Teorie a metodika výchovy Lucie Malhocká Kultura učení jako výuková metoda Renata Seebauerová 1/2002.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Evaluace v mateřské škole
CLIL Content and Language Integrated Learning
Předmět úpravy Podmínky pro poskytování sociálních služeb a příspěvku na péči Podmínky pro vydávání oprávnění k poskytování soc.služeb, pro výkon veřejné.
Co se mají žáci ve škole naučit ? Doplňující pedagogické studium pro učitele Mgr. K. Starý.
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
Kurikulární reforma Únor 2008 PhDr. Maria Bezchlebová
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Vzdělávání a jeho kategorie
Dosavadní možnost studia učitelství Mgr. - odborné (s možností učitelské způsobilosti) – FF - učitelství (PdF, FTK, PřF)
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
Jazykové vzdělávání v kontextu Lisabonského procesu Schopnost komunikovat v cizích jazycích - jedna ze základních dovedností občana Evropy.
Pedagogické minimum – lektorské dovednosti
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
METODICKÁ DOPORUČENÍ K ZAČLEŇOVÁNÍ ŽÁKŮ-CIZINCŮ DO VÝUKY
PhDr.Hana Pazlarová, ph.d.
Struktura výuky.
Projekt Zkvalitnění vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti udržitelného rozvoje na školách Jihočeského kraje RČ: CZ.1.07/1.3.06/
PRIMÁRNÍ PREVENCE PRÁVNÍ VĚDOMÍ
Zdravá škola.
Role vysokoškolského pedagoga ve WBL PaedDr.Vanda Hájková, Ph.D
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
Mgr. Lucie Holacká, Národní institut pro další vzdělávání
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Magisterské studium navazující I. ročník navazujícího studia – učitelství zdravotnických předmětů pro střední školy.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
KREATIVITA UČITELE JAKO VÝRAZNÁ HODNOTA VÝCHOVNÉHO PROCESU Referát na podkladě článku Václava Darmovzala uveřejněného v Pedagogické orientaci č. 2, z roku.
Teorie vzdělávání dospělých
VÝCHODISKA SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Manažer a leader. Klíčové kompetence. Pavla Kotyzová
Manažer a leader. Klíčové kompetence. Pavla Kotyzová
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
UČENÍ EVA JEŘÁBKOVÁ.
Teorie a metodika výchovy Lekce 3: Alternativní školství
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Téma Hypotézy ve výzkumu
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
3. Předškolní pedagog Požadavky na: KVALIFIKACI
Koncepce třídy  Činnost třídního učitele.  Třídní učitel by měl mít podporu v pracovníkovi pověřeném prevencí, ve školním psychologovi, ve výchovném.
Praxe ve školní psychologii Školní psychologie jako aplikovaná psychologická disciplína.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Management a řízení hotelu Název vyučovací oblasti:Managerské funkce Ročník / obor studia:IV.
Psychologické disciplíny II. Část Aplikované. Jedná se o obory, které zkoumají určitou konkrétní oblast lidské činnosti z psychologických aspektů Jedná.
ORGANIZAČNÍ FORMY VYUČOVÁNÍ
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
ZÁKLADNÍ VZDĚLÁVÁNÍ Průběh ZV RVP ZV.
PŘEDŠKOLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ
Rozvoj týmové spolupráce prostřednictvím pohybových aktivit
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Strukturace učiva Příprava učitelova.
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
Teorie vzdělávání dospělých
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_10 Společenské normy
Teorie a metodika výchovy seminář 1
Osobnost supervizora Jitka Navrátilová
5. Rodina jako výchovný činitel, předškolní pedagog
Teorie a metodika výchovy Lekce 2: Alternativní školství
KURIKULUM V SOUČASNÉ ŠKOLE
Práva dítěte Výchova k občanství
Teorie a metodika výchovy Lekce 3: Alternativní školství
Pedagogika II Mgr. Kateřina Lojdová
Základní škola a mateřská škola ANGEL V Praze 12
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Prvky edukačního procesu
Pedagog.
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Teorie a metodika výchovy Lucie Malhocká Kultura učení jako výuková metoda Renata Seebauerová 1/2002

V tomto příspěvku je poukazováno na to, že nové kultury učení jako výukové metody lze považovat za předpoklad pro jeden z nových pohledů na dětství, který se vyznačuje respektováním individuality dítěte. Nové kultury učení vycházejí z rozmanitých individualit, jsou založeny na rozšířeném pojmu výkonu a jejich smyslem je nahradit strnulé struktury a zkostnatělé organizační formy.

