1 Stav technických příprav na zavedení eura v ČR Oldřich Dědek Exportní politika České republiky Výbor pro hospodářství, zemědělství a dopravu Senátu Parlamentu.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kolik opravdu stojí veřejná správa?
Advertisements

Ministerstvo financí ČR Odbor 54 – Ekonomické informace
Problematika přistoupení ČR k Evropské měnové unii
Stanovisko TV Nova K TPP TV Nova podporuje digitalizaci  Společnost CET 21 se jako jeden z vůdčích subjektů procesu přechodu zemského.
Oběh dokumentů mezi ústředními orgány státní správy k Ing. Jan Duben Vedoucí projektového týmu březen 2003.
PRVNÍ ZASEDÁNÍ MONITOROVACÍHO VÝBORU RÁMCE PODPORY SPOLEČENSTVÍ 18. KVĚTNA 2004 PRVNÍ ZASEDÁNÍ MONITOROVACÍHO VÝBORU RÁMCE PODPORY SPOLEČENSTVÍ 18. KVĚTNA.
Obsah a pořízení politiky územního rozvoje Politika územního rozvoje -určuje ve stanoveném období požadavky na konkretizaci úkolů územního plánování v.
Přednáška na téma Rozbor udržitelného rozvoje území a vyhodnocení vlivů vyhodnocení vlivů zásad územního rozvoje a územního plánu na udržitelný rozvoj.
PLÁNOVÁNÍ ROZVOJE SLUŽEB ICT VE ŠKOLE NÁLEŽITOSTI ICT PLÁNU ŠKOLY listopad 2006 (c) Radek Maca.
1 EURO, Kdy a Jak ? Oldřich Dědek Sdružení Lípa Tábor, květen 2008 Organizační výbor Národní koordinační skupiny pro zavedení eura v České republice.
1 „Zájmy České republiky a přijetí společné měny“ Stav příprav v jednotlivých sektorech a úkoly pro další období Vladislav Flek vedoucí Organizačního výboru.
FÁZE A CYKLUS SUMP: Od myšlenky k praktickým řešením Petr Kurfürst, Centrum dopravního výzkumu, v.v.i. Praha, Kongresové centrum
PŘETRVÁVÁ KRIZE VE STAVEBNICTVÍ? 1 Přetrvává krize ve stavebnictví? Praha, Žofín, 7. října 2014 Ing. Jiří Koliba náměstek ministra pro stavebnictví.
PPP – aktuální vývoj v ČR 28. září 2005 Julie Leitgebová, PPP Centrum.
Aktuální vývoj v oblasti DPH Blanka Mattauschová
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
Senát Parlamentu České republiky EURO: Rozbouřené vody nebo přístav? Způsobí problémy či pomůže české ekonomice? Spasí exportéry? Kdy novou měnu zavést?
1 Národní plán zavedení eura v ČR Oldřich Dědek Zájmy České republiky a přijetí společné evropské měny září 2008 Organizační výbor Národní koordinační.
Program švýcarsko-české spolupráce Předkládání záměru projektu Konečný termín k předkládání projektových záměrů: ve 14:00 Místo předkládání.
1 Nástrahy a léčky při zavádění eura v ČR Oldřich Dědek Národní koordinátor zavedení eura v ČR Svět práce a kvalita života v globalizované ekonomice Vysoká.
Účetní reforma v druhém roce
S€PA – platební služby pro €vropany Česká národní banka Praha, 21. září 2010 Ing. Tomáš Hládek, ředitel sekce peněžní a platebního styku Česká národní.
Přístup státu k budování informačních systémů veřejné správy ing. Tomáš HOLENDA odbor informatizace veřejné správy Ministerstvo vnitra ČR.
Přijetí eura v ČR –současný stav, perspektivy
Řízení a koordinace politiky soudržnosti v České republice v období Ostravice Hotel Montér Ministerstvo pro místní rozvoj ČR.
Zajištění bezpečnosti potravin v České republice
Registry veřejné správy Koncepce a legislativní zabezpečení Konference ISSS března 2001 Hradec Králové Ing. Ebbo Petrikovits Úřad pro veřejné.
Oddělení Evaluační jednotky SF Předběžné hodnocení programových dokumentů: Ex-ante evaluace NRP/NSRF - zpracováno: –Ex-ante hodnocení NRP –Pracovní.
1 VŠFS – KS MEI Plnění maastrichtských konvergenčních kritérií a ekonomická sladěnost ČR s Eurozónou.
Evropský semestr a posílená koordinace hospodářských politik v EU Jakub Mazur Oddělení 532 Hospodářská a finanční politika EU Prezentace pro seminář MF.
Schválení OP OPS chvalovací proces Ministerstvo financíEvropská komise Certifikační orgán Auditní orgán Ministerstvo pro místní rozvoj Programování Metodiky.
PLÁNOVÁNÍ CELOROČNÍ VÝUKOVÉ AKTIVITY UČITELE EKONOMICKÝCH PŘEDMĚTŮ
OEF/CSF Česká republika 2004>2006 Rámec podpory Společenství Ministerstvo pro Místní rozvoj ČR Odbor evropských fondů.
Přístup k řešení bezpečnosti IT Nemochovský František ISSS Hradec Králové, dubna 2005.
JIM Jedno inkasní místo - aktuální úkoly Podnikatelská rada 3. dubna 2012 Ladislav Minčič I. náměstek ministra financí.
Národní koordinační skupina pro digitální vysílání v ČR Ing. Zdeněk Duspiva NKS 2008.
Moderní personalistika Úvod
1 VŠFS – KS – LS 2005/06 mezinárodní ekonomická integrace Plnění maastrichtských konvergenčních kritérií a ekonomická sladěnost ČR s Eurozónou
Ekonomické aspekty veřejné správy
1 VŠFS – KS – LS 2006/07 Mezinárodní ekonomická integrace Plnění maastrichtských konvergenčních kritérií a ekonomická sladěnost ČR s Eurozónou
Postavení Nejvyššího kontrolního úřadu v rámci systému státní správy České republiky Jeho význam, fungování a systém kontrol.
1.1. EVROPSKÁ MĚNOVÁ INTEGRACE soustředění Ing. Martina Šudřichová KH: Út: 14,00 – 15,00.
Přijetí eura v ČR –současný stav, perspektivy Hospodářská a měnová unie Michal Částek.
Vládní výbor pro zdravotně postižené občany. JUDr. Pavel Ptáčník vedoucí Oddělení sekretariátu Vládního výboru pro zdravotně postižené občany.
Mgr. Zuzana Jentschke - Stőcklová náměstkyně ministryně Sekce pro sociální a rodinnou politiku 10. dubna 2014.
 Vznik Hospodářské a měnové unie  Etapy HMU  Instituce měnové unie  Kroky, jež musí být učiněny k přijetí eura v ČR  Výhody a nevýhody přijetí eura.
HYNEKFAJMON Euro a Česká republika. HYNEKFAJMON Euro a Česká republika Výchozí situace 1.ČR se přistoupením k EU zavázala přijmout měnu euro (čl. 4 Aktu.
SEMINÁŘ K PROBLEMATICE EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU Evropský sociální fond v ČR * Městská knihovna, Praha.
Analýza možností využití institutu centrálního zadavatele v rámci jednotlivých resortů Přednášející: Ing. Pavel Brož.
PREZENTUJÍCÍ Registry ve veřejné správě Mgr. David Marek
Národní plán zavedení elektronického zadávání veřejných zakázek a Zpráva o plnění Národního plánu za rok 2007 Ministerstvo pro místní rozvoj.
Vodohospodářské aktuality
Česká národní banka.
5 POTŘEBNÝCH SOUČÁSTÍ místní Agendy 21
Regionální politika ČR
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
Kde jsme a kam jdeme na cestě k digitální ekonomice?
Možnosti využití expertní pomoci JASPERS
Strategie regionu, obce
Etický kodex zaměstnance veřejné správy
Hlavní manažér SP Kvalita I
Aktuální informace z odpadového hospodářství
Ekonomické aspekty veřejné správy
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor Strategie Ministerstvo dopravy
SAR Konference: 10 VIZÍ PRO STAVEBNÍ ROZVOJ PRAHY A ČR
Paragrafované znění I 7. listopadu 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Střední Morava – křižovatka dopravních a ekonomických zájmů
Projekt e-Sbírka a e-Legislativa snazší přístup k právu a k informacím o jeho změnách pro podnikatele JUDr. Vít Šťastný a Mgr. Aleš Gola Ministerstvo.
PODNIKATELSKÁ RADA 23. zasedání
Transkript prezentace:

1 Stav technických příprav na zavedení eura v ČR Oldřich Dědek Exportní politika České republiky Výbor pro hospodářství, zemědělství a dopravu Senátu Parlamentu České republiky Organizační výbor Národní koordinační skupiny pro zavedení eura v České republice

2 Charakteristické rysy současné situace  Absence termínu zavedení eura  Duben 2007: vláda schválila Národní plán zavedení eura v ČR  První náčrt organizačně-technického zajištění procesu zavedení eura v ČR  Potvrzeno institucionální zajištění technických příprav: národní koordinátor, národní koordinační skupina, pracovní skupiny NKS  Duben 2008: vláda přijala Zprávu o plnění Národního plánu zavedení eura v ČR  Motto: „Zpráva je vedena názorem, že existuje celá řada aktivit souvisejících s budoucím zavedením eura, které je možné i účelné vykonávat s předstihem i bez znalosti závazného termínu jeho zavedení.“  Duben 2009: druhá etapa skládání účtů formou Zprávy o plnění NP

3 Základní moduly technických příprav Technické přípravy na zavedení eura Modul 1 Adaptace právního prostředí Modul 3 Zavedení bezhotovostního eura Modul 2 Zavedení hotovostního eura Modul 5 Příprava územních samospráv Modul 4 Příprava státní správy Modul 7 Komunikační kampaň Modul 6 Sektor podniků a domácností

4 Adaptace právního prostředí (1)  Obecný zákon o zavedení eura v ČR  Vytvoření obecných právních předpokladů a pokrytí nejzávažnějších právních aspektů při přechodu na euro  Kompetence Ministerstva financí za vypracování paragrafového znění  Zpracován materiál Obecný zákon o zavedení eura v ČR – hlavní principy  Připravenost zahájit práce na paragrafovém znění v druhé polovině roku 2009  Nový zákon o České národní bance  Zajištění plné slučitelnosti legislativy centrální banky českého státu s právem Evropského společenství  Zákon o ČNB je již po věcné stránce zpracován a projednáván v LRV (nabytí platnosti bude předcházet časově nespecifikovanému okamžiku nabytí účinnosti ke dni zavedení eura jako měny v ČR)  Při přípravě zákona o ČNB vyvstala též otázka, zde ke vstupu ČR do eurozóny není nutná změna Ústavy ČR. Byl přijat závěr, že ústavní změna není nutná.

5 Adaptace právního prostředí (2)  Zákon o změně zákonů v souvislosti se zavedením eura (tzv. Změnový zákon)  Velký počet právních předpisů dotčených zavedením eura  ASPI systém (dotaz Kč) : cca 300 zákonů dotčených zavedením eura (plus nařízení vlády a vyhlášky)  Řada dalších zákonů dotčena nepřímo (odkaz na diskontní sazbu ČNB, aj.)  Alternativní právní názory na způsob adaptace právního prostředí  Minimalistický přístup: drtivou většinu novel lze provést odkazem na přímou účinnost legislativy ES (koruna jako neceločíselný násobek eura) ⇒ jednoduchost  Maximalistický přístup: z důvodu právní jistoty je žádoucí přímo novelizovat co nejvíce právních předpisů, avšak pochybnosti o technické zvládnutelnosti  Jednoduchost adaptace versus právní jistota  Připraven materiál pro rozhodnutí vlády  Volba metody adaptace  Harmonogram legislativního procesu  Jednotný přístup k zaokrouhlování a zarovnávání eurových peněžních částek

6 Zavedení hotovostního a bezhotovostního eura  Řada dílčích projektů  Příprava mincí a bankovek v euroměně  Předzásobení bank a druhotné předzásobení podniků  Výměna korunového oběživa za eurové, stažení a likvidace korunových bankovek a mincí  Zapojení do TARGET2  Konverze účtů a platebních nástrojů  Komunikace s veřejností  Zpracován podrobný indikativní harmonogram úkolů (kompetence ČNB)  Aktualizace harmonogramu podle slovenských zkušeností  Hlasování občanů o národní straně euromincí  Popularita startovacích sad pro domácnosti

7 Příprava veřejného sektoru  Dvojí úkol orgánů státní správy a územních samospráv  Řešení řady věcných problémů spojených se začleněním české ekonomiky do eurozóny  Vnitřní transformace zabezpečující vnitřní chod resortů (IT, školení, komunikace, aj.)  Metodika přechodu státní správy na euro  Jedna z priorit letošního roku  Přístup projektového řízení: komplexní a víceúrovňový problém – inspirace twinningovým projektem s NBB  Nastavení efektivních plánovacích, řídících a reportujících mechanismů a jejich koordinace (např. europrojektová kancelář, reportovací formuláře, pravidelné informování vlády o stavu příprav, aj.)  Schválená metodika využitelná jako inspirativní zdroj pro územní samosprávy  Přípravy na zavedení eura v rezortech MF, MPSV a MZdr  Výjimečné postavení těchto rezortů v přípravách na zavedení eura (dopady na veřejné rozpočty, rozsah duálního označování peněžních částek, specifické problémy zaokrouhlování aj.)

8 Aktivity vůči soukromému sektoru  Zpracované metodické texty  Základní pravidla přepočtu, zaokrouhlování a zarovnávání peněžních částek při zavádění eura  Odhad rozpočtových nákladů spojených s principem nepoškození občana při zavedení eura v ČR  Doporučené postupy při duálním označování spotřebitelských cen  Metodická příprava finančního sektoru na zavedení eura  Monitorování cenového vývoje v období zavádění eura  Plánované úkoly v letošním roce  Příručka připraveného podnikatele  Zásady férových cen při zavádění eura

9 Komunikační kampaň  Důležitost komunikační strategie  Klíčový nástroj pro zajištění podpory veřejnosti  Důležitá nákladová položka veřejných rozpočty  Spuštění internetové stránky k euru (únor 2008)  Cca 30 % Čechů získává informace z internetu  Měsíční návštěva průměrně okolo 3000 návštěvníků a má rostoucí trend  Úkoly pro letošní rok  Koncepce komunikační strategie (obsahová stránka, harmonogram, nástroje vůči cílovým skupinám, aj.)  Organizačně-institucionální zázemí komunikační kampaně (koordinace komunikačních aktivit, monitoring, distribuce, aj.)  Slovenské zkušenosti  Zahájení kampaně mnohem dříve než po vypracování kladných hodnotících zpráv  Komunikační kampaň nelze pojmout jako technologii zavádění eura, důležitý též důraz na objasňování výhod společné měny

10