Výukový materiál: VY_32_INOVACE_ Název projektu: Šablony Špičák Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2735 Šablona: III/2 Autor VM: Mgr. Šárka Bártová VM byl.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ozonová díra & Skleníkové plyny
Advertisements

Ozónová vrstva Dagmar Trhlínová.
Registrační číslo projektu:
Problémy životního prostředí a jejich řešení 1: ovzduší
Atmosféra Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s faktory ohrožujícími atmosféru. Materiál je plně funkční pouze.
Globální oteplování Marek tecl 2L.
Abiotické podmínky života
GLOBÁLNÍ EKOLOGICKÉ PROBLÉMY
Globální oteplovaní.
Ekologické aspekty vody
Kyselý déšť.
OZONOVÁ VRSTVA, SKLENÍKOVÝ EFEKT
ATMOSFÉRA - vzdušný obal Země.
Globální změny Zpracoval: Jakub Mach. Osnova prezentace 1.Úvod 2.Osnova prezentace 3.Skleníkový efekt 4.Globální klimatické změny 5.Konec.
EKOLOGICKÉ ASPEKTY VODY
Ozon a vše kolem něho Jan Bajaja.
Vzduch Mgr. Helena Roubalová
Snižování růstu koncentrací CO 2 v ovzduší. Co je to CO 2 ? Oxid uhličitý je bezbarvý plyn bez chuti a zápachu; při vyšších koncentracích může mít v ústech.
Kyselé deště SO3+H2O = H2SO4 ZKOUŠKA. Projekt „Environmentální výchova ve školních úlohách, experimentech a exkurzích“
GLOBÁLNÍ OTEPLOVÁNÍ Matěj Martinák IX.A.
Zdravotně sociální fakulta Jihočeské univerzity
Výukový materiál: VY_32_INOVACE_Zástupci halogenidů Název projektu: Šablony Špičák Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Autor VM: Mgr.
Vzduch Je stejnorodá směs plynných látek: 78%dusíku, 21% kyslíku, 1% ostatních plynů (oxid uhličitý, vodní pára, vzácné plyny (argon) a případně další.
Název Atmosféra Předmět, ročník Zeměpis, 1. ročník Tematická oblast
Globální oteplování Ondřej Málek, 2.L.
Atmosféra Země Název školy
Globální oteplování Vojta Voborník 8.B.
Vzduch Předmět: BiologieTřída: 2L Obor: Technické lyceumŠkolní rok: 2014/2015 Vyučující: Mgr. Ludvík KašparJméno: Lukáš Kříž.
Globální oteplování Štěpánka Štindlová.
Globální Oteplování Jméno: Martin Šiška Obor: Technické lyceum
Ohrožování základních složek biosféry
Výukový materiál: VY_32_INOVACE_zástupci uhlovodíků
ATMOSFÉRA Vzdušný obal Země Video: počasí, klima, tornádo a hurikán.
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková
Skleníkový efekt Natálie Gajanová,kvarta.
Vypracovala: Nikola Mináriková kvinta A
Výukový materiál: VY_32_INOVACE_Oxid uhličitý
GLOBÁLNÍ EKOLOGICKÉ PROBLÉMY Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:
Výukový materiál: VY_32_INOVACE_Kyseliny - zástupci Název projektu: Šablony Špičák Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Autor VM: Mgr.
Vzduch ( environmentální příručka – 5.ročník )
MĚNÍCÍ SE KLIMA Vývoj klimatu v minulosti a dnes
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Krajina a životní prostředí
GLOBÁLNÍ EKOLOGICKÉ PROBLÉMY Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:
Globální oteplování VY_32_INOVACE_ 09 Globální oteplování.
GLOBÁLNÍ PROBLÉMY LIDSTVA
Vliv ozónové vrstvy na životní prostředí
Ozónová vrstva Země Předmět: Biologie Vyučující: Mgr. Ludvík Kašpar
Životní prostředí. Rešovské vodopády Životní prostředí Zhoršující se stav životního prostředí přímo souvisí s globálními problémy dnešního světa. Řada.
její znečištění a důsledky
GLOBÁLNÍ ZMĚNY Skleníkový efekt a globální oteplování Kyselý déšť
Skleníkový efekt Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Globální problémy – – ozonová díra, skleníkový efekt a znehodnocení půdy.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_PR_05_„ČISTÝ.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Atmosféra Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_Inovace_
ZŠ Jiráskova, Benešov CHEMIE Mgr. Jitka Říhová Kyselé deště – Oxidy 8. a 9. ročník.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Koloběh látek v ekosystému Tematická oblast: Ekologie Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: duben 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_PR_04_ATMOSFÉRA.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
GLOBÁLNÍ EKOLOGICKÉ PROBLÉMY
UV ZÁŘENÍ našlo cestu - - OZONOVÉ DÍRY
ATMOSFÉRA atmosféra a její vlastnosti
Globální problémy lidstva globální problémy týkají se celého lidstva ohrožují samotnou existenci člověka.
Vliv člověka na ovzduší
VY_32_INOVACE_C9-013 Název školy ZŠ Elementária s.r.o Adresa školy
Problémy Ozónové vrstvy.
ZŠ Benešov, Jiráskova 888 CHEMIE
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-07
Kristián Petr Šulista, Jan Stejskal, Šimon Kubeš
Transkript prezentace:

Výukový materiál: VY_32_INOVACE_ Název projektu: Šablony Špičák Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2735 Šablona: III/2 Autor VM: Mgr. Šárka Bártová VM byl vytvořen: listopad 2012

Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Chemie VM určen pro: 8. ročník Tematický okruh: Ekologie Téma: Ekologické problémy Anotace: Některé sloučeniny mají vliv na životní prostředí a způsobují závažné ekologické problémy. Zde o skleníkovém efektu, ozonové díře, kyselých deštích. Klíčová slova: Životní prostředí, ekologie, skleníkový efekt, ozonová díra, kyselé deště. Metodika: Možné použití jako seznámení s problematikou ekologických problémů.

Ekologické problémy

Skleníkový efekt je proces, při kterém atmosféra způsobuje ohřívání planety tím, že snadno propouští sluneční záření na zem, ale brání jeho okamžitému úniku do prostoru. způsobují ho zvýšené koncentrace tzv. skleníkových plynů v atmosféře. seřazené podle důležitosti jsou to: vodní pára, oxid uhličitý, methan, oxid dusný, freony a různé vzácné plyny.

Skleníkový efekt 1

Skleníkový efekt na Zemi se přirozeně vyskytuje téměř od samotného počátku jejího vzniku. vlivem člověka ale dochází k prudkému nárůstu skleníkových plynů. jde o důsledek spalování fosilních paliv (ropa, plyn, uhlí), zvýšeného automobilismu aj. vzniká více CO2 (hlavní skleníkový plyn). kácením lesů se tento CO2 nemění fotosyntézou v jeho přirozeném koloběhu.

Skleníkový efekt očekávané účinky zvyšování globálních teplot patří zvyšování hladiny moří, změny v množství a formě srážek, rozšiřování subtropických pouští. další očekávané jevy: extrémní projevy počasí, jako jsou období veder, suchá období, přívalové deště, ale také okyselování oceánů či vymírání druhů. následky významné pro člověka: především ztráta potravinové bezpečnosti díky klesajícímu výnosu zemědělských plodin a ztráta přirozené prostředí záplavami pobřežních oblastí.

Skleníkový efekt svět se pokouší bojovat dohodou, tzv. Kjótským protokolem. státy, které ratifikovaly, souhlasily s omezením svých emisí oxidu uhličitého a pěti dalších skleníkových plynů nebo se zavázaly k obchodu s emisemi v případě, že nesníží své emise těchto plynů. protokol definitivně odmítly ratifikovat Spojené státy. Kjótský protokol ratifikovalo 132 zemí.

Ozonová díra je označení pro oblast stratosféry s oslabenou vrstvou ozonu. ozonová vrstva ve stratosféře absorbuje část ultrafialového záření (280-320 nm), které má nepříznivé účinky na život na Zemi. 2

Ozonová díra zeslabená vrstva ozonu představuje větší průnik UV-B a UV-C záření, které je karcinogenní. u lidí a zvířat může zvýšená intenzita UV záření způsobit poškození zraku, vyvolat rakovinu kůže a snížení imunity, u rostlin snížený růst a sníženou odolnost vůči škůdcům.

Ozonová díra katalytický rozklad ozonu způsobují chlór a fluor, které se odštěpují z halogenovaných uhlovodíků (freony), které jsou použity v chladicích a hnacích médiích, v aerosolech, a pronikají do stratosféry (10 až 50 km nad povrch Země). byla poprvé pozorována počátkem 80. let 20. století nad Antarktidou. za pozorování a hypotézu dostali Maria Molin a Sherwood Rowland v roce 1995 Nobelovu cenu za chemii.

Ozonová díra v roce 1987 byl uzavřen Montrealský protokol – dohoda o snížení a ukončení výroby. průmyslové země ukončily výrobu freonů v roce 1996; Evropská unie již v roce 1994. jako náhrady jsou používány propan-butan, amoniak, voda, kyselina citrónová.

Ozonová díra vědci očekávají, že by se ozónová vrstva vně polárních oblastí měla obnovit mezi lety 2030 a 2040. v Antarktidě se počítá s ozdravením v rozmezí let 2045 až 2060 a v Arktidě možná o dvě desetiletí dříve. 3

Kyselé deště tak se nazývají srážky pH nižším než 5,6 (normální déšť má pH mírně pod 6). jsou způsobeny oxidy síry pocházejícími ze sopečné činnosti a spalování fosilních paliv, nebo také oxidy dusíku pocházejícími například z automobilů. v atmosféře začnou reagovat s vodou za tvorby sirných a dusíkatých kyselin, které padají na zem ve formě deště.

Kyselé deště 4

Kyselé deště zvýšená kyselost v půdě a ve vodních tocích se nepříznivě projevuje na rybách a rostlinstvu. také urychlují zvětrávání vápencových skal nebo i omítek na budovách, korozi ocelových konstrukcí. lesy kyselý déšť zabíjí. 5

Kyselé deště objeveny byly roku 1825 v Manchesteru v Anglii, teprve v roce 1970 se o tento fenomén začali zajímat vědci. od roku 1983 platí Úmluva EHK OSN o dálkovém znečišťování ovzduší přesahujícím hranice států provádí se odsíření velkých zdrojů oxidu siřičitého, je snaha pěstovat větší podíl listnatých lesů.

Zdroj http://cs.wikipedia.org/wiki/Sklen%C3%ADkov%C3%BD_efekt http://www.meteocentrum.cz/zmeny-klimatu/sklenikovy-efekt.php http://cs.wikipedia.org/wiki/Glob%C3%A1ln%C3%AD_oteplov%C3%A1n%C3%AD http://cs.wikipedia.org/wiki/Kj%C3%B3tsk%C3%BD_protokol http://cs.wikipedia.org/wiki/Ozonov%C3%A1_d%C3%ADra http://aktualne.centrum.cz/zahranici/asie-a-pacifik/clanek.phtml?id=716172#utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=aktualne-dynamic http://cs.wikipedia.org/wiki/Kysel%C3%BD_d%C3%A9%C5%A1%C5%A5 http://translate.google.cz/translate?hl=cs&sl=en&u=http://en.wikipedia.org/wiki/Acid_rain&prev=/search%3Fq%3Dacid%2Brain%26biw%3D1366%26bih%3D636 1 http://imageproxy.jxs.cz/~nd01/jxs/cz~/682/883/21a14096c1_22969373_o2.gif 2 http://www.aldebaran.cz/bulletin/2012_11/Ozone_cz2.png 3 http://www.blisty.cz/img.php?id=-8838&size=350&mg=0&&bd=0 4 http://www.komenskeho66.cz/materialy/chemie/WEB-CHEMIE8/obrazky/kyselydest.jpg 5 http://www.gamepark.cz/pictures/00/14/53/145327.jpg