Strojírenství Stavba a provoz strojů Brzdy ST27 Ing. Michal Jelínek.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VÍTKOVICKÁ STŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA A GYMNÁZIUM
Advertisements

Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Tato prezentace byla vytvořena
STROJNÍ OBRÁBĚNÍ BROUŠENÍ V. Ing. Iveta Mičíková
Strojírenství Stavba a provoz strojů Mechanické převody (ST43_002)
Tato prezentace byla vytvořena
Strojírenství Stavba a provoz strojů Mechanické převody (ST43_001)
Hřídelové spojky.
Strojírenství Stavba a provoz strojů Pružiny (ST23)
Strojírenství Stavba a provoz strojů Kinematické mechanizmy II (ST41)
Části a mechanismy strojů 2M
Výuka předmětu automobily
Různé druhy spojů a spojovací součásti
JEDNODUCHÉ STROJE.
PRINCIP, ÚČEL, ROZDĚLENÍ A POUŽITÍ
Tato prezentace byla vytvořena
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Tato prezentace byla vytvořena
Strojírenství Stavba a provoz strojů Tekutinové mechanizmy (ST42)
Strojírenství Stavba a provoz strojů Hřídelové spojky ST26
Tato prezentace byla vytvořena
Automobily 2.ročník autoelektrikář
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Projekt: UČÍME SE V PROSTORU Oblast: Strojírenství
Rotační pohyb – kinematika a dynamika
Jakub Cincibus T2.B.-Autotronik
Spojky Přehled 1. Mechanické spojky
Projekt: UČÍME SE V PROSTORU Oblast: Strojírenství
STROJÍRENSTVÍ Stavba a provoz strojů Spoje a spojovací součásti (ST22)
STROJÍRENSTVÍ Stavba a provoz strojů Spoje a spojovací součásti (ST22)
Třecí kotoučové spojky a hydrodynamické měniče
Fyzikální teorie a konstrukce motocyklů
Strojírenství Strojírenská technologie Teorie obrábění (ST 49)
STROJÍRENSTVÍ Stavba a provoz strojů Spoje a spojovací součásti (ST22)
STROJÍRENSTVÍ Stavba a provoz strojů Spoje a spojovací součásti (ST22)
Strojírenství Strojírenská technologie Teorie obrábění (ST 49)
STROJÍRENSTVÍ Kontrola a měření
my.cz Název školy Střední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Autor Ing. Luboš Bělohrad Název šablony.
Strojírenství Strojírenská technologie Normalizované polotovary (ST13)
Brzdy – účel, rozdělení, hlavní části
Tato prezentace byla vytvořena
Název předmětu: Stavba a provoz strojů
Strojírenství Strojírenská technologie Technické materiály (ST 9)
Strojírenství Strojírenská technologie Teorie obrábění (ST 49)
Automatické převodovky
Brzdy se vzduchotlakým ovládáním
Strojírenství Strojírenská technologie Teorie obrábění (ST 49)
ČÁSTI JEŘÁBŮ.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oboru strojírenství Vzdělávací.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 3. ročník oboru strojírenství Vzdělávací.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 3. ročník oboru strojírenství Vzdělávací.
Mechanické převody. Seznámení studentů se základními stavebními prvky strojů a strojního zařízení. Úvod do problematiky mechanických spojů.
Stroje a zařízení – části a mechanismy strojů
VY_32_INOVACE_AUT2_19 Retardéry. Účelem retardéru je vozidlo zpomalit, nikoliv však zastavit. Retardér nelze použít ani jako brzdu parkovací. Používají.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_41_13 Název materiáluSmykové.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338 Hradec Králové Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_11_A_04.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oboru Strojírenství Vzdělávací.
Brzdy traktoru Zetor Unifikovaná řada 1.. Brzdy traktoru Zetor Unifikovaná řada 1.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338 Hradec Králové Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_11_A_16.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338 Hradec Králové Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_11_A_11.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oboru strojírenství Vzdělávací.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 3. ročník oboru strojírenství Vzdělávací.
Elektronické systémy brzdové soustavy , Brno Připravil: Bc. Václav Kočí Obor: Management techniky Ústav: Techniky a automobilové dopravy.
KATEDRA FYZIKY, CHEMIE A ODBORNÉHO VZDĚLÁVÁNÍ PEDAGOGICKÁ FAKULTA MU PŘEDMĚT: UOPK 8009 Části strojů 2 VYUČUJÍCÍ: Mgr. Ing. Kateřina Šmejkalová VYPRACOVAL:
KATEDRA FYZIKY, CHEMIE A ODBORNÉHO VZDĚLÁVÁNÍ PEDAGOGICKÁ FAKULTA MU PŘEDMĚT: UOPK 8009 Části strojů 2 VYUČUJÍCÍ: Mgr. Ing. Kateřina Šmejkalová VYPRACOVAL:
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oboru strojírenství.
Části strojů Zbožíznalství 1. ročník. Části strojů Zbožíznalství 1. ročník.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Transkript prezentace:

Strojírenství Stavba a provoz strojů Brzdy ST27 Ing. Michal Jelínek

Zdroje brzdy Příklad: Stránka pro uvedení dílčích témat

brzdy Slouží k zastavení nebo snížení rychlosti pohybu břemene, pojížděcího ústrojí nebo vozu zdvihacích zařízení, jeřábů, výtahů a dopravních prostředků (silničních a kolejových vozidel a letadel). Brzdy snižují pohybovou energii a mění ji na tepelnou. Obvykle zpomalujeme rotační pohyb vyvoláním brzdného momentu Mb, který působí proti hnacímu krouticímu momentu. Aby bylo zastavení pohybu bezpečné, musí platit: 𝐌 𝐛 ≥ 𝐌 𝐤

Mechanické brzdy Brzdného účinku se dosahuje silovým způsobem. Mezi vhodně uspořádanými plochami dochází k vzniku smykového tření. Podle funkce, kterou plní v konkrétním stroji, se dělí na brzdy spouštěcí a stavěcí. Podle směru přítlačné síly vůči brzděnému hřídeli se mechanické brzdy dělí na radiální a axiální.  

Radiální brzdy   U těchto brzd směřuje přítlačná síla do středu nebo od středu brzděného kotouče. Podle konstrukce se jedná o brzdy čelisťové nebo pásové. ČELISŤOVÉ BRZDY Používají se u jeřábů a u silničních a kolejových vozidel. Čelist nebo čelisti mohou být vzhledem k bubnu nebo kolu uloženy uvnitř (silniční vozidla) nebo vně (jeřáby a kolejová vozidla).

Čelisťové brzdy Pro malé výkony (ruční zdvihadla) Namáhá hřídel ohybem Obrázek 1: jednočelisťová brzda

čelisŤové brzdy Brzdová čelist S‘ – plocha pro odvod tepla Mt – třecí moment PZ – měrný ztrátový výkon (W/mm2) PDZ – měrný dovolený ztrátový výkon v – obvodová rychlost MB – brzdicí moment pD – dovolený tlak f – součinitel tření v brzdě Obrázek 2: Brzdová čelist

Čelisťové brzdy Brzda používaná u jeřábů V klidovém stavu je zabrzděná Obrázek 3: Dvoučelisťová brzda

Čelisťové brzdy DVOUČELISŤOVÁ BUBNOVÁ BRZDA Čelisti uvnitř bubnu Používá se u automobilů 𝐌 𝐤 ≥ 𝐌 𝐭   𝐅 𝐧 . f . d ≥ 𝐌 𝐤   𝐅 𝐩𝐢 ≥ 𝐌 𝐤 𝐚 𝐛 . 𝐟 . 𝐝   𝐌 𝐤 = 𝐅 𝐭 ′ . 𝐑 𝐝 . =𝐆 . 𝐟 𝐚 . 𝐑 𝐝 Ft´– třecí síla mezi koly a vozovkou Mt – třecí moment Fpi – síla od brzdového válečku fa – součinitel tření mezi koly a vozovkou Obrázek 4: Bubnová brzda

Pásové brzdy Používají se zejména u ručních zdvihadel s malými rychlostmi zdvihu, u jeřábů apod. Materiál bubnu je ocel nebo litina, brzdový pás může být ocelový nebo obložený. Výpočet vychází ze známých vztahů pro vláknové tření (Eulerovy vztahy). 𝑭 𝒔𝟏 = 𝑭 𝒔𝟐 . 𝒆 𝜶𝒇 e – Eulerovo číslo (základ přirozených logaritmů), přibližná hodnota je 2,7183 α – úhel opásání f – součinitel tření mezi bubnem a pásem FS1, FS2 – síly v pásu(FS1 >FS2)

Pásové brzdy jednoduchá pásová brzda Obrázek 5: Pásová brzda

Axiální brzdy KOTOUČOVĚ BRZDY U těchto brzd působí přítlačná síla ve směru osy brzděného kotouče. Podle konstrukce se jedná o brzdy kotoučové, lamelové, kuželové a samočinné. KOTOUČOVĚ BRZDY Používají se u automobilů, motocyklů, jízdních kol a menších letadel. Brzdí třecím kotoučem, a to jednou nebo oběma čelními plochami. Brzdové destičky jsou opatřeny třecím obložením, které má vysokou odolnost. Pracují na stejném principu jako kotoučové spojky s jakýmkoli ovládáním. Brzdicí část je spojena s rámem stroje a neotáčí se. Přívod ovládací energie je proto oproti spojce jednodušší.

Kotoučová brzda automobilu Kotoučové brzdy Kotoučová brzda automobilu Obrázek 6: Kotoučová brzda

Lamelové brzdy KUŽELOVÉ BRZDY Brzdicí kotouč nahrazují lamely. Konstrukce je podobná lamelovým spojkám. Zvětšuje se tak třecí plocha, aniž by docházelo k příliš velkému zvětšování průměru kotouče. Používají se u větších nebo rychlých, zejména vojenských letadel. KUŽELOVÉ BRZDY Jejich uspořádání je obdobné jako u hřídelových spojek. Část spojky je pevně spojena s konstrukcí a druhá s otáčejícím se hřídelem. Axiálním posuvem vůči sobě je pak dosaženo brzdicího efektu.

Samočinné brzdy Z hlediska principu činnosti a konstrukce se jedná o zvláštní druh brzd kuželových, kotoučových nebo lamelových. Jsou konstruovány tak, aby byl brzděný moment úměrný velikosti momentu vyvolaného břemenem. Používají se u kladkostrojů a navijáků jako spouštěcí brzdy.   1 – řetězovka 2 – šnek 3 – šnekové kolo 4 – řetězka pro řetěz břemene 5 – brzdový kužel Obrázek 7: Samočinná kuželová brzda

Seznam použité literatury KŘÍŽ, Rudolf a kol. Stavba a provoz strojů I: Části strojů. Praha: SNTL, 1977. L13-C2-V-43f/25559. MRÁZ, Libor. Stavba a provoz strojů I: Pracovní sešit pro II. ročník. Interní vydání pro SPŠ ZLÍN 2008