Komunikační dovednosti

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Náročné komunikační situace v práci s lidmi s duševním onemocněním
Advertisements

Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
1 Týmová práce TYMP1/ C3 Komunikace (nejen) v týmu. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV MARKETINGOVÝCH.
ASERTIVITA Společenská kultura Asertivita ; VY_32_INOVACE_D3_03
Komunikace Společenská kultura
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 3. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
Stimulace a motivace zaměstnanců
Vítáme Vás na semináři : Advokát a jeho klient Brno, dne Přejeme hezký a příjemný den !
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Řízení vztahu s klientem – rámec EDICT. Fáze Vstup. Pavla Kotyzová
Nitro a osobní historie člověka o kterého se staráme Doc. Ing. Aleš Opatrný, Th.D. KTF UK v Praze Sekce spirituální péče Společnosti lékařské etiky ČLS.
Asertivita Je-li člověk nespokojen se svým stavem, může jej změnit dvěma způsoby: buď změní podmínky svého života, nebo změní svůj duševní postoj. První.
Asertivita jako obrana proti manipulaci
Prodejní dovednosti pro společnost Chodura Konkurenceschopnost a kvalita - cesta k úspěchu zemědělského podniku.
PhDr. Josef Duplinský, CSc. PhDr. Zuzana Hadj Moussová
Neverbální komunikace
PORUCHY PŘÍJMU POTRAVY doplňkový seminář k projektu
Myšlenkové základy skautingu
KONFLIKTY V MEZILIDSKÝCH VZTAZÍCH
Jak vyjednávat o smlouvě a honoráři I. pro společnost JTP Roman Čiviš, A TREND.
Asertivita Olga Bürgerová.
Principy, zásady a chyby
1 Komunikační a prezentační dovednosti / C3 Komunikace (nejen) v týmu. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ,
Kompromis a konsenzus Vrchol umění jednat asertivně. PhDr. Pavel Motyčka, Ph. D. Etická výchova, o.p.s.
Jitka Navrátilová, PhD..  Přímá práce v rodině – home visiting (nástroj podpory rodiny.  Profesionální, či poloprofesionální pomoc rodině.
Rodina, ve které žiji Není nejmenších pochyb o tom, že je to v prostředí rodiny a domova, kde se všechny největší ctnosti, veškeré ctnosti, které vévodí.
Nakonec našel a nazval jej: KATEGORICKÝ IMPERATIV, který zní:
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
 1. Autor zprávy : Původcem zprávy a tím, kdo ji předává druhým, jste vy sami. Způsob, jakým ji předáváte dál, může být ovlivněn například :  Postoj.
(specifické prostředí ve škole)
Vyjednávání I sebelepší mezilidské vztahy nebo manažerské techniky nás čas od času nedokážou ochránit před střetem různých názorů, myšlenek nebo přístupů.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Asertivita.
Zpracovala: Simona Hyková
Specifický typ osobnosti
VY_32_INOVACE_PSYM25560ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
ASERTIVITA.
Poruchy v komunikaci Tereza Svobodníková.
Zásady efektivní komunikace
ZÁKLADY ASERTIVITY.
Komunikační inteligence. Cíle a obsah kurzu  definice asertivity  charakteristiky pasivity, pasivní agresivity, agresivity a asertivity.
Manager nebo leader? Management je pozice
KOMUNIKACE A JEDNÁNÍ s LIDMI – na vysoké škole, v organizaci, ve společnosti.
Komunikační a prezentační dovednosti / C2a Komunikace (nejen) v týmu. Pavla Kotyzová 1 UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ,
Osobnostní rozvoj Znalost a aplikace principů M.M. Pravidla Komunikace a zdvořilostní formy chování Mravní hodnoty Já rodina okolí Zralá osobnost dítěte.
Komunikace a jednání mezi lidmi III. PROBLÉMOVÉ SITUACE A ASERTIVITA 1)Pasivita, agresivita, manipulace 2)Asertivita 3)Konflikt a jeho řešení 4)Chování.
Asertivita ve sportu doc.PaedDr. Marie Blahutková, Ph.D.
Systemický přístup Mgr. Věra Pucová. Základní charakteristika přístup orientovaný na změnu opak diagnostického přístupu typický přístup pro sociální práci.
Josef Procházka08 VKZ (Výchova ke zdraví) P08B0308P.
1 ODBORNÉ SOCIÁLNÍ PORADENSTVÍ Eva Jarolímová. 2 Odborné sociální poradenství se dle zákona vůči základnímu sociálnímu poradenství vymezuje jednak širším.
ASERTIVNÍ PRÁVA - MANIPULAČNÍ POVĚRY Ten, kdo se chce asertivně projevit, to má udělat slušně, ale důrazně. Má odolávat manipulacím, zbavit se úzkosti.
KONFLIKTY V MEZILIDSKÝCH VZTAZÍCH
Člověk a zdraví Vysvětlení pojmu ASERTIVITA
Komunikační a prezentační dovednosti / C2b
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Komunikační a prezentační dovednosti / C2a
Interpersonální komunikace & asertivita
Management. Management Management Způsoby a metody řízení podnikatelských i nepodnikatelských celků tak, aby dosahovaly určených cílů Společenská věda.
KOMUNIKACE a JEDNÁNÍ III.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast: Ekonomie Předmět: Inovace výuky prostřednictvím.
VY_32_INOVACE_17_12_Asertivita
ANOTACE SEZNÁMIT ŽÁKY S ROZVOJEM VŠECH TŘÍ ČÁSTÍ SEBEDŮVĚRY -
Komunikace Opakování (prezentace, asertivita, přesvědčování, manipulace, řeč těla, zpětná vazba, naslouchání, motivace)
Asertivita.
Komunikační a prezentační dovednosti / C2a
ZÁKLADY SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE
Temperament, charakter, motivace
Komunikační a prezentační dovednosti / C2
Rodičovství biologické a pěstounské
Transkript prezentace:

Komunikační dovednosti Přeji příjemný den! Jana Látalová

Jak jde život… Jméno, pozice, něco o sobě… Co Vás překvapuje na dnešní době, lidech, komunikaci…? Co očekáváte od tohoto semináře?

Paretovo pravidlo 80/20 ? Znalosti Dovednosti Praxe

80/20 Paretovo pravidlo OSOBNOST Sebevědomí NADŠENÍ Znalosti Dovednosti Praxe OSOBNOST Sebevědomí NADŠENÍ

2. Základy managementu a IMAGE Image tvoří: služba dobré jméno společnosti prezentace na veřejnosti logo pracoviště (funkčnost, technické vybavení, estetika, pořádek) zaměstnanci - reprezentanti společnosti a úroveň jejich jednání NEJVYŠŠÍM STANDARDEM VE SPOLEČNOSTI JE MANAŽER firemní kultura - "způsob, jakým vyřizujeme věci kolem nás"

2. 2 Image osobnost komunikační dovednosti (psaní a mluvení) umění vysvětlit a naslouchat kvalita hlasu společenské dovednosti / etiketa při stolování pohled z očí do očí / postoj, držení těla / potřásání rukou fyzická zdatnost oblékání / osobní styl – důvěryhodnost / upravenost (vlasy, pleť, ruce) smysl pro humor

Komunikační minimum

Na kvalitu komunikace působí šumy a bariéry Optimální komunikace jasná  otevřená  dostatečná Na kvalitu komunikace působí šumy a bariéry

Otázky a odpovědi…

Asertivita jako strategie jednání… Zvláštní název Asertivita ve Vás možná pořád vzbuzuje rozpaky. Je obtížné přesně přeložit tento výraz. Přibližně lze říct, že je to zdravé, přiměřené sebeprosazení. Nejednat na úkor druhých, ale také nepřipustit jednání ostatních na můj účet. Asertivní jednání často definujeme jako jednání, které není ani pasivní, ani agresivní… Asertivní jednání je interaktivní, protože předpokládá jak možnost vyjádřit vlastní myšlenky a pocity, tak i možnost přijmout pocity a myšlenky druhých.

Typy chování… Rozeznávání čtyř typů chování Pod tlakem mají lidé tendenci reagovat jedním ze čtyř způsobů: otevřeně agresivně nepřímo agresivně pasivně asertivně

Typy chování  Pasivní Asertivní Agresivní - skrytě - otevřeně 

Otevřeně agresivní chování Otevřenou agresi charakterizují: nechuť naslouchat křik používání zastrašovací řeči těla přerušování druhé osoby zjevné snahy odrovnat ji nadávky výbuchy hněvu

Nepřímo agresivní chování… Nepřímo agresivní chování můžete rozpoznat podle těchto rysů: rozladěnost jízlivost manipulování s lidmi nevysvětlitelné vzdychání, práskání dveřmi vytváření neklidné atmosféry pokrytectví – člověk se tváří příjemně, ale za zády je jedovatý šíření špatné nálady citové vydírání

Pasivní chování… Pasivní chování signalizuje přítomnost jednoho nebo více těchto znaků: mučednický postoj sebelítost ochablost nedostatek nápadů naříkání mimořádné požadavky depresivní řeč těla

Jednat asertivně znamená… Uvědomovat si své jednání, nést za něj odpovědnost a mít ho pod kontrolou, Rozhodnout se, co chci v dané situaci získat, Naslouchat druhým, vnímat a chápat jejich pocity, potřeby a postoje, Hledat a nalézat vzájemně přijatelná řešení…

Asertivní chování… Asertivní chování se vyznačuje: klidným, příjemným hlasem, dobrým vizuálním kontaktem schopností naslouchat, vyrovnaným postojem k problémům, jasným formulováním a zdůvodněním vlastních potřeb a přání, klidnou reakcí na odmítnutí.

ASERTIVNÍ PRÁVA 1) Mám právo sám posuzovat své vlastní chování, myšlenky a pocity a být si za ně a za jejich důsledky sám zodpovědný 2) Mám právo nenabízet žádné výmluvy, vysvětlení ani omluvy svého chování 3) Mám právo posoudit, zda a nakolik jsem zodpovědný za řešení problémů druhých lidí 4) Mám právo změnit svůj názor 5) Mám právo dělat chyby a být si za ně zodpovědný 6) Mám právo říci: "Já nevím!" 7) Mám právo být nezávislý na dobré vůli ostatních 8) Mám právo dělat nelogická rozhodnutí 9) Mám právo říci: "Já ti nerozumím!" 10) Mám právo říci: "Je mi to jedno!"

Povinnosti je celkem 7,ukazují, že člověk má nejen práva, ale i to druhé. Vědět, co chci Nést odpovědnost za své chování Nenalhávat si do vlastní kapsy. Nenalhávat si o druhých Nestydět se říct, co chci a jak situaci prožívám Nesnažit se s druhými manipulovat Naučit se pozorně naslouchat a slyšet

"3 zlatá pravidla asertivity": musím dosáhnout svého (jinak se nemusím učit asertivitě) nesmím ponížit, urazit (viz výše) musím myslet na zítřek (se svým partnerem se uvidím i zítra, pozítří, za měsíc a jde-li o partnera manželského, tedy i za rok, za deset let).

Asertivní komunikace = pozitivní komunikace Velmi důležitou součástí našeho úsilí stát se asertivním manažerem bude vytváření pozitivního obrazu sama sebe a pro sebe. Pro mnohé z nás je vytváření sebeúcty a sebeocenění „zevnitř“ něčím novým. Mnohé rodiny, školy a podniková kultura mnohých podniků nás navykají očekávat hodnocení naší osoby a pozitivní odezvu spíše od okolí než od nás samých.

Image člověka Co umění prvního dojmu? Umíte odhadnout partnera… Umíte otevřeně hovořit o svých citech?

Osobnost a asertivita… DŮVĚRYHODNOST SEBEJISTÉ VYSTUPOVÁNÍ (asertivita a schopnost asertivní komunikace) ÚSPĚŠNÝ VZHLED ODBORNOU FUNDOVANOST UMĚNÍ VYSVĚTLIT SMYSL PRO HUMOR NADŠENÍ

Asertivita = umět naslouchat Existují tři případy, kdy je nezbytné mluvčího přerušit: k ukončení nepřijatého a urážlivého projevu, k přerušení někoho, kdo se začíná opakovat, k opětnému přerušení, když přerušili vás.

ASERTIVNÍ „NE“ Odmítněte prosbu (požadavek)… Na co nejčastěji říkáte NE?

Jak přesvědčit lidi… Vyhrajete jen tenkrát, pokud se nepřete. Vyhráním sporu nepřesvědčíte protivníka. Nikdy nikomu neříkejte, že se mýlí. Ukažte, že si vážíte přesvědčení druhého. Pokud jste se mýlili, uznejte to snadno a rychle. Začínejte přátelsky, i když si potřebujete vyměnit názory. Nechte druhého hovořit. Nechte druhého v domnění, že myšlenka je jeho. Buďte empatičtí – dívejte se očima partnera. Podávejte své myšlenky nápaditě a přimějte ostatní k soutěživosti.

Jak změnit lidi… Začněte chválou a uznáním. „Dneska Vám to sluší, ale ty gramatické chyby v dopise…“ Upozorněte na chyby druhého nepřímo. „Autorovi nudné prezentace řekněte, že by to byl hezký článek.“ Než začnete kritizovat druhého, promluvte o svých chybách. Přikazujte otázkou, nikdy ne přímo. Pochvalte každé, byť sebemenší zlepšení. Idealizujte lidi. Povzbuzujte. Hleďte, aby druhý byl šťasten, může-li učinit, co si přejete.

cvičení Prosazení požadavku Zvýšení platu… Vrácení peněz… Odmítnutí požadavku Kolega po Vás chce pohlídat o dnes večer svoje dvě děti. Sourozenec Vám nabídl, že společně strávíte Štědrý den.

Opakování Pochvala Jste chválen… Chválíte kolegu za perfektně připravený materiál. Kritika Jste kritizován za nedodržování termínů Kritizujete kolegu za nedodržování termínů…

Opakování „Asertivní práva“ Tvoje rodina by se měla rozhodně lépe, kdybys pracoval v komerční firmě a ne za pár šupů ve školství! Když mi nepůjčíš peníze, žena se semnou rozvede! Buď charakter a pomoz nějakému dítěti… adoptuj si ho na dálku… Připravili jsme pro Tebe super oslavu narozenin – striptýz, víno, zpěv… Jak jsi mohl naletět na tak hloupou obchodní nabídku! Ty nevíš, kdo je prezidentem Ugandy?!