Klíčová otázka č. 5: Jakou roli by měli hrát různí aktéři (veřejná správa na všech úrovních, poskytovatelé služeb, volení představitelé, sdělovací prostředky.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kolik opravdu stojí veřejná správa?
Advertisements

Obce sobě Podpora meziobecní spolupráce Projekt Svazu měst a obcí ČR.
Cizinci Vláda České republiky v roce 1999 zahrnula problematiku integrace cizinců na území České republiky do státní politiky. Bylo to jedinečné a velmi.
Oběh dokumentů mezi ústředními orgány státní správy k Ing. Jan Duben Vedoucí projektového týmu březen 2003.
PRVNÍ ZASEDÁNÍ MONITOROVACÍHO VÝBORU RÁMCE PODPORY SPOLEČENSTVÍ 18. KVĚTNA 2004 PRVNÍ ZASEDÁNÍ MONITOROVACÍHO VÝBORU RÁMCE PODPORY SPOLEČENSTVÍ 18. KVĚTNA.
Příprava na kohezní politiku EU nadnárodní, národní a krajská úroveň Workshop pro zástupce ORP Olomouckého kraje, , Přerov.
Činnost Celostátní sítě pro venkov v České republice.
„Výzkum, vývoj a inovace ve statistikách a analýzách“ 20. dubna 2012 Aktuality z oblasti analýz pro politiku výzkumu, vývoje a inovací Michal Pazour.
Ostrava, květen 2012 Oddělení politiky sociálního začleňování (901)
Rady vlády pro koordinaci boje s korupcí
Regionální politika v České republice a Evropské unii 5 Národní rozvojový plán ČR Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti.
VYJEDNÁNÍ NSRR A OPERAČNÍCH PROGRAMŮ Ing. Ivo MINAŘÍK Odbor regionálního rozvoje KrÚ JMK Hodonín,
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Rozvoj sociálních služeb v Moravskoslezském kraji Vize Moravskoslezského kraje: Partnerstvím zadavatelů.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČESKÉ REPUBLIKY Veřejný zadavatel a vnitřní předpisy aneb kontrola předcházejí kontrole ÚOHS Brno, 27. listopadu 2007 Mgr.
W.P Výbor regionů Stanovisko ke sdělení Komise pro Radu, Evropský parlament, Ekonomický a sociální výbor a Výbor regionů „Posilování místní dimenze.
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
Vyjednání Národního strategického referenčního rámce a operačních programů na období 2007 – 2013 Jiří Čunek 1. místopředseda vlády a ministr pro místní.
Lenka Míkovcová10. března Rozvoj lidských zdrojů jako „motor“ ekonomického růstu Rozvoj lidských zdrojů jako „motor“ ekonomického růstu Lenka Míkovcová.
JEDEN CÍL, SPOLEČNÁ CESTA Ministerstvo vnitra České republiky & Ministerstvo vnitra Ing. Jaroslav Svoboda
Příprava a realizace kroků k využití strukturálních fondů EU v období 2007 – 13 Jiří Čunek 1.místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj.
Účetní reforma v druhém roce
AGENTURA V ROCE Agentura pro sociální začleňování v romských lokalitách  schválen usnesením vlády č. 85/2008  pilotní fáze 2008 – 2010  odbor.
Company LOGO Efektivní veřejná správa a přátelské veřejné služby Operační program lidské zdroje a zaměstnanost 2007 – 2013 Ministerstvo vnitra České republiky.
 Ministerstvo kultury je podle tzv. kompetenčního zákona ústředním orgánem státní správy pro.... věci církví a náboženských společností...".  Hlavní.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Daniel Braun 1. náměstek ministra Výsledky střednědobého hodnocení, návrh rozvojových cílů.
Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání.
Sociální bydlení v kontextu „Strategie boje proti sociálnímu vyloučení na období “ 09/2012 Jan Snopek, analytik pro.
Národní inovační politika ČR na léta 2005–2010 F. Hronek, sekretariát Rady pro výzkum a vývoj Seminář „Inovační potenciál ČR a program EUREKA“
Ministerstva a jejich úloha ve státní správě Ing. Eva Tylová náměstkyně ministra žp ředitelka ČIŽP.
Transformuje Kraj nebo kraj ?
Finanční a rozpočtové právo
Seminář školních metodiků prevence okresu Liberec Kateřina Gruntová, DiS.
Studium pro školní metodiky prevence
Přístup k řešení bezpečnosti IT Nemochovský František ISSS Hradec Králové, dubna 2005.
Porada MV s tajemníky úřadů obcí s rozšířenou působností Institut pro veřejnou správu Praha Benešov 12. říjen 2011.
Regionalistika 2 Strategické řízení a jeho využití ve veřejné správě v ČR.
Prezentace společnosti GOLFER s.r.o Konference Partnerství pro budoucnost – CÍLOVÝ SYSTÉM ŘÍZENÍ MÍSTNÍHO ROZVOJE STRATEGIE A PROJEKTY.
1. Zkvalitnění služeb státních organizací pomocí strukturálních fondů příklad Technologické agentury ČR Marie Stehlíková vedoucí Projektové kanceláře.
Úřad vlády České republiky Rada vlády pro udržitelný rozvoj Úřad vlády České republiky, nábřeží Edvarda Beneše 4, Praha 1, telefon: ,
RRV2 Strategické řízení. 2 úvod  Vymezení lokálního a regionálního rozvoje  Široký kontext pojetí rozvoje území (ekonomika, ŽP, veřejné služby…)  Diferenciace.
Efektivní řízení lidských zdrojů a zavádění moderních metod řízení na Městském úřadu Bruntál CZ.1.04/4.1.01/
Program rozvoje venkova na období možnosti podpor pro obce Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje do venkovských oblastí.
RODINNÁ POLITIKA Rodinná politika na úrovni krajů a obcí, Metodické „doporučení“ MPSV ČR, 2008) souhrn aktivit a opatření za účelem podpory rodiny podpora.
Mgr. Zuzana Jentschke - Stőcklová náměstkyně ministryně Sekce pro sociální a rodinnou politiku 10. dubna 2014.
Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny Klíčové aktivity realizované v Pardubickém kraji Pardubice, dne
1 PRIORITY SEKCE NÁMĚSTKYNĚ MINISTRA PRO SOCIÁLNÍ A RODINNOU POLITIKU.
Národní politika BOZP a příprava Národního akčního programu BOZP pro období konference Společně bezpečně v EU – Partnerství v prevenci rizik.
Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy. Název projektu: Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy Reg. číslo: CZ /0.0/0.0/15_005/ Realizátor.
Mgr. Jana Hanzlíková náměstkyně ministryně Sekce pro ochranu práv dětí a sociálního začleňování 10. dubna 2014.
Sekce fondů Evropské unie (Sekce 8) Hlavní náplň Zajištění činností Řídicího orgánu operačních programů spolufinancovaných z ESF (OP LZZ a OPZ), Zprostředkujících.
Akční plán Strategie vzdělávání pro udržitelný rozvoj Materiál je připravován na základě usnesení vlády č. 851/2008, o Strategii vzdělávání pro udržitelný.
Strategie sociálního začleňování na období let 2012 – 2020 Příspěvek ke konferenci "Sociálně vyloučené lokality - vznik, rizika, možnosti řešení"
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Ústeckém kraji na období konference Sociální služby v Ústeckém kraji Krajský úřad Ústeckého kraje.
Pracovní schůzka aktérů integrace - příprava navazujícího projektu „Jihomoravské regionální centrum na podporu integrace cizinců 2010“ 30. září 2009 EVROPSKÝ.
Operační programy Výzkum, vývoj a vzdělávání a Zaměstnanost HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY.
Ing. Jan Havránek vrchní ředitel sekce fondů EU Sekce fondů EU 10. dubna 2014.
Aktualizace Strategie udržitelného rozvoje ČR
Individuální projekt OP VVV
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Starosti starostů s evropskými fondy, Praha
Možnosti využití expertní pomoci JASPERS
Koncepce rozvoje sociálních služeb pro osoby se zdravotním postižením poskytovaných příspěvkovými organizacemi Zlínského kraje na období Luhačovice.
STRATEGII REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR
The Ministry for Regional Development of the Czech Republic (MRD)
Etický kodex zaměstnance veřejné správy
PRIORITY A NOVÁ STRUKTURA MINISTERSTVA VNITRA
Tvorba veřejných projektů – příklad Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Mgr. Bc. David Póč Oddělení pro strategii a rozvoj/Katedra.
Hlavní manažér SP Kvalita I
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor Strategie Ministerstvo dopravy
Příprava občanů k obraně státu …
Transkript prezentace:

Klíčová otázka č. 5: Jakou roli by měli hrát různí aktéři (veřejná správa na všech úrovních, poskytovatelé služeb, volení představitelé, sdělovací prostředky a lidé bez domova) k dosažení synergie? Horizontální koordinace ústředních orgánů státní správy v řešení problematiky bezdomovectví Lenka Laubová 26. – 27. listopadu 2014

1 Bezdomovectví jako multifaktoriální problematika s dopady do mnoha agend Propad do bezdomovectví téměř nikdy nemá jednu příčinu, důvody pro vznik bezdomovectví jsou velmi individuální, v čase proměnlivé. Bezdomovectví jako závažná forma sociálního vyloučení představuje kontinuální společenský fenomén, jehož účinné řešení si vyžaduje komplexní přístup. (viz „Koncepce prevence a řešení problematiky bezdomovectví v České republice do roku 2020“, usnesení vlády ze dne 28. srpna 2013 č. 666) Zákon č.2/1969 Sb. ve znění pozdějších předpisů, o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České republiky, tzv. „kompetenční zákon“: V ČR spadá oblast prevence a řešení bezdomovectví do působnosti několika resortů (MPSV, MMR, MZ, MV, MSP, MF, MŠMT, MPO, MK, Úřad vlády – Agentura pro SZ); organizační uspořádání ministerstev není stejné: člení se na sekce/divize/úseky, které zahrnují odbory členěné dále na oddělení, popř. samostatná oddělení. Ve velkých ministerstvech najdeme až pět řídících stupňů (ministr - náměstek - sekční/vrchní ředitel - vedoucí/ředitel odboru - vedoucí oddělení); působnost jednotlivých ministerstev je striktně vymezena - v dosavadním pojetí kompetenční zákon sotva opodstatněn.

2 Horizontální koordinace činností centrální státní správy Hlavním úkolem ústřední státní správy je tvorba koncepčních a strategických řešení. Celkový nárůst složitosti i počtu činností státní správy - klíčovým prvkem pro dosažení efektivního výkonu je koordinace státní správy. Základem efektivního fungování ústřední státní správy je horizontální koordinace. Kvalita výstupů ústřední státní správy závisí nejen na odbornosti jednotlivých resortů, ale také na vzájemné provázanosti (komunikaci). Činnost ministerstev řídí, kontroluje a sjednocuje vláda České republiky (kompetenční zákon, odst. 1 § 28). Témata jako metody řízení, hodnocení kvality, měření efektivnosti, rozvoj řízení lidských zdrojů a další metody známé z řízení velkých subjektů v privátním sektoru byly a ještě i dnes jsou často ve veřejné správě tabuizovány.

3 Koordinace při přípravě „Koncepce prevence a řešení problematiky bezdomovectví v České republice do roku 2020“ 1. pol. 2012: externí skupinou nezávislých odborníků vypracován „Souhrnný materiál pro tvorbu Koncepce práce s bezdomovci v ČR na období do roku 2020“ (projekt z ESF) - jasně daný rozpočet a časový rámec, jasné role expertů a jejich spolupráce, finanční ohodnocení expertů. 2. pol. 2012: Oddělení politiky sociálního začleňování MPSV pověřeno přípravou Koncepce (úkol vláda): -fakticky 2 osoby, ne na plný úvazek, ale vedle veškeré další agendy z oblasti sociálního začleňování a boje s chudobou; -zapojení Komise pro sociální začleňování - „stálý poradní, iniciativní a koordinační orgánem ministra práce a sociálních věcí v oblasti sociální politiky se zaměřením na boj proti chudobě a sociálnímu vyloučení“ + Expertní skupina pro řešení problematiky bezdomovectví; -žádný rozpočet; -měření efektivnosti + spolupráce: Meziresortní pracovní skupina... Pozitivní faktory: kvalitně zpracovaný analytický podklad (Souhrnný materiál) a dobrovolné zapojení motivovaných osob, které se problematice bezdomovectví dlouhodobě věnují.

4 Hlavní bariéry v horizontální spolupráci ústředních orgánů státní správy a)Neexistence dobře pracujícího vrcholného koordinačního centra (nesoulad či dokonce protichůdnost jednotlivých resortních návrhů a politik); b)Důraz na vertikální struktury řízení a komunikace prostřednictvím resortů, přičemž kompetence jsou vymezeny značně neurčitě; c)Přílišný vertikální charakter řízení ministerstev způsobuje zaměření na cíle svého úseku a ne na celkové cíle politik. d)Kde je zřejmý průřezový charakter závažného společenského problému, ustavovány komise - poradní orgány vlády bez větších možností ovlivnit fungování jednotlivých resortů. Nízký status, činnost v nich není respektována jako rovnocenná činnostem vyžadovaným po vertikální linii řízení; e)Průřezová (a široká) agenda sociálního začleňování a bezdomovectví - začleněna do vertikální struktury organizace i řízení MPSV („vedle“ dalších odborů). f)Pochybnosti některých úředníků a tvůrců politik o tom, zda je vhodné a nutné se řešením bezdomovectví zabývat.

5 Možnosti eliminace výše uvedených bariér „Jakkoli je významná role privátní sféry, občanské společnosti, různých úrovní místní vlády a tvůrčích intelektuálů, centrální vláda musí nevyhnutelně hrát zásadní úlohu v procesu formování budoucnosti... Proto jsou vysoce kvalitní kapacity zabývající se budoucím vývojem zásadní součástí centrálních vlád a jednou z podmínek jejich schopnosti dobře vládnout.“ a)Koordinační model Úřadu vlády: -vytvoření kapacit pro strategické plánování a koordinaci politik v rámci úřadu vlády; provozní agendy zajišťovat tzv. agentury; -současně eliminace pracovních a poradních orgánů vlády, resp. jejich nahrazení principiálním zlepšením meziresortní spolupráce jako takové; -model tzv. zrcadlových ministerstev: 10 – 12 odborníků se širším rozhledem, nepolitičtí, monitorování práce jednotlivých ministerstev (účast na jednáních, širší pohled vládních priorit). Setkávání -> sektorová koordinace; -OECD doporučení: 4 podskupiny – evropská integrace, hospodářská politika, sociální politika, zahraniční a bezpečnostní politika.

5 Možnosti eliminace výše uvedených bariér II. b) Příprava průřezové strategie v oblasti sociálního začleňování: Příklad: příprava skotské legislativy sociálního bydlení: -3 administrativní pracovníci ze státní správy na plný úvazek koordinovali skupinu, jejíž členové pracovali převážně dobrovolně; -během 2 let své činnosti nechala skupina vypracovat 13 akademických výzkumů (tematicky zaměřené studie a rešerše); -skupina dále vypracovala celkem 59 doporučení, z nichž se značná část promítla do legislativy.

5 Možnosti eliminace výše uvedených bariér III. c) Implementace moderních metod řízení ověřených úspěšně v privátním sektoru: Příklad: maticová organizace řízení: -řízení neprobíhá výhradně „shora dolů“ a podle agend, ale podle podoby úlohy – projektu; -projekt je uceleně připraven, včetně prostředků na jeho realizaci, a takto také projednán vedením; -projektový tým zahrnuje všechny agendy nutné pro řešení daného projektu; -po dobu působení v projektu je daný pracovník či útvar podřízen věcně vedoucímu projektu; -podstatná část příjmu pracovníka je vázána na výsledky projektu; Pozitiva: komplexní řešení, rychlá reakci na změny, uplatnění tvořivého přístupu, přímá spolupráce mezi oddělenými agendami a pracovníky na celostním řešení. Nevýhody: Operativní agenda pracovníků průřezových agend je značná – nízká kapacita pro zapojení do dalších projektů (personální posílení v průřezových agendách je bezpodmínečně nutné). Nedorozumění mezi „dvojitým“ řízením, problémy spojené s utvářením nových týmů, s vedením týmů, s ochotou ke spolupráci (časem se zmenšují).

5 Možnosti eliminace výše uvedených bariér IV. Příklad maticové struktury s projektovým řízením: Agenda a, odbor Agenda b, odbor Agenda c, odbor Agenda d, odbor Agenda e, odbor Agenda f, odbor Projekt aVedoucí odboru a Vedoucí odboru b Vedoucí odboru c Vedoucí odboru d Vedoucí odboru e Vedoucí odboru f Projekt bVedoucí oddělení a1 Vedoucí oddělení b1 Vedoucí oddělení c1 Vedoucí oddělení d1 Vedoucí oddělení e1 Vedoucí oddělení f1 Projekt cPracovník a oddělení a1 Pracovník a oddělení b1 Pracovník a oddělení c1 Pracovník a oddělení d1 Pracovník a oddělení e1 Pracovník a oddělení f1 Pracovník b oddělení a1 Pracovník b oddělení b1 Pracovník b oddělení c1 Pracovník b oddělení d1 Pracovník b oddělení e1 Pracovník b oddělení f1

6 Je horizontální spolupráce ústředních orgánů a koordinace průřezových agend obsažena ve strategických dokumentech ČR? „Strategický rámec rozvoje veřejné správy České republiky pro období 2014 – 2020“: -profesionalizace a rozvoj lidských zdrojů ve veřejné správě - zajištěním implementace služebního zákona, a dále rozvojem a efektivním řízením lidských zdrojů. „Strategie mezinárodní konkurenceschopnosti České republiky pro období 2012 až 2020“: Jednotlivé agendy veřejné správy jsou často realizovány nekoncepčně a živelně, jsou ve vleku... stále se měnících politických priorit a v zajetí resortismu. Dochází pouze k pomalým a dílčím optimalizacím mnohdy bez jakékoliv mezirezortní koordinace nebo propracovanější koncepce. Z toho důvodu je v prvé řadě potřeba provést rozsáhlou analýzu současných agend... a zmapovat rozsah a způsob jejich zajištění. Teprve na základě této analýzy bude možné přijmout koncepční opatření k realizaci vhodné optimalizace... Následně by měly být určeny konkrétní instituce a mechanismy, jejichž prostřednictvím by měly být tyto agendy zajištěny. Vzhledem k tomu, že reforma veřejné správy je otázkou dlouhodobé, systematické a velmi rozsáhlé práce, jeví se jako vhodné její jednotlivé kroky testovat v pilotní podobě na některých institucích a jejich podřízených organizacích...“ „Operační program Zaměstnanost 2014 – 2020“: finance na posilování institucionální kapacity veřejné správy.

7 Závěry - sdělení pro porotu:  V ČR jsou nedostatečné podmínky pro horizontální koordinaci průřezových agend, jako je problematika bezdomovectví, při tvorbě a implementaci koncepčních a strategických řešení.  Efektivní koordinace je umožněna spíše osobním nasazením a vstřícností zúčastněných jednotlivých úředníků, než nároky automaticky vyplývajícími z dané organizační struktury a z jejich popisu práce.  Některé strategické dokumenty zaměřené na fungování ústřední státní správy v sobě mají potenciál pro zlepšení situace. Vzhledem k vyšší míře obecnosti (mj. nehovoří se v nich o koordinaci průřezových agend) je však obtížné odhadovat jejich skutečný dopad na tuto oblast.

Děkuji Vám za pozornost! Mgr. Lenka Laubová, DiS. Ministerstvo práce a sociálních věcí Odbor sociálního začleňování Oddělení politiky sociálního začleňování Na Poříčním právu 1, Praha 2