Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný Označení materiálu: VY_32_INOVACE_STEIV_MATEMATIKA1_13 Název materiálu: Zlomky. Tematická oblast: Matematika 1. ročník /E obory/ Anotace: Prezentace slouží k vysvětlení základních početních úkonů se zlomky. Očekávaný výstup: Ovládá základní početní úkony se zlomky, sčítání, odčítání, násobení a dělení zlomků, krácení zlomků. Klíčová slova: Zlomek, čitatel, jmenovatel, zlomková čára, soudělná čísla, krácení zlomku. Metodika: Slouží k výkladu základních početních úkonů se zlomky, jejich sčítání, a odčítání, násobení a dělení. Prezentaci lze rozeslat žákům elektronicky či elektronicky použít ve výuce. Obor: Stravovací a ubytovací služby, Strojírenské práce. Ročník: 1. Autor: Ing. Ivan Števula Zpracováno dne: 17. 9. 2012 Prohlašuji, že při tvorbě výukového materiálu jsem respektoval(a) všeobecně užívané právní a morální zvyklosti, autorská a jiná práva třetích osob, zejména práva duševního vlastnictví (např. práva k obchodní firmě, autorská práva k software, k filmovým, hudebním a fotografickým dílům nebo práva k ochranným známkám) dle zákona 121/2000 Sb. (autorský zákon). Nesu veškerou právní odpovědnost za obsah a původ svého díla. Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
Zpracoval: ing. Ivan Števula Zlomky Zpracoval: ing. Ivan Števula
Zlomky 𝑎 𝑏 Operace dělení Čitatel, zlomková čára ( : ) a jmenovatel b ≠ 0 Čitatel Zlomková čára Jmenovatel
Zlomky Čitatel – číslo určuje počet částí z celku Jmenovatel – číslo určuje na kolik částí je celek rozdělený 1 pizza = 1 celek = 8 částí = 8 8 Na stole zůstanou 4 části = 4 8 = 1 2 pizzy
Zlomky Zlomek v základním tvaru – čitatel a jmenovatel zlomku jsou čísla nesoudělná (nelze provést krácení zlomků). 𝟐 𝟑 , 𝟑 𝟓 , 𝟒 𝟕 … Rozšiřování zlomků – čitatele a jmenovatele násobíme stejným číslem (kromě 0). 𝟒 𝟕 = 𝟒. 𝟑 𝟕. 𝟑 = 𝟏𝟐 𝟐𝟏 Krácení zlomků - čitatele a jmenovatele dělíme společným dělitelem (kromě 0). 𝟗 𝟏𝟐 = 𝟑 𝟒 Smíšené číslo. 𝟖 𝟓 = 1 𝟑 𝟓
Zlomky – početní operace Sčítání a odčítání se stejnými jmenovateli 𝒂 𝒃 ± 𝒄 𝒃 = 𝒂±𝒄 𝒃 𝟑 𝟓 ± 𝟕 𝟓 = 𝟑±𝟕 𝟓
Zlomky – početní operace Sčítání a odčítání s různými jmenovateli 𝒂 𝒃 ± 𝒄 𝒅 = 𝒂.𝒅±𝒄.𝒃 𝒃.𝒅 𝟑 𝟒 ± 𝟓 𝟕 = 𝟑.𝟕±𝟓.𝟒 𝟒.𝟕
Zlomky – početní operace Násobení 𝒂 𝒃 . 𝒄 𝒅 = 𝒂.𝒄 𝒃.𝒅 𝟒 𝟓 . 𝟐 𝟑 = 𝟒.𝟐 𝟓.𝟑
Zlomky – početní operace Dělení 𝒂 𝒃 : 𝒄 𝒅 = 𝒂 𝒃 . 𝒅 𝒄 = 𝒂.𝒅 𝒃.𝒄 𝟐 𝟑 : 𝟕 𝟓 = 𝟐 𝟑 . 𝟓 𝟕 = 𝟐.𝟓 𝟑.𝟕
𝟔 𝟖 => čísla „6“ a „8“ jsou dělitelná číslem „2“ => 𝟑 𝟒 Zlomky - krácení K čemu nám slouží krácení zlomků ??? Čím menší čísla u výpočtu použijeme, tím méně chyb ve výpočtech uděláme Krácení zlomků používáme tam, kde je čitatel a jmenovatel dělitelný číslem – soudělný. 𝟔 𝟖 => čísla „6“ a „8“ jsou dělitelná číslem „2“ => 𝟑 𝟒
Zlomky - krácení Zjisti, čím vším jsou čísla (čitatel a jmenovatel) dělitelná ? 1, 2, 3, 4, 6, 9, 12, 18, 36 𝟑𝟔 𝟒𝟖 = 𝟑 𝟒 1, 2, 3, 4, 6, 8, 12, 16, 24 Vyber největší společné číslo, které jsme našli … 12 … to znamená, že čitatel i jmenovatel jsou čísla dělitelná číslem 12 … vyděl čitatele i jmenovatele číslem 12 … a výsledek je na světě !!!
Zlomky - krácení Krácení zlomků lze provádět i při násobení zlomků, a to čitatele 1. zlomku s jmenovatelem 2. zlomku a jmenovatele 1. zlomku s čitatelem 2. zlomku (tzv. „křížem“). 1, 5 1, 2, 7 𝟐𝟓 𝟐𝟏 . 𝟏𝟒 𝟓 = 𝟓 𝟑 . 𝟐 𝟏 = … 1, 3, 7 1, 5
Použitý zdroj Hlavní zdroj informací: RNDr. Jan Houska, CSs., Mgr. Jaroslava Hávová, doc. ing. Bohuslav Eichler, Matematika – Aritmetika a algebra, pro 9. ročník a nižší třídy gymnázia, 2. vydání, vydalo nakladatelství Fortuna, Praha, 1991. Snímek 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9. a 10.: Obrázky sady MS Office.