Individuální výchovný plán Václav Mertin 4.4.2011
Školy budou nekázeň žáků řešit smlouvou s rodiči, navrhl ministr Dobeš „Rádio Jerevan hlásí“ Školy budou nekázeň žáků řešit smlouvou s rodiči, navrhl ministr Dobeš (idnes.cz, 2.4.2011)
Problémy s chováním žáků Jsou reálné Ubírají čas na učení Ohrožují bezpečnost a pohodu žáků i učitelů Snižují efekt výuky
Možná řešení Posílení pozice učitele (např. učitel jako veřejná osoba) Zvýraznění sankcí vůči žákům i rodičům Místnosti ve škole, kde by byl žák pod dohledem Vyšetření v PPP bez souhlasu rodičů Odebírání dávek
Škola - odborná edukační instituce Primární zaměření na edukaci, tedy na vzdělání a výchovu dítěte Sekundární zaměření na podporu a pomoc rodičům
IVýP Individuální výchovný plán IVýP vytváří rámec IVýP není řešení
Individuální výchovný plán Zaměřený primárně na pomoc dítěti, rodině i učiteli, až sekundárně na represi Reaguje na potenciální ohrožení nebo na problémy v zárodku
1. fáze IVýP Učitel zachytí možnost problémů či jejich výskyt Nutno začít na prvním stupni (problémy nebývají závažné, rodiče jsou ochotnější spolupracovat) Kontakt s rodiči, konkrétní domluva Stručný zápis, žádná formalizovaná dohoda
2. fáze IVýP Dojde ke zlepšení/nenastane problém B) Problém přetrvává není dále co řešit B) Problém přetrvává zintenzívnění práce školy, spolupráce s rodiči, s odbornými institucemi klást otázky, co lze udělat ke zlepšení situace, uvádět možnosti školy, žádat, co udělají rodiče, případně někdo jiný uvést i další postup, když se situace nebude měnit - zesílení „nátlaku“ na rodiče
Začlenění „nátlaku“ do kontextu stávajících předpisů Školský zákon Zákon o rodině Povinnost pečovat o tělesné a duševní zdraví Návaznost péče a dávek
IVýP V této fázi vznikne plán podpory, který podepíše škola, rodiče, event. i žák
IVýP Konkrétní Stručný Realizovatelný Kontrolovatelný „Úkoly“ pro všechny zúčastněné
Komplikace realizace IVýP Rodič odmítne podepsat má právo, škola plní to, co lze bez souhlasu rodičů. rodič je upozorněn na navazující kroky školy, když se situace nebude lepšit Rodič odsouhlasí, podepíše a neplní: škola naléhá na plnění nebo modifikuje návrhy
Návaznost dalších opatření Ne vyšetření a začlenění do kategorií, ale hledání a poskytování cest Faktická pomoc poradenského systému (individuální a skupinová práce s dětmi, vzdělávání rodičů) Reálná podpora OSPODu Případná psychiatrická pomoc Volnočasové aktivity
Změny na straně školství Školství musí zajistit vzdělávání učitelů Povinná školní docházka by se měla změnit na povinné vzdělávání (změna ústavního zákona) Otevře se větší prostor rodině, ale i škole Aby došlo ke vzdělávání ve škole, musí i rodiče akceptovat podmínky školy Výraznější reorientace poradenských služeb