1 Harmonizace a akreditace vzdělání chemických bakalářů v Evropě a problém jejich zaměstnatelnosti Pavel Drašar.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ERASMUS INTENZIVNÍ PROGRAMY V INŽENÝRSKÝCH VĚDÁCH Intenzivní programy jako jeden z nástrojů internacionalizace VŠ Martina Hudečková Mezinárodní oddělení.
Advertisements

  MOŽNOSTI STUDIA V ZAHRANIČÍ Andrea Klapuchová Dům zahraničních služeb MŠMT Národní agentura pro Evropské vzdělávací programy
Ludvík Eger, FEK ZČU v Plzni
Přijímací řízení.
STUDIJNÍ POVINNOSTI STUDENTŮ FF UP 2013/2014. OBSAH 2 1UPOZORNĚNÍ PRO VŠECHNY STUDENTY……………………………..3 2BAKALÁŘSKÉ STUDIUM……………………………………………………… ročník.
Renata Schejbalová Konference AŘG , Přerov.
Analýza dotazníků projektu National Teams of ECVET Experts
Národní síť VTP v ČR Pavel Švejda Společnost vědeckotechnických parků ČR Seminář Podnikové inkubace
Program Mládež v akci. Program MLÁDEŽ V AKCI  Největší grantový program na podporu volnočasových aktivit  Podpora a rozvoj neformálního vzdělávání 
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Individuální projekt „Plánování sociálních.
Vědecká rada Fakulty bezpečnostního inženýrství 8. prosince 2010
Doc. Dr. Ing. Miloš Kvarčák Návrhy na dlouhodobý záměr FBI
Národní centrum Europass ČR | Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků.
Kanton St.Gallen Kantonsbibliothek Vadiana Amt für Kultur Vzdělávání knihovníků ve Švýcarsku Liberec, 10. května 2012 Bernhard Bertelmann.
LLP Comenius Evropská jazyková cena Label Petr Chaluš.
Ústav pedagogických věd Masarykova univerzita. Personální obsazení Vedoucí pracoviště doc. PhDr. Milan Pol, CSc.
Počet žáků ve třídě Marcela Matějková Dagmar Šetková Martina Říhová
Fakulta ekonomická ZČU v Plzni Informace pro uchazeče:
1 Proč OI ? Informatický program zaměrený na základy matematiky a algoritmizace, programování a počítačových věd Malý program s osobním přístupem odborníků.
1.1. RADA VYSOKÝCH ŠKOL  V akademickém roce 1999/2000 zahájily výuku první 3 soukromé vysoké školy  Dnes „aktivně“ působí 44 soukromých vysokých.
Přijímací řízení pro školní rok 2011/2012 Krajský úřad Pardubického kraje odbor školství, kultury a tělovýchovy oddělení organizační a vzdělávání.
Projekt Infogram aneb P.I.V.O. žije. Eva Svobodová, IVIG 2008, Česká zemědělská univerzita v Praze Praha,
Výzva č. 31 – školení pro žadatele OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Oblast podpory 2.4 Partnerství a sítě Mgr. Martina Jedličková.
STUDIJNÍ POVINNOSTI STUDENTŮ FF UP
Vyhodnocení dotazníkových šetření prováděných na veletrhu GAUDEAMUS Přípravný výbor – Slavonice Přípravný výbor – Slavonice
ANALÝZA POTŘEB, MOTIVACE A FIREMNÍ PÉČE O ZAMĚSTNANCE VE VYBRANÝCH NZDM PARDUBICKÉHO KRAJE BAKALÁŘSKÁ PRÁCE Autor: Bc. Kejzlarová Šárka, DiS. Sběr dat:
Sněm RVŠ, květen 05Projekt "Hodnocení kvality vysokých škol" 1 Projekt „Hodnocení kvality vysokých škol“ Sněm RVŠ Praha, květen 2005.
Stav a vývoj vzdělávacích systémů v Evropě: cíle, směřování, indikátory Simona Pikálková Ústav pro informace ve vzdělávání Lisabonské cíle vzdělávání v.
Internetový obchod v ČR 2005 / 2006 Konference SAEC, , Bratislava Josef Suchánek APEK - Asociace pro elektronickou komerci.
MEZINÁRODNÍ VZTAHY Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích.
Analýza vlivu cen elektřiny na ekonomiku průmyslových podniků Prezentace EGÚ Brno, a. s. Sekce provozu a rozvoje elektrizační soustavy Květen 2007.
CzechInvest Agentura pro podporu podnikání a investic NÁRODNÍ DIALOG KE KLASTROVÝM KONCEPCÍM Martina Froňková Praha,
MOBILITY VĚDECKÝCH PRACOVNÍKŮ A PRACOVNIC Mgr. Libor Daněk Odbor mezinárodní spolupráce ve výzkumu a vývoji MŠMT 2. prosince 2010.
INOVACE V PODNIKU Inovace předmětu v rámci studijního oboru
Zpráva o činnosti SK RVŠ 18. zasedání předsednictva RVŠ, 19. června 2014 Studentská komora Rady VŠ ve stálém zasedání 2012 – 2014 Daniel Thibaud.
Evropská integrace pro pedagogy s posílením aktivizačních metod ve výuce III_Shrnutí_Riskuj Evropská integrace pro pedagogy s posílením aktivizačních metod.
Rámec kvalifikací VŠ vzdělávání Tomáš Fliegl, Odbor VŠ, MŠMT
Vzdělávací program N/01 Sociální práce pro absolventy všech typů středních škol s maturitou 3leté denní a 3a1/2leté dálkové studium ukončené absolutoriem3leté.
Cvičná hodnotící prezentace Hodnocení vybraného projektu 1.
Národní tým expertů ECVET Národní tým expertů ECVET Šíření a podpora evropského nástroje pro zvýšení kvality mobilit ECVET a jeho zavádění.
Stipendijní informační portál - Business Strategie.
1 Prioritní osa 2 Oblast podpory 2.2 Vysokoškolské vzdělávání 30. října 2008 Karolína Gondková Odbor vysokých škol Odbor vysokých škol.
Comenius - Individuální mobilita žáků Slovensko český tematický monitoring Bratislava, 10. a
LETNÍ ŠKOLA PRO KOMBINOVANOU FORMU OBORU SHV ZÁKLADNÍ INFORMACE O STUDIJNÍCH POVINNOSTECH SO 20. ZÁŘÍ
Další vývoj přiřazování kvalifikací k EQF v České republice Miroslav Kadlec, Praha,
Národní agentura pro evropské vzdělávací programy Národní agentura pro evropské vzdělávací programy.
„Talent 2020 aneb…“ TALENT – UNIVERZITA – PRAXE – ?
Program celoživotního učení Ústí nad Labem
Dům zahraničních služeb Vypracovala: Eva Jermanová.
Erasmus+ Info Day – DIFA 2014 Hana Matějková Institucionální koordinátor programu Erasmus Rektorát JAMU, zahraniční oddělení Beethovenova.
NOVÉ MOŽNOSTI V PROGRAMECH EU Sněm RVŠ - Praha,
B i o D a t G r o u p BIOMEDICÍNSKÉ INŽENÝSTVÍ V KONTEXTU NOVÉ LEGISLATIVY Jaromír Cmíral a), Lenka Lhotská b) a) Společnost biomedicínského inženýrství.
EVROPSKá UNIE.
Schůzka projektového týmu Postdoc I. 9. ( ) Zaměstnáním čerstvých absolventů doktorského studia k vědecké excelenci, reg. č. CZ.1.07/2.3.00/
Kreditový systém Předsednictvo Rady vysokých škol 14. Zasedání – , Praha.
Studentská PARDUBICE
Londýnské ohlasy Londýnské ohlasy Boloňský proces ■ vyjádřena celková spokojenost ■ účastní se 49 zemí ■ strukturované studium Spokojenost.
BOLOŇSKÝ PROCES - INTERNACIONALIZACE INFORMACE Z KONFERENCE MINISTRŮ VYS. ŠKOLSTVÍ BERGEN Prezentace pro předsednictvo RVŠ, Pavel.
KARIÉRNÍ SYSTÉM A PREGRADUÁLNÍ PŘÍPRAVA BUDOUCÍCH PEDAGOGŮ Mgr. Václav Víška, Ph.D.
Obchodní akademie a Vyšší odborná škola Valašské Meziříčí Akademický rok 2016/2017.
Stručná prezentace Vysoké školy sociálně-správní v Havířově.
Profesní inženýr nositel technických inovací Profesní titul euroinženýra a vedení registru jeho držitelů Ing. Zdenka Dahinterová EUR ING Praha
Praha, prosinec 2009SPAV - diseminační seminář1 Strukturované studium Projekt „Spolupráce technických fakult veřejných vysokých škol s podniky a dalšími.
Stabilizace sektoru vyššího odborného vzdělávání MŠMT Odbor vyššího odborného a dalšího vzdělávání.
Představení Obchodně podnikatelské fakulty v Karviné Slezské university v Opavě Michal Tvrdoň – proděkan pro vědu a výzkum Zasedání Vědecké rady SU OPF.
PORADENSKÉ CENTRUM ZF JU V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH Bohumila Voženílková Zdeněk Štěrba Katedra rostlinné výroby Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích.
ČVUT zítra prof. RNDr. Miroslav VLČEK, DrSc.. ČESKÉ VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ V PRAZE 2 Postavení univerzity v měnícím se světě  Boloňské deklarace a společný.
Mobilita studentů mimo program Erasmus+ financovaná z příspěvku MŠMT)
O nás Univerzita s TRADICÍ – založena 1999
Transkript prezentace:

1 Harmonizace a akreditace vzdělání chemických bakalářů v Evropě a problém jejich zaměstnatelnosti Pavel Drašar

2 EU: 50 % obyvatel bude mít VŠ vzdělání. V Evropském pracovním prostoru bude v příštích 5-10 letech chybět několik stovek tisíc technicky vzdělaných odborníků. Pracovní prostor (EU) se internacionalizoval. Střední odborné školy (průmyslovky) ztrácejí žáky i pouvoir. => V budoucnosti průmyslováka nahradí bakalář.

3 Z toho plyne několik možných závěrů: a/ nejkvalitnější bakalářská studia musíme zřetelně označit, b/ nesmíme slevit z úrovně kvalitních magisterských studií a nekvalitním je třeba akreditaci odebrat, či snížit, c/ v chemii musí studium zůstat řemeslně orientovaným a nesklouznout k formálnímu papírování.

4 Z toho plyne několik možných závěrů: d/ studium, zejména bakalářské musí mít, alespoň v Evropském vzdělávacím prostoru, stejný základ, sjednocené cílové (Budapešťské) deskriptory a harmonizovanou strukturu vázanou na Boloňskou úmluvu (3-2-3). e/ Obsah takovéhoto studia musí být v rámci Evropy srovnatelný tak, aby byla umožněna horizontální mobilita.

5 Úkol a/ nejkvalitnější bakalářská studia musíme zřetelně označit – SPLNĚNO. Splněny jsou i body c/, d/ a e/. Na základě aktivit ECTN ( European Chemistry Thematic Network ) bylo vytvořeno schema akreditace chemických bakalářských programů, které hledí na kvalitu a definovaný minimální obsah chemických a přírodovědeckých disciplin.

6 „ECTN Label Committee“ Raffaella Pagani, Madrid (předsedkyně) Pavel Drašar, Praha (místopředseda) Terry N. Mitchell, Dortmund (tajemník) Marek Frankowicz, Krakow Peter Gärtner, Vienna Gino Paolucci, Venice Janusz Ryczkowski, Lublin Reiner Salzer, Dresden Evangelia Varella, Thessaloniki Kristiina Wähälä, Helsinki Mezinárodní akreditační komise:

7 „Self-evaluation“ Každá instituce sepíše stručnou hodnotící zprávu s 12 předepsanými okruhy otázek, připojí studijní řád, připojí sylaby a popis jednotlivých přednášek a kursů, vyhodnotí zátěž studentů v kreditech pojatých podle představy ECTS ( Semester-per-Woche-Stunde is out of the window ), po schválení materiálů Label Committee navrhne termín schůzky.

8 Schůzka, „Site Visit“ 2 experti zahraniční (jmenováni komisí [ label committee ]); 1 národní expert (jmenován domácí chemickou společností); Jednodenní návštěva; Diskuze s vedoucími představiteli školy, koordinátory programu, učiteli a studenty; Prohlídka instituce; Zhodnocení návštěvy; Písemná zpráva pro „Label Committee“.

9 Země dosud přihlášené: 11 zemí: Finsko, Irsko, Itálie ČR, Maďarsko, V. Británie … První licence udělena: University of Helsinki (05/2005). Dosud uděleno:29 licencí Prvá licence v ČR:VŠCHT Praha (14/1 2006) Přihlášky

10

11 Důsledky pro naše školy Podobně jako u projektu Evropského inženýra (EurIng asociace FEANI) přináší zapojení do projektu jistý stupeň uznání úrovně školy; Všechny školy, které vstoupí do projektu Eurobakaláře se zaváží, že jejich absolventi budou posuzováni jako stejně kvalitní pro vyšší vzdělání, jako Eurobakaláři cizí; Snadnější výměny a propojení výukových schemat, např. pro vytvoření sítě Erasmus Mundus; Uznání úrovně vzdělání Eurobakaláře jako jedné z podmínek pro udělení titulu Evropský chemik (EurChem).

12 Důsledky pro naše školy Podstatným důsledkem pro kohokoliv, kdo vstoupí do systému Eurobakaláře (a ECTN) bude, že se stane součástí dobrovolné sítě, kterou vytvořilo citovaných 120 evropských vysokých škol, na kterých se vyučuje chemie; Dalo by se shrnout, že mimo těch 120 universit z 33 zemí, 9 národních chemických společností, ECTN a EuCheMS se toho ve výuce chemie už tak moc neděje. Samozřejmě ale může platit názor: „My si to u nás uděláme lépe“. Ano, ale sami.

13 podrobný popis Chem.Listy 99, 531 (2005)

14 více informací na

15 Důležité upozornění !! Žádná z aktivit zde citovaných nevede ani ke sjednocení výuky na evropských universitách ani k omezení výrazné individuality každé školy. Jde, m.j., o vytváření prostoru pro bezproblémovou spolupráci a výměnu.

