GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271 Autor Jindřich Doubek Číslo materiálu 7_1_F_16 Datum vytvoření 15.8.2013 Druh učebního materiálu prezentace Ročník 4.ročník.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_32_INOVACE_18 - JADRNÁ ENERGIE
Advertisements

Maria Curie-Skłodowska
VY_32_INOVACE_12 - ATOM A JEHO HISTORIE
MARIE CURIE-SKLODOWSKÁ ( ) životopis
O historii poznatků o stavbě atomu
Atom Složení a struktura atomu Jádro atomu, radioaktivita
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
Významné osobnosti fyziky a chemie
Základní škola a mateřská škola T.G.Masaryka Milovice, Školská 112, Milovice projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Struktura atomů.
Radioizotopy Martin Zeman, 4.C.
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271 Autor Jindřich Doubek Číslo materiálu 7_1_F_10 Datum vytvoření Druh učebního materiálu prezentace Ročník 4.ročník.
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271 Autor Jindřich Doubek Číslo materiálu 7_1_F_12 Datum vytvoření Druh učebního materiálu prezentace Ročník 3.ročník.
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271 Autor Jindřich Doubek Číslo materiálu 7_1_F_11 Datum vytvoření Druh učebního materiálu prezentace Ročník 3.ročník.
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271 Autor Jindřich Doubek Číslo materiálu 7_1_F_7 Datum vytvoření Druh učebního materiálu prezentace Ročník 2.ročník.
ELEKTRONOVÝ OBAL ATOMU I
Jan Čebiš Vývoj modelu atomu.
Speciální vzdělávací potřeby Klíčová slova Druh učebního materiálu
Maria Curie-Skłodowska
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_18.
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Výkladová prezentace PowerPoint s komentářem učitele Člověk a příroda
Jaderné záření Iveta Neradová Jan Voříšek Michaela Belková
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_221 Název školy Gymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Petr Křížek PředmětChemie.
VÝVOJ PŘEDSTAV O STAVBĚ ATOMU
Fy-kvarta Yveta Ančincová
Aktivita č.6: Poznáváme chemii Prezentace č. 9 Autor: Lenka Poláková
Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost VY_32_INOVACE_C3 – 15.
VY_52_INOVACE_02/1/6_Chemie STAVBA ATOMU Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Bohdan Hladký ŠABLONA: V/2 – Inovace a zkvalitnění.
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271 Autor Jindřich Doubek Číslo materiálu 7_1_F_18 Datum vytvoření Druh učebního materiálu prezentace Ročník 1.ročník.
Slavní chemici a jejich objevy
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271 Autor Jindřich Doubek Číslo materiálu 7_1_F_3 Datum vytvoření Druh učebního materiálu prezentace Ročník 3.ročník.
Základní škola Kladruby 2011  Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Petr.
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271 Autor Jindřich Doubek Číslo materiálu 7_1_F_19 Datum vytvoření Druh učebního materiálu prezentace Ročník 3.ročník.
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271 Autor Jindřich Doubek Číslo materiálu 7_1_F_20 Datum vytvoření Druh učebního materiálu prezentace Ročník 4. ročník.
Od Démokrita po kvantově mechanický model atomu
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 9 Tematický okruhAtomy a záření.
Michael Faraday Ivo Vidlička Fyzika 9.B.
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271 Autor Jindřich Doubek Číslo materiálu 7_1_F_5 Datum vytvoření Druh učebního materiálu prezentace Ročník 4.ročník.
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271 Autor Jindřich Doubek Číslo materiálu 7_1_F_6 Datum vytvoření Druh učebního materiálu prezentace Ročník 1.ročník.
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271 Autor Jindřich Doubek Číslo materiálu 7_1_F_13 Datum vytvoření Druh učebního materiálu prezentace Ročník 4. ročník.
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271 Autor Jindřich Doubek Číslo materiálu 7_1_F_4 Datum vytvoření Druh učebního materiálu prezentace Ročník 1.ročník.
Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost VY_32_INOVACE_B3 – 09.
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271 Autor Jindřich Doubek Číslo materiálu 7_1_F_8 Datum vytvoření Druh učebního materiálu prezentace Ročník 1.ročník.
Chemicky čisté látky.
ŠablonaIII/2číslo materiálu387 Jméno autoraMgr. Alena Krejčíková Třída/ ročník1. ročník Datum vytvoření
OSOBNOSTI ČÁSTICOVÉ SLOŽENÍ LÁTEK Výukový materiál, kód:EU-OP VK- III/2 ICT DUM 283, zpracovala Marie Kupková.
Historie elektronového obalu atomu
Anotace Prezentace, která se zabývá elektrickými vlastnostmi látek. Autor Mgr. Michal Gruber Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci umí vysvětlit a popsat.
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 8. ročník ZŠ Předmět: Chemie Autor: Mgr. Václava Ilkóová Základní.
Pavel Vlček ZŠ Jenišovice VY_32_INOVACE_346
Úvod Co je to fyzika? Čím se tato věda zabývá?.
Stavba atomového jádra
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
Měření měrného náboje elektronu
Model atomu (Učebnice strana 45 – 47)
Stavba látek.
Marie Curie-Sklodowská
Hmota se skládá z malých, dále nedělitelných částic – atomů (atómós = nedělitelný) Tvar atomů – podle živlů Myšlenky - ověřeny za2500let.
6. ročník Látky a tělesa Složení látek.
Složení atomů a „PSP“ ??? Bohrův model Rutherfordův model
AUTOR: Mgr. Gabriela Budínská NÁZEV: VY_32_INOVACE_7B_13
MODEL ATOMU Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_15_32.
Model atomu. Elektrování těles. Vypracoval: Lukáš Karlík
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Fyzici a fyzikální jevy
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Základní pojmy fyziky atomu
Stavba atomového jádra
Transkript prezentace:

GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271 Autor Jindřich Doubek Číslo materiálu 7_1_F_16 Datum vytvoření Druh učebního materiálu prezentace Ročník 4.ročník Anotace Ernest Rutherford Klíčová slova Fyzika atomového jádra Vzdělávací oblast Fyzika Očekávaný výstup Pochopení souvislostí mezi dílem a životní cestou Zdroje a citace Viz příloha

ERNEST RUTHERFORD * Nový Zéland Cambridge

Druhý ze sedmi synů, čtvrtým z dvanácti dětí Otec měl malou farmu Do školy v pěti letech, byl obyčejným, nenápadným žákem Na střední škole měl na něj největší vliv přednášející dr. Little - John Jeho zásluhou získal představu o tom, jak pracovat ve vědě Vynikl v matematice, byl dobrý v historii, anglické literatuře, latině a francouzštině, fyzice i chemii Na radu učitele se stal posluchačem Canterbury College 1891 (20) přednesl přednášku „O evoluci hmoty“ Tvrdil v ní, že všechny atomy se skládají ze stejných částic Jeho myšlenky setkaly s prudkým odporem, takže se za ně nakonec musel omluvit 1895 po skončení studií odjel na stáž do Anglie

V Londýně se stal osobním žákem profesora J. J. Thomsona, (ředitel Cavendishovy laboratoře v Cambridge, v té době nejlepší na světě a objevitel elektronu) Thomson mu nabízí výzkum radioaktivity (objevena 1896 ) 1898 zjistil, že radioaktivní záření se skládá přinejmenším ze dvou složek, které nazval písmeny řecké abecedy — alfa a beta Z lehkých záporně nabitých a těžkých kladně nabitých, částic Stojí před rozhodnutím, zda zůstat nebo se stát vedoucím laboratoře experimentální fyziky v Montrealu 1900 nakonec se oženil se s M. Newtonovou (sňatek s ní dříve odložil) a měl s ní (jedinou) dceru, odjel do Kanady Pracuje s primitivními přístroji, přesto je vášnivým experimentátorem

1903 zvolen členem londýnské Královské společnosti (V letech je jejím prezidentem) Vzestup fyziky viděl v těsném spojení mezi teorií a experimentem. Jako nezbytnou viděl bezprostřední spolupráci mezi univerzitními ústavy a průmyslem 1907 se na pozvání manchesterské univerzity vrací do Anglie Chce prověřit správnost Thomsonova atomového modelu, podle něhož je elektrický náboj rozložen v atomu rovnoměrně 1909 pověřil mladého vědce Marsdena spočítat částice alfa, které proniknou látkou a zjistit jejich rozptyl se slovy : „Od vašich pokusů nečekám nic zajímavého, ale pro každý případ se na to občas podívejte.“ Ukázalo se, že nevelká část (1/800) částic alfa se odklonila od svého počátečního směru o 90 až 180 stupňů Závěr : ve středu poloprázdného atomu leží jádro. Má kladný náboj a je stotisíckrát těžší než elektron. Elektrony tvoří obal atomu

1911 na světě je Rutherfordův planetární model atomu 1908 Nobelova cena za chemii světová válka přerušila práci mnoha vědců 1914 udělen rytířský titul 1915 vzniká Úřad pro vývoj a výzkum s oddělením pro boj s ponorkami, minami Rutherford pracuje na zařízeni pro příjem signálů pod hladinou (Má zásluhu na sestrojení detektoru pro vyhledávání ponorek ) 1919 přechází z Manchesteru do Cambridge, je ředitelem Cavendishovy laboratoře (před ním Maxwell, Rayleigh,Thomson) 1919 experimentálně dokázal ostřelováním částicemi dusíku získat radioaktivní vodík. Je to první jaderná reakce Za tuto práci byl navržen na Nobelovu cenu za fyziku, ale poděkoval slovy: „Pamatujte s ni na mé žáky“

Žáci byli významnou kapitolou v jeho životě Měl vlastnost dobrého učitele - velkorysost V jeho laboratoři vládla výborná pracovní atmosféra, pracovalo se v ní volně a dobře Žáci ho nutili zůstat mladým, přijmout teorie a ideje, ke kterým ve světě docházelo (např. vlnová a kvantová teorie) „Mnozí říkají, že měl výjimečnou intuici. Jako by cítil, jak navrhnout experiment a co hledat. Pod pojmem intuice se obyčejně rozumí nějaký neuvědomělý proces, který se odehrává uvnitř člověka a nelze jej vysvětlit, ale vede ke správnému řešení. Já si myslím, že to částečně může být pravda, ale v každém případě je to přehnané… Jenom blízcí Rutherfordovi spolupracovníci viděli, kolik práce zastal. …. Nerad mluvil o plánech, raději o hotové práci a získaných výsledcích.“ P. L. Kapica

Dokázal se radovat z úspěchů druhých. K cizí práci se choval ohleduplně Miloval lidi, zejména si vážil těch, kteří měli své vlastní já Nevnucoval žákům své myšlenky, ale naopak v nich všemožně podporoval všechny projevy samostatného myšleni Hodně četl, zajímal ho zeměpis a historie Rád mluvil o knihách Pracoval do posledních dnů svého života, zemřel na následky operace kýly Zemřel 19. října 1937 v Cambridge ve věku 66 let

ČASOVÁ OSA

Codr M a kol.,: Přemožitelé času. 1.vyd. Praha: Mezinárodní organizace novinářů, 1989 Štoll I.,: Dějiny fyziky.dotisk 1.vyd. Praha: Prometheus, ISBN NEZNÁMÝ, Autor. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: