PUBLIKAČNÍ ČINNOST V ČESKÉ REPUBLICE Lukáš Visingr BSS 176 Popularizace bezpečnostní problematiky.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Medializace a popularizace ve vědě a odborné činnosti Tomáš Doseděl
Advertisements

Kde najdete informace o volných pracovních místech?
Úřad vlády České republiky Modernizace elektronických knihoven Informačního systému ODok Úřadu vlády Úřad vlády České republiky.
Výuková opora pro odborná učiliště: Textové editory - Typografie:
Základy redakční práce
Výběr vozidla do firmy – máme k dispozici všechny informace? Michal Krátký, Přemysl Žižka – DEN S FLEETEM DEN S FLEETEM – JARO 2010.
Využití potenciálu mobilního kanálu
(Ne)diskriminace ICT v České republice
 Webové stránky v dnešní době představují nejlevnější a nejúčinnější formu seriózní reklamy pro poradce!  Dejte o sobě vědět! A o tom, co umíte!  Možnost.
Propagace a reklama na facebooku
Optimalizace online prezentací v závislosti na vlastnostech produktů David Novák.
Bibliografické odkazy a citace změny oproti starší verzi normy ISO ČSN 690 Mgr. Zdeňka Firstová Univerzitní knihovna ZČU v Plzni
Zpracování seminárních a kvalifikačních prací
Masná 18, Praha 1 Prezentace oboru Provoz a ekonomika dopravy zaměření Silniční doprava z pohledu studentů.
Aktivity Asociace knihoven vysokých škol ČR v oblasti OA Mgr. Pavla Rygelová Ústřední knihovna VŠB-TUO 1 5. setkání českých uživatelů systému DSpace
Internetový portál AT Konference 2011 Filip Škuta.
, Elektronické služby knihoven prakticky, Praha Portál STM Lucie Hejná Státní technická knihovna
Školní Internetový Informační Portál ŠIIP, ZŠ Vrchlického, Liberec © 2006 Ondřej Peřina představení prvního roku projektu projekt SIPVZ č. 0358P
Seminární prací žák prokazuje schopnost:  vyhledávat a třídit informace,  pracovat s odbornou literaturou a internetem,  porozumět danému tématu, 

Management a rozvoj obcí
Závěrečné seminární práce 9. ročník 2014/2015
FILMFEST, s.r.o Talent marketingových komunikací.
Referát, abstrakt Mgr. Anna Vitásková.
Název příjemce: Základní škola Vyškov, Nádražní 5, příspěvková organizace Název partnera: ZŠ Drnovice Číslo a název operačního programu: CZ.1.07 OP Vzdělávání.
Databázové systémy Přednáška č. 7 Uživatelské rozhraní.
Sport a psaná média redakční praxe v moderním newsroomu.
Jak vzniká zpráva Podpora využití ICT ve výuce průřezových témat na základních školách (CZ.1.07/1.1.00/ )
PUBLICISTICKÝ STYL = NOVINÁŘSKÝ. Internetové zpravodajství – např Úkol : prohlédněte.
MINIMATURITY
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_050 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.
Sloupek.
Houby Stránky pro houbaře. Proč hledat houby na netu aneb o čem to bude jsem houbař – amatér, rady hledám hlavně v oblasti určování nálezů a tipech –
3. Vzdělávání knihovníků, semináře, porady Pardubice Zuzana Hájková Zlata Houšková.
PSY 475 V ĚDECKÁ KOMUNIKACE Hana Macháčková Lenka Dědková Věra Kontríková Jan Šerek.
Týden neklidu na 2.LF Velká posluchárna – Michal Pelíšek.
Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v MS kraji a jeho realizace Projekt A5 Nástroje informatiky pro získávání informací a jejich zpracování.
MODERAČNÍ TECHNIKY brainstorming brainwriting free-wheeling
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_245 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.
Účelové stravování Střední odborná škola Otrokovice
Informační zdroje pro odbornou práci Kuchařka pro vědecký fast food.
ManagerWeb.cz » 1 Finanční Management - jediný časopis pro vrcholové finanční řízení firem Finanční Management je měsíčník zabývající se všemi stránkami.
Úvod do studia Strategie vyhledávání zdrojů Robert Zbíral.
5. ročník Mg. studia do podání přihlášky ke SZZ do odevzdání diplomové práce v tištěné a elektronické formě.
Jak učit tvorbu textových dokumentů
Vaše osobní advokátní kancelář Buďte připraveni se bránit!
Úvod do studia Základní informace o předmětu Robert Zbíral Maxim Tomoszek.
RLA66, Eleonóra Hamar Position paper Aneb písemný podklad k diskusi.
ČÍST CIZOJAZYČNÉ KNÍŽKY ?.  Asi každý z nás někdy narazil na nějakou knížku, časopis nebo jakýkoliv jiný materiál, který sice obsahoval velice zajímavé.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu:CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou nejvyšší.
České školství v mezinárodním srovnání České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education.
Systemický přístup Mgr. Věra Pucová. Základní charakteristika přístup orientovaný na změnu opak diagnostického přístupu typický přístup pro sociální práci.
Vyhledávání informací Zdroj: pixabay.com. ÚVODEM  Seznámení  Cíl semináře  Zpětná vazba  Prezentace Vaše zkušenosti?
Místní demokracie a participace na veřejném životě
Informační prameny I. část
Závěrečné seminární práce 9. ročník 2016/2017
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Praktické zkušenosti editora fantastiky
Ukázka zpracování referátu.
Tisk fotografií v Adobe Lightroom
Dotační nabídka Fondu kinematografie
Tisk fotografií v Adobe Lightroom
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ANALYTICKÉ ÚTVARY PUBLICISTICKÉHO STYLU
Absolventská síť Cíle Cesta Situace a problémy
Využití sociálních sítí v komunikaci organizace
Samostatná odborná práce H/02 Včelař
MINIMATURITY
Inkontinence Jeden z nejčastějších zdravotních problémů
Transkript prezentace:

PUBLIKAČNÍ ČINNOST V ČESKÉ REPUBLICE Lukáš Visingr BSS 176 Popularizace bezpečnostní problematiky

ČKD: Často Kladené Dotazy „Jsem vojenský a bezpečnostní analytik a publicista.“ Co vlastně děláte? To je něco pro armádu? Jak jste se k té práci vlastně dostal? Jaké máte vzdělání? Co jsou to ta bezpečnostní studia? Vy teda píšete články? A dá se tím vůbec uživit? Když budu chtít něco napsat, co mám dělat?

Časopis ATM někdejší Armádní Technický (Obrázkový) Magazín původně u MO, poté několik soukromých firem, rozpadl se (2003) a opět se spojil (2007), dnes značka Aeromedia prestižní odborný měsíčník, určený pro profesionály i pro vzdělanější zájemce především moderní vojenská technika, ale přesah i do širší vojenské oblasti

Časopis Obrana a strategie dvakrát ročně vydává ÚSS na Univerzitě obrany vysoce odborný, především pro profesionály z resortu, tj. vojáky, bezpečnostní experty a akademické pracovníky bezpečnostní, strategická a mezinárodně-politická témata velmi náročný a recenzovaný články se neplatí, recenze na ně však ano :-)

Časopis Střelecká revue podobně jako ATM vystřídal několik vydavatelství, dnes patří do portfolia PVS v letech vycházel také Střelecký magazín, který se pak sloučil se SR leží někde mezi odborným a hobby časopisem, určený pro znalce a zájemce zejména ruční zbraně, avšak zabývá se i dalšími tématy z vojenství a historie

Časopisy z řady Válka portfolio brněnské značky Extra Publishing první byla Válka Revue a rychle přibývaly další periodicita: 1, 2, 3 měsíce populárně-naučné, určené při širší veřejnost pokrývají téměř všechno z oblasti vojenství, ať už jde o historii, konflikty, zbraně, armády, osobnosti…

Internetové portály mezi profesionálními patří na čelní místo natoaktual.cz kvalitní „vojenské“ články se občas objevují i na iDNES.cz, resp. na doméně Technet.cz styl proměnlivý, pohybuje se od víceméně žurnalistického po bezmála odborný existuje pochopitelně mnoho „amatérských“ webů, mezi ty „lepší“ patří např. Military.cz, Válka.cz nebo Vojsko.net

Jaké mohou být články? Jak to spěchá? – od „aktuálních“ po „historické“ Jak je to důležité? – od „titulních“ po „řadové“ Čím se začíná? – od „zdrojových“ po „fotografické“ Co je obsahem? – od „speciálních“ po „komplexní“ Co je účelem? – od „reklamních“ po „kritické“ Jaké jsou reakce? – od „nijakých“ po „extrémní“

Článek vs. seminárka Články pro periodika a seminární práce jsou si v něčem podobné a v něčem odlišné Podobné znaky: témata, zdroje, pravidla Odlišné znaky: atraktivita, grafická forma, honoráře Seminární práci obecně lze použít pro publikaci ve formě článku, ale podle typu časopisu budou samozřejmě třeba větší nebo menší úpravy textu Většina časopisů nechce explicitní teoretické pozadí, ale znalosti teorie a metod přijdou velmi vhod

Témata: Výběr není snadný Nemá smysl popisovat něco, co už bylo stokrát popsáno! Některé kategorie úspěšných témat článků: „Horké“ aktuality, typicky právě probíhající konflikty Exkluzivní informace, typicky z „exotických“ míst či akcí Zajímavá, ale dosud málo zpracovaná témata Komplexní pohledy na dosud „roztříštěná“ témata Nové, resp. odlišné pohledy na známá témata Vyřešení nebo alespoň nastolení významné otázky

Zdroje: Google neví všechno Budujte si knihovnu (jak „papírovou“, tak elektronickou) o všem, co vás zajímá a co můžete využít Budujte si síť kontaktů – seznamujte se s lidmi, kteří vám někdy mohou poskytnout exkluzivní informace nebo vám zajistit jinak „zakázaný“ přístup „Zlatá střední cesta“ mezi otevřeností a diskrétností: zdroje se mají uvádět, pokud jsou veřejné, ovšem pokud se jedná o „soukromý“ kontakt, je třeba jej „chránit“ Dilema: Jak ověřit informaci od exkluzivního zdroje?

Pravidla: Pevnost i pružnost Každé periodikum má nějakou