2. Tržní systém A. Zboží B. Peníze C. Nabídka, poptávka D. Konkurence.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Trh a jeho zákony.
Advertisements

Trh, nabídka, poptávka, tržní rovnováha
Zákony trhu Zákon poptávky a nabídky
VÝROBNÍ PROCES TRH KONKURENCE
3. září 2013VY_32_INOVACE_100207_Nabidka_poptavka_a_trzni_mechanismus_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha.
Rovnovážný bod, rovnovážná cena
Trh a jeho zákonitosti.
VY_32_INOVACE_ Finanční trh.
Fungování tržního mechanismu - neviditelná ruka trhu
Trh peněz Ing. Vojtěch Jindra
Mikroekonomie I Chování spotřebitele: užitečnost a poptávka
Vznik, vývoj a formy peněz
VY_32_INOVACE_ Tržní mechanismus.
 V tržním systému se ekonomické subjekty (na jedné straně výrobci, prodávající, na druhé straně nakupující zákazníci (domácnosti, firmy, vláda a státní.
zboží Statek nebo služba určená ke směně na trhu
Ekonomická gramotnost
VY_32_INOVACE_EKO_03 MARKETING A TRH. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova: trh,
PENÍZE Kamila Kuběnová.
Seminář 4. Trh a tržní mechanismus
Mikroekonomie I Formování trhu
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Tržní mechanismus a jeho fungování, makroekonomické výstupy
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
KONKURENCE, HOSPODÁŘSKÁ SOUTĚŽ
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Ekonomika Ročník: 1.
TRH, TRŽNÍ MECHANISMUS NABÍDKA, POPTÁVKA, CENA.
Formování trhu Základní elementy trhu.
Mechanismus hospodářské koordinace
TRH. Definice: -je místo střetu nabídky a poptávky. Směňují se zde výrobky a služby. Prostředkem směny jsou peníze.
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule Nabídka na trhu výrobků a služeb  Nabídka.
VY_32_INOVACE_ Nabídka a poptávka.
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule Poptávka na trhu výrobků a služeb  Poptávka.
Konkurence Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Str. 27.  peněžní částka účtovaná za výrobek nebo službu  vyjadřuje hodnotu výrobku nebo služby  přináší firmě příjmy - jako jediná ze 4P (výrobek,
Trh a tržní mechanizmus Ne chaos, ale ekonomický řád.
Dokonalá konkurence (DK)
Produkt Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Marie Grygarová.
Seminář 2. Nabídka a poptávka
Druhy ekonomik, hospodářský proces, trh
Trh, práva spotřebitele – tržní mechanismus
2 JAK FUNGUJE TRH.
Ekonomie 1 Bakaláři Devátá přednáška Trh statků a jeho fungování.
Peníze a měny.
Hospodaření, ekonomika. hospodaření ekonomická činnost : výroba spotřeba obchod, směna vlastnosti dobrého hospodaření hospodárnost – promýšlení všech.
Nabídka a náklady firmy Ing. Vojtěch Jindra
TRH A TRŽNÍ MECHANISMUS Kolektiv žáků 4.I. Nabídka Nabídka je ekonomický pojem vyjadřující objem výstupu výroby, které chce vyrábějící subjekt na trhu.
Název projektu: ICT ve výuce Označení materiálu: VY_32_INOVACE_ZEK_715 Ročník: 2. Vzdělávací obor: M/01 Hotelnictví Téma: Písemná práce, tržní ekonomika,
Ekonomie 1 Magistři Devátá přednáška Čistý přebytek a tržní struktury
2 JAK FUNGUJE TRH.
ZÁKLADY EKONOMIE I Poptávka a nabídka Tržní mechanismus 4
TRH (tržní mechanismus)
Nabídka a poptávka Nabídka množství zboží, které jsou prodávající ochotni dodat na trh při určité ceně, na určitém místě a v určitém čase tržní nabídka.
Trh a tržní mechanismus PREZENTACE. Trh Trh a tržní ekonomika cenový systém soukromé vlastnictví konkurence.
Faktory ovlivňující nabídku a poptávku
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_12_09 Název materiáluNabídka.
Trh a tržní mechanismus Trh, rozdělení trhu. Trh  je základní prvek tržního hospodářství  je schopen za určitých podmínek koordinovat či přímo řídit.
Trh a jeho zákony. Zboží je služba nebo statek určený pro směnu na trhu. SMĚNA  směna naturální neboli bartr  směna realizovaná prostřednictvím peněz.
Tržní mechanismus Tržní mechanismus Tržní rovnováha Nerovnovážná situace na trhu Změny tržní rovnováhy.
ŠkolaZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň AutorMgr. Jana Drtinová Číslo VY_62_INOVACE_6006 NázevPeníze Téma hodinyPeníze PředmětZáklady finanční gramotnosti.
nabídka, poptávka, trh, utváření ceny, základní pojmy Michal Janovec
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
Tržní mechanismus. Tržní mechanismus Tržní rovnováha.
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Mgr. Rostislav Navláčil 15. Trh práce Občanská nauka 1. – 4.
ZÁKLADY EKONOMIE Nabídka 3. přednáška
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
Tržní síly nabídky a poptávky, elasticita a její aplikace TNH 1 (S-3)
Obchod, trh Základy hospodaření.
Transkript prezentace:

2. Tržní systém A. Zboží B. Peníze C. Nabídka, poptávka D. Konkurence

Zboží Zboží je produkt, který je určen ke směně na trhu Naturální hospodářství - produkt, který je určen pouze pro výrobce (zelenina z vlastní zahrádky pro osobní spotřebu) Zboží má dvě hodnoty: a)Užitnou – uspokojí potřebu, mění se a závisí na určitých podmínkách b)Směnnou – kvantitativní vyjádření hodnoty daného zboží v poměru k jiné hodnotě, dnes se vyjadřuje v penězích a jedná se o cenu zboží

Peníze Specifický druh zboží. Plní tyto funkce: 1.Vyjadřují hodnotu, vystupují jako všeobecný ekvivalent 2.Prostředek směny, oběživo 3.Mohou se hromadit, uchovávat na pozdější použití 4.Mezinárodní platidlo – některé měny jsou volně směnitelné, konvertibilní - jsou přijímány v zahraničí (Kč od r. 1995)

Historický vývoj peněz 1.Prostá směna zboží za zboží (barter) 2.Všeobecný ekvivalent (komoditní peníze) – zboží, které bylo přijatelné pro všechny, např. plátno 3.Drahé kovy, stříbro, zlato – razily se mince, které měly původně plný obsah drahého kovu 4.Papírové peníze (u nás v 18. století za Marie Terezie), dříve měly zlaté krytí. Zhruba od poloviny 20. století mají tzv. nucený oběh, ale všude jsou přijímány 5.Platební karty 6.Bitcoin – virtuální měna

Platební styk Platby mohou probíhat: a)Hotově – složenky, přímé platby mincemi nebo bankovkami b)Bezhotovostní platební styk – přepis zápisů na účtech partnerů bez přímého pohybu peněz

Poptávka a nabídka Trh je místo, kde se střetává nabídka a poptávka a tvoří se cena. Dochází k výměně statků a služeb mezi ekonomickými subjekty. Poptávka Představuje množství zboží, které jsou kupující ochotni a schopni při určité ceně na trhu koupit Zákon klesající poptávky – s růstem cen klesá poptávané množství

Faktory ovlivňující poptávku a)Cena – klesá-li cena, je zboží či služba přijatelná i pro ty, kteří by si je za původní cenu nekoupili. b)Příjmy kupujících – při nižších cenách si mohou koupit více zboží a služeb c)Změna ceny jiného zboží:  komplement – kupuje se souběžně s jiným zbožím (auto – benzin, propiska – náplň, DVD přehrávač - DVD disky)  substitut – zboží, které může nahradit jiné zboží (houska – rohlík, mléčná - hořká čokoláda, vepřové – hovězí maso)

