1 Stav technických příprav na zavedení eura v ČR Oldřich Dědek Exportní politika České republiky Výbor pro hospodářství, zemědělství a dopravu Senátu Parlamentu České republiky Organizační výbor Národní koordinační skupiny pro zavedení eura v České republice
2 Charakteristické rysy současné situace Absence termínu zavedení eura Duben 2007: vláda schválila Národní plán zavedení eura v ČR První náčrt organizačně-technického zajištění procesu zavedení eura v ČR Potvrzeno institucionální zajištění technických příprav: národní koordinátor, národní koordinační skupina, pracovní skupiny NKS Duben 2008: vláda přijala Zprávu o plnění Národního plánu zavedení eura v ČR Motto: „Zpráva je vedena názorem, že existuje celá řada aktivit souvisejících s budoucím zavedením eura, které je možné i účelné vykonávat s předstihem i bez znalosti závazného termínu jeho zavedení.“ Duben 2009: druhá etapa skládání účtů formou Zprávy o plnění NP
3 Základní moduly technických příprav Technické přípravy na zavedení eura Modul 1 Adaptace právního prostředí Modul 3 Zavedení bezhotovostního eura Modul 2 Zavedení hotovostního eura Modul 5 Příprava územních samospráv Modul 4 Příprava státní správy Modul 7 Komunikační kampaň Modul 6 Sektor podniků a domácností
4 Adaptace právního prostředí (1) Obecný zákon o zavedení eura v ČR Vytvoření obecných právních předpokladů a pokrytí nejzávažnějších právních aspektů při přechodu na euro Kompetence Ministerstva financí za vypracování paragrafového znění Zpracován materiál Obecný zákon o zavedení eura v ČR – hlavní principy Připravenost zahájit práce na paragrafovém znění v druhé polovině roku 2009 Nový zákon o České národní bance Zajištění plné slučitelnosti legislativy centrální banky českého státu s právem Evropského společenství Zákon o ČNB je již po věcné stránce zpracován a projednáván v LRV (nabytí platnosti bude předcházet časově nespecifikovanému okamžiku nabytí účinnosti ke dni zavedení eura jako měny v ČR) Při přípravě zákona o ČNB vyvstala též otázka, zde ke vstupu ČR do eurozóny není nutná změna Ústavy ČR. Byl přijat závěr, že ústavní změna není nutná.
5 Adaptace právního prostředí (2) Zákon o změně zákonů v souvislosti se zavedením eura (tzv. Změnový zákon) Velký počet právních předpisů dotčených zavedením eura ASPI systém (dotaz Kč) : cca 300 zákonů dotčených zavedením eura (plus nařízení vlády a vyhlášky) Řada dalších zákonů dotčena nepřímo (odkaz na diskontní sazbu ČNB, aj.) Alternativní právní názory na způsob adaptace právního prostředí Minimalistický přístup: drtivou většinu novel lze provést odkazem na přímou účinnost legislativy ES (koruna jako neceločíselný násobek eura) ⇒ jednoduchost Maximalistický přístup: z důvodu právní jistoty je žádoucí přímo novelizovat co nejvíce právních předpisů, avšak pochybnosti o technické zvládnutelnosti Jednoduchost adaptace versus právní jistota Připraven materiál pro rozhodnutí vlády Volba metody adaptace Harmonogram legislativního procesu Jednotný přístup k zaokrouhlování a zarovnávání eurových peněžních částek
6 Zavedení hotovostního a bezhotovostního eura Řada dílčích projektů Příprava mincí a bankovek v euroměně Předzásobení bank a druhotné předzásobení podniků Výměna korunového oběživa za eurové, stažení a likvidace korunových bankovek a mincí Zapojení do TARGET2 Konverze účtů a platebních nástrojů Komunikace s veřejností Zpracován podrobný indikativní harmonogram úkolů (kompetence ČNB) Aktualizace harmonogramu podle slovenských zkušeností Hlasování občanů o národní straně euromincí Popularita startovacích sad pro domácnosti
7 Příprava veřejného sektoru Dvojí úkol orgánů státní správy a územních samospráv Řešení řady věcných problémů spojených se začleněním české ekonomiky do eurozóny Vnitřní transformace zabezpečující vnitřní chod resortů (IT, školení, komunikace, aj.) Metodika přechodu státní správy na euro Jedna z priorit letošního roku Přístup projektového řízení: komplexní a víceúrovňový problém – inspirace twinningovým projektem s NBB Nastavení efektivních plánovacích, řídících a reportujících mechanismů a jejich koordinace (např. europrojektová kancelář, reportovací formuláře, pravidelné informování vlády o stavu příprav, aj.) Schválená metodika využitelná jako inspirativní zdroj pro územní samosprávy Přípravy na zavedení eura v rezortech MF, MPSV a MZdr Výjimečné postavení těchto rezortů v přípravách na zavedení eura (dopady na veřejné rozpočty, rozsah duálního označování peněžních částek, specifické problémy zaokrouhlování aj.)
8 Aktivity vůči soukromému sektoru Zpracované metodické texty Základní pravidla přepočtu, zaokrouhlování a zarovnávání peněžních částek při zavádění eura Odhad rozpočtových nákladů spojených s principem nepoškození občana při zavedení eura v ČR Doporučené postupy při duálním označování spotřebitelských cen Metodická příprava finančního sektoru na zavedení eura Monitorování cenového vývoje v období zavádění eura Plánované úkoly v letošním roce Příručka připraveného podnikatele Zásady férových cen při zavádění eura
9 Komunikační kampaň Důležitost komunikační strategie Klíčový nástroj pro zajištění podpory veřejnosti Důležitá nákladová položka veřejných rozpočty Spuštění internetové stránky k euru (únor 2008) Cca 30 % Čechů získává informace z internetu Měsíční návštěva průměrně okolo 3000 návštěvníků a má rostoucí trend Úkoly pro letošní rok Koncepce komunikační strategie (obsahová stránka, harmonogram, nástroje vůči cílovým skupinám, aj.) Organizačně-institucionální zázemí komunikační kampaně (koordinace komunikačních aktivit, monitoring, distribuce, aj.) Slovenské zkušenosti Zahájení kampaně mnohem dříve než po vypracování kladných hodnotících zpráv Komunikační kampaň nelze pojmout jako technologii zavádění eura, důležitý též důraz na objasňování výhod společné měny
10