Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Inovace a individualizace výuky na OA a HŠ Šablona III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Označení vzdělávacího materiálu VY_32_INOVACE_05_PVP_286_Mer Druh učebního materiálu Prezentace Autor Ing. Hana Merclová VY_32_INOVACE_05_PVP_286_Mer
Vzdělávací obor, pro který je materiál určen Obchodní akademie, Hotelnictví PředmětZPV Ročník2. Název tematické oblasti (sady)Ekologie Název vzdělávacího materiáluBiosféra Anotace Prezentace slouží jako textová podpora výuky a přispívá k prohloubení znalostí o globálních ekosystémech. Objasňuje soužití rostlinných a živočišných společenstev na Zemi. Dotýká se druhové i územní ochrany v rezervacích. Souběžně lze použít obrazovou prezentací Biomy. Zhotoveno, (datum/období)23. února 2013 Ověřeno16. května 2013
„ Hlavní společenstva, v nichž se vyvinul systém potravních (látkových a energetických) vazeb, nemohou existovat nejen bez sluneční energie, ale ani bez dalších faktorů prostředí – vody, půdy, živin atd. Souhrn živých a neživých složek, které se vyskytují v určité době a v určitém prostoru a mezi nimiž dochází ke koloběhu látek a toku energie bez výrazné závislosti na okolí, se nazývá ekosystém.“ (BRANIŠ, 2002, s. 159 )
1. Vodní ekosystémy - se rozdělují na: a. ekosystémy mořské b. ekosystémy sladkých stojatých vod ( rybníky,močály,jezera) c. ekosystémy tekoucích vod (potoky,řeky) d. ekosystémy brakických vod ( řeky ústí do moří, kde se mísí voda sladká a mořská) V jmenovaných vodních ekosystémech žijí typické rostlinné a živočišné organismy (CVRČEK, 1993).
velmi rozmanité „Pro ekosystémy na souši jsou rozhodující abiotické podmínky teplota prostředí, - životní děje mohou podle dosavadních poznatků probíhat v teplotním rozsahu od -200 do 300 °C. Slunce je nejen zdrojem tepla, ale i světla. Světelné záření je nezbytným zdrojem energie pro klíčový životní proces na Zemi - fotosyntézu rostlin.“(BRANIŠ, 2002, s. 21 ) vlhkost, střídání podnebných podmínek, kvalita půdy.
Ekosystém stejného charakteru (např: poušť, tundra, opadavý les, step). Pestrost jednotlivých biomů je ovlivněna i vzdáleností od světových oceánů. Přímořské oblasti mají více vláhy oproti suššímu vnitrozemí.
Hlavní ekosystémy Země (biomy) Mezi typické biomy na Zemi patří: - polární oblasti, tundra, lesotundra, tajga (oblast jehličnatých lesů), - oblast opadavých smíšených a listnatých lesů, lesostep, step, - polopoušť a poušť, - stepní ekosystém (prérie, savany ).
Příklad: „Česká republika náleží do oblasti biomu listnatých a smíšených lesů mírného pásu. Téměř celé území, na němž se naše republika rozkládala, bylo pokryto lesy. Asi 65 % dřevin bylo listnatých. Dominantní dřevinou byl buk a dub. Dnes pokrývají lesy povrch naší republiky pouze z jedné třetiny a listnaté lesy zaujímají jen asi 23 % z celkové plochy porostlé lesem.“ (BRANIŠ, 2002, s. 95 )
Ochrana druhová - týká se vzácných ohrožených druhů zvířat a rostlin. Ochrana územní/ekosystémová - jedná se o zachování jedinečných, člověkem nedotčených území. V chráněných oblastech - rezervace, působí orgány státní správy: jejich úkolem je zajišťovat ochranu a řídit - vstupy osob - soupis a sčítání rostlinných i živočišných druhů - sběr a lov - budování komunikací
Použitá literatura: BRANIŠ, M. Základy ekologie a ochrany životního prostředí. 3. vyd. Praha 4: Informatorium, spol. s r.o., s ISBN RAJCHARD, J., et al. Ekologie III. 1. vydání. České Budějovice: KOPP, 2002, s ISBN Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu.