Jiří Peterka Archiv článků: Jiří Peterka 28.3.2000 Novináři a Internet úvod do problematiky.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Studie: Data retention v ČR v praxi Petr Kučera Iuridicum Remedium, o. s.
Advertisements

Jak úspěšně inzerovat pomocí PPC. Obsah (aneb co všechno se dozvím )  Pro koho je PPC vhodné  Hlavní výhody pro klienta  Proč používat právě.
Časopis pro manažery ČSOB skupiny Navigátor.  S dvouměsíční periodicitou informuje o novinkách v bance skupině, představuje projekty a útvary a přináší.
Zákon o sociálních službách č. 108/2006 Sb.,. Vznik zákona •Na tento zákon jsme všichni čekali víc jak 10 let •Přináší veliké změny do sociální práce.
PR ve Sdružení Podané Ruce 2010/2011 Roman Hloušek Terénní programy Brno.
SUAleph 27. dubna 2011 SUAleph 27. dubna 2011 Portál pro podporu vědy a výzkumu UTB SFX Ing. Lukáš Budínský.
Technologie pro CI. Od technologií pro CI vyžadujeme především funkce vyhledávání v rozsáhlých databázích na základě libovolných dotazů, propojování a.
Audit administrativních činností
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
HELPDESK Pomoc uživatelům s jejich IT problémy a zefektivnění práce servisních techniků.
Elektronická pošta Elektronická pošta ( ) je obdobou běžné pošty a umožňuje přijímat a distribuovat dokumenty v textové podobě na jednu nebo více.
LIDSKÉ ZDROJE A KVALITA Národní konference kvality ve veřejné správě Simeona Zikmundová Brno
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
MANAGEMENT - VŽ1 M A N A G E M E N T 1. cvičení. MANAGEMENT - VŽ2 ROLE MANAŽERŮ.
1 v Dřevozpracujícím družstvu Lukavec Září 2007 Jiří Majer Role benefitů.
Struktura inzertního oznámení Anna Hušková Anežka Jandová Zuzana Frydrychová.
Scope2 INDEX 1. Internet mktng and sales 2. Marketing Strategy 3. International M. 4. Tenders and public procurement 5. Q & A E-commerce (Elektronické.
Co jsou to multimédia Bohumil Bareš.
Oborová informační brána KIV Jak ji využívat. Bránu KIV vytvořili Hlavní garant: Knihovnický institut NK ČR Technologie: Ústav výpočetní techniky UK v.
Elektronické knihy v knihovnách Antonín Pokorný
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
Proč „komunitní knihovna“ Knihovnická dílna Zlata Houšková.
Jak vzniká zpráva Podpora využití ICT ve výuce průřezových témat na základních školách (CZ.1.07/1.1.00/ )
Bc. Martin Dostal. Co to je sémantické vyhledávání? Vyhledávání s využitím "umělé inteligence" Vyhledávání v množině dat na stejné téma katastrofy sport.
 1. Autor zprávy : Původcem zprávy a tím, kdo ji předává druhým, jste vy sami. Způsob, jakým ji předáváte dál, může být ovlivněn například :  Postoj.
Event management Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Tisková konference Knihovny v pavučině spolupráce Jindřichův Hradec Informace a spolupráce jako nutná součást rozvoje regionu DEMA, a.
VY_32_INOVACE_EKO_07 MARKETINGOVÝ VÝZKUM II. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Vyjednávání I sebelepší mezilidské vztahy nebo manažerské techniky nás čas od času nedokážou ochránit před střetem různých názorů, myšlenek nebo přístupů.
VY_32_INOVACE_EKO_06 MARKETINGOVÝ VÝZKUM I. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Příprava novely autorského zákona Celostátní porada vysokoškolských knihoven Hradec Králové Vít Richter Národní knihovna ČR
MV RPS, 1. červen 2005 RPS/CSF Česká republika 2004>2006 Rámec podpory Společenství Ministerstvo pro Místní rozvoj ČR Odbor Rámce podpory Společenství.
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_1.15 Tematická oblast: Hardware, software a informační sítě AKT. SÍŤ. PRVKY – ROUTER, SWITCH Typ: DUM - kombinovaný.
