ADMINISTRATIVNÍ NÁSTROJE V NOVÉM ZÁKONĚ O OCHRANĚ OVZDUŠÍ JUDr. Michal Bernard MŽP ČR, odbor ochrany ovzdu ší Seminář Návrh nového zákona o ochraně ovzduší.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Obecné požadavky na výstavbu
Advertisements

Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
Seminář IRZ a legislativa v ochraně ovzduší, , Praha Nařízení vlády č. 112/2004 Sb. a jeho novela Kurt Dědič, odbor ochrany ovzduší MŽP.
Regulační plán Regulační plán v řešené ploše stanoví -podrobné podmínky pro využití pozemků, -pro umístění a prostorové uspořádání staveb, -pro ochranu.
Odstraňování staveb, terénních úprav a zařízení
§ Nařízení vlády č. 350/2002 Sb.. kterým se stanoví imisní limity a podmínky a způsob sledování, posuzování, hodnocení a řízení kvality ovzduší.
Cíle územního plánování Cílem územního plánování je vytvářet předpoklady pro výstavbu a pro udržitelný rozvoj území, spočívající ve vyváženém vztahu podmínek.
Nástroje územního plánování
Zpřísňující balíček Moravskoslezského kraje v rámci smogových situací Ostrava, dne Miroslav Novák.
VÝCHODISKA A HLAVNÍ ZMĚNY V NOVÉM ZÁKONĚ O OCHRANĚ OVZDUŠÍ „Novely právních předpisů legislativy ochrany ovzduší v roce SPE, IRZ a další připravované.
Struktura stavebního zákona č. 183/2006 Sb. ČÁST PRVNÍ ÚVODNÍ USTANOVENÍ Předmět úpravy, Základní pojmy ČÁST DRUHÁ VÝKON VEŘEJNÉ SPRÁVY HLAVA I ÚVODNÍ.
Ministerstvo životního prostředí Vršovická Praha 10 Úřad vlády České republiky nábřeží Edvarda Beneše 4, Praha 1 Tisková konference Úřad.
CÍLE A HLAVNÍ ZMĚNY V NÁVRHU NOVÉHO ZÁKONA O OCHRANĚ OVZDUŠÍ SENÁT Parlamentu České republiky Výbor pro územní rozvoj, veřejnou zprávu a životní prostředí.
EIA – význam procesu s ohledem na navazující řízení Dana Kučová EIA – význam procesu při realizaci záměrů s ohledem na navazující řízení Zpracovala.
Nástroje územního plánování Přípravné Územně plánovací podklady územně analytické podklady územní studie Plánovací Politika územního rozvoje Územně plánovací.
Integrovaný registr znečištění Ing. Jiří Jungmann Výzkumný ústav maltovin Praha s. r. o.
Čistá mobilita, elektromobilita Ing. Luděk Sosna, Ph.D. ředitel odboru Strategie ELEKTROMOBILITA ve veřejné dopravě, Praha,
PETERKA & PARTNERS v.o.s. Praha - Bratislava
Nový zákon o ochraně ovzduší. Schválen Poslaneckou sněmovnou ČR dne 10. února 2012 Projednán Senátem ČR dne 15. března 2012 a vrácen Poslanecké sněmovně.
PIAQ Lenka Němcová. Schůzka přípravného týmu – únor 2011 Schiedam 6 účastníků (NL, IT a CZ) Diskutována zpráva z 1. workshopu v Praze Diskuse týkající.
Problematika kvality ovzduší Moravskoslezského kraje a činnost krajského úřadu Zpracoval: Ing. Marek Bruštík Datum:
Návrh nového zákona o ochraně ovzduší z pohledu provozovatele zdrojů znečišťování ovzduší Senát PČR, 16.února 2010 Petr BARANEK Ředitel pro životní prostředí,
OCHRANA OVZDUŠÍ Ovzduší je pro člověka jednou z nejdůležitějších složek životního prostředí, bez které se nemůže obejít. Vdechovaný vzduch a vše, co obsahuje,
Zkušenosti z aplikace zákona o integrované prevenci z pohledu provozovatele a zpracovatele Jiří Krejča DEZA, a.s. Valašské Meziříčí 24. února 2004.
1 ● zavedení eura I. STRATEGICKÉ PRIORITY AutoSAP pro další období schválené na 71. zasedání Rady ředitelů ● obnova vozového parku ● podpora.
Znečištění ovzduší na Ostravsko-Karvinsku v zimní sezóně
Požadavky na vypracování rozptylových studií
EKONOMICKÉ NÁSTROJE V NOVÉM ZÁKONĚ O OCHRANĚ OVZDUŠÍ Seminář v Senátu PČR „Návrh nového zákona o ochraně ovzduší“ 16. února 2010 Odbor ochrany ovzduší.
OCHRANA OVZDUŠÍ Filip Dienstbier, 2006.
ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ A PRÁVO
Novela zákona o ochraně ovzduší Připravena na základě poslanecké iniciativy poslanců: Pavla Drobila Kristýny Kočí Pavola Lukši Jakub Achrer, OOO MŽP 20.
Příprava II. etapy EDR Praha Mgr. Aleš Kuták, náměstek ministra a ředitel sekce ochrany klimatu a ovzduší.
1 Problémy s aplikací zákona č. 76/2002 Sb. o integrované prevenci z pohledu ČIŽP Ing. Antonín Kroupa Česká inspekce životního prostředí – ředitelství.
Nízkoemisní zóna v hl. m. Praze varianty územního rozsahu duben 2014.
Mgr. Magdaléna Peterková
Právní předpisy obcí Krajský úřad Zlínského kraje, únor 2015
Posuzování vlivů na životní prostředí v územním plánování (SEA proces) Zákon č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí, ve znění zákona.
Integrovaná prevence 26. dubna Osnova přednášky úvodní poznámky cíl integrovaného rozhodování principy základní pojmy právní úprava integrované.
Integrovaná prevence. Integrovaná prevence – prameny, cíle a předmět Prameny právní úpravy: –Směrnice Rady 96/61/EC o integrované prevenci a omezování.
Uplatnění správního řádu (zákon č. 500/2004 Sb.) v režimu stavebního zákona (zákon č. 183/2006 Sb.) Petr Průcha listopad 2009.
Právo životního prostředí II. Úvodní přednáška
LEGISLATIVNÍ OPATŘENÍ CHRÁNÍCÍ ZDRAVÍ ČLOVĚKA PŘED NEPŘÍZNIVÝMI VLIVY STAVEB Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology.
1 Účast veřejnosti v procesech dle složkových předpisů práva životního prostředí Jitka Bělohradová.
Seminář č. 2 – PŽP II Právní režim ochrany vod a ovzduší. JUDr. Jana Tkáčiková, PhD.
Administrativní nástroje, integrovaná prevence, sankční nástroje 11. března 2009.
JUDr. Jana Tkáčiková, PhD..  Listina základních práva a svobod  Zákon č. 17/1992 Sb., o životním prostředí  Občanský zákoník §§ 415 an.  Zákon č.
PRÁVNÍ REŽIM OCHRANY OVZDUŠÍ JUDr. Ilona Jančářová, Ph.D. PODZIM 2007.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
PLÁN ODPADOVÉHO HOSPODÁŘSTVÍ KARLOVARSKÉHO KRAJE 2016 – 2025 Vyhodnocení koncepce z hlediska vlivů na životní prostředí a veřejné zdraví Mgr. Alena Kubešová,
RNDr. Ivana Havlíková Ing. Jiří Štochel. STAVEBNÍ ZÁKON - STARÝ.
Životní prostředí a jeho ochrana Úloha práva Filip Dienstbier.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
ZÁKON O OCHRANĚ OVZDUŠÍ A LOKÁLNÍ TOPENIŠTĚ Kurt Dědič – odbor ochrany ovzduší MŽP Enviro Ostrravice,
Oddělení politiky a strategií ŽP Podpora MŽP v oblasti čisté mobility SUMP – Olomouc Mgr. Jaroslav Kepka Oddělení politiky a strategií.
Krajský úřad Zlínského kraje
Železniční doprava pro kraje Praha, 28. listopadu 2016
Metodický pokyn k § 23a vodního zákona
Odbor životního prostředí MHMP
Nový zákon o ochraně ovzduší
INTEGROVANÉ POVOLOVÁNÍ SMĚRNICE IPPC: NEJLEPŠÍ POSTUPY
Integrovaná prevence a omezování znečisťování (IPPC)
Právo životního prostředí pojem, vývoj, prameny, postavení v systému práva, principy Ivana Průchová.
Zákon o ochraně veřejného zdraví před hlukem a řízení hluku v komunálním prostředí (Zákon o hluku) věcný záměr.
Vyvlastnění a stavebně právní instituty omezující majetková práva VOSPaVS I Sylabus k tématu přednášky.
Závazná stanoviska orgánů územního plánování po novele stavebního zákona Štiřín
Oddělení politiky a strategií ŽP Podpora MŽP v oblasti čisté mobility SUMP – Olomouc Mgr. Jaroslav Kepka Oddělení politiky a strategií.
Krajský úřad Zlínského kraje
Registr spaloven odpadů
Legislativní otázky (část 2) Mgr. Hana Nenutilová Ing. Jan Slavík, Ph
Reprezentativní stanice pro hodnocení kvality ovzduší v aglomeracích České republiky Jan Sládeček, ISKO.
Transkript prezentace:

