Způsoby placení a hospodaření domácnosti

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Finanční trhy Finanční trh – specifický trh se specifickým zbožím = penězi Struktura Peněžní trh – především krátkodobé vklady a úvěry (do 1 roku) Kapitálový.
Advertisements

Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Ekonomická gramotnost
VY_32_INOVACE_ Finanční trh.
 Využití  Bankovní účty  Příklady běžného účtu v domácnosti  Zdroj: Petr Kinský a kol.: Finanční gramotnost, obsah a příklady z praxe škol. Praha.
PLATEBNÍ STYK - příkaz k úhradě, složenka, platební karta
Pokladna Hotovostní placení – pokladna - Používá se tam, kde placení prostřednictvím bankovních účtů je často neproveditelné (např. proplacení cestovních.
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity Aktivita VI/2 – Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností.
Bankovnictví Ing.František Balák Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
VY_62_INOVACE_1_2_14 „Pokud není uvedeno jinak, autorem obrázk ů a text ů je Ing. Renata Hethová“. Přebytkový rozpočet spoření.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Hotovostní a bezhotovostní platební styk 1) Význam a formy platebního styku, klady a zápory 2) Hotovostní platební styk 3) Bezhotovostní platební styk.
Bankovní operace.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší školeNázev:PenízeAutor: Jaroslav Kvapil kód DUMu: VY_32_INOVACE_Ek.8.2.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název: Bankovní soustava Autor: Jaroslav Kvapil kód.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03C3 AutorIng. Helena Svršková Období vytvořeníZáří 2012.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
Krátkodobý finanční majetek Peníze na cestě
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Poštovní poukázky.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší školeNázev: Přebytek finančních prostředků Autor: Jaroslav.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Krátkodobý finanční majetek Pokladna
6. července 2013VY_32_INOVACE_100302_Bankovnictvi_2_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha. Obchodní akademie.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
VY_62_INOVACE_02_11 CZECH SALES ACADEMY Trutnov – střední odborná škola s.r.o. EU PENÍZE ŠKOLÁM CZ.1.07/1.5.00/ VY_62_INOVACE_02_11 Zpracoval:Ing.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Peněžní prostředky.  při hotovostním platebním styku se používají hotové peníze = peněžní prostředky, které jsou:  v podobě papírové  v podobě v mincí.
Krátkodobý finanční majetek Bankovní účty Krátkodobé bankovní úvěry
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
Charakteristika a členění bankovních produktů
FINANČNÍ GRAMOTNOST Bezhotovostní placení ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
FINANČNÍ GRAMOTNOST NAKLÁDÁNÍ S PROSTŘEDKY NA BĚŽNÉM ÚČTĚ 2 VÝBĚRY HOTOVOSTI A BEZHOTOVOSTNÍ PLATBY.
Peníze. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené, Janské.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_21_12 Název materiáluBěžný účet,
FINANČNÍ GRAMOTNOST NAKLÁDÁNÍ S PROSTŘEDKY NA BĚŽNÉM ÚČTĚ HOTOVOSTNÍ VKLADY.
FINANČNÍ GRAMOTNOST HOTOVOSTNÍ A BEZHOTOVOSTNÍ PLATBY ZPRACOVALA: MGR. IVA NOVOTNÁ SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA, ČESKÁ KAMENICE, JAKUBSKÉ NÁM. 113, PŘÍSPĚVKOVÁ.
Ing. Veronika Dostálková MBA BANKOVNÍ PRODUKTY Finanční gramotnost 3. ročník Září 2012.
Platební styk Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Alena Hůrková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
HOTOVOSTNÍ A BEZHOTOVOSTNÍ PENÍZE
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Marcela Zahrádková NÁZEV:VY_62_INOVACE_01B_14_Hotovostní placení TEMA:Finanční.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_62_INOVACE_729_Platební styk I. AutorIng. Renata Wagnerová Průřezové téma Člověk a svět práce Informační.
Občanská výchova Formy placení. Platby a platební styk  Za zakoupené zboží nebo službu je vždy nutné zaplatit.  Mezi plátcem a příjemcem peněžní částky.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Peníze ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
Datum: od Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_62_INOVACE_40 Jméno autora: Ing. Gabriela Hautová Název.
Kam s penězi, aby nezahálely
ZPŮSOBY PLACENÍ – platební styk
VY_62_INOVACE_ – Vedení účtů a platební styk Autor
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
HOTOVOSTNÍ A BEZHOTOVOSTNÍ PLATEBNÍ STYK II.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Příjmy a výdaje domácností – Pracovní list
VKLADOVÉ SLUŽBY BANK II.
Mgr. Veronika Vaňousová Datum vytvoření: Vyučovací předmět:
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a svět práce, Finanční gramotnost, Hotovostní a bezhotovostní peníze.
EU_62_B_sada 1_07_M_Účet_Poliačíková
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
1. Charakteristika platebního styku
VY_32_INOVACE_Sikorová_ Evidence peněžních prostředků a obalů
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary,
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Jana Drtinová Číslo
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Způsoby placení a hospodaření domácnosti VY_62_INOVACE_1_2_08 Formy peněz, způsoby placení „Pokud není uvedeno jinak, autorem obrázků a textů je Ing. Renata Hethová“.

Bezhotovostní, depozita Formy peněz Peníze Hotovostní Mince Bankovky Bezhotovostní, depozita Forma zápisů na účtech Cenné papíry Plastikové peníze

Formy peněz A Hotové peníze = oběživo B Bezhotovostní peníze = depozita u bank Pojmy Near money = skoro peníze, označení pro cenné papíry, termínované vklady… Plastikové peníze – peníze dostupné prostřednictvím karet.

Jakou formu placení zvolit? Kritéria rozhodování: Spojené náklady, poplatky. Čas, rychlost, likvidita. Bezpečnost.

Prostřednictvím dokladů Způsoby placení Placení Hotovostní „Z ruky do ruky“ Prostřednictvím dokladů Bezhotovostní Přes účet

Placení z ruky do ruky (cash) Pravidla: Přepočítat částku. Zkontrolovat pravost vracených bankovek. Uschovat doklad (paragon, účtenku…). Občané platí hotově často, zejména drobné nákupy. U podnikatelů obecně převažují bezhotovostní úhrady závazků.

Placení v hotovosti omezeno Dle zákon č. 254/2004 Sb., o omezení plateb v hotovosti, byl stanoven limit pro hotovostní platby 15 000 EUR. Zákonem č. 139/2011 Sb. byl s účinností od 27. 5. 2011 uvedený limit 15 000 EUR upraven (snížen) na 350 000 Kč. Obcházení limitu, který platí pro platbu jednorázovou, má být omezeno rozšířením na období 28 dní.

Částečně hotovostní - placení s doklady, tiskopisy S poštovní poukázkou. Šekem. Při styku s bankou: u větších sum s výčetkou s pokladní složenkou (při vkladu hotovosti na účet) s výběrním lístkem (při výběru) některé banky již nevyžadují

Placení bankovním převodem Nejvýhodnější forma. Podmínkou zřízený účet u příslušné banky. Výhody: rychlost (u téže banky v ten samý pracovní bankovní den, jinak do druhého dne) operativnost (při využití moderních služeb ovládáme z domova, nejsme vázáni na pracovní dobu banky) bezpečnost event. hospodárnost (nižší náklady než např. na poště)

Bezhotovostní placení Forma placení z účtu Úhradová Inkasní forma Prostřednictvím platební karty

Příkaz k úhradě Příkaz k úhradě Jednorázový Hromadný Trvalý

Způsoby placení a hospodaření domácnosti Způsoby hospodaření s penězi

Hospodaření s příjmy domácnosti Formy úhrady výdajů Přes účet Společný účet domácnosti Účet pro každého člena domácnosti Kombinace – jeden společný a každý svůj Bez účtu, úhrady v hotovosti

Kritéria volby Ekonomická kritéria – poplatky, frekvence výdajů, výhodnost účtů… Psychologická kritéria – zkušenosti jednotlivých členů domácnosti, životní styl, hodnoty uznávané členy, vzájemná důvěra, pocit osobní svobody… Děti – počet, věk, způsoby financování jejich finančních potřeb.

Hospodaření bez zřízeného účtu Starší metoda, obvyklá v CPE. Formou hrníčků či obálek, tj. oddělené částky na jednotlivé druhy výdajů. Úspora nákladů, poplatků za zřízení a vedení účtu, včetně provedených operací. Vyžaduje sebeovládání, kázeň. Nevhodné pro ukládání rezerv, bez úroků.

Společný účet domácnosti Úspora nákladů, poplatků za vedení a operace na více účtech. Komplexní přehled, transparentní. Příliš velká kontrola osobních výdajů jednotlivých členů – psychologický problém.

Účet pro jednotlivé členy domácnosti Vyžaduje domluvu. Psychologický problém – spravedlnost (každému by měla zbýt přibližně stejná částka na osobní potřeby). Dražší varianta – dublované poplatky.

Kombinace společného a jednotlivých osobních účtů Ideální kompromis z pohledu psychologického, „osvobozující“. Nejdražší možnost z pohledu poplatků.

Zdroje Bellová, J. a kol. Občanský a společenskovědní základ. 1. vyd. Computer Media, s. r. o., 2011. ISBN: 978-80-7402-093-3. Navrátilová, Petra. Finanční gramotnost. 1. vyd. Computer Media, s. r. o., 2012. ISBN 978-80- 7402-107-7.