Informace a Informatika. Terminologie Informatika – anglicky information science Zabývá se zpracováním informací nejen na počítačích. Informatika (počítačová.
Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v MS kraji a jeho realizace Projekt A5 Nástroje informatiky pro získávání informací a jejich zpracování.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
1 OD PROJEKTOVÉHO ZÁMĚRU KE KVALITNĚ PŘIPRAVENÉ AKCI 3 témata a) Přehled požadavků financující instituce b) Fáze přípravy akce c) Kritéria úspěšnosti akce.
B130P16: Praktické základy vědecké práce Katedra fyziologie rostlin, PřF UK RNDr. Jan Petrášek, Ph.D. Základní dělení 3.1.
1 Úvod do modulu: Evaluace distančního vzdělávání Miroslava Dvořáková Olomouc 2007 akademie distančního vzdělávání.
, ISSS, Hradec Králové Právo na informace a autorská práva – hledání rovnováhy Martin Svoboda Státní technická knihovna, Praha
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_01_VZNIK.
Přístup k řešení bezpečnosti IT Nemochovský František ISSS Hradec Králové, dubna 2005.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_12_REGULOVÁNÍ.
Úvod do studia Strategie vyhledávání zdrojů Robert Zbíral.
Metodika posouzení Metody, techniky, postupy. Klíčová otázka: n Jak provést posouzení, aby co nejlépe reflektovalo situaci uživatele služby?
Publikování prostorových dat na Internetu (prezentace pro VLE Dílna) Ing. Jan Růžička Institut geoinformatiky VŠB-TU Ostrava, HGF tř. 17.listopadu
Nigel Warburton The Basics of Essay Writings. O co jde? ● číst o tom, jak psát, nestačí ● psaní esejů je základem studia ● psaní je způsobem myšlení ●
3. Odborná literatura, její zdroje na Internetu a PřFUK
14. Informace vládnou sv ě tu Úloha ICT p ř i ř ízení podniku rb.
Podstata přebytku spotřebitele
ZÍSKÁVÁNÍ A VÝBĚR PRACOVNÍKŮ
E- MAIL Ing. Jiří Šilhán. E LEKTRONICKÁ POŠTA NEBOLI vývoj od počátku sítí – původní návrh pouze pro přenos krátkých textových zpráv (ASCII) základní.
1 Martin Vojnar Bibliografie jako nezbytná součást jednotného vyhledávaní SNK v Martine, 7. listopadu 2011.
Chování kupujících  Chování kupujících je složitý proces, který ovlivňuje řada vnitřních i vnějších činitelů a marketingový odborníci mohou znalost.
KOMUNIKACE A JEDNÁNÍ s LIDMI – na vysoké škole, v organizaci, ve společnosti.
 nejvíce využívaná služba internetu založená na www stránkách  poskytuje virtuální informační prostor, přístupný pomocí prohlížeče  výhodou www stránek.
Personální audit - cesta k efektivitě využívání lidských zdrojů.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Simona Valachová Název: VY_62_INOVACE_2801_reklama Téma: Reklama a její klady a zápory Číslo projektu:
Mgr. Petr Hanuš KOORDINÁTOR ODBORNÝCH SEKCÍ ASOCIACE POSKYTOVATELŮ SOCIÁLNÍCH SLUŽEB ČR ŘEDITEL SEKCE SOCIÁLNÍCH SLUŽEB UNIE ZAMĚSTNAVATELSKÝCH SVAZŮ ČR.
Vypracováno kolektivem autorů České společnosti pro technickou normalizaci Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
Vyhledávání informací Zdroj: pixabay.com. ÚVODEM  Seznámení  Cíl semináře  Zpětná vazba  Prezentace Vaše zkušenosti?
Komunikační chyby řídících pracovníků v Českém statistickém úřadu
Analýza manažerských dovedností ve vybraném podniku
Vyhledávání v Internetu
Jak na PR (absolutní základ)
Média - jak s nimi a jak na ně?
Knihovnická procházka Prahou Petra Ambrušová a Ivana Šnoblová K1
Informace na dosah ruky
3. Odborná literatura, její zdroje na internetu a PřFUK
3. Odborná literatura, její zdroje na internetu a PřFUK
Transkript prezentace:

Jiří Peterka Archiv článků: Jiří Peterka Novináři a Internet úvod do problematiky Hradec Králové,

Jiří Peterka Archiv článků: Co všechno se mění? mění se techniky a mechanismy pro práci s informacemi –mění je nejen Internet, obecně celá oblast ICT mění se možnosti: –veřejnosti –"producentů informací" –novinářů mění se role novinářů mění se chování producentů informací mění se hodnoty: –od "holých faktů" k názorům, závěrům, přehledům, …. mění se zvyky a preference: –všech zúčastněných objevují se nové možnosti –např. personalizace, multimédia, provázání, … objevují se nové otázky a problémy –jak přejímat informace, jak se odkazovat …

Jiří Peterka Archiv článků: Mění se způsob práce s informacemi veřejnosti lze zpřístupnit libovolný "objem" informací –zveřejněním na WWW ale jak zajistit jejich "konzumaci"? informace lze snadno distribuovat ke koncovým příjemcům (veřejnosti) –lze je rozesílat elektronickou. poštou, …. ale je to vhodné? informace dostupné on- line lze snadno a rychle prohledat –pomocí fulltextových vyhledávačů není to snadné neprohledává se úplně všechno (problém dynamického obsahu) lze průběžně monitorovat nově vznikající informace –rešeršní služby (monitoring tisku, SERGE, ….) problém "klapek na očích"

Jiří Peterka Archiv článků: Mění se možnosti směřujeme ke stavu kdy: –každý má přístup ke všem dostupným informacím –každý v nich může jednorázově vyhledávat –každý může vše průběžně monitorovat veřejnost: –má přístup ke všemu, může se vším pracovat sama … producenti informací například firmy vydávající tiskové zprávy, úřady vydávající vyhlášky apod. –mohou oslovovat veřejnost přímo, nepotřebují prostředníky ale jen potenciálně !!! je rozumné aby to skutečně dělali???

Jiří Peterka Archiv článků: Mění se chování producentů informací producent informací –zde kdokoli, kdo generuje nějaké informace faktografického charakteru dříve: –zpřístupňoval všem (přímým způsobem) jen některé informace bylo to drahé a náročné –jiné informace šířil skrz prostředníka – novináře sděloval je novináři, ten je předával dál nebylo to kvůli utajení, ale kvůli technickým možnostem a nákladům dnes: –producenti nepotřebují prostředníky k tomu aby zpřístupnili své informace veřejnosti –producenti potřebují novináře ke zvýšení relevance svých informací k tomu aby přilákali pozornost veřejnosti k jejich informacím, aby jim udělali publicitu

Jiří Peterka Archiv článků: Mění se chování producentů informací pozorování: –producenti informací mohou sami zveřejnit vše, co jsou ochotni zveřejnit a také to dělají, protože přitom mají celý způsob zveřejnění pod svou kontrolou otázka: –má pak smysl se jich ptát na další informace? např. "zákulisní" informace? názor: –"další" informace jsou spíše řízené úniky informací osobní zkušenost: –pokud producenti informací "pustí" nějaké relevantní informace "navíc", pak jsou to jen důvěrné informace které nejsou určeny k publikování jsou "pouštěny" jen tomu, kdo je pasován do pozice důvěryhodného partnera, ne do role "hlásné trouby"

Jiří Peterka Archiv článků: Mění se role novináře dříve: –novináři zprostředkovávali přenos informací od producentů k veřejnosti producenti nemohli oslovovat veřejnost přímo dnes: –tato role mizí –novinář se přibližuje čtenáři mají stejné možnosti hlavní rozdíl mezi nimi: –novinář má více času věnovat se práci s informacemi –měl by k tomu mít i odborné zázemí novináři zůstává především role poskytovatele "přidané hodnoty" spočívá ve: –vyhledávání, posuzování, hodnocení, porovnávání, vyslovování vlastního názoru … novinář se stává jakýmsi "informačním analytikem" –na plný úvazek –s potřebnou kvalifikací kdokoli může publikovat a stát se novinářem !!! kdokoli může publikovat a stát se novinářem !!!

Jiří Peterka Archiv článků: Co je zdrojem přidané hodnoty novináře? nikoli: –exkluzivní přístup k informacím ale spíše: –jeho schopnost pracovat s informacemi vyhledávat informace, vyhodnocovat je, porovnávat informace z různých zdrojů …. –jeho individualita, vlastní názor –jeho zkušenosti –možnost věnovat tomu dostatek času –jeho schopnost zaujmout, vyjádřit se, …. –znalosti oboru, přehled, schopnost rozlišit relevantní informace –….. má být novinář více odborníkem, nebo více literátem?

Jiří Peterka Archiv článků: Jak se mění hodnoty dříve: –hodnotu měly již "holé" (faktografické) informace dnes a zítra: –hodnota "holých" informací klesá k nule –roste význam "přidané hodnoty" zpracování, přehledů, posouzení, vlastních názorů, …. individuality cílový stav: informace jsou volně přístupné a zdarma – pro každého, kdo je umí najít, dokáže správně interpretovat a má na to čas novinář "prodává" své schopnosti, znalosti a dovednosti

Jiří Peterka Archiv článků: Jak se mění zvyky - veřejnost veřejnost je zvyklá věřit tomu, co se kde napíše –důvod: tradiční média si více hlídají korektnost svých informací publikovat v tradičních médiích nemůže "jen tak někdo" … ale na Internetu může …. na Internetu se lidé musí více řídit vlastním rozumem –problém posuzování věrohodnosti informací veřejnost je zvyklá na pasivní "konzumaci" informací –možnost reagovat na informaci v tradičních médiích je minimální vyžaduje oporu v zákoně (tiskové opravy, …) Internet je interaktivní, umožňuje aktivitu veřejnosti –reakce na články (talk- back), diskusní fóra je to rychlá a pohodlná zpětná vazba kdokoli může přispět svou reakcí, často jde o hodnotný zdroj informací

Jiří Peterka Archiv článků: Jak se mění možnosti pozorování: –informační obsah na Internetu může být mnohem bohatší než u tradičních médií lze se "rozepisovat" podle libosti, přidávat odkazy, využívat hypertextu … –prezentační možnosti Internetu jsou mnohem bohatší než u tradičních médií k textům lze přidávat grafiku, animace, zvuky ….. otázka: –je vhodné dělat vše co nejbohatší? obsah i formu? podobně jako u programů ??? osobní názor: –nepřehánět to !! ať je to vkusné ale přehledné a výstižné –uživatelé jsou zavalováni velkým množstvím informací začnou se bránit "informační ekologií" cení se i schopnost vyjádřit se jasně a stručně

Jiří Peterka Archiv článků: Jak Internet ovlivňuje práci novinářů na Internetu je snadné opisovat –existuje velké množství zdrojů dojem: nikdo nepozná, že je to opsáno –"opisování" je technicky triviální cut&paste na Internetu se nevyplácí opisovat !!!! –díky fulltextovým vyhledávačům lze rychle a snadno zjistit, zda je něco opsáno (i odkud) ale přejímání myšlenek automaticky rozpoznat nelze kde končí opisování a kde začíná přejímání myšlenek ???? kde končí přejímání myšlenek a kde začíná inspirace ????

Jiří Peterka Archiv článků: Internet, právo a morálka přináší Internet něco nového do pohledu na to, co je korektní a co nikoli? –v zásadě ne, ale u některých nových problémů dosud není všeobecný konsensus např. problematika rozesílání nevyžádaných zpráv někdy je i vynutitelnost snazší (díky existenci zpětné vazby) stojí Internet mimo dosah zákonů? –určitě ne, zákony platí i v Internetu jen na některé otázky nemusí dávat odpovědi

Jiří Peterka Archiv článků: Co je a není korektní? odkazy –zpočátku dokonce zakazovány, dnes vřele vítány a stále více žádoucí citace –stejně jako u "psaných" textů, dle autorského zákona uvádění zdrojů (odkud informace pochází) –stejně jako mimo Internet díky vyhledávačům lze snáze zjistit, odkud určitá specifická informace pochází přetiskování tiskových a agenturních zpráv –nekorektní, pokud to vydávám za své vlastní dílo –korektní pokud je zřetelně patrné, že jde o přetisk ale ne každý on-line titul považuje přetiskování za účelné

Jiří Peterka Archiv článků: PozorováníPozorování Internet je báječným zdrojem potvrzujících informací –informací o tom, že něco existuje, platí, …. lze to snadno vyhledat, k ověření stačí 1 výskyt věrohodné potvrzující informace … ale je špatným zdrojem "vyvracejících" informací –informací o tom, že něco neexistuje, neplatí, … obecná vlastnost vyhledávání na Internetu: když něco nenajdete, ještě to nemusí znamenat, že to neexistuje

Jiří Peterka Archiv článků: děkuji za pozornost Jiří Peterka Hradec Králové,