ADMINISTRATIVNÍ NÁSTROJE V NOVÉM ZÁKONĚ O OCHRANĚ OVZDUŠÍ JUDr. Michal Bernard MŽP ČR, odbor ochrany ovzdu ší Seminář Návrh nového zákona o ochraně ovzduší Senát Parlamentu ČR, 16. února 2010

OBSAH Východiska a předpoklady Kompenzační opatření Povolení provozu zdrojů a jejich změny Nástroje pro regulaci dopravy Požadavky na „malé zdroje“

Východiska a předpoklady (1/2) Nástroje musí směřovat k cílům zákona: –„předcházet a snížit úroveň znečištění“ –přípustnou míru znečištění stanoví imisní limity pro jednotlivé látky (+nový IL pro PM 2,5 g) Musí existovat možnost aplikovat nástroje v čase při podstatné změně okolností (významné zhoršení kvality ovzduší, změna dostupné technologie) Nelze nadále uplatňovat pouze plošný přístup ke zdrojům znečišťování

Východiska a předpoklady (2/2) Administrativní nástroje se musí vhodně a vyváženě kombinovat s nástroji koncepčními a ekonomickými Osvědčené nástroje převzít či posílit, neefektivní modifikovat nebo opustit Zakotvit nové nástroje pro dosud neregulované významné zdroje znečištění (silniční doprava, lokální topeniště)

Kompenzační opatření Pro oblasti se stabilně špatnou kvalitou ovzduší Povolení nového zdroje pouze při uložení opatření zajišťující alespoň zachování dosavadní úrovně znečištění Fakticky zmírnění zákonné konstrukce nepřekročitelnosti imisního limitu ve prospěch možnosti rozvoje krajů

Kompenzační opatření – postup Žadatel o umístění nového zdroje navrhne jako součást žádosti komp. opatření + rozptylovou studii + smlouvu v případě kompenzace na jiném zdroji Krajský úřad schválí / neschválí / doporučí jiné V případě schválení je součástí podmínek povolení + KÚ zahájí řízení o změně povolení k provozu na kompenzovaném zdroji

Zpřísnění podmínek provozu zdrojů Zdroje s významným příspěvkem ke špatné kvalitě ovzduší (identifikované v PZKO) Příslušný úřad zahájí řízení o změně podmínek provozu zdroje: –>zpřísní nebo stanoví další EL, –>zpřísní nebo stanoví doplňující technické podmínky provozu nebo –>stanoví emisní strop (na zdroj nebo provozovnu) Ve správním řízení, přihlíží k přínosům a nákladům

Povolení provozu zdroje Samostatné povolení orgánu ochrany ovzduší (podmínky ochrany ovzduší pro stavbu a provoz) Lze změnit v případě: –rozhodných změn (vnější či vnitřní) –při překročení některého z IL, pokud je zdroj identifikován v PZKO –pokud provozovatel zdroje souhlasil s kompenzačním opatřením Obsahuje řadu dnes samostatně povolovaných aspektů, např.: –provozní řád –zvláštní podmínky provozu při smogové situaci –podmínky provádění činností souvisejících s provozem zdroje

Silniční doprava - Nízkoemisní zóny Pravomoc obce stanovit zónu s omezením provozu motorových vozidel na základě emisních tříd Emisní nálepky vozidel podle norem EURO, znevýhodnění naftových motorů (větší vliv na zdraví) Pouze pokud existuje plnohodnotná objízdná trasa Snaha o kompatibilitu s německým modelem

Požadavky na „malé“ spalovací zdroje Emisní a technické požadavky na spalovací zdroje do 300 kW: –pro uvádění na trh v ČR –od 2015 pro provozovatele Předem ohlášená kontrola na zdroji k ověření správnosti výkonu autorizované činnosti Lze odmítnout vstup do obydlí -> fikce provozu nevyhovujícího zdroje Omezení práva na nedotknutelnost obydlí x posílení práva na zdraví a příznivé životní prostředí

Závěr Zákon předložen k veřejné diskusi Text zveřejněného návrhu nyní upravován na základě výsledků připomínkových řízení Předložené nástroje si musí zachovat efektivitu a zejména přímou vazbu na kvalitu ovzduší (cíl zákona)

Děkuji za pozornost