Důstojnost člověka ve zdraví a v nemoci Viola Svobodová Hospic sv

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
DUVHOVNÍ PÉČE V NEMOCNICI
Advertisements

Návraty po mateřské/rodičovské dovolené na trh práce
Podle Motu Prorio Benedikta XVI. PORTA FIDEI
Aplikační téma Výchova k sexuálnímu zdraví a zdravému životnímu stylu definice “Sexuálního zdraví“ (Světová zdravotnická organizace Kadaň 1974) "Sexuální.
ADVENT 2012 Bůh přichází ke mně – já přicházím k Bohu
DUCHOVNÍ POTŘEBY (NEJEN) UMÍRAJÍCÍCH PACIENTŮ A JAK SE K NIM STAVĚT
Hodnotová orientace svobodné generace
červenec 2013 Slovo života „Celý Zákon totiž ve své plnosti je obsažen v jediné větě: ´Miluj svého bližního jako sebe´.“ (Gal 5,14)
(Z knihy: Neal Donald Walsch Přijímání Boha)
ČLOVĚK V SOCÍÁLNÍCH VZTAZÍCH
PSYCHICKÉ STAVY.
Česká legislativa sociálních služeb – hodnoty a etická dilemata
Abraham Maslow zakladatel humanistické psychologie
Nedostatek času pro nás už neexistuje. Každý člověk má jenom tolik minut, hodin a dní kolik jich využije.
Duchovní potřeby na konci života Doc. Aleš Opatrný, Th.D. KTF UK Praha.
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
Obecná ustanovení © Vladimír Plecitý, Osobnost člověka = jedinečné spojení biologických, psychologických a společenských aspektů, přesněji hodnot.
OTČE Centrum pro katechezi Olomouc, Modlitba Páně při mši svaté „Když jsme byli pokřtěni, nepřijali jsme ducha otroctví, abychom se znovu báli,
ETICKÉ ASPEKTY OCHRANY PŘÍRODY
ZÁKON PŘITAŽLIVOSTI A VZTAHY
Nitro a osobní historie člověka o kterého se staráme Doc. Ing. Aleš Opatrný, Th.D. KTF UK v Praze Sekce spirituální péče Společnosti lékařské etiky ČLS.
Cíle při výuce etiky/náboženství Zuzana Svobodová.
Subjekty a předmět všeobecného osobnostního práva © Vladimír Plecitý, 2011.
Etická výchova ve školách – projekt 2010 Začínáme u mladé generace.
Boží Zjevení Mnohokrát a mnohými způsoby mluvíval Bůh k otcům ústy proroků; v tomto posledním čase k nám promluvil ve svém Synu. (Žid 1,1n)
Doprovázení nemocných a jejich příbuzných P. Mgr. Václav Tomiczek Čeladná Mezinárodní konference hospicové a paliativní péče Ostrava, 26. listopadu 2009.
Nic v životě křesťana nepůsobí takový nepokoj, jako odbývaná modlitba. (Jan XXIII.)
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Stáří a právo na důstojný život
Ježíšova velekněžská modlitba I
HLAVNÍ OBDOBÍ LIDSKÉHO ŽIVOTA
Empatie. Vcítění je složitý vnitřní proces skládající se z následujících složek:  Jsem připraven/a vžít se do situace svého protějšku. (Jak se ti v této.
Místo modlitby Centrum pro katechezi Olomouc 2013.
Psychologie štíhlé postavy
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Rodina, ve které žiji Není nejmenších pochyb o tom, že je to v prostředí rodiny a domova, kde se všechny největší ctnosti, veškeré ctnosti, které vévodí.
Spirituální péče v hospici z pohledu lékaře
 Poslední přikázání z první desky desatera – příkazy vztahující se k Bohu.  Již ve SZ patřilo toto přikázání k identitě vyvoleného národa.  Židé světili.
Humanistické a existenciální teorie v SP
Praktické tipy pro budování interdisciplinárního týmu (nejen) v hospici Ladislav Kabelka DLBsH Rajhrad Subkatedra paliativní medicíny XII.BDPM, BVV
Svět techniky a já Kateřina Večerková.
12. října  z řeckého filein – milovat / sofia – moudrost  touhu po vědění, které by obsáhlo celou skutečnost a vyjevilo člověku smysl jeho života,
Pedagogicko-etická podstata morální kreativizace osobnosti
Zpracovala: Simona Hyková
Motivování klientů k změně ve vazební věznici Lidija Pilat Sdružení Podané ruce,o.s.Brno.
Výchova jako součást duševního života Zuzana Svobodová.
1. Jak dobré je žít, Pane, z tvého slova, | jež mezi námi tvoří pouta nová | a ve všech vztazích je nám pomocí | i ve zdraví i v každé nemoci. | Dej, Otče.
Odpuštění a smíření 4 teze. 1. Proces smíření začíná u oběti cílem je obnovit lidskou důstojnost oběti, kterou viník poničil cílem je obnovit lidskou.
(Presenium) Jiří Vítovec
Pastorace rodiny, dětí a mládeže
Pedagogická fakulta Masarykovy university v Brně Katedra pedagogiky
Význam hodnotové orientace v OM Osnova Hodnoty obecně a hodnoty týkající se nás samých 4 kardinální ctnosti a nově diskutované hodnoty Hodnoty jako zdroj.
Agrese a agresivita.
SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE KAPITOLA 10. Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
1 HISTORICKÝ PROSEMINÁŘ Postup v rámci bakalářského studia oboru Dějin křesťanského umění na KTF UK: INTERDISCIPLINÁRNÍ CVIČENÍ HISTORICKÝ PROSEMINÁŘ SEMINÁŘ.
Naše skutečná a online identita - bezpečný internet ZŠ a MŠ Město Touškov.
Úvod do ekologie Zkus na kousek papíru napsat co si myslíš že znamenají tyto pojmy: 1.Ekologie 2.Environmentální výchova 3.Udržitelný rozvoj.
Plánování hodiny pozpátku Text: Ivan Klíma, Jak daleko je slunce Příprava hodiny literární výchovy pro žáky 4. a 5. ročníku ZŠ A. Studentka vyhledá text.
I n k l u z i v n í v z d ě l á v á n í aneb odvaha dělat věci jinak
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
Název školy: Základní škola speciální Litvínov, Šafaříkova 991 Autor: Mgr. Jaroslava Stejskalová Název materiálu: VY_32_INOVACE_50_Občanská výchova_Morálka.
Člověk a zdraví Vysvětlení pojmu ASERTIVITA
Námitky proti filozofické reflexi či diskusi a odpovědi na ně
CITY A JEJICH PROJEVY Mgr. Michal Oblouk.
O dborné U čiliště a Z ákladní Š kola praktická Holešov
Násilná osoba aneb co s ní
Kognitivní a postojové předpoklady pro práci s lidskou sexualitou
KULTURA Společenská kultura Kultura ; VY_32_INOVACE_D3_01
AUTOR: Kateřina Křížová
Transkript prezentace:

Důstojnost člověka ve zdraví a v nemoci Viola Svobodová Hospic sv Důstojnost člověka ve zdraví a v nemoci Viola Svobodová Hospic sv. Alžběty Brno Praha, 14.října 2008

Co je to vlastně důstojnost člověka?

Lidé různých skupin důstojnost téměř Lidé různých skupin důstojnost téměř ztotožňovali s úctou, kterou prokazuje člověk člověku

Pokud se člověku dostává dost úcty, Pokud se člověku dostává dost úcty, může vnímat svůj život jako hodnotný a roste jeho schopnost poznávat svou důstojnost a také smysl svého života.

Mohli bychom se tedy pokusit definovat Mohli bychom se tedy pokusit definovat důstojnost jako hodnotu života, kterou člověk zakouší ze vztahu úcty od jiného člověka

Svou důstojnost rozpoznáváme. ve vztazích s jinými lidmi Svou důstojnost rozpoznáváme ve vztazích s jinými lidmi a to ve vztazích úcty

Co je to vlastně úcta?

Můžeme rozpoznat dvojí zdroj úcty:. I. Každý člověk je jedinečný a Můžeme rozpoznat dvojí zdroj úcty: I. Každý člověk je jedinečný a pro tu svou jedinečnost je hoden úcty

Je to můj otec, moje matka Je to můj otec, moje matka. Jsou pro mne jedineční, mají pro mne nezastupitelnou hodnotu

Úcta je postoj založený na nezištnosti

Nezištnost znamená přijetí člověka. takového jaký je Nezištnost znamená přijetí člověka takového jaký je To často vyžaduje určitý postoj, oběť

Takováto úcta není zasloužená. Je darovaná Takováto úcta není zasloužená Je darovaná Toho člověka, kterému je věnována může proměňovat

Mezi „cti“ a „miluj je pevné pouto a úcta je jen jiná forma lásky Jan Pavel II.

Člověk je úctyhodný proto,. že je jedinečný Člověk je úctyhodný proto, že je jedinečný Je originální bytostí, která nemá obdoby

Je jedinečný i po stránce biologické Je jedinečný i po stránce biologické Biologická podstata je dána lidskými geny, i přes jejich podobnost s geny jiných organismů Směle ji tedy můžeme označit za lidskou jedinečnost, která zakládá lidskou důstojnost

Tato důstojnost je trvalou,. neměnnou a. nezcizitelnou hodnotou Tato důstojnost je trvalou, neměnnou a nezcizitelnou hodnotou každého člověka

Pro člověka je velmi důležité,. aby v životě dospěl k takovému Pro člověka je velmi důležité, aby v životě dospěl k takovému sebepotvrzení, že je jedinečný člověk s jedinečným posláním. To není pýcha, to je základ pro vnímání hodnoty svého života a hledání smyslu života.

K rozpoznání hodnoty svého života K rozpoznání hodnoty svého života napomáhá to, když nám druzí projevují úctu, resp. tzv. bezpodmínečnou lásku

Proto, abychom naplnili v životě své Proto, abychom naplnili v životě své jedinečné poslání, je nesmírně důležité uvědomit si tuto svou cenu, hodnotu Ne všichni lidé si totiž jsou vědomi své hodnoty, i když ji všichni mají

II.Člověk nemůže bez úcty žít a pokud se mu nedostává zadarmo, jako dar těch, kdo nás mají rádi, snaží se vybudovat si pocit své hodnoty – pocit důstojnosti pouze svou vlastní snahou. Můžeme tento typ úcty označit jako „uznání, ocenění“, které přísluší člověku „za něco“. Je to úcta „zasloužená“. I skrze tuto úctu může mít člověk pocit vlastní důstojnosti.

Jsou tři typy „zasloužené úcty“, které. dávají člověku pocit hodnoty Jsou tři typy „zasloužené úcty“, které dávají člověku pocit hodnoty života,pocit důstojnosti: 1) důstojnost zásluh (za výkony) 2) důstojnost mravní síly (za postoje) 3) důstojnost v osobní identitě

Tyto dosažené hodnoty představují určitou kvalitu života

Kvalita života není trvalou. hodnotou,. na rozdíl od základního pocitu Kvalita života není trvalou hodnotou, na rozdíl od základního pocitu sebeúcty a jedinečnosti

Kvalita života představuje příjemnou. a dobrou nadstavbu nad základní Kvalita života představuje příjemnou a dobrou nadstavbu nad základní hodnotou života. Můžeme však o ni přijít a také o ni přicházíme. A to nejen ve stáří a v nemoci.

Když člověk staví svou hodnotu. pouze na kvalitě života, Když člověk staví svou hodnotu pouze na kvalitě života, v okamžiku krize se mu vytrácí i pocit hodnoty, smyslu života. Je to pouze jeho pocit, protože hodnota života je trvalá, ale pro toho člověka je to pocit skutečný, on to tak prožívá. To nesmíme ztratit ze zřetele.

Potřebuje pomoc

Pomoci mu může pouze ten, kdo v něm Pomoci mu může pouze ten, kdo v něm bez ohledu na jeho tělesný, duševní, duchovní a sociální stav stále vidí lidskou bytost, hodnou úcty a dokáže mu to dát najevo. I když on si tuto hodnotu ve své krizi, či nemoci neuvědomuje a necítí.

Důstojnost, nebo-li vnímání hodnoty Důstojnost, nebo-li vnímání hodnoty života není otázkou toho, co lidé cítí, nebo co uznává mravní kultura té které společnosti, ale vyrůstá z obecného pojetí lidství.

My, zdravotníci, si musíme být vědomi. toho, že laskavým a chápajícím My, zdravotníci, si musíme být vědomi toho, že laskavým a chápajícím přístupem k nemocným můžeme pomoci řešit tuto jejich krizi

Nemocní potřebují být v ovzduší úcty

Nemocní potřebují být rovněž v atmosféře lásky

Vztahová oblast je oblast duchovní

Skrze naši úctu můžeme nemocným. dopomoci k tomu, aby i přes všechny Skrze naši úctu můžeme nemocným dopomoci k tomu, aby i přes všechny potíže zakoušeli, že jsou alespoň pro nás jedineční.

Každý člověk představuje originální příběh

Ztráta pocitu osobní důstojnosti se Ztráta pocitu osobní důstojnosti se často projevuje agresivitou nemocného

Nalezl svou ztracenou důstojnost....

Aby nemocní neztráceli pocit své. důstojnosti, je třeba: Aby nemocní neztráceli pocit své důstojnosti, je třeba:  respektovat jejich soukromí,  dát jim možnost svobodného rozhodování o sobě,  být citliví, aby netrpěli studem,  dávat pozor, abychom je nedostávali do situací, třeba nevědomky, kdy pociťují svou nemohoucnost a cítí to jako ponížení a pod.

Péče o kvalitu života nemocných je. rovněž potřebná proto, aby nemocný Péče o kvalitu života nemocných je rovněž potřebná proto, aby nemocný znovu pocítil hodnotu svého života, svou osobní důstojnost

Přeji Vám,. aby jste si z této přednášky odnesli. alespoň poznání, Přeji Vám, aby jste si z této přednášky odnesli alespoň poznání, že i Vy jste jedineční, že jste originály a jako takoví máte trvalou hodnotu

Děkuji za pozornost