16 Další důležité upozornění !! ECTN-A Management Committee spustil paralelní akci EuroMaster financovanou EU. Jedná se tedy o splnění bodu b/ z mého úvodu.

17 EuroMaster Předpokládá kvalitní diplomovou práci. Nepředpokládá harmonizaci studijních plánů, neb podporuje jejich formulaci, například v závislosti na diplomce. Předpokládá nástavbových 120 kreditů na 180 kreditů bakalářských.

18 řízení Euromaster Label stojí € 2,000 (per instituce, NE per program), Euromaster + Eurobachelor® € 2,500 instituce, které již mají Eurobachelor® Label a budou žádat o Euromaster Label zaplatí € 500, pokud nebude třeba „site visit“.

19 ECTN zřídila usnesením Vídeňského kongresu v roce 2006 pracovní skupinu, která se bude zabývat zaměstnatelností absolventů vysokých škol. Nemalá pozornost bude věnována zaměstnatelnosti bakalářů. Podívejme se na několik prvých výsledků bádání této skupiny. Zaměstnatelnost

20 Pozice chemického bakaláře na „pracovním trhu“ v Evropě není jednoduchá v některých zemích je zavedená (UK), jinde se i přes podepsanou Boloňskou deklaraci ani nepředpokládá (Rusko). Rakousko - bakalář zaveden 2006, předpokládá se, že >80 % postoupí do magisterského studia. Belgie - bakalář se zavádí, původní zkušenosti s přechodem mezi kandidátem (2 r) a licenciátem (2 r) ukázaly, že všichni kandidáti studovali dále. Finsko – bakalář zaveden, všechny větší univerzity akreditovány značkou EuroBakalář, vstup bakalářů na pracovní trh zákon vůbec nepředpokládá, pokračují. Řecko - bakalář se zavádí, předpokládá se, že většina postoupí do magisterského studia. Itálie - bakalář se zavádí, řada univerzit akreditována značkou EuroBakalář, předpokládá se, že více než polovina postoupí do magisterského studia.

21 Portugalsko – přechází od licencátu (4 r) k bakaláři. Zkušenosti s licenciáty ukázaly, že 85 % absolventů našlo práci za méně než 1 rok. Německo – pozice bakaláře je v německé tradici neobvyklá, nicméně srovnatelní absolventi z Chemische Fachhochschule práci snadno vždy nacházeli. Na této škole měli vždy silný praktický výcvik. Velké firmy v Německu ale dnes vidí, že bakalář je vysokoškolák, který „se smí podepsat“. Tradice, kdy firmy zaměstnávaly absolventy doktorského studia po roční stáži v USA se pomalu začíná zdát neekonomická. Velká Británie – přestože je tradice bakalářů v zemi dlouhodobě zakořeněna, je pozoruhodné, že oficiální místa volají po zvýšení počtu bakalářů v přírodních vědách, technických oborech a matematice. Chemiků je v této skupině asi 34 % a nalézají zaměstnání během 6 měsíců od ukončení studia z %. Bakalář je však stále viděn jen jako přípravný stupeň pro formování odborníka.

22 Materiál o zaměstnatelnosti bakalářů (ale i dalších absolventů) řeší několik pracovních skupin jsou to například: ECTN Employability Working Group práci začala vloni (2006), výhodu má v mezinárodním propojení pracuje v sektoru chemie ECTN-A Label Committee má poznatky z 11 zemí Evropy v sektoru chemie Národní chemické společnosti, potažmo GDCh a RSC mají rozsáhlé analýzy domácí situace v sektoru chemie AlmaLaurea má poznatky ze všech oblastí studia (avšak o více než studentech), je omezena na Itálii snaží se o Evropskou dimenzi

23 Situace v ČR (podobná je zatím i v okolí): zatím nepříliš jasná, rýsuje se několik možností: a/ bakaláři, kteří neuspějí v dalším postupu naleznou uplatnění na úřadech, v bankách, službách a podobně. Nepředpokládám, že budou v oboru vážným uchazečem o práci, najmě pokud budou „méněcenní“ (absolventi s méně než 180 kredity ECTS); b/ bakaláři, kteří úmyslně zanechají studia po plnohodnotném bakalářském studiu mohou vážně, během několika let nahradit průmyslováky, již proto, že se, podle zákona, „smějí podepsat“; c/ samozřejmě, že nejlepší bakaláři budou pokračovat, dobří z nich a eurobakaláři pak na spřátelených universitách v zahraničí, anebo alespoň „lepší škole“ doma.

24 Vizionářský vtip z denního tisku, přibližně z konce 60. let minulého století.

25 Děkuji za vzácnou pozornost.