Pojďme spolu objevovat skryté talenty Vašich dětí

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŽÁK SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI Z HLEDISKA LEGISLATIVY
Advertisements

Diagnostika SPU.
REGISTRAČNÍ ČÍSLO: CZ.1.07/2.4.00/ NÁZEV PROJEKTU: VZNIK A ROZVOJ PARTNERSKÉ SÍTĚ PRO REALIZACI STÁŽÍ A APLIKOVANÉHO VÝZKUMU KATEDRY PSYCHOLOGIE.
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Poradenství jako specifický druh psychologické pomoci
PROJEKT: RIZIKA PŘESTUPU DĚTÍ MATEŘSKÝCH ŠKOL DO ZÁKLADNÍ ŠKOLY A JEJICH ŘEŠENÍ ZAVÁDĚNÍM NOVÝCH VYUČOVACÍCH FOREM, METOD A POSTUPŮ, VČETNĚ VYUŽITÍ ICT.
Mimořádně nadaní.
Školní poradenské pracoviště
Speciální péče na naší škole
PhDr. Jitka Kendíková ZŠ J. Gutha-Jarkovského
RYTMUS, o.p.s – od klienta k občanovi
INKLUZE – nová cesta vzdělávání OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost
INKLUZÍVNÍ VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ SE SVP
Inkluzivní škola Předpoklad rovných příležitostí ve vzdělávání
Předškolní péče na Islandu Jónína Konradsdottir, ředitelka MŠ.
Plánování ve škole. Obsah právní předpisy výuka a vzdělávání žáků / studentů prevence negativních jevů mimoškolní aktivity administrativní záležitosti.
Školní poradenské pracoviště
Výstupy z Úvodního semináře
METODICKÁ DOPORUČENÍ K ZAČLEŇOVÁNÍ ŽÁKŮ-CIZINCŮ DO VÝUKY
Školní výchova ke zdravým stravovacím návykům dětí
Časté otázky související se vzděláváním žáků se speciálními vzdělávacími potřebami Mgr. Jiří Taufer, Ph.D.
DĚTI S NADÁNÍM. NADÁNÍ  pohybové (sportovní, taneční),  umělecké (hudební, výtvarné, literárně-dramatické),  praktické (manuální, sociální),  intelektové.
Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných Seminář pro ředitele a koordinátory ZUŠ Čeladná 2009 PaedDr.KarelTomek.
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Pedagogicko-psychologické poradenské služby
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Zapojení ZŠ Krnov, Dvořákův okruh 2 do projektu. Mgr.Ivana Procházková Krnov
Vzdělávaní žáků mimořádně nadaných Vzdělávání žáků mimořádně nadaných je deklarací podmínek, postupů a zkušeností školy s těmito žáky.  Východiskem pro.
Program – – 9.30 → základní informace o studiu
Vzdělávání odborníků ze škol zapojených v projektu RŠPP
Péče o žáky a studenty mimořádně nadané Praxe ve školní psychologii Michaela Širůčková.
Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami a žáci mimořádně nadaní
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
Speciální školství v roce 2006 (a věřme, že i v dalších letech) Jiří Pilař
Riziko: Chybí ochranné prostředí, které nevyhovuje individuálním potřebám dítěte. klíčové: uzpůsobit prostředí patří mezi první úkoly + Náročnější prostředí.
Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
PEDAGOGICKÁ DIAGNOSTIKA VI.
Nadané děti. Nadané děti, jejich identifikace a zařazení do vzdělávacího programu Definice nadání: Nadaní jsou identifikováni profesionálně kvalifikovanými.
Výchovný poradce v systému poradenských služeb na základní škole
Péče o žáky a studenty mimořádně nadané Praxe ve školní psychologii Michaela Širůčková.
Individuální vzdělávací plán
Pedagogika II. Lekce 8: Poruchy učení a chování
Koncepce třídy  Činnost třídního učitele.  Třídní učitel by měl mít podporu v pracovníkovi pověřeném prevencí, ve školním psychologovi, ve výchovném.
ASISTENT PEDAGOGA NA ZÁKLADNÍ ŠKOLE CHRASTAVA. ZÁKLADNÍ ŠKOLA CHRASTAVA, náměstí 1.máje 228, okres Liberec – příspěvková organizace 25 tříd, 590 žáků.
Centrum Masarykovy univerzity pro nadané děti v JM kraji Šárka Portešová.
ZŠ Přerov, Boženy Němcové 16 Školní poradenské pracoviště Mgr. Ilona Bočinská ředitelka školy
ZÁŠKOLÁCTVÍ.  Záškoláctví je jedním ze závažných problémů, které musí školství řešit.
Projekt Rozvoj školských poradenských pracovišť v číslech Analýza měsíčních výkazů o činnosti školních psychologů/speciálních pedagogů a pracovníků Poradenské.
Inkluzivní vzdělávání a podpora dětí a žáků ohrožených školním neúspěchem.
ZÁKONY & VYHLÁŠKY PhDr. Lenka Gajzlerová MI3DC_DSP Speciální pedagogika OP3DC_DSP Speciální pedagogika.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluMentální.
Kariérové poradenství v českém středním školství
9. Tvorba individuálního plánu
Šablony OP VVV a podpora nadání
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Nadané děti.
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
9. Tvorba individuálního plánu
Pedie Co mají společné?.
Co může škola udělat pro mimořádně nadaného žáka
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
PORADENSTVÍ A KONZULTACE KE SPOLEČNÉMU VZDĚLÁVÁNÍ V KAŽDÉM KRAJI
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Základní škola Otokara Březiny, Jihlava Školní speciální pedagog Mgr
ŠKOLNÍ NEPROSPĚCH Příčiny školního selhání
Podpůrná opatření 1. – 3.stupně
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Pojďme spolu objevovat skryté talenty Vašich dětí NADANÉ DĚTI Pojďme spolu objevovat skryté talenty Vašich dětí

O kolika dětí asi hovoříme Je pravděpodobné, že 20% dětí by mohlo mít nějaký talent, ať už umělecký, sportovní, či v oblasti rozumového nadání: 2 - 3% mimořádně nadaných – IQ nad 130 10% mírně nadaných – IQ 120-130)

Proč se nadaným dětem věnovat Jsou naše budoucnost Bez podpory nemusí dosáhnout výjimečné úrovně schopností (nevyužijí potenciál) Mají specifické potřeby v oblasti emocionální a sociální (asi každé 5. dítě má tyto potíže) Prevence poruch chování Jsou více ohroženy šikanou

Legislativní zakotvení Zákonem č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) Vyhláškou č. 73/2005 Sb. o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných a Vyhláška č. 147/2011 Sb, která mění vyhlášku 73/2005 Sb.

Mimořádně nadaným žákem se pro účely této vyhlášky rozumí jedinec, jehož rozložení schopností dosahuje mimořádné úrovně při vysoké tvořivosti v celém okruhu činností nebo v jednotlivých rozumových oblastech, pohybových, uměleckých a sociálních dovednostech. Diagnostikují školská poradenská zařízení: PPP a SPC

Identifikace nadaných dětí Skupina těchto dětí je značně heterogenní, není jednoznačné vodítko, jak tyto děti identifikovat. V pedagogické praxi nám pomáhá: pedagogická zkušenost dlouhodobé pozorování žáka a sledování jeho výkonnosti, známek didaktické testy posuzovací škály soutěže rozbor portfolia

Kognitivní charakteristiky Objevuje se rané čtení a široký slovník Přitahují je abstraktní pojmy, správně zobecňují Zajímají se o příčiny a následky, mají schopnost vidět vztahy mezi věcmi a myšlenkami (i neobvyklé) Mají rozvinuté kritické myšlení, což vede velmi často k pochybování i sebekritice Projevy nezávislosti v myšlení

Velmi snadno a rychle se učí, mají rychlý vzhled do problémů. Jsou zvídavé, touží po vědění, nadchnou se pro určitá témata, která studují do hloubky – vesmír, příroda, historie, matematika Mají rádi logické a strategické hry Projevují intelektuální hravost, rádi rozehrávají fantazii a imaginaci Snaží se hledat své vlastní odpovědi na otázky Obvykle mají vynikající paměť, jsou velmi dobří pozorovatelé, pamatují si detaily

Nekognitivní charakteristiky Jsou velmi aktivní, vitální, čilé – vytváří v tomto ohledu tlak na své okolí Mají potřebu volnosti a aktivity Mají potřebu emocionální podpory a emočního přijetí Převažuje vnitřní motivace nad vnější. Jsou velmi vytrvalé, mají zálibu v nových věcech, rády diskutují. Snadno hledají pro své chování zpětná zdůvodnění a obrací situaci Jsou citlivé na smyslové podněty Někdy mají svůj smysl pro humor Mohou být perfekcionističtí – vyžaduje přesnost Mívají potíže se sebedůvěrou a sebepojetím

Některé problémy nadaných dětí (cca 10-15% nadaných dětí): Osamocenost, izolovanost, uzavřenost Zvýšená senzitivita až přecitlivělost Problémy s negativním sebepojetím, podceňováním se Pocity odlišnosti, jinakosti Nevyrovnaný vývoj (např. časný čtenář, ale má těžkosti v psaní) Nenaučili se učit Multipotencionalita Dominantní a agresivní chování u dětí, které nejsou dostatečně rozvíjeny a nudí se

Děti s dvojí výjimečností s Aspergerovým syndromem s ADHD (dítě hyperaktivní a nepozorné) a s poruchami chování  se specifickými poruchami učení (dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie) poruchami zraku, sluchu, tělesným postižením

Možnosti organizace vzdělávání s nadanými dětmi ve škole: Péče o nadané dítě v rámci běžné třídy Nadané děti, které odchází na určité předměty do jiných tříd V jedné třídě soustředit více nadaných dětí Speciální třídy pro nadané děti v běžné škole

Akcelerace učiva předčasné zahájení šk. docházky, přeskočení ročníku, absolvování např. určitého předmětu ve vyšším ročníku matematiku Obohacování osnov rozšiřuje a prohlubuje učivo Umožňování podrobnějšího studia určitých témat a následně prezentaci těchto získaných znalostí ostatním dětem. Využívat projektového vyučování (individuální, skupinové projekty – měsíční, pololetní, roční apod.) Pomoc slabším žákům Realizace besed se zajímavými osobnostmi Školní časopis Exkurze, návštěva zajímavého místa, pracoviště

Zásady práce s nadanými dětmi: Umožnit pracovat rychlejším tempem Méně procvičování, umožnit postup dopředu Náročnější výuka, výuka v souvislostech Nezávislost, samostudium Kreativní myšlení a divergentní úkoly Kontakt s intelektovými vrstevníky Zkušenostní učení (zdůrazňuje aktivní roli žáka) Umožnit ranou specializaci v rámci výuky Opora o vlastní zájmy

Tvorba IVP Je věcí a odpovědností školy a měla by být společným dílem všech zúčastněných: třídní učitel, učitelé jednotlivých předmětů, výchovný poradce, školní psycholog a speciální pedagog, popř. pracovníci školských poradenských pracovišť O vytvoření IVP žádají rodiče dítěte Lze vypracovat IVP i pro dítě, které neprošlo školským poradenským zařízením.

IVP má obsahovat Závěr pedagogicko-psychologické diagnostiky, která blíže popisuje oblast, typ a rozsah nadání a vzdělávací potřeby žáka Údaje o evidenci žáka v některém ze školských porad. zařízení Vzdělávací model (akcelerace, obohacování či kombinace) Časové a obsahové rozvržení učiva, preferenci konkrétních metod (např. projektové úkoly), způsob zadávání a plnění úkolů a způsob hodnocení a klasifikace. Seznam nezbytných pomůcek, učebnic, materiálů, které jsou nad rámec běžných materiálů Určení osoby ve škole, která zodpovídá za plnění IVP, popř. seznam osob, které budou na vzdělávání participovat Předpokládanou potřebu navýšení finančních prostředků (na materiály, pomůcky, učebnice spod.)

Internetové odkazy: www.hrajeme.cz www.deti.menza.cz www.fortiq.cz www.ECHA.cz www.centrumnadani.cz www.talent-nadani.xf.cz www.nadanedeti.cz www.talent-nadani.xf.cz www.tvorivaskola.cz www.mujnet.cz www.talnet.cz www.debrujar.czwww.quido.czwww.ceskaskola.cz http://www.centrumnadani.cz/centrum-nadani.html http://www.mojeskola.cz

Děkuji za pozornost Kontakt: janusova@pppbrno.cz