Sparta.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Spartská oligarchie.
Advertisements

Počátky řecké civilizace a velká kolonizace
POLITICKÝ SYSTÉM ANTICKÉHO ŘECKA I.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Sparta 1.
Vznik státních útvarů III.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
jméno autora  Mgr. Štěpánka Kočová název projektu
Název Sparta (nejvýznamnější řecké městské státy) Předmět, ročník
FRANSKÁ ŘÍŠE.
Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Březen 2012
Autorem materiálu a všech jeho částí, není- li uvedeno jinak, je Mgr. Soňa Jarošová Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
Olympijské hry.
Spartské Vojenství.
ZŠ TGM Rajhrad Autor: M. Kocmanová
Starověký Egypt.
Sparta Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Sparta.
ATHÉNY A SPARTA.
STAROVĚKÉ ŘECKO.
Klasické období Anotace: Materiál je určen k výuce dějepisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s pojmy a informacemi o klasickém období.
Archaické období století př. n. l..
VY_32_INOVACE_2D.6.11 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 6. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
VY_32_INOVACE_3D.6.18 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 6. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Dějepis Starověk – Řecko 2 Pavel Šupka
STAROVĚKÉ ŘECKO.
Střední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektu
ATHÉNY.
Helénské období Petr Machala.
Číslo: VY_32_INOVACE_26_15 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Sparta.
Archaické období století př.n.l.
Starověké Athény Petr Machala.
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Dějepis
Starověká Sparta Petr Machala.
Vznik a rozvoj starověkého Říma.
Městský stát Athény.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Sparta.
Starověké Řecko BC Archaické období.
Vrchol a pád řeckých civilizací.
Raná římská republika Petr Machala.
Athény za Perikla Petr Machala.
STAROVĚKÉ ŘECKO.
Římské výboje v západním Středomoří Ovládnutí Makedonie a Řecka.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_ Poleis. Athény a Sparta Název sady: Staroorientální.
ŘECKÉ DĚJINY.
nepřístupné hory rozsáhlé pouště řeky Jang-c-tiang, Chuang-che.
ŘECKÉ DĚJINY ŘECKÉ DĚJINY. Pojem ANTIKA označuje kulturu starověkého ŘECKA a ŘÍMA rok 0 – zlom letopočtu 14. stol. př.n.l.476 n.l. období rozkvětu mykénské.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Nymburk,
OVLÁDNUTÍ APENINSKÉHO POLOOSTROVA
Sparta ve starověku.
ŘÍMSKÁ REPUBLIKA 510 – 27 př. n. l..
Téma (název prezentace) Autor Metodický popis (anotace)
Sparta Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
SPARTA pro 6. ročník M. Kryška.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_9-35_Řecké městské státy Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
ŘÍMSKÁ REPUBLIKA 510 – 31 př. n. l..
Nejstarší období Mezopotámie
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
, spoluvládce od roku 1765, samostatná vláda od roku 1780
Život na vesnici v době vlády Marie Terezie (18. století)
SPARTA pro 6. ročník M. Kryška.
Vznik městských států Vznik hospodářsky soběstačných vesnic
STAROVĚKÉ ŘECKO.
ROZKVĚT ANTICKÉHO ŘECKA
MĚSTSKÝ STÁT SPARTA.
První čs. republika.
Transkript prezentace:

Sparta

starověká řecká obec, kterou si podmanili Dórové – hlavní město stejnojmenného městského státu, který se nazýval též jako Lakónie panoval zde vojenský způsob života

svobodní Sparťané příbuzní Sparťanů heilóti rozlišovali 3 základní skupiny obyvatel: svobodní Sparťané měli plná občanská práva příbuzní Sparťanů osobně svobodní, bez občanských práv heilóti bezprávní původní obyvatelé

měla největší a nejlepší armádu (10 tisíc mužů) armádě podřízen veškerý život (vojenský život začínal v 7 letech), hlavní důraz kladen na tělesnou zdatnost a mravní hodnoty (hlavně běh, zápas, hod diskem a oštěpem, hudba)

výchova dívek směřovala k tomu aby byly zdravé a fyzicky zdatné pro snášení těhotenství

složení spartského státu 2 králové 5 vysokých úředníků 30-členná rada starších lidové shromáždění

Sparťané se izolovali od ostatních států, žili velice prostě, což záporně ovlivnilo rozvoj řemesel, obchodu, stavitelství i duchovní kultury

Athény

městský svobodomyslnější stát na poloostrově Attika centrem města byla Akropole (posvátný pahorek)

zkušení zemědělci, výborní řemeslníci a skvělí obchodníci za zakladatele je považován Théseus – po jeho smrti se ustavila vláda aristokracie do čela volili devět archontů (úředníků) na dobu jednoho roku do svízelné situace se dostávali rolníci, kteří v případě zadluženosti propadali do otroctví aristokratům

Drakón tyran, který sepsal velmi přísné zákony, které vnesly do společnosti určitý řád, ale rolníkům nijak nepomáhaly

Solón díky němu se začal rodit systém zvaný demokracie (=vláda lidu) sepsal zákony, které bránily násilným střetům a rušily dosavadní privilegia aristokracie např. zrušil staré dluhy a vykoupil lidi z dlužního otroctví; zavedl právo občanů (muži straší 20 let) hlasovat na lidovém sněmu; zrušil zákon, který zakazoval aby se v Athénách usazovali cizí řemeslníci apod. rozdělil občany do čtyř skupin podle majetku

Kleisthenés navázal na Solónovy reformy posílil moc lidového sněmu

peisistratos moudrý panovník (rolníkům přidělil půdu, nemajetným hledal práci apod.)

konec