Nabídka Množství zboží, které jsou prodávající ochotni za určitou cenu prodat Zákon rostoucí nabídky – s růstem cen roste nabízené množství Příčiny růstu cen:  Noví výrobci mají vyšší náklady, a proto i vyšší cenu  Vyšší cena přináší vyšší tržby – rozšiřuje se výroba a mění se struktura výroby ve prospěch dražších výrobků

Nabídka a poptávka nabídkapoptávka cena množství Převis nabídky nad poptávkou – zboží zůstává neprodané Převis poptávky nad nabídkou – zboží je nedostatek Rovnovážná cena – vše, co se vyrobí se i prodá

Vzájemné působení nabídky a poptávky Rovnovážná cena (R) – cena, za kterou se nakupuje a prodává v případě rovnosti nabídky a poptávky (na trhu výjimečný stav) Tržní cena – cena, za kterou se prodává a nakupuje právě v daném okamžiku, mění se v závislosti na přebytku nebo nedostatku zboží

Vzájemné působení nabídky a poptávky Nedostatek zboží – někteří kupující jsou ochotni zaplatit vyšší cenu, výrobci zvýší cenu i nabízené množství, postupně dochází ke snížení poptávky a tržní cena se snižuje Přebytek zboží – výrobci snižují ceny (výprodej), klesají jim tržby, může dojít k omezení výroby a tím i nedostatku zboží, rozdíly se postupně vyrovnávají a dochází opět ke zvýšení nabídky daného zboží

Nedostatek zboží na trhu ☺ na straně spotřebitele „hlad“ po nedostatkovém zboží ☺ ochota spotřebitele si za toto zboží připlatit více ☺ zvyšování prodejní ceny nedostatkového zboží „-“ pro spotřebitele „+“ pro výrobce „-“ pro spotřebitele

Nadbytek zboží na trhu ☺ kupující uspokojili svoji potřebu po tomto zboží ☺ výrobce je nucen snížit cenu zboží (slevy, výprodeje) ☺ pokles tržeb a zisku všech výrobců tohoto zboží ☺ pokles výroby tohoto typu zboží „-“ pro výrobce „+“ pro spotřebitele „-“ pro výrobce „-“ pro spotřebitele „-“ pro výrobce

Konkurence Konkurence je proces vzájemného střetávání, soutěžení tržních subjektů (domácnosti, firmy, stát) Cenová konkurence – dobrovolné snížení cen s cílem ovládnout trh, přilákat kupující k sobě a zničit konkurenci, následně ceny opět zvýší Necenová konkurence - vyšší kvalita, reklama, obal, prodej na úvěr, delší záruční doba, dokonalejší servis a služby

Monopol Monopoly (jeden prodávající) – na straně nabídky existuje pouze jedna firma -Výrobce určuje vysokou (monopolní cenu) -Výrobce nic nenutí k vyšší kvalitě, snižování nákladů a zvyšování nabídky (stačí mu zvýšit cenu) ČEZ, RWE, ČD

Oligopol Trh ovládá několik málo firem produkujících stejné výrobky – např. prodej PHM, operátoři mobilních sítí (haléřové rozdíly, zákazník vnímá jako stejnou cenu, v podstatě neexistuje konkurenční prostředí)

Monopolistická konkurence Velký počet výrobců stejného zboží, spotřebitel si může vybírat, např. elektronika, automobily, oblečení, potraviny

Hospodářská soutěž Jde v podstatě o konkurenci, její účastníci jsou povinni dodržovat právně závazná pravidla. Na dodržování hospodářské soutěže dohlíží stát vydáním protimonopolního zákona. Zneužití v hospodářské soutěži:  klamavá reklama  klamavé označování zboží a služeb  podplácení, porušování obchodního tajemství  ohrožování zdraví spotřebitelů a životního prostředí