PEČOVATELSTVÍ 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
CLIL Content and Language Integrated Learning
Advertisements

1 Týmová práce TYMP1/ C4 Verbální a neverbální komunikace - 1 Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Komunikace Společenská kultura
Komunikace Aktivita č.1: Člověk a svět práce Prezentace č. 6
Profesionální prezentační dovednosti a jejich trénink.
Pedagogické minimum – lektorské dovednosti
Seminář pracovní parta Komunikace. To podstatné Jak jste hodnoceni pro následující výběr pracovníků – docházka (dochvilnost), plnění úkolů, aktivity,
Zásady pozorování a vyjednávání
Profesionální prezentační dovednosti a jejich trénink Cíl: V době vymezené na seminář zopakovat a prohloubit znalosti a dovednosti účastníků v oblasti.
Neverbální komunikace
Komunikace.
Komunikace s dětským pacientem
PEČOVATELSTVÍ 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost
Souhrn mimoslovních sdělení, která jsou vědomě nebo nevědomě předávána člověkem k jiné osobě nebo lidem.
Neverbální komunikace
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Komunikační dovednosti
Anotace: Výklad spojený s diskusí JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_20_OSZV_ON Ročník: I. Vzdělávací.
Jitka Navrátilová, PhD..  Přímá práce v rodině – home visiting (nástroj podpory rodiny.  Profesionální, či poloprofesionální pomoc rodině.
Komunikace a její využití v řízení
 1. Autor zprávy : Původcem zprávy a tím, kdo ji předává druhým, jste vy sami. Způsob, jakým ji předáváte dál, může být ovlivněn například :  Postoj.
Sociální vztahy Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace Interakce Interpersonální vztahy Sociální vztahy.
KOMUNIKACE OLGA BÜRGEROVÁ. CÍLE:  VÝZNAM PRVNÍHO DOJMU  UMĚT NAVÁZAT KONTAKT.
Vyjednávání I sebelepší mezilidské vztahy nebo manažerské techniky nás čas od času nedokážou ochránit před střetem různých názorů, myšlenek nebo přístupů.
KOMUNIKACE V..
Alternativní a augmentativní komunikace
KOMUNIKACE S KLIENTEM MENTÁLNĚ RETARDOVANÝM
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Vzor titulní strany: Sociální služby 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Každý nový snímek musí mít logo a název projektu včetně čísla!!! Rozložení.
Komunikace s rodiči.
KOMUNIKACE OLGA BÜRGEROVÁ.
Komunikace. Komunikace Komunikace je přenos nejrůznějších informačních obsahů v rámci komunikačních systémů Komunikace je přenos nejrůznějších informačních.
Zdravotnický asistent, první ročník Komunikace Autor: Mgr. Lenka Březíková Vytvořeno: jaro 2012 SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, , Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_17_KOMUNIKOVÁNÍ_P2.
VY_32_INOVACE_PSYM24160ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Neverbální komunikace
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Pedagogická komunikace
centrální porucha zpracování řečového signálu
Informace a společnost – neverbální (nonverbální) komunikace Hana Slámová VOŠIS 2014.
Komunikace – základní pojmy: Communicare (lat.) - pracovat na něčem společném - být účasten - sdílet se - oznámit, radit se - domlouvat se - sjednotit.
Sociální prostředky rehabilitace zdravotně postižených JUDr. Pavel Ptáčník, MPSV.
Anotace Aneb o dorozumívání  Slovo cizího původu, které znamená 1. Spojení - veřejné dopravní prostředky a veřejnou dopravu ( silnice, dráha) 2. Dorozumívání.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVANÝ V RÁMCI PROJEKTU MODERNÍ ŠKOLA Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.400/ ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
KULTURA OSOBNÍHO PROJEVU Střední škola obchodně technická s. r. o. Mgr. Marta Fojtíková.
KOMUNIKACE a JEDNÁNÍ II. 1)Slovní a mimoslovní prostředky 2)Typologie osobnosti – a komunikace.
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
KOMUNIKACE.
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Komunikace Mgr. Vladimír Velešík.
Mimoverbální komunikace
KOMUNIKACE Zápis do sešitu
Sociologie pro SPP/SPR
Vztahy mezi lidmi Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace
Komunikace. Komunikace – neverbální „řeč těla“ zrakový kontakt mimika gesta pohyby doteky oblečení.
Komunikace Opakování (prezentace, asertivita, přesvědčování, manipulace, řeč těla, zpětná vazba, naslouchání, motivace)
Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D.
Společenská výchova – Neverbální komunikace
Sociální čtení.
Jazykové hádanky Jazyk a řeč.
Škola: SŠ, ZŠ a MŠ Karviná Autor: Bc.Balonová Soňa
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Komunikace Andrea Ječmenová 2012.
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

PEČOVATELSTVÍ 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Vzor titulní strany: PEČOVATELSTVÍ 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Každý nový snímek musí mít logo a název projektu včetně čísla!!! Rozložení snímku (obrázky, texty ….. ) je libovolné. Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

VERBÁLNÍ A NEVERBÁLNÍ KOMUNIKCE KOMUNIKACE S KLINTY VERBÁLNÍ A NEVERBÁLNÍ KOMUNIKCE Komunikace je proces předávání informací mezi dvěma nebo více komunikujícími subjekty. V komunikaci jsou důležité tyto články: komunikátor kódování zpráva Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

prostředek (nositel zprávy) dekódující příjemce (dekódování zprávy příjemce na základě vlastních zkušeností) zpětná vazba šum Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Faktory, které ovlivňují výběr sdělovacího prostředku: rychlost, okamžitá zpětná vazba osobní vliv, rétorický účel délka, potřeba záznamu počet účastníků dostupnost techniky organizační omezení   Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

konvenční komunikace – mluví se krátce, např. pozdrav 4 komunikační styly: konvenční komunikace – mluví se krátce, např. pozdrav konverzační komunikace – výměna zajímavých informací, jde o pobavení operativní komunikace –využívá se v asymetrických vztazích – nadřízený, podřízený osobní, intimní komunikace Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Verbální komunikace Verbální systém představuje převážně slovní signály přenášené vzduchem a přijímané sluchem. Slova mají významnou informační hodnotu. Pečovatel může prostřednictvím slov vyprávět, vysvětlovat, přesvědčovat, motivovat či povzbuzovat. Slovo pečovatele může i ublížit, ranit. Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Požadavky na řečový projev pečovatele: jednoduchost přehlednost informací výstižnost inspirátor, závažnost důvěryhodnost, přizpůsobivost obojstrannost přehlednost, neklást najednou mnoho otázek Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

PORUCHY VERBÁLNÍ KOMUNIKACE překroucená informace komunikační zahlcení: nevhodná forma předávání informací s ohledem na posluchače užívání bezvýznamných slov neschopnost naslouchat Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

NEVERBÁLNÍ KOMUNIKACE komunikace beze slov – mimoslovní, komunikace nepoužívající slov nonverbálně lze sdělovat: svoje pocity, emoce, nálady, afekt zájem o sblížení – navázání intimnějšího vztahu snaha o vytvoření dojmu, kdo jsem já snaha záměrně ovlivnit postoj partnera Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Složky neverbální komunikace vizika – kontakt očí, vzájemné pohledy, délka očního kontaktu mimika – pohyby tváře, především očí, úst kinetika – celkový pohyb těla, chůze gestika – pohyby rukou haptika – dotyky, podávání rukou, poplácávání chronemika – vyjadřování Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

proxemika – vzdálenost posturologie – polohy těla, nohou, rukou teritorialita – velikost prostoru, který si člověk okolo sebe vytváří paralingvistika – síla, intenzita, rychlost a plynulost řeči, intonace hlasu Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

PŘÍKLADY GEST, POSTOJŮ, VÝRAZŮ obrázek č. 1 mimika obrázek č. 2 gestika obrázek č. 3 posturologie Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

PŘÍKLADY HAPTIKY Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

BARIÉRY KOMUNIKACE DĚLÍME: KOMUNIKAČNÍ BARIÉRY Kontraproduktivní komunikací myslíme typ komunikace, která nevede ke vzájemnému porozumění, může dojít např. k manipulaci. Tento typ sociální interakce odpovídá stylu výhra/prohra. BARIÉRY KOMUNIKACE DĚLÍME: interní a externí bariéry překroucení informace Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

nevhodná forma předávání zpráv s ohledem na posluchače komunikační zahlcení nevhodná forma předávání zpráv s ohledem na posluchače evalvace a devalvace vnější– hluk, nedostatečné světlo, teplota, vibrace, cizí jazyk, rušení, prostředí neznámé, přílišná vzdálenost komunikujících vnitřní – motivace, postoje, hodnoty, zájmy, zkušenosti, sociální izolace, inteligence, jazyk Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Styly komunikačního chování Optimální styl komunikačního chování pasivní chování agresivní chování manipulativní chování Optimální styl komunikačního chování jasný, přímý, nic nezastírající vedoucí k jasnému sdělení informací otevřená komunikace Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Orientace v čase, místě, osobě, lidech, prostředí a výkonech: PODPORA KOMUNIKACE Orientace v čase, místě, osobě, lidech, prostředí a výkonech: informace o ošetřovatelské činnosti dobré osvětlení používání brýlí, naslouchadla možnost číst denní tisk v místnosti hodiny, kalendář Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Zachování identity klienta: rozhovor o běžném životě, v domově, starosti upravit si prostředí podle svých potřeb podílet se na rozhodování o léčbě Speciální poučení klienta: informační brožury pro klienty zajistit klientovi kompenzační pomůcky Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Uklidnění klientů, kteří jsou zmatení: uznat klientovi jeho falešné představy, ale sdělit mu, že věc nevnímáte stejným způsobem Pomoc při komunikaci klientům, kteří nemohou mluvit: využít komunikační zvonky komunikační karty pero a notes, abecední karty Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Odpovídá stylu výhra/výhra. EFEKTIVNÍ KOMUNIKACE Jde o otevřenou komunikaci, kde nedojde ke zkreslení informací, a komunikující partneři si rozumí. Odpovídá stylu výhra/výhra. Efektivní komunikace má jasně stanovené cíle. Umožní pochopení problémů klienta, popřípadě jejich vyřešení společnou aktivitou. Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Fáze průběhu aktivního naslouchání: Techniky aktivního naslouchání: 1. fáze – identifikace emocí, klient spíše naznačuje 2. fáze – vyslechnutí všech faktů, snaha porozumět souvislostem 3. fáze – nalezení řešení problémů Techniky aktivního naslouchání: jsou vyjádření, která zlepšují komunikaci, dochází k ověření správného porozumění a formulace   Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Rady pro efektivnější naslouchání „prakticky“naslouchejte, soustřeďte se, zajistěte vhodné místo vypnout své problémy koncentrovat se naslouchat myšlenkám dělat si poznámky klást otázky Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

omezit svůj mluvený projev nepřerušovat zbytečně parafrázovat omezit svůj mluvený projev nepřerušovat zbytečně myslet podobně jako mluvčí připravit se předem reagovat na myšlenky, ne na osobu dobrý posluchač si pamatuje víc než jen to, co slyší Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

SPECIFIKA PŘÍSTUPŮ K OSOBÁM SE ZNEVÝHODNĚNÍM komunikace se sluchově handicapovaným komunikace se zrakově handicapovanými komunikace s tělesně handicapovanými komunikace s mentálně handicapovanými Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Nejčastější chyby při komunikaci se sluchově handicapovanými ! nedostatek času, projevy netrpělivosti špatně viditelná oblast tváře křik přítomnost dalších rušivých vlivů – zapnuté rádio nezkontrolování zapojení naslouchadla nerespektování soukromí Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

rozhovor s třetí osobou vyhýbání se styku s osobou s poruchou sluchu současný hovor několika osob najednou nedostatečná nebo velká vzdálenost mezi komunikujícími předpoklad mentálního defektu nedostatečná diagnostika a anamnéza Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Nejčastější chyby při komunikaci se zrakově handicapovanými ! neupozornění na počátek konverzace, neoslovení nevidomého jedince, nepředstavení se poskytnutí pomoci bez předchozího upozornění komunikace s 3. osobou předpoklad mentálního defektu Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

současný hovor několika osob najednou přebírání kompetencí za nevidomou osobu používání pojmů „tady“ a „tam“ nezjištění aktuálního stavu zrakových funkcí přemísťování předmětů denní potřeby a drobného nábytku nesprávná a nadbytečná manipulace s klientem Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

tahání za sebou za obě ruce podpírání nevidomého pod paží a uchopení jeho druhé ruky postrkávání klienta před sebou tahání nevidomého za ruku Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Nejčastější chyby při komunikaci s tělesně handicapovanými ! vyhýbání se kontaktu s tělesně postiženým nedodržování požadavku optimální horizontální úrovně vizického kontaktu předpoklad mentálního defektu nerespektování individuálních zvláštností znevýhodněného používání neadekvátních pojmů Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

projevy devalvace v komunikaci – nevšímavost zdůrazňování nešikovnosti a nutnosti pomoci při běžných činnostech neakceptování schopností osoby se znevýhodněním komunikace s třetí osobou Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Nejčastější chyby při komunikaci s mentálně handicapovanými ! neakceptování zvyklostí jedince komunikace s 3. osobou používání infantilních řečových projevů nepřizpůsobení komunikačního klíče schopnostem a dovednostem postiženého jedince Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

nedodržování očního kontaktu používání abstraktních pojmů – zítra, brzy nesplnění závazků a slibů přílišná přísnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

ZÍSKÁNÍ POZNATKŮ O KLIENTOVI K získání nových poznatků o klientovi využíváme tyto metody: pozorování klienta rozhovor s klientem a příbuznými písemnou dokumentaci Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Pečovatel v kontaktu s pacientem pozoruje: styl komunikace pohyblivost hygienická péče stravování emoce vyprazdňování dýchání Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

spánek bolest vnímání paměť kontakt s okolím Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK