Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Návod na postup k neuměleckým textům u ústní maturitní zkoušky z ČJL
Advertisements

Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_028_6TR_CJ Autor: Mgr. Renata Stalová.
Název SŠ: Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace Číslo projektu:CZ.107/1.500/ Název projektu: Moderní škola Předmět:Český.
JAZYKOVĚDA, JAZYKOVÁ KULTURA, ŘEČ A JAZYK
Řeč, jazyk, mluva.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_ INOVACE _04_CJL_3 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření:
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření:
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_09_CJL_NP2 Ročník:II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_HLAVE_CESKYJAZYK1_19
11 Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_04_CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_ INOVACE _09_CJL_3 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Indoevropská jazyková skupina
Příjemce Základní škola, Třebechovice pod Orebem, okres Hradec Králové Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.1.05/ Název projektu Digitalizace výuky.
Slohové rozvrstvení slovní zásoby PaedDr. Hana Vítová
NÁRODNÍ JAZYK jazyk, který používají příslušníci jednoho národa
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_ INOVACE _08_CJL_NP2 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Funkční styly.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření:
Národnosti Jazyky.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření:
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_O8_CJL_M Ročník: III. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_19_CJL_1 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_25_CJL_M Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_1.1.4.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_01_CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_ INOVACE _24_CJL_NP2 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_1.1.7.
Útvary národního jazyka
ROZVRSTVENÍ NÁRODNÍHO JAZYKA
VY_32_INOVACE_05_08 CZECH SALES ACADEMY Trutnov – střední odborná škola s.r.o. EU PENÍZE ŠKOLÁM CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_05_08 Zpracovala:Mgr.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Vývojové tendence češtiny v současnosti Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_ INOVACE _14_CJL_3 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_ INOVACE _07_CJL_3 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
ROZVRSTVENÍ NÁRODNÍHO JAZYKA
Obecné výklady o českém jazyce
Mateřský jazyk.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 09Číslo.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_89 Licence: CC BY-NC-SA 3.0 Jméno autora:
Útvary národního jazyka, cvičení. Národní jazyk Jeden ze základních znaků národa Vyvíjí se s vývojem společnosti Společný pro všechny příslušníky národa,
ČÍSLO PROJEKTU: 1.4 OPVK AUTOR: Mgr. Jana Neugebauerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_12_SVĚTOVÉ JAZYKY A NÁBOŽENSTVÍ ROČNÍK: 8. ročník ZŠ VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk.
 Datum:  Projekt: Kvalitní výuka  Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/  Číslo DUM: VY_32_INOVACE_98  Licence: CC BY-NC-SA 3.0 
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_94 Licence: CC BY-NC-SA 3.0 Jméno autora:
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Vendulka.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_13_04 Název materiálu Útvary.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
VY_32_INOVACE_Z8-003 ZEMĚPIS 8.ROČNÍK NÁRODY A JAZYKY Název školy
Národní jazyk a jeho útvary
ROZVRSTVENÍ NÁRODNÍHO JAZYKA
Rozvrstvení národního jazyka
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
OBECNÉ VÝKLADY O JAZYCE
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Národní jazyk a jeho útvary
SOUHRNNÉ POUČENÍ O SLOHU
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Slohové rozvrstvení slovní zásoby
Název školy: Střední škola dopravy, obchodu a služeb
Významové vztahy mezi slovy - synonyma, antonyma, homonyma
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Dostupné z Metodického portálu
Charaktristika češtiny, národní jazyk a jeho útvary
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Transkript prezentace:

Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: 16. 9. 2013 Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_04_CJL_NP2 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast: Jazykové vzdělávání a komunikace, Estetické vzdělávání Vzdělávací obor: Jazyk a komunikace Tematický okruh: Řeč a jazyk Téma: Charakteristika češtiny Metodický list/anotace: Charakteristika češtiny, výklad s použitím interaktivní tabule

ČEŠTINA MATEŘSKÝ JAZYK – mluvila jím naše matka byli jsme v něm vychováni učení, myšlení, poznávání světa NÁRODNÍ JAZYK - reprezentuje nás jako příslušníky českého národa ŽIVÝ SLOVANSKÝ ZE SKUPINY INDOEVROPSKÝCH JAZYKŮ FLEXIVNÍ PATŘÍ MEZI STO NEJUŽÍVANĚJŠÍCH JAZYKŮ SVĚTA

Kolik jazyků existuje na světě? Uvádí se 3000 – 5000 jazyků. Proč nelze zjistit přesný počet? Těžko se rozlišuje nářečí od jazyka. Do kolika jazyků byla přeložena byla přeložena BIBLE? 2422

POČTY MLUVČÍCH V MILIONECH 1. MANDARINSKÁ ČÍNŠTINA 873 2 POČTY MLUVČÍCH V MILIONECH 1.MANDARINSKÁ ČÍNŠTINA 873 2.ŠPANĚLŠTINA 322 3.ANGLIČTINA 309 4.HINDŠTINA 180 5.PORTUGALŠTINA 177 7.RUŠTINA 145 9.NĚMČINA 95 27.POLŠTINA 42 75. – 77. ČEŠTINA 11 Zdroj The World Almanac 2006

Řada jazyků postupně vymírá Řada jazyků postupně vymírá. Mezi nejvzácnější patří: TAUŠIRO – (oblast Peru) v roce 2008 jím mluvil pouze jeden člověk KAIXANA – (Brazílie) v roce 2006 jím mluvil LEMERIG – (ostrov Vanuatu) v roce 2009 jím hovořili dva lidé

DĚLENÍ: SPISOVNÁ: SLOVA SLOHOVĚ NEZABARVENÁ – VČELA, JÍST, SNÍH, VIDĚT, A, NEBO B) SLOVA SLOHOVĚ ZABARVENÁ: HOVOROVÁ: mluvená podoba spisovného jazyka, bez slov archaických a knižních (elektrika, koukat, baloňák)

2. BÁSNICKÁ: používá se v poezii ( luna, oř, tajnosnubný, kráčivec) 3 2. BÁSNICKÁ: používá se v poezii ( luna, oř, tajnosnubný, kráčivec) 3. ODBORNÁ: termíny, ustálené pojmenování pro vědecká fakta, jevy, děje ( synonymum, akciová společnost, prvosenka jarní) 4. KNIŽNÍ: veřejné projevy slavnostního rázu (robě, uzříti, chrabrý, prodlévat, počin, odebrat se, břímě, býti dalek)

NESPISOVNÁ OBECNÁ: užívá se v běžné denní situaci - vznikla ze středočeského nářečí používá expresivní výrazy ( vokno, mlíko, chrnět, furt, holka) 2. NÁŘEČÍ: výsledek územní diferenciace českého národního jazyka na omezeném území nejvýraznější na Moravě a ve Slezsku např. hanácké, podkrkonošské, chodské

3. Profesní mluva – jazyk užívaný společenskými skupinami (mluvčí určitého povolání) - ekonomické, stručné vyjádření (slepák, třídnice, trafo) Slang - vyjadřování zájmových skupin - častěji se obměňuje (bajle, koule, tříďas, mičuda, chíra) 4. Argot – mluva lidí žijících na okraji společnosti - slouží k utajení skutečného významu (šrajtofle, káča, bachař, mukl)

Slova, která mají původ v češtině robot - vymyslel Josef Čapek pro R.U.R. pistol - anglické slovo, které vzniklo z českého slova píšťala = husitská zbraň houfnice - lehké dělo dollar - souvisí s českým tolar polka - tanec českého původu hokus pokus - pokus označuje experiment, který se nemusí podařit

Škrt plch z mlh Brd pln skvrn z mrv prv hrd scvrnkl z brzd skrz trs chrp v krs vrb mls mrch srn čtvrthrst zrn. Nejdelší česká věta složená pouze ze souhlásek má 25 slov a celkem 82 znaků V překladu: Lakomý hlodavec z čeledi plchovitých, který pocházel z pohoří Brdy, kde bývá často mlha, a který byl plný skvrn od chlévské mrvy, nejdříve ze všeho hrdě scvrnkl z brzd skrze trs rostlin zvaných chrpa až do zakrslých stromů, jimiž byly v tomto případě vrby, pochoutku srnek-potvor, kterou bylo čtvrt hrsti zrní.“