doc. PaedDr. J. Šindelářová, CSc.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Přijímací řízení na střední školy
Advertisements

Přijímací řízení ve školním roce 2013/2014
ŽÁK SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI Z HLEDISKA LEGISLATIVY
Zápis 2014 ZŠ Ostrava-Michálkovice.
Spolupráce se vzdělávacími institucemi. Projekt iYouth – Modely integrace a prevence sociálního vyloučení: podpora migrantské mládeže je spolufinancován.
Kariérové poradenství
Novela ZÁKONA č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů PhDr.
Legislativní podmínky vzdělávání dětí a žáků s mentálním postižením
Základní škola, Brno, Štolcova 16
Děti s odlišným mateřským jazykem (OMJ) v předškolním vzdělávání
Nová podoba maturitní zkoušky Obchodní akademie, Vyšší odborná škola cestovního ruchu a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, s. r. o. Dr. Eva.
Maturita září Legislativa Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání.
Přijímací řízení pro školní rok 2011/2012 Krajský úřad Pardubického kraje odbor školství, kultury a tělovýchovy oddělení organizační a vzdělávání.
Svazky obcí jako zřizovatelé škol a školských zařízení
PhDr. Jitka Kendíková ZŠ J. Gutha-Jarkovského
INKLUZE – nová cesta vzdělávání OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost
VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOLY z pohledu ČŠI "Cesta ke kvalitě"
1 Prioritní osa 2 Oblast podpory 2.2 Vysokoškolské vzdělávání 30. října 2008 Karolína Gondková Odbor vysokých škol Odbor vysokých škol.
k přijímacímu řízení pro školní rok
Hodnocení škol a ředitelů zřizovatelem – Zlínským krajem
PLNĚNÍ POVINNÉ ŠKOLNÍ DOCHÁZKY
PLNĚNÍ POVINNÉ ŠKOLNÍ DOCHÁZKY
Evropské jazykové gymnázium s.r.o.
Speciální školství v roce 2006 (a věřme, že i v dalších letech) Jiří Pilař
Zkoušky pro účely udělení státního občanství České republiky
Individuální vzdělávací plán
1 Asistent pedagoga pro děti, žáky a studenty se sociálním znevýhodněním Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha 1 tel.:
ASISTENT PEDAGOGA NA ZÁKLADNÍ ŠKOLE CHRASTAVA. ZÁKLADNÍ ŠKOLA CHRASTAVA, náměstí 1.máje 228, okres Liberec – příspěvková organizace 25 tříd, 590 žáků.
Novelizace školského zákona Lucie Macků, Praha,
Přijímací řízení pro školní rok 2016/2017 Rámcová kritéria 1. kola Mgr. Jiří Fresser - zástupce ředitele Mgr. Ivan Váňa - výchovný poradce.
Informace o speciálním vzdělávání Liberec, 24. srpna 2015.
Střední vzdělávání Maturitní zkoušky 2015 Porada ředitelů škol a školských zařízení 24. září 2015 Harrachov Dana Štěpánová.
PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ NA STŘEDNÍ ŠKOLY 2015 /2016 Mgr. Hana Šprtová.
Přijímací řízení nově Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných LK Krajský úřad Libereckého kraje Ing. Eva Kotková.
Školský zákon ve vztahu k zákonným zástupcům (pro ředitele málotřídní školy) Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném.
1 Chystaná novela školského zákona Mgr. Jaroslav Fidrmuc náměstek pro řízení sekce vzdělávání Asociace středních průmyslových škol ČR Špindlerův Mlýn,
ZÁŠKOLÁCTVÍ.  Záškoláctví je jedním ze závažných problémů, které musí školství řešit.
Právní okénko Porada s řediteli škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem Kořenov 25. – 26. září 2014.
Evropské strukturální a investiční fondy Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání P-KAP: Kariérové poradenství prezentace pro Olomoucký kraj Mgr. Miroslav.
PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ NA STŘEDNÍ ŠKOLY PRO ŠKOLNÍ ROK 2017/18
Kariérové poradenství v českém středním školství
Přijímací řízení na střední školy 2016/2017
Informovaný souhlas Pracovní setkání pracovníků školních poradenských pracovišť a Zpracovala: PhDr. Hana Plucarová.
PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ NA STŘEDNÍ ŠKOLY PRO ŠKOLNÍ ROK 2017/18
Změny v přijímacím řízení do středních škol v souvislosti s novelou školského zákona KÚ LK 10. a Ing. Eva Kotková.
9. Tvorba individuálního plánu
Přijímací řízení ve školním roce 2016/2017
Organizace předškolního vzdělávání
PLNĚNÍ POVINNÉ ŠKOLNÍ DOCHÁZKY V ZAHRANIČÍ A VĚCI SOUVISEJÍCÍ…
Podpora žáků - mluvčích cizích jazyků z pohledu MŠMT
Jak zacházet s Doporučením ve škole
Střední vzdělávání Maturitní zkoušky 2016
9. Tvorba individuálního plánu
Normativní financování vztahy a souvislosti
PHmax ve středním vzdělávání
Vyhlášení 3. výzvy předkladatelům grantových projektů k předkládání projektových žádostí o finanční podporu z Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost,
Přijímací řízení na střední školy 2017/2018
Informace k povinnému předškolnímu vzdělávání Mgr. et Mgr
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Malotřídní základní škola optikou současné právní úpravy
Integrační opatření MŠMT
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Mabistrát hlavního města Prahy
PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ PRO ŠKOLNÍ ROK 2019/2020
Setkání s řediteli zapojených škol KIPR
PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ PRO ŠKOLNÍ ROK 2019/2020
Novinky v předškolním vzdělávání
Organizace přijímacího řízení
Podpůrná opatření 1. – 3.stupně
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

doc. PaedDr. J. Šindelářová, CSc. Začleňování žáků-cizinců do českých základních škol podle současné legislativy doc. PaedDr. J. Šindelářová, CSc.

Žáci-cizinci v české základní škole děti občanů ze států Evropské unie Začleňování žáků-cizinců do českých základních škol podle současné legislativy Čl. I Žáci-cizinci v české základní škole žák-cizinec („žák s odlišným mateřským jazykem“): žáci, jejichž rodiče mají jiné občanství než české děti občanů ze států Evropské unie děti cizinců s mezinárodní ochranou formou azylu nebo doplňkové ochrany děti ostatních cizinců (ze třetích zemí)

Povinná školní docházka žáků-cizinců Začleňování žáků-cizinců do českých základních škol podle současné legislativy Čl. II Povinná školní docházka žáků-cizinců týká se všech dětí cizinců pobývajících na území ČR déle jak 90 dnů (s  mezinárodní ochranou formou azylu nebo doplňkové ochrany, ze zemí EU i ze třetích zemí) k přijetí do ZŠ nemusejí předkládat oprávnění k pobytu na našem území právo na školní stravování a zájmové vzdělávání poskytované školou ZŠ mohou navštěvovat nejdéle do konce školního roku, v němž dosáhnou sedmnáctého roku věku (event. podle § 55 školského zákona do osmnáctého roku)

Začleňování žáků-cizinců do českých základních škol podle současné legislativy Čl. III Třídy pro jazykovou přípravu od 1. 1. 2012 – podle § 20 odst. 5 a 6 školského zákona ke vzdělávání všech žáků-cizinců v ZŠ se přistupuje stejným způsobem bezplatná příprava - zahrnující výuku českého jazyka přizpůsobenou potřebám žáka-cizince zajišťují (včetně vyškolení pedagogických pracovníků) příslušné krajské úřady (podle místa pobytu žáka ve spolupráci se zřizovatelem školy) Podle novely vyhlášky č. 48/2005 Sb. od 1. 9. 2012 určí podle § 10 krajský úřad (ve spolupráci se zřizovateli) školy, ve kterých je na území kraje poskytována bezplatná příprava. Seznam těchto škol je dostupný na webových stránkách krajských úřadů; také např. na: http://www.inkluzivniskola.cz/organizace-integrace-cizincu/seznam-zakladnich-skol-pro-deti-z-eu

Začleňování žáků-cizinců do českých základních škol podle současné legislativy třídu nebo třídy pro jazykovou přípravu zřizuje ředitel školy má povinnost informovat rodiče žáků-cizinců (nebo jiného zákonného zástupce žáka-cizince) o možnosti navštěvovat třídu pro jazykovou přípravu, a to do jednoho týdne po přijetí žáka do základní školy ředitel školy, ve které je zřízena třída pro jazykovou přípravu a do níž žák-cizinec projevil zájem docházet, musí žáka do třídy s jazykovou přípravou zařadit, a to do třiceti dnů od podání žádosti

třída pro jazykovou přípravu: Začleňování žáků-cizinců do českých základních škol podle současné legislativy podle § 11 vyhlášky č. 48/2005 Sb. třída pro jazykovou přípravu: nejvyšší počet žáků 10 celková délka jazykové přípravy žáka je nejméně 70 vyučovacích hodin po dobu nejvýše 6 měsíců školního vyučování po sobě jdoucích obsah výuky českého jazyka je určen očekávanými výstupy vzdělávacího oboru Cizí jazyk stanoveného RVP pro ZV o absolvování jazykové přípravy vydá škola žákovi osvědčení

Začleňování žáků-cizinců do českých základních škol podle současné legislativy Na ZŠ v ČR se ve školním roce 2013/14 vzdělávalo 15 109 žáků-cizinců. Přestože u těchto žáků jazykové dovednosti ve vyučovacím jazyce nikdo plošně nezjišťuje, zkušenosti pedagogů, poradenských zařízení, univerzit i neziskových organizací ukazují, že velký počet z nich má vyučovací jazyk osvojen v omezené míře nebo vůbec, a proto potřebuje jazykovou podporu. Jazyková podpora však zatím v případě žáků-cizinců není řešena centrálně ani koncepčně. Některé školy si samy vytvářejí výukové materiály, jiné nikoli, pro výuku však není jasně definován vzdělávací obsah.

Začleňování žáků-cizinců do českých základních škol podle současné legislativy Přestože má každý žák-cizinec plnící si povinnou školní docházku podle ŠZ nárok na jazykovou přípravu, dostává se jí jen omezenému počtu žáků (v roce 2013 si školy žádaly o jazykovou podporu pro 1800 žáků z více než 14 000). Školy si na jazykovou přípravu žádají finance prostřednictvím tří rozvojových programů: 1. Zajištění podmínek bezplatné přípravy k začlenění žáků dětí-cizinců z třetích zemí do základního vzdělávání, zahrnující výuku českého jazyka přizpůsobenou potřebám těchto žáků 2. Zajištění podmínek základního vzdělávání nezletilých azylantů, osob požívajících doplňkové ochrany (osob „s mezinárodní ochranou formou azylu nebo doplňkové ochrany“), žadatelů o udělení mezinárodní ochrany na území ČR a dětí cizinců umístěných v zařízení pro zajištění cizinců 3. Zajištění bezplatné přípravy k začlenění do základního vzdělávání osob se státní příslušností jiného členského státu Evropské unie.

Začleňování žáků-cizinců do českých základních škol podle současné legislativy Tento způsob financování jazykové přípravy je problematický zejména pro školy, kterým žáci bez znalosti češtiny přijdou během školního roku, případně školy, ve kterých je malý počet žáků cizinců. Zajištění této bezplatné přípravy k začlenění do základního vzdělávání upravuje vyhláška 48/2005 Sb., o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky (probíhá ve třídách s kurzy českého jazyka v rozsahu nejméně 70 hodin, v délce 6 měsíců). Tato hodinová dotace je pro osvojení češtiny na úroveň, aby mohl být žák bezproblémově začleněn do základního vzdělávání, nedostatečná.

Vzdělávání žáků-cizinců v ZŠ Začleňování žáků-cizinců do českých základních škol podle současné legislativy Čl. IV Vzdělávání žáků-cizinců v ZŠ skupina žáků se speciálními vzdělávacími potřebami děti cizinců s udělenou mezinárodní ochranou formou azylu nebo doplňkové ochrany (§ 16 školského zákona) žák znevýhodněný nedostatečnou znalostí vyučovacího jazyka (§ 1 odst. 6, vyhláška MŠMT č. 147/2011 Sb. s účinností od 1. 9. 2011)

skupina žáků se speciálními vzdělávacími potřebami Začleňování žáků-cizinců do českých základních škol podle současné legislativy skupina žáků se speciálními vzdělávacími potřebami využití speciálních pedagogických metod a postupů poskytnutí individuální podpory v rámci výuky a její přípravy využití poradenských služeb školy a školských poradenských zařízení individuální vzdělávací plán (na základě žádosti rodiče žáka-cizince nebo jeho zákonného zástupce a s písemným doporučením školského poradenského pracoviště ) služby asistenta pedagoga (pozici zřizuje ředitel školy se souhlasem krajského úřadu)

Hodnocení žáků-cizinců Začleňování žáků-cizinců do českých základních škol podle současné legislativy Čl. V Hodnocení žáků-cizinců (§ 15 odst. 6 vyhlášky č. 48/2005 Sb.) Úroveň znalosti českého jazyka se považuje za závažnou souvislost, která ovlivňuje výkon žáka-cizince. zejména v počátečním období hodnocení: slovní klasifikací klasifikací doplněnou slovním hodnocením (s hodnocením klíčových kompetencí vymezených RVP ZV) Na konci školního roku musí být žák-cizinec klasifikován ze všech vyučovacích předmětů, tedy i z předmětu český jazyk.

Začleňování žáků-cizinců do středních škol podle současné legislativy

Začleňování žáků-cizinců do českých středních škol podle současné legislativy ve škol. roce 2013/14 – 9 147 žáků-cizinců ve škol. roce 2012/13 – 9 024 žáků-cizinců ve škol. roce 2011/12 – 8 852 žaků-cizinců Přijímací řízení: neexistuje jednotný systém, jak postupovat při přijímání žáka-cizince

Začleňování žáků-cizinců do českých středních škol podle současné legislativy Školsky zákon k přijímání žáků, kteří získali předchozí vzdělání v zahraniční škole: “Při přijímacím řízení ke vzdělávání ve středních a vyšších odborných školách se jim promíjí na žádost přijímací zkouška z českého jazyka, pokud je součástí přijímací zkoušky. Znalost českého jazyka, která je nezbytná pro vzdělávání v daném oboru vzdělání, škola u těchto osob ověří rozhovorem”. Neexistuje ovšem kritérium, podle něhož by ředitel školy ověřil znalost češtiny a byl schopen vyhodnotit, zda žák učivo školy zvládne (chybí jazykově diagnostický nástroj). nízká úroveň ČJ (zejm. psané podoby)

Začleňování žáků-cizinců do českých středních škol podle současné legislativy Pokud má žák-cizinec bez znalosti češtiny ukončenou povinnou školní docházku v zemi jeho původu, řeší tuto situaci: přijetím znovu do 9. ročníku ZŠ přihlášením na učiliště (SŠ) bez přijímacích zkoušek absolvováním kurzu pro doplnění základního vzdělání Na českých SŠ žáci-cizinci na jazykovou podporu nárok nemají.

Začleňování žáků-cizinců do českých středních škol podle současné legislativy Maturitní zkouška z ČJ Podle novelizované vyhlášky 177/2009 Sb. mohou žáci, kteří v ČR pobývají po dobu kratší než dva roky, požádat o prodloužení doby konání didaktického testu a písemné práce o použití slovníku. dílčí šetřeni METY: v roce 2012 neuspělo u maturity z ČJL 26 % žáků-cizinců ze 140 SŠ pro SŠ: dotační program Podpora aktivit v oblasti integrace cizinců na území ČR (v roce 2014 podala žádost jen 1 SŠ)

Začleňování žáků-cizinců do českých základních škol podle současné legislativy Děkuji za pozornost.