Kritická poznámka Vzdělávací systémy využívají výukových metod, které nejsou přiměřeny individuálnímu založení dítěte. Tyto výukové metody vyplívají převážně z používání učebnice, kde je již učiněn výběr obsahu a látky včetně metodického zpracování, což vede dítě k tomu, aby se učilo obsahy: které se učit nechce, které se nechce učit v tomto okamžiku, které se nechce učit tímto způsobem.

Učebnice se tím stává „prostředkem disciplíny“ a „nástrojem nadvlády“ v rukou učitele, které se odvolává na učební osnovy, podle nichž je autorizovaná učebnice vytvořena.

Současná proměna „dětství/dětskosti“ Děti nikdy v minulosti nevyrůstaly za tak příznivých existenčních i hmotných podmínek jako dnes (např. ústup dětské a kojenecké úmrtnosti, podmínky pro bydlení, oficiální odstranění dětské práce). Na druhé straně je však mnoho dětí znevýhodněno ekonomicky, jsou vystaveny hrozbě chudoby, psychického i fyzického strádání.

p. Hurrelman poukazuje na „narůstající delikvenci, kriminalitu a agresivitu dětí a mládeže“, na „stále častější konzumaci alkoholu a drog“ a „ častější projevy nápadného chování a poruch.“ Už dávno neplatí, že se děti, které navštěvují určitý typ školy (např. primární školu, druhý stupeň základní školy atd.) projevují stejným způsobem. Takový zkreslující pohled pak napomáhá přetrvávání rozdělení školní docházky na čtyřleté cykly, jak je tomu například v rakouském vzdělávacím systému s tímž metodickým přístupem ve velmi heterogenních učebních skupinách jednoho ročníku.

Baacke a Ferchhoff uvádějí, s odkazem na četné německy psané publikace věnované tématice dětství, na „proměnu dětského prožívání v posledních desetiletích“, že současné dětství lze charakterizovat jako dětství „medializované“, „ovlivněné reklamou“, „svéhlavé“, „zdomácnělé“ a „sportovní“. Především v základní škole jsou pospolu děti s nejrůznějšími životními zkušenostmi, z nejrůznějších kulturních prostředí dětí, které žijí na samé hranici zhroucení pod tíží prostředí a problémů. Jsou zde děti, jejichž mateřština je současně i jejich vyučovacím jazykem, spolu s dětmi, pro které je vyučovací jazyk jazykem cizím.

Malá preciznost a neostrost pojmu „metoda“ Učitel A:Nejdříve udělám motivující vstup – tím je zajištěno nadšení dětí po celou hodinu. Učitel B:K tomu se přece přímo nabízí projekt – už jako minule. Ten se podařil. Žáci mají opět pracovat samostatně, tím si to víc zapamatují... Učitel C:Začnu vyučovacím rozhovorem, a pak to shrnu a doplním pořádnou přednáškou. Moji žáci se přece také musí učit poslouchat... Učitel D:Nejdříve se musí uplatnit autorita, pak se držíme učebnice, takže se nemůže nic špatného přihodit...

Podle Meyera jsou „vyučovací metody, formy a postupy, ve kterých a se kterými si učitel a žák osvojí okolní přirozenou a společenskou skutečnost v institucionálních rámcových podmínkách.“ Terhart chápe metodický pojem přesněji: pojem metoda klade činnost učícího se a vyučujícího právě tak jako věcný a objektový poměr této činnosti do vzájemného vztahu, který lze posuzovat podle kritérií eficientní vhodnosti, ale také pedagogické hodnoty.

Metody určují, jak spolu žáci a učitel ve vyučování budou jednat, přičemž se učitelé často ve svém vyučovacím jednání dovolávají předpisů v učebním plánu, materializovaných prostřednictvím učebnice. Moc učitele stanovovat pravidla prosazovat jejich dodržování, je tím nesrovnatelně větší než žákova.

