kurz pro lektory kurz pro lektory 19. a 20.8.2013 19. a 20.8.2013 Mgr. Pavel Motyčka Mgr. Pavel Motyčka 1
Rozvoj iniciativnosti kurz pro lektory 19. a 20.8.2013 Rozvoj iniciativnosti Mgr. Pavel Motyčka
Definice iniciativnosti kurz pro lektory 19. a 20.8.2013 Definice iniciativnosti Podle Psychologického slovníku (Hartl, 2000) je iniciativnost, nebo spíše iniciativa intelektová činnost vyvíjená bez zevního podnětu. Znamená to, že se nejedná o pouhou reakci na situaci. Iniciativa jednotlivce má zdroj v jeho vnitřních podmínkách a má úzkou vazbu na představivost. Podle Rocheho (1992) se iniciativnost definuje jako vlastnost, nebo tendence začínat akce nezávisle. Mgr. Pavel Motyčka 3
kurz pro lektory 19. a 20.8.2013 Definice tvořivosti Tvořivost je proces, kterým jedinec vyjadřuje svou základní podstatu prostřednictvím určité formy nebo media takovým způsobem, jenž v něm vyvolá pocit uspokojení. Proces posléze vyústí v produkt, který svém původci něco sděluje ostatním (Petrová, 1999). Mgr. Pavel Motyčka 4
15 faktorů, které souvisí s tvořivostí kurz pro lektory 19. a 20.8.2013 15 faktorů, které souvisí s tvořivostí vnímavost a zvědavost, pozorovací schopnosti, představivost, koncentrace, porozumění, flexibilita, objevování souvislostí, 8. originalita, 9. nezávislost myšlení, 10. nemít strach z neznámého, 11. přijetí konfliktu, 12. vůle a vytrvalost, 13. plynulost myšlenek a slovního projevu, 14. iniciativa, 15. experimentování. Mgr. Pavel Motyčka 5
Proces tvorby příprava – přezkoumání problému kurz pro lektory 19. a 20.8.2013 Proces tvorby příprava – přezkoumání problému inkubace – odpočinek, přestávka, zdánlivá nečinnost inspirace – vynoření zásadního řešení elaborace – rozpracování a ověření Mgr. Pavel Motyčka 6
Chování učitele pro rozvoj iniciativnosti žáků kurz pro lektory 19. a 20.8.2013 Chování učitele pro rozvoj iniciativnosti žáků • ve vyučovacích hodinách podněcovat tvořivé a iniciativní klima • odstraňovat autoritativní a výkladový způsob podávání nové látky žákům • používat ve vyučování aktivizující metody • více se žáky komunikovat a diskutovat • podporovat a rozvíjet jejich samostatnost • vést žáky k vyslovování vlastních názorů a nápadů • na jejich názory a nápady tvůrčím způsobem reagovat • vyžadovat od žáků myšlení v širších souvislostech • povzbuzovat divergentní myšlení žáků • nezesměšňovat neobvyklé nápady žáků Mgr. Pavel Motyčka 7
kurz pro lektory 19. a 20.8.2013 Tvořivost a iniciativnost napomáhá k osvojování prosociálního chování rozvojem těchto jevů: 1) Snaha vytvářet nové hodnoty 2) Zaměřenost na společenský prospěch 3) Tolerance k rozdílným přístupům k témuž předmětu 4) Kladný vliv na tvůrce, posilování jeho morálně- volních vlastností 5) Zvyšování schopnosti zapojit se do kolektivního úsilí. Mgr. Pavel Motyčka 8
Odkazy na webu: www.etickavychova.cz www.etickavychova.cz/ops kurz pro lektory 19. a 20.8.2013 Odkazy na webu: í www.etickavychova.cz www.etickavychova.cz/ops www.etickeforumcr.cz Mgr. Pavel Motyčka
Ocenění „Etická škola“ kurz pro lektory 19. a 20.8.2013 Ocenění „Etická škola“ í Možnost získat pro školy Bronzový, stříbrný nebo zlatý stupeň www.etickaskola.cz Mgr. Pavel Motyčka
Možnosti financování ASET = Adoptuj si školu pro etickou výchovu kurz pro lektory 19. a 20.8.2013 Možnosti financování ASET = Adoptuj si školu pro etickou výchovu Firemní sponzorství pro konkrétní školu www.etickavychova.cz/ops/aset Mgr. Pavel Motyčka
www.etickavychova.cz/ops Děkuji za pozornost kurz pro lektory Mgr. Pavel Motyčka