Úvodem Práce s texty je jedna z nejčastěji používaných činností při práci na PC. Psaní a editace textu Formátování textu Tvorba dokumentu
Úvodem Práce s texty je jedna z nejčastěji používaných činností při práci na PC. Psaní a editace textu Formátování textu Tvorba dokumentu
Úvodem Práce s texty je jedna z nejčastěji používaných činností při práci na PC. Psaní a editace textu Formátování textu Tvorba dokumentu
Teoretická část
Psaní a editace textu Rady pro učitele: Nepřeskakovat tuto etapu Výběr vhodného programu Výběr vhodných úloh Dostatek času Obeznámit žáky s: Jednotlivými klávesami Pohybem v dokumentu Funkcí neviditelných znaků Vkládáním netypických znaků Kontrolou pravopisu Typografií při psaní dokumentu a uvést nejčastější typografické chyby
Typografie Co je to typografie? Obor, který se zabývá uspořádáním a grafickou úpravou písma.
Nejčastější typografické chyby Uvozovky a palce Pomlčky nebo spojovníky? Interpunkční znaménka Předložky na hraně Čísla na hraně Jak na datum a čas? Apostrofy a uvozovky podruhé Procenta nebo -procentní Závorky Viz Úmrtí Minus Krát
Shrnutí zásad psaní textů v editoru Řádky, které nekončí odstavec, neukončujeme klávesou ENTER. Mezi slovy píšeme vždy jen jednu mezeru. Před interpunkčními znaménky (,.!?) nepíšeme mezeru. Za interpunkčními znaménky (,.!?) píšeme jednu mezeru. Nepoužíváme vícenásobné mezery. Nepoužíváme vícenásobný stisk klávesy ENTER. Mezi jednoznakové předložky (k,s, v a z) píšeme pevnou mezeru Číslice 0 a 1 nezapisujeme pomocí písmen O a l (ó a el). Pro centrování nadpisu nepoužíváme klávesy "Mezerník" nebo Tab
Praktická část
Vhodné úlohy a aktivity Psaní textu Žáci se naučí nacházet klávesy, přepínat klávesnici, psát správně s diakritikou, vkládat netypické znaky.
Vhodné úlohy a aktivity Za pomoci projektoru žákům ukázat jednotlivé neviditelné znaky Ukázka:
Vhodné úlohy a aktivity Úskalí využití automatických oprav – psaní dopisu Př. Babička bila z dědečkem nakupovat.
Vhodné úlohy a aktivity Oprava dokumentu, ve kterém se nedodržely zásady při psaní textů 1)Učitel si ověří, zda žáci umí pracovat s neviditelnými znaky a pomocí nich upravit dokument. 2)Učitel si ověří, zda žáci ovládají zásady psaní textů v editoru
Vhodné úlohy a aktivity Žákům nadiktovat věty a poté je společně projít a poukázat na možná úskalí. Př.: 100 %, 100procentní, viz str. 23 Jungmannův česko-německý slovník je v pěti svazcích. V sobotu proběhlo utkání Viktoria Plzeň–AC Sparta Praha. Učitel si ověří, zda žáci ovládají psát bez nejčastějších typografických chyb.
Vhodné úlohy a aktivity Psaní dopisu z tábora Popsat činnost v jednotlivých dnech na letním táboře. (pondělí, úterý, středa, čtvrtek, pátek) Podmínky: Každý den na novou stránku Jednotlivé dny jako nadpis Text u každého ze dnů je jeden odstavec. O každém dni napsat alespoň 3 řádky (standardní písmo). Každý den jiná činnost. Úlohu je vhodnější zařadit v následujících hodinách, kdy se probere formátování textu a můžem tak tento úkol více rozšířit.
Děkuji za pozornost
Použitá literatura [ ] [ ] [ ] [ ] [ ]