Dopravní a liniové stavby

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Řízení motorových vozidel
Advertisements

Řízení motorových vozidel
Návrh parkování Návrh zastávek MHD.
Rekonstrukce severních mostů
Rozdíly v pravidlech silničního provozu
ŘÍZENÍ MOTOROVÝCH VOZIDEL
DOPRAVNÍ VÝCHOVA 4. ROČNÍK
Bezpečnost dopravy na veřejných komunikacích
Zákon č. 266/1994 o dráhách zákon upravuje
Křižovatky ČSN Projektování křižovatek na pozemních komunikacích
BEZPEČNOST DOPRAVY NA POZEMNÍCH KOMUNIKACÍCH
VODOROVNÉ ÚČINKY VOZIDEL NA VOZOVKU
Ochrana letišť Zákon 49/1997 o civilním letectví Pro výkon státní správy ve věcech civilního letectví je zřízen Úřad pro civilní letectví se sídlem v Praze.
ZÁKLADNÍ POJMY DRUHY DOPRAVY ZPŮSOBY VEDENÍ TRASY V ÚZEMÍ
Víceúčelové pruhy (Advisory cycle lane)
MÍSTNÍ KOMUNIKACE FUNKČNÍ SKUPINY D
ZÁKLADNÍ POJMY DRUHY DOPRAVY ZPŮSOBY VEDENÍ TRASY V ÚZEMÍ
Pozemní komunikace Zákon 13/1997Sb. o pozemních komunikacích (silniční z.), Vyhláška 104/1997 Sb. Zákon upravuje kategorizaci pozemních komunikací, jejich.
Rozdíly v pravidlech silničního provozu
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Charakteristické znaky MHD
Dopravní a liniové stavby
Směrový a výškový návrh trasy komunikace
s dopravní infrastrukturou
Křižovatky ČSN Projektování křižovatek na pozemních komunikacích
ZÁKON O POZEMNÍCH KOMUNIKACÍCH
Dopravní a liniové stavby
Opatření ke zklidňování na místních komunikacích
Dopravní a liniové stavby
I N S T I T U T D O P R A V Y VŠB – Technická univerzita Ostrava Fakulta strojní 17. listopadu 15; Ostrava – Poruba tel.: ; 5210
OKRUŽNÍ KŘIŽOVATKY I N S T I T U T D O P R A V Y
Dopravní a liniové stavby Vývoj měst, místní komunikace
Teorie dopravního proudu
ZÁKLADY DOPRAVNÍHO INŽENÝRSTVÍ
Dopravní a liniové stavby Bezpečnostní zařízení
Mimoúrovňové křižovatky
Trasování lesních cest
stůj, dej přednost v jízdě
Trasování lesních cest
Název Dopravní výchova - značky
Pozemní komunikace v intravilánu ČSN „Projektování místních komunikací“, 2006 Změna Z1 – 2010 – Přechody a místa pro přecházení, rozhledové.
10. Vytyčování oblouků Vytyčování oblouků
zásady navrhování dopravních – silničních staveb
Úvod do pozemních komunikací
Bezpečnost silniční a železniční dopravy Přednáška METODIKA BEZPEČNOSTNÍ INSPEKCE 1 Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního stavitelství, Fakulta.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Doprava v klidu – parkování vozidel Podklad ke cvičení Převzato a upraveno dle Zákonů.
Bezpečnost silniční a železniční dopravy Přednáška METODIKA BEZPEČNOSTNÍ INSPEKCE 2 Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního stavitelství, Fakulta.
Bezpečnost silniční a železniční dopravy Přednáška AUDIT BEZPEČNOSTI POZEMNÍCH KOMUNIKACÍ 1 Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního stavitelství,
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní proud Předmět: Teorie dopravy Ing. František Lachnit, Ph.D.
ZÁKLADNÍ POJMY II. Obec -zastavěné území -počátek a konec je na pozemní komunikaci označen příslušnými dopravními značkami -na účelových komunikacích.
SMĚR A ZPŮSOB JÍZDY Směr a způsob jízdy - na pozemních komunikacích se jezdí vpravo, a pokud tomu nebrání zvláštní okolnosti, při pravém okraji -na krajnici.
Bezpečnost silniční a železniční dopravy Přednáška NÁVRH A VYHODNOCENÍ OPATŘENÍ KE SNÍŽENÍ NEHODOVOSTI Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní cesta Předmět: Technologie silniční nákladní dopravy Ing. František Lachnit,
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní inženýrství I. - křižovatky na pozemních komunikacích.
Cyklistická infrastruktura a její specifické aspekty ING. JAROSLAV MARTINEK CENTRUM DOPRAVNÍHO VÝZKUMU.
Větrání podzemních staveb. Rozdělení větrání Během výstavby –přirozené –nucené foukací sací kombinované Během užívání podzemního díla –provozní přirozené.
Sdružený tramvajový a autobusový pás | Novotný, Javořík, Kočárková | Czechbus 2015, Praha Sdružený tramvajový a autobusový pás návrh nového skladebního.
ODBOČOVÁNÍ A JÍZDA KŘIŽOVATKOU
Vzorový příklad výpočtu křižovatky se SSZ
Navrhování tunelových staveb
Dotační programy sfdi.
Bezpečnost silniční a železniční dopravy
KŘIŽOVATKY. KŘIŽOVATKY místo, v němž se pozemní komunikace protínají nebo spojují Křižovatka místo, v němž se pozemní komunikace protínají nebo spojují.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
D o z p n r.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů
Dopravní značení Podklad ke cvičení
Dětské dopravní hřiště Liberec
Identifikace rizikových faktorů na železničních přejezdech
Transkript prezentace:

Dopravní a liniové stavby 8 Křižovatky Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního stavitelství, Fakulta stavební, VŠB-TU Ostrava

Křižovatky ČSN 72 6102 Místo, v němž se pozemní komunikace v půdorysném průmětu protínají nebo stýkají a alespoň dvě z nich jsou vzájemně propojeny. Křížení - je místo, v němž se pozemní komunikace v půdorysném průmětu protínají, aniž jsou vzájemně propojeny, nebo místo, v němž se pozemní komunikace v půdorysném průmětu protíná s drážní komunikací, popř. s jinými zařízeními nebo vedeními. - Paprsek křižovatky - úsek pozemní komunikace v oblasti křižovatky, od místa průsečíku (či dotyku) křižujících se komunikací k hranici křižovatky. Sjezd připojuje ÚK, samostatný sjezd sousední nemovitosti na S, MK

Hranice křižovatky - čára vymezená příčnými řezy paprsků křižovatky v místě, v němž se mění původní uspořádání příčného řezu křižujících se komunikací pro konstrukční uspořádání křižovatky. -

Výchozí zásady Nejdůležitější skutečnosti, které je nutné uvážit při návrhu křižovatky: lidský činitel (chování, rozhodování a doba reakce, návrh a přirozený pohyb) dopravní hlediska (intenzita dopravy a požadovaný stupeň ÚKD, manévrování, rychlost) technická hlediska (charakter a využívání přilehlé oblasti, parametry komunikací, ŽP) ekonomické faktory (stavební a provozní náklady, dostupnost pozemků) -

Výhledové intenzity a úroveň kvality dopravy Na křižovatkách silnic a dálnic se považuje padesátirázová intenzita silničního provozu (pro dvoupruhové obousměrné části křižovatky) nebo dopravního proudu každého z obou dopravních směrů (pro směrově rozdělené části křižovatky). Na místních komunikacích se navrhují na výhledovou intenzitu, kterou je intenzita špičkové hodiny stanovená přepočtem podle denního rozdělení intenzit. - Pro křižovatky se požadují tyto stupně kvality dopravy na: dálnicích, rychlostních silnicích a silnicích I. třídy stupeň C silnicích II. třídy stupeň D silnicích III. třídy stupeň E rychlostních místních komunikacích stupeň D sběrných místních komunikacích stupeň E

Bezpečnost provozu na křižovatkách pozemních komunikací včasnou postřehnutelnost křižovatky přehlednost jednotlivých ploch a zařízení křižovatky srozumitelnost organizace dopravy potřebné rozhledy technickou možnost průjezdu křižovatky psychologickou jednoznačnost preferenci silnějších dopravních proudů (MHD) -

Příklady potlačení významu vedlejší komunikace na úrovňových křižovatkách -

Poloha křižovatky -

Vzájemná vzdálenost křižovatek D, R, S - V blízkosti větších sídelních útvarů nebo průmyslových aglomerací a při rekonstrukcích snížit na 50 %.

-

-

pozemní komunikace se protínají nebo stýkají v jedné úrovni Úrovňová křižovatka pozemní komunikace se protínají nebo stýkají v jedné úrovni Typ: - úrovňová křižovatka bez určení přednosti v jízdě - s určením přednosti v jízdě - se světelnou signalizací Vzor: -

Úprava úhlu křížení přesahující hodnotu 75 - 105°

Příklady návrhů odsazených křižovatek s usměrněním dopravních proudů -

Průsečná křižovatka s usměrněním dopravních proudů na dvoupruhové hlavní komunikaci -

Dopravní značení na stykové křižovatce -

Zásady návrhu křižovatky Včasná viditelnost křižovatky: - správně v předstihu osazené dopravní značky - zřízení dělících ostrůvků na vedlejší komunikaci - optické odlišení prostoru křižovatky (např. změnou okolní výsadby) - odlišné osvětlení křižovatky (oranžové nebo intenzivnější osvětlení) Přehlednost křižovatky: - použití kolmého křížení - zajištění co největšího rozhledového pole a jeho udržování (v obloucích směrových, výškových) -

Jednoznačná srozumitelnost organizace dopravy na křižovatce: - použití jednoduchých vzorů křižovatek - vhodné výškové a směrové řešení usměrnění a vedení jednotlivých jízdních proudů v křižovatce opticky (vodorovným značením) nebo fyzicky (ostrůvky) - dostatečně a včas viditelné a srozumitelné vyznačení tvaru a řazení zajistit u vícepruhových komunikací, aby pravý jízdní pruh v mezikřižovatkovém úseku procházel pak v křižovatce jako přímý Psychologickou jistotu řidiče lze zajistit následovně: - hlavní komunikace širší než vedlejší - přímý průběh hlavní komunikace - zřízení odbočovacích a připojovacích pruhů na hlavní komunikaci umístění směrových ostrůvků a dopravních stínů do vedlejší komunikace opatření ke snížení rychlosti na vedlejší komunikaci před vjezdem do křižovatky (snížit počet jízdních pruhů, zúžit krajnici) -

Rozhledové pole – délky rozhledu pro zastavení -

-

Rozhled ve vrcholovém oblouku

Střetný bod - místo na křižovatce, na němž dochází k vzájemnému křížení, připojování nebo rozvětvování jízdních směrů Podle vzájemného vztahu střetávajících se směrů – křižný bod (nazývaný přímý kolizní bod) – přípojný bod – odbočný bod Průpletový úsek - úsek silniční komunikace, na němž dochází k průpletu jízdních proudů v témž dopravním směru.

Střetné body na křižovatkách

Okružní křižovatka Je druh úrovňové křižovatky, která má okružní jízdní pás ve tvaru mezikruží, nebo ve tvaru jemu blízkém, na níž je silniční provoz veden jednosměrným objezdem kolem středového ostrova proti směru hodinových ručiček od vjezdu ke zvolenému výjezdu. Středový ostrovje kruhová nebo kruhu blízká fyzická nebo optická překážka sloužící k usměrnění pohybu vozidel po okružním jízdním pásu křižovatky proti směru hodinových ručiček. Prstenec je zpevněná část vnějšího okraje středového ostrova u OK o vnějším průměru D < 50m. Prstenec se navrhuje tak, aby mohl být ojediněle pojížděn zejména rozměrnými vozidly. - Spojovací větev křižovatky je jízdní pruh nebo pás, který spojuje dvě sousední větve okružní křižovatky mimo okružní jízdní pás křižovatky a umožňuje odlehčení křižovatky.

Okružní křižovatky lze výhodně použít zejména: Dělení Okružní křižovatka je ta, jejíž vnější průměr D > 23 m Miniokružní křižovatka je ta, jejíž vnější průměr D < 23 m, vždy se zpevněným středovým ostrovem Okružní křižovatky lze výhodně použít zejména: za účelem snížení závažnosti dopravních nehod je-li třeba tvarem křižovatky zdůraznit konec komunikace s vyšší povolenou rychlostí, popř. změnu dopravního režimu nebo funkce komunikace (např. vjezd do obce apod.) - je-li úhel křížení komunikací menší než připouští ČSN 736102 (vč. . většího počtu zaústěných komunikací

Popis prvků okružní křižovatky -

Příčný řez okružní a miniokružní križovatky -

Rozhledové poměry na okružní a miniokružní křižovatce -

Mimoúrovňové křižovatky Vzájemně propojují pozemní komunikace křížící se v různých úrovních -

Druhy větví mimoúrovňových křižovatek přímé (direktní) polopřímé (semidirektní) - vratné (indirektní)

MÚK s křižnými body jednovětvová kosodélná - osmičková deltovitá

MÚK s průpletovými úseky čtyřlístková srdcovitá - prstencová dvojlístková

MÚK bez průpletových úseků trubkovitá - sdružená trubkovitá dvojlístková

MÚK útvarové rozštěpová - spirálová turbínová

Odbočovací pruh Se zastavením - Bez zastavení - MÚK

U silnic s vn ≤ 80 km/h a světelně řízených křižovatek vyřazovací úsek Lv = 0 D, R, A: Lv =120 m S, B: Lv = 60 – 120 m Zpomalovací úsek vc – rychlost na konci zpomalovacího úseku d - průměrné zpomalení (1,5 m/s2 s - sklon zpomalovacího úseku (±) Max. délka 240 m Čekací úsek Lc délka závisí na počtu a skladbě vozidel odbočujícího proudu min. 20 m -

Připojovací pruh - La – zrychlovací úsek (vn > 80 km/h je La = 120 m) Lm – manévrovací úsek (150 m) Lz – zařazovací úsek (120 m) Celkem max. 390 m

Železniční přechody a přejezdy ČSN 73 6380 Železniční přejezd - úrovňové křížení pozemní komunikace s dráhou. Nebezpečné pásmo přejezdu - prostor na pozemní komunikaci ohraničený svislými plochami rovnoběžnými s krajními kolejemi ve vzdálenosti 2,50 m na vnější strany od jejich os u kolejí rozchodu 760,1000 a 1 435 mm. Délka přejezdu – měří se v ose pozemní komunikace. U přejezdu bez závor je to vzdálenost průsečíků této osy s hranicemi nebezpečného pásma. U přejezdu se závorami je to vzdálenost průsečíků této osy se závorovými břevny. -

Úprava podélného profilu silniční komunikace

Rozhledové poměry nezabezpečeného přejezdu - pro řidiče - pro strojvedoucí lokomotiv