Hydrosféra Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s faktory ohrožujícími hydrosféru. Materiál je plně funkční pouze.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Pro úvod bych se rád podíval na koloběh vody
Advertisements

PROJEKT „ BEZ VODY NELZE ŽÍT“
Hydrosféra Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s faktory ohrožujícími hydrosféru. Materiál je plně funkční pouze.
Atmosféra Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s faktory ohrožujícími atmosféru. Materiál je plně funkční pouze.
zpracovaný v rámci projektu EU
Voda a její okolí.
Voda Stejně jako vzduch, světlo a teplo je i voda neživou součástí přírody a nezbytnou podmínkou života na naší planetě. Vodu přijímáme spolu s potravou,
Podříše: Mnohobuněční živočichové
Teorie o vzniku života na Zemi
Metabolismus Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o funkci metabolismu člověka.
Země ve vesmíru Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se vznikem a stavbou Země a jejím postavením ve Sluneční.
Aktivita č.5: Tajemství chemie
Hydrosféra.
Vše o vodě a jejich vlastnostech.
Projevy života, třídění organismů
Země a život, vývoj života
vypracovala: Vendula skalová
Pedosféra Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s faktory ohrožujícími pedosféru. Materiál je plně funkční pouze.
Tělní tekutiny Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o složení a funkci tělních.
Základy ekologie Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy z oblasti ekologie. Materiál je plně.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 06Číslo.
Voda a vzduch = základ života
Jednobuněčné organismy s nepravým buněčným jádrem
Kmen: KROUŽKOVCI Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základní stavbou a systémem.
VY_32_INOVACE_08 - VODA, KOLOBĚH VODY
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_BI614 Jméno autora:Mgr. Lucie Křepelová Třída/ročník3. ročník.
VODA Lukáš Mráček, 2.L VOS a SPŠE Božetěchova 3, Olomouc.
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_BI611 Jméno autora:Mgr. Lucie Křepelová Třída/ročník3. ročník.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Hydrosféra Filip Bordovský.
VODA – DĚLENÍ A ČISTIČKY VODY
Autor: Mgr. Zdeňka Krmášková
Kmen: Hlísti Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základní stavbou a systémem.
NERVOVÁ SOUSTAVA Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci nervové.
Svalstvo Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci svalstva člověka.
VYLUČOVací soustava Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci.
Oběhová soustava Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci oběhové.
Jednobuněční živočichové
Lišejníky Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základní stavbou lišejníků. Materiál.
Dýchací soustava Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci dýchací.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál shrnuje a opakuje dosavadní poznatky o vodě, jejích.
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky SVĚTOVÝ.
4.1 Voda a vzduch Atmosféra Hydrosféra - vzdušný obal Země
Třída: hmyz Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základní stavbou hmyzu. Materiál.
Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou nebuněčných organismů - virů. Materiál je plně funkční.
HYDROLOGIE A OCHRANA VODY
Abiotické faktory Výukový materiál EK
Mnohobuněčné organismy
Kmen: Ostnokožci Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základním systémem ostnokožců.
Základy ekologie Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy z oblasti ekologie. Materiál je plně.
Hydrosféra. obsah úvod skupenství vody výskyt vody v přírodě zásoby vody význam vody funkce vod použití vody oběh vody kontrolní otázky.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Bc. Naďa Prejzová Název DUM: VY_32_Inovace_ Voda Název sady: Člověk a jeho svět 3. ročník Číslo projektu:
Voda Mgr. Helena Roubalová
1 VODA Střední škola, Základní škola a Mateřská škola, Karviná, příspěvková organizace VODA / DUM/ VYDMUCHOV/ OWCZARZOVÁ / ČLOVĚK A PŘÍRODA/ 010 Autor:
Neživá příroda - voda. Voda Voda je součástí neživé přírody, patří mezi kapalné látky. Voda je bezbarvá (průhledná) látka, bez vůně a bez chuti. Nemá.
Lišejníky Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základní stavbou lišejníků. Materiál.
Řasy Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi o sytému a stavbě řas. Materiál je plně funkční.
Projevy života, třídění organismů
Kmen: členovci III. Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základní stavbou a systémem.
Země a život, vývoj života
Jednobuněčné organismy s nepravým buněčným jádrem
Buňka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou rostlinné a živočišné buňky. Materiál je plně.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Voda – oběh vody Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 8. ročník
NEŽIVÁ PŘÍRODA Anotace: Materiál je určen k výuce přírodovědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními znaky a dělením neživé přírody.
Buňka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou rostlinné a živočišné buňky. Materiál je plně.
VY_32_INOVACE_
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Transkript prezentace:

hydrosféra Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s faktory ohrožujícími hydrosféru. Materiál je plně funkční pouze s použitím internetu.

Základní pojmy skupenství koloběh vody srážky patogenní eutrofizace

Hydrosféra vodní obal Země voda ve všech skupenstvích (pevném, kapalném i plynném) pevné: sníh a led kapalné: voda povrchová (řeky, jezera, oceány, moře) a podpovrchová plynné: vodní pára v ovzduší

Hydrosféra pouze zhruba 3% sladké vody, zbytek vody je slané nejvíce sladké vody je v ledovcích a sněhu přes 30% sladké vody je jako voda podpovrchová

Zápis do sešitu Hydrosféra vodní obal Země skupenství: pevné (sníh, led), kapalné (povrchová, podpovrchová voda) i plynné (vodní pára) 3% sladké vody, většina ve formě ledu a sněhu

Koloběh vody obrázek 2

Koloběh vody koloběh vody – hydrologický cyklus voda z řek se vlévá do oceánů voda se vypařuje jak z pevnin, tak z oceánů odpařená voda kondenzuje (sráží se) v podobě srážek (déšť, sníh) padá na zem část vody vsákne, zbytek odteče do řek a oceánů koloběh vody – video koloběh vody ovlivňuje člověk – ovlivňuje odtok vody z krajiny (odlesňování, stavebnictví, odvodňování, stavba přehrad...)

Zápis do sešitu Koloběh vody hydrologický cyklus vypařování → kondenzace → srážky → vsakování, odtok ovlivnění koloběhu vody člověkem (odlesňování, odvodňování, přehrady, výstavba...)

Hydrosféra Obsah vody Funkce vody v těle v organismech různý (vodní organismy 80 –90%, člověk asi 60%) Funkce vody v těle transport látek rozpouštění látek chemické a fyzikální procesy probíhají ve vodě

Zápis do sešitu Voda Typy vod Obsah vody Funkce vody v těle povrchová (ledovce, tekoucí, stojatá) podzemní srážky (déšť, sníh, mlha, námraza) Obsah vody různý (vodní 80 –90%, člověk 60%) Funkce vody v těle transport látek rozpouštění látek chemické a fyzikální procesy

Hydrosféra Ztráty vody organismy Příjem vody organismy rostliny kořeny listy živočichové pitím pokožkou oxidací tuků (velbloud) z potravy Ztráty vody organismy vypařováním dýcháním vylučováním

Zápis do sešitu Příjem vody Ztráty vody rostliny živočichové kořeny listy živočichové pitím pokožkou oxidací tuků (velbloud) z potravy Ztráty vody vypařováním dýcháním vylučováním

Hydrosféra Adaptace na snížené množství vody rostliny živočichové dlouhé kořeny, chlupy, zásobní orgány, redukce listů rostliny vodní, bahenní, vlhkomilné, suchomilné živočichové redukce potních žláz, světlé zbarvení těla, koncentrovaná moč a výkaly živočichové vodní, suchozemští

Zápis do sešitu Adaptace na snížené množství vody rostliny živočichové dlouhé kořeny, zásobní orgány, redukce listů rostliny vodní, bahenní, vlhkomilné, suchomilné živočichové redukce potních žláz, koncentrovaná moč a výkaly živočichové vodní, suchozemští

Spotřeba vody v rozvinutých zemích 500 – 800 l/den v rozvojových zemích 50 – 150 l/den z celkové spotřeby připadá 70% zemědělství, 20% průmysl a 10% ostatní účely obrázek 3

Zápis do sešitu Spotřeba vody rozvinuté státy – mnohem větší spotřeba než rozvojové největší spotřeba v zemědělství, pak v průmyslu

Znečištění vody patogenními organismy (viry, bakterie, paraziti...) – například ze splašků eutrofizace vod – znečištění živinami způsobí velký nárůst řas a sinic (vodní květ) a tím klesá obsah kyslíku toxické látky – např. těžké kovy, nejčastěji z průmyslu teplotní znečištění

Znečištění vody eutrofizace vody obrázek 4

Znečištění vody Druhy vody Čištění vod pitná – zdravotně nezávadná, nesmí obsahovat žádné škodlivé látky v množství, které by mohlo poškodit organismus užitková – bakteriologicky nezávadná, k mytí, koupání, praní, nesmí se pít nebo z ní vařit provozní – pouze k provozním účelům Čištění vod mechanické – zachycování hrubých nečistot biologické – odbourávání organických látek pomocí mikroorganismů chemické – srážení anorganických látek

Znečištění vody Znečištění mořské vody velké řeky – přinášejí znečištěnou vodu ze zemědělství, domácností a průmyslu těžba ropy – úniky do oceánů z plošin námořní doprava – havárie tankerů, únik paliva z lodí nadměrný rybolov – ani tak neznečišťuje, jako snižuje populaci některých druhů

Zápis do sešitu Znečištění vody patogenní organismy (viry, bakterie, paraziti...) eutrofizace vod – znečištění živinami → nárůst řas a sinic → klesá obsah kyslíku toxické látky – např. těžké kovy teplotní znečištění Druhy vody pitná – zdravotně nezávadná, nesmí obsahovat nic co by mohlo poškodit organismus užitková – k mytí, koupání, praní provozní – k provozním účelům

Zápis do sešitu Čištění vod mechanické – zachycování hrubých nečistot biologické – odbourávání organických látek pomocí mikroorganismů chemické – srážení anorganických látek Znečištění mořské vody velké řeky těžba ropy námořní doprava nadměrný rybolov –neznečišťuje, snižuje populaci některých druhů

OPAKOVÁNÍ Hydrosféra Voda Adaptace na snížené množství vody vodní obal Země skupenství: pevné (sníh, led), kapalné (povrchová, podpovrchová voda) i plynné (vodní pára) 3% sladké vody, většina ve formě ledu a sněhu Koloběh vody hydrologický cyklus vypařování → kondenzace → srážky → vsakování, odtok ovlivnění koloběhu vody člověkem (odlesňování, odvodňování, přehrady, výstavba...) Voda Typy vod povrchová (ledovce, tekoucí, stojatá) podzemní srážky (déšť, sníh, mlha, námraza) Obsah vody různý (vodní 80 –90%, člověk 60%) Funkce vody v těle transport látek rozpouštění látek chemické a fyzikální procesy Příjem vody rostliny kořeny listy živočichové pitím pokožkou oxidací tuků (velbloud) z potravy Ztráty vody vypařováním dýcháním vylučováním Adaptace na snížené množství vody dlouhé kořeny, zásobní orgány, redukce listů rostliny vodní, bahenní, vlhkomilné, suchomilné redukce potních žláz, koncentrovaná moč a výkaly živočichové vodní, suchozemští Spotřeba vody rozvinuté státy – mnohem větší spotřeba než rozvojové největší spotřeba v zemědělství, pak v průmyslu

OPAKOVÁNÍ patogenní organismy (viry, bakterie, paraziti...) Znečištění vody patogenní organismy (viry, bakterie, paraziti...) eutrofizace vod – znečištění živinami → nárůst řas a sinic → klesá obsah kyslíku toxické látky – např. těžké kovy teplotní znečištění Druhy vody pitná – zdravotně nezávadná, nesmí obsahovat nic co by mohlo poškodit organismus užitková – k mytí, koupání, praní provozní – k provozním účelům Čištění vod mechanické – zachycování hrubých nečistot biologické – odbourávání organických látek pomocí mikroorganismů chemické – srážení anorganických látek Znečištění mořské vody velké řeky těžba ropy námořní doprava nadměrný rybolov –neznečišťuje, snižuje populaci některých druhů

Otázky a úkoly V jakých skupenstvích se voda na Zemi vyskytuje? Uveď příklady. Je na Zemi více slané nebo sladké vody? Stručně popiš hydrologický cyklus. Jak může docházet ke znečištění vod? Vysvětli pojem eutrofizace. K čemu můžeme, a k čemu už nesmíme využívat užitkovou vodu?

Zdroje Použitá literatura: ČERNÍK, Vladimír, Zdeněk MARTINEC a Jan VÍTEK. Přírodopis 4: pro 9. ročník základní školy a nižší ročníky víceletých gymnázií. 2. vydání. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2004, 88 s. ISBN 80-7235-261-X. [2012-04-12] ČERVINKA, Pavel. a kolektiv. Ekologie a životní prostředí: učebnice pro střední školy a odborná učiliště. 1. vydání. Praha: nakladatelství České geografické společnosti s.r.o., 2005. ISBN 80-86034-63-1. [2012-04-12] Všechny uveřejněné odkazy [cit. 2012-04-12] jsou dostupné pod licencí Creative Commons na http://www.wikimedia.org, nebo jsou chráněny svobodnou licencí GNU pro dokumenty. obr. 1 – moře http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/02/Nordsee_Wellen.JPG/640px-Nordsee_Wellen.JPG obr. 2 – koloběh vody http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/42/Watercycleczechhigh.jpg obr. 3 – kapající kohoutek http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/bd/Water_drop_animation_enhanced_small.gif obr. 4 – eutrofizace http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/b4/Scheme_eutrophication_cs.svg/640px-Scheme_eutrophication_cs.svg.png