Meyer odkazuje při diskusích o metodách: 1. Na „vztah nadvlády“, který existuje „mezi učitelem a jeho žáky... „ 2. Na „rozporuplnost“, která ulpívá na vyučovacích metodách. „Metodické jednání učitele spočívá v neodstranitelném protikladu vést žáky násilím k samostatnosti. Metodické jednání žáků je prostoupeno rozporem chtít samostatně jednat, ale přesto být odkázán na pomoc učitele“

Nové „kultury učení“ místo strnulých metodických konceptů Jestliže v minulosti byl ve světě práce i ve škole výkon vesměs orientován na úkol, který plnil jednotlivec, dnes se četné výkony v hospodářství, vědě a technice chápou jako výsledky týmů a skupin. Podobně jako v hospodářství se i v každodenní práci školní třídy klade stále větší důraz na „kvalitu a dynamiku výkonu“ dosaženého skupinovou prací.

Tato proměna v pojetí výkonu podle Mustera znamená: že významy výkonu se mohou značně lišit, např. v závislosti na stupni obtížnosti problémové situace, na druhé straně je pracovní skupina učícím se systémem, v němž zkušenosti s vítězstvími a prohrami během zvládání úkolu vedou k novým, obsáhlejším individuálním i kolektivním kompetencím.

Usilujeme o školu, v níž bude každý výkon oceněn na základě individuálního založení dítěte a která poskytne podporu i slabým, úzkostným, nejistým a znevýhodněným. Učení se tak nestane konkurenčním bojem a z dětí se nestanou vítězové ani poražení. Na základě takto chápaného pojmu výkonu se četné školy pokouší organizovat učení jinak než formou tradičního vyučování, založeného na učitelově přednášce a výukovém rozhovoru.

Nové formy osvojování poznatků z části předpokládají i nová organizační opatření ve škole, která z části vycházejí z nového pojetí řízení školy a konečně vyplývají i ze vzájemné kooperace všech, kdo ovlivňují život konkrétní školní třídy: učitelů, dětí, rodičů.

Kompetence a připravenosti žáků k vytvoření nových „kultur učení“ Organizace připravující učitele stojí stále častěji před otázkou, jakým způsobem a v jaké míře jsou ony samy schopny pro praxi připravit budoucí generaci učitelů – přinejmenším pro první roky praxe. Následuje přehled „kompetencí“ a „připraveností“, které autorka považuje za podstatné.

Personální kompetence Např. otevřenost, sebekritičnost, konstruktivnost, odolnost vůči zátěží, tolerance… Připravenost orientovat vyučování na individuální založení dítěte „orientace na dítě“, pozorování antropogenních a sociálně kulturních předpokladů … Sociální kompetence Např. připravenost pomoci, prosociální chování, reverzibilita… Interkulturní kompetence Např. adekvátní zacházení s kulturní diverzifikací včetně její akceptace Připravenost k vytvoření příznivého učebního klimatu Např. učení provázené vzájemnou úctou a důvěrou, učení v uvolněné atmosféře …. Komunikativní kompetence Např. flexibilita v jazykovém projevu, schopnost navázat kontakt, trpělivost, veselost… Oborová kompetence Např. důkladné zvládnutí oboru je předpokladem kompetentní elementarizace a didaktizace učebních obsahů …

Didaktická kompetence Srovnávací souvislost s oborovou kompetencí, jasná, motivující témata. Připravenost k flexibilnímu použití registru metod Děti se přitom dozvědí, kterou metodou se ony samy nejlépe učí, budou schopny samy si zvolit učební metody („učit učit se“) Organizační kompetence Např. materiály, média, informační technologie … Evaluační kompetence …výsledky učení a vlastní výuková činnost.

Od strnulých metodických konceptů ke „kulturám učení“ v „dobrých školách“ Smyslem obou předcházejících odstavců bylo uvažovat o tom, že: předpokladem „kultur učení“ v „dobrých školách“ je rozšířené chápání výkonu a organizační změny v tradičním chodu školy, učitelé a vzdělavatelé učitelů odpovídající kompetence a připravenosti získali a ve své výuce jich využívají.

Děkuji za pozornost