 je vyjadřování myšlenek pomocí slov  je primárním a nejdůležitějším druhem sdělovací komunikace  užívá artikulovanou řeč, tvořenou hláskami, slovy.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Řeč, jazyk, mluva.
Advertisements

Vztahy mezi lidmi 7. ročník - září.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Lidská komunikace.
Umění prezentace.
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
Seminář pracovní parta Komunikace. To podstatné Jak jste hodnoceni pro následující výběr pracovníků – docházka (dochvilnost), plnění úkolů, aktivity,
Zásady pozorování a vyjednávání
PhDr. Josef Duplinský, CSc. PhDr. Zuzana Hadj Moussová
Profesionální prezentační dovednosti a jejich trénink Cíl: V době vymezené na seminář zopakovat a prohloubit znalosti a dovednosti účastníků v oblasti.
VY_32_INOVACE_PSYM24960ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Přednáška Psychologie I. Povinnost k sobě. Stabilní vůdce = stabilní děti i oddíl Naší životním cílem by měla být práce na své osobnosti Snaha o sebezdokonalování.
Emoce (city).
Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
Neverbální komunikace
Komunikace.
OSOBNOST.
Souhrn mimoslovních sdělení, která jsou vědomě nebo nevědomě předávána člověkem k jiné osobě nebo lidem.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Komunikační dovednosti
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola Autor: Mgr. Andrea Dobšíková, Ph. D. Název materiálu: Komunikace Označení materiálu:
Hodnocení ústní prezentace Mgr. Petra Janečková šk. r. 2007/2008
 1. Autor zprávy : Původcem zprávy a tím, kdo ji předává druhým, jste vy sami. Způsob, jakým ji předáváte dál, může být ovlivněn například :  Postoj.
KOMUNIKACE OLGA BÜRGEROVÁ. CÍLE:  VÝZNAM PRVNÍHO DOJMU  UMĚT NAVÁZAT KONTAKT.
KOMUNIKACE MEZI LIDMI Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Sebeuvědomění a sebekontrola
Psychologie II Sociální psychologie
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
KOMUNIKACE OLGA BÜRGEROVÁ.
ZVUKOVÁ STRÁNKA VĚTY Mgr. Michal Oblouk.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_3.1.4.
Zdravotnický asistent, první ročník Komunikace Autor: Mgr. Lenka Březíková Vytvořeno: jaro 2012 SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha.
Žák. Osobnost určitý člověk, individuum odlišné od ostatních ve vlastnostech, zkušenostech atd.
SEBEPOZNÁNÍ základ psychologické přípravy
ZÁKLADY MEZILIDSKÉ KOMUNIKACE
Neverbální komunikace
Zásady efektivní komunikace
SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE KAPITOLA 10. Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Symptomatické poruchy řeči u dětí s mentálním postižením
SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE KAPITOLA 8. Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
VÝVOJ ŘEČI VY_52_INOVACE_ února 2014
Informace a společnost – neverbální (nonverbální) komunikace Hana Slámová VOŠIS 2014.
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
KULTURA OSOBNÍHO PROJEVU Střední škola obchodně technická s. r. o. Mgr. Marta Fojtíková.
Trocha teorie nikoho nezabije …. VLASTNOSTI OSOBNOSTI OSOBNOST - souhrn vlastností, procesů a stavů, návyků, postojů, které tvoří celistvou strukturu.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
PROSLOV Mgr. Michal Oblouk.
PROSLOV Mgr. Michal Oblouk.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
ZÁKLADNÍ ZNAKY A DRUHY CITŮ
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Komunikace Mgr. Vladimír Velešík.
Mimoverbální komunikace
KOMUNIKACE Zápis do sešitu
Projev a image prezentujícího
Společenská výchova – verbální komunikace
CITY A JEJICH PROJEVY Mgr. Michal Oblouk.
VNÍMÁNÍ A PŘÍSTUPNOST PROSTŘEDÍ
Komunikace učitele se žáky
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Osobnost člověka z hlediska sociální psychologie
Temperament, charakter, motivace
Škola: SŠ, ZŠ a MŠ Karviná Autor: Bc.Balonová Soňa
SOCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE Sociální komunikace.
Transkript prezentace:

 je vyjadřování myšlenek pomocí slov  je primárním a nejdůležitějším druhem sdělovací komunikace  užívá artikulovanou řeč, tvořenou hláskami, slovy a větamiartikulovanou hláskamislovyvětami  charakterizuje člověka vůči jiným společensky žijícím živočichům  je vázána na určitý jazyk

 Člověk je pro verbální komunikaci vybaven fyziologicky, například utvářením a umístěním hlasivek a svalovou ovladatelností jazyka a rtů, jednak patrně vrozenou schopností jazyk se naučit. Sám jazyk však patří do oblasti kultury a každý jednotlivec se jej musí naučit. Ve společnostech, které neznají písmo, se jazyk udržuje pouze předáváním z generace na generaci a pokud se toto předávání přeruší, jazyk vymře. Jazyk a řeč úzce souvisejí s intelektuálními schopnostmi a silně ovlivňují i lidské myšlení. Složitější formy spolupráce, organizace společnosti a zejména shromažďování a předávání znalostí, myšlenek a technik nejsou bez verbální komunikace patrně možné. hlasivekkulturypísmomyšlení

 Konvenční komunikace  Konverzační komunikace  Operativní komunikace  Osobní komunikace ( jsou dány účelem, společenskými pozicemi, emocemi, vzdáleností, atmosférou a temperamentem komunikujících )

Konvenční komunikace –  mluví se krátce  jde o větší odstup mezi komunikujícími  používají se pouze formální věty, zdvořilostní pozdravy  běžná a obvyklá  mírně pozitivní (úsměv)

Konverzační komunikace –  probíhá mezi přáteli, bližšími kolegy v práci  vyměňujeme si informace, zajímavosti, názory  může jít o pobavení a zábavu  komunikace hovorová  pozitivní

Operativní komunikace –  probíhá v asymetrických vztazích: nadřízený a podřízený, rodič a dítě apod.  uspokojování běžných potřeb  komunikace pohotová  neutrální

Osobní komunikace –  naplnění citových vztahů  uspokojování základních lidských potřeb  výrazně pozitivní nebo negativní  popřípadě komunikace intimní

 Paralingvistika se projevuje zesílením, zeslabením, zpochybněním, potvrzením v obsahu řečníkova projevu.  Jedinec nám dává najevo svůj postoj, zaujetí, sympatii, hněv apod. Ten, kdo se může považovat za dobrého řečníka, ovládá paralingvistické prvky, které užívá ve své mluvě.

 Každý z nás má svoji specifickou výšku hlasu  Kromě výšky hlasu, máme i specifické zabarvení hlasu (čistý, ostrý tón hlasu, sametový hlas, hluboký hlas, pištivý hlas, chraptivý, skuhravý aj.)  Přesvědčivěji a důvěryhodněji působí na druhé hlas hlubší než vyšší.

 Hovoříme-li příliš rychle, obtížně nás ostatní vnímají, a to především Ti, kteří mají své osobní tempo pomalejší. Nejenže nás ostatní hůře vnímají, ale brzo je dovede k únavě, neboť je nutí se více soustředit a podchytit veškeré informace, které jim sdělujeme.  Je vždy důležité v průběhu projevu, prezentace měnit tempo řeči, zejména s ohledem na to, co říkáme.  Obtížnější obsah řeči je vhodné říkat pomaleji a důrazněji.  Shodně i významné a důležité informace, na které chceme upozornit, je vhodné zpomalit a zdůraznit je. To, co říkáme rychle, může být druhými vnímáno, že je pro nás citově vzrušující.  Důležité je i odpověď na otázku, která nám je při naší prezentaci položena.  Rychlé tempo řeči je charakteristické pro jedince impulzivní, může však značit i nervozitu řečníka.  Pomalé tempo je charakteristické pro jedince rozvážného, vyrovnaného, ale značí i váhavost.

 Intenzita projevu určuje, zda Váš projev pro poslouchajícího je příjemný nebo nepříjemný.  Může napovídat také o tom, jak silně je mluvčí zaujat věcí, o níž mluví, nebo jak silně chce zapůsobit na ostatní, aby přilákal jejich pozornost. Zejména při delší řeči a prezentaci je vhodné hlasitost projevu měnit, protože monotónnost může posluchače nudit, či dokonce uspat.  Samotná tichá řeč může být projevem nesmělosti, stydlivosti řečníka, ale také i rozhodnost a důraznost.  Hlasitá řeč může signalizovat vitalitu, sebevědomí řečníka, ale také přátelskost, uvolněnost, nebo naopak špatné sebeovládání.

 Pomlky v řeči mohou být úmyslné nebo neúmyslné, působí rušivě, značí projev nižší úrovně mluvy.  Úmyslné pomlky naopak zesilují účinnost našeho projevu.  Pomlka může být výzvou, očekáváním, požadavkem pro zvýšení pozornosti poslouchajících, může být také projevem bezradnosti, váhání, nejistoty, rozpaků, nesoustředěnosti, hledáním správného výrazu.  Přílišná plynulost řeči není nejlepším způsobem, jak upoutat pozornost našich posluchačů. Vhodnější je tedy střídání rychlosti, tempa, plynulosti s pomlkami, s vyšším a nižším důrazem, s ohledem na obsah projevu.

 Proměnlivost hlasového zabarvení je často projevem emočního prožitku hovořícího.  Určitá složka barvy našeho hlasu je konstantní, díky tomu jsme schopni poznat člověka, který za námi mluví.  Když mluvíme monotónně, působí náš projev na ostatní jako hypnotikum a nudí. Pokud však s barvou hlasu přeháníme, působí to příliš nepřirozeně.

 Chyby mohou být artikulační, s nesprávnou výslovností (huhlání, přeříkávání, zadrhávání, koktání, polykání koncovek), nevhodně použitá slova, přehnané artikulování.  Můžeme vydávat během řeči i různé zvuky, které nemají nic společného s artikulovanou řečí (ááá, ehm apod.).  Hodnotíme také chybně, když mluvčí začne hovořit během projevu o odlišné věci, tzv. zahýbá od tématu. Chybou je také, když mluvčí něco opomene, i když na začátku projevu sdělí, o čem bude hovořit.

 Mnoho z nás používá během řeči tzv. slovní vatu. Jedná se o stereotypní výplň mezi slovy a celými větami.  Když vkládáme do řeči slovní vatu, znamená to, že hledáme ta správná slova. Často to jsou různá citoslovce, adjektiva (tedy, jaksi, co, prostě, že ano apod.).

 Abychom dovedli dobře komunikovat a vytvářet pozitivní vztahy mezi lidmi, musíme mít v prvé řadě pozitivní pohled na sebe sama.  Důležité je si uvědomit naši vlastní hodnotu.  Pozitivní pohled znamená, že očekáváme, že uspějeme, obstojíme.  Samotná komunikace a míra sebevědomí jsou typem naučeného chování. Návody na to, jak se chovat, nám nedávají jen rodiče, ale později i ostatní lidé a masmédia.

Kéž by nám jednou bylo dáno vidět se tak, jak nás vidí druzí… R.Burns