úloha architekta při rozvoji města Ing. arch. Marek Janatka, Ph.D.
„OBCE SOBĚ“ „ Systémová podpora rozvoje meziobecní spolupráce v ČR v rámci území správních obvodů obcí s rozšířenou působností“
1 Možnosti omezení vlastnických práv v ÚPD Možnosti omezení vlastnických práv v ÚPD Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor regionálního rozvoje Oddělení územního.
Územní studie Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor regionálního rozvoje
Projekt LABEL LABE-ELBE – Adaptace na povodňové riziko v povodí Labe
Starosti starostů s evropskými fondy, Praha
Koncepce rozvoje sociálních služeb pro osoby se zdravotním postižením poskytovaných příspěvkovými organizacemi Zlínského kraje na období Luhačovice.
Odbor životního prostředí MHMP
Ústí nad Labem 4/2008 Ing. Jaromír Vachta
Umisťování staveb.
STAVEBNÍ DOZOR Stavební úřady vykonávají soustavný dozor nad zajišťováním ochrany veřejných zájmů, ochrany práv a oprávněných zájmů právnických a fyzických.
Vyvlastnění a stavebně právní instituty omezující majetková práva VOSPaVS I Sylabus k tématu přednášky.
Závazná stanoviska orgánů územního plánování po novele stavebního zákona Štiřín
Stavební právo.
Setkání se starosty obcí Karlovarského kraje Téma: Novela stavebního zákona v oblasti územního plánování s účinností od VÝBĚR.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Program Prevence před povodněmi I. až IV. etapa
Stavební pozemky (teze)
LEGISLATIVNÍ DROBEČKY …plus něco navíc
Stavební legislativa – možnosti zefektivnění přípravy staveb
Transkript prezentace:

Právní úprava nástrojů na podporu revitalizace brownfieldů v České republice

Click to edit Master title style Název projektu Ministerstva pro místní rozvoj „Revitalizace deprimujících zón pro veřejnou správu“  Doba trvání projektu 9/2004 – 12/2006  Zaměřujeme se primárně na Středočeský kraj  Parteři projektu – EC HARRIS s.r.o. - DHV ČR, spol. s.r.o. - IURS - Město Brno - ČVUT fakulta stavební  Projekt obsahuje 16 navazujících částí

Click to edit Master title style Důležité části projektu na rok 2006  Databázové řešenídatabáze případových studií databáze inventarizace brownfields  Metodologie a analytické pomůcky, kontrolní a rozhodovací pomůcky  Pomoc obcím s provedením hloubkové analýzy  Pomoc regionu s analýzou dat a návrhem opatření  Rozvojový záměr pro 3 vybrané obce  Příprava nadnárodního projektu za účasti obcí a regionu  Marketing, publikační a propagační akce  Právní úprava nástrojů na podporu revitalizace brownfieldů

Click to edit Master title style Způsoby revitalizace brownfieldů:  Důslednější využití již existujících nástrojů na podporu revitalizace brownfieldů  Implementace nových nástrojů na podporu revitalizace brownfieldů do stávající legislativy a jejich využívání

Click to edit Master title style Hlavní oblasti nové úpravy 1)Identifikace brownfieldů; 2)Výkon státní správy na úseku brownfieldů; 3)Třídění brownfieldů dle různých kritérií; 4)Vznik a správa databáze brownfieldů; 5)Nástroje podporující revitalizaci brownfieldů

Click to edit Master title style 1)Identifikace brownfieldů Definice:  dříve zastavěná území (jedná se o nemovitosti - pozemky nebo stavby)  v současné době nedostatečně využitá či opuštěná  mohou být kontaminovaná (existuje či hrozí riziko ekologické újmy, historické škody) Formální označení nemovitosti za „brownfield“ a jeho právní důsledky:  označení formou správního rozhodnutí  možnost podat opravný prostředek

Click to edit Master title style 2)Výkon státní správy na úseku brownfieldů  ústřední orgán – základní politika a koncepce revitalizace brownfieldů, koordinace ostatních orgánů veřejné správy, zajišťování a rozdělování veřejných prostředků ze státního rozpočtu, případně i z evropských programů na spolufinancování revitalizace konkrétních brownfieldů, aj.  regionální orgány – vyhledávání nových brownfieldů, jejich evidence v databázi, zajišťování auditu brownfieldů, priorizace revitalizace brownfieldů na místní úrovní v souladu s politikou ústředního orgánu, aj.

Click to edit Master title style 3)Třídění brownfieldů dle různých kritérií  brownfield je/není kontaminován;  brownfield je/není dobře umístěn (hledisko dopravní dostupnosti vůči pozemním komunikacím a železniční síti, umístění ve městě či mimo město, aj.);  brownfield je/není zastaven nemovitostmi;  celková plocha brownfieldu;  počet vlastníků brownfieldu, aj.

Click to edit Master title style 4)Databáze brownfieldů  evidence brownfieldů a jejich charakteristika;  správa databáze v pravomoci ústředního orgánu státní správy na úseku brownfieldů

Click to edit Master title style 5)Nástroje na podporu revitalizace brownfieldů ekonomické (protržní) nástroje administrativně-právní nástroje

Click to edit Master title style Ekonomické nástroje na podporu revitalizace brownfieldů a)Zvýšená daň z nemovitosti u (některých) brownfieldů; b)Vyšší odvody za zábor nenarušených ploch; c)Přímé intervence z veřejných rozpočtů (dotace) – obecní, krajské, státní a EU fondy a programy; d)Zvýhodnění odpisů nákladů na činnosti související s vytvářeným podmínek pro další využití brownfieldů; e)Omezení dotací z veřejných rozpočtů na záměry mimo narušené plochy.

Click to edit Master title style a) Zvýšená daň z nemovitosti u (některých) brownfieldů Cílem je zahájení revitalizace dané nemovitosti jejím vlastníkem, nebo její převod na jiný, aktivní subjekt.  při aplikaci daně z nemovitosti na brownfieldy požadavek úředního označení podvyužitého území jako „brownfield“ formou správního rozhodnutí, včetně možnosti podat opravný prostředek;  vzhledem k odhadovanému počtu brownfieldů v ČR ( ) značné zatížení orgánů státní správy;  zvážit, zda případné zvýšení daně z nemovitosti aplikovat na všechny anebo jen na některé (kvalifikované) brownfieldy.

Click to edit Master title style b)Vyšší odvody za zábor ploch ze zemědělského půdního fondu Cílem je snížení úbytku zemědělské půdy na nezbytné minimum a situování realizací investic do míst, kde mohou mít méně závažný dopad na životní prostředí.  ekonomické znevýhodnění záboru ploch ze zemědělského půdního fondu, které by mohlo vést ve spojení s přímou podporou využití brownfieldů k rozhodnutí investora využít brownfieldy a jednak k získání prostředků pro potřeby ochrany životního prostředí

Click to edit Master title style Administrativně-právní nástroje na podporu revitalizace brownfieldů a)Důsledné uplatňování odpovědnosti za ekologickou újmu; b)Zvýšená ochrana půdy při územně-plánovacích procesech; c)Vyvlastnění v případě nejvíce problematických brownfieldů; d)Vznik specializovaných společností na úseku brownfieldů.

Click to edit Master title style a)Důsledné uplatňování odpovědnosti za ekologickou újmu  odpovědnost původce: stanoveno v zákoně o životním prostředí; nicméně chybí jednotný způsob stanovení rozsahu ekologické újmy a způsob uplatňování nápravy  odpovědnost vlastníka nemovitosti (de lege ferenda): sekundární odpovědnost založená na principu „vlastnictví zavazuje“; nutnost spoluúčasti veřejných prostředků na nápravě  odpovědnost (garance) státu: obecná garance státu za stav životního prostředí

Click to edit Master title style b)Zvýšená ochrana půdy při územně-plánovacích procesech  povinnost orgánů územního plánování stanovit při rozhodování o využití pozemků povinnost uvést pozemky do nerizikového stavu při ukončení jejich užívání pro povolené účely;  povinnost žadatele o nenarušené plochy prokázat, že není možné pro jeho investici využít některý z brownfieldů;  zařazení orgánů státní správy či organizací, které by soustavně působily na úseku revitalizace brownfieldů mezi dotčené orgány státní správy při územně-plánovacích procesech

Click to edit Master title style c)Vyvlastnění v případě nejvíce problematických brownfieldů  vyvlastnění či nucené omezení vlastnického práva je možné, a to jen ve veřejném zájmu, na základě zákona a za náhradu;  tzv. vyvlastňovací tituly: případy, kdy je možné vyvlastnit; lze je uvést a také jsou uváděny v zákonech;  veřejný zájem: je nutné jej prokázat v řízení v každém konkrétním případě

Click to edit Master title style Děkujeme za pozornost Tereza Titěrová Koordinator projektu EC HARRIS s.r.o. Bredovský dvůr, Olivova 6 / Praha 1 Tel.: Fax: Martin Fučík Advokát HAVEL & HOLÁSEK v.o.s. Advokátní kancelář Týn 1049/ Praha 1 Tel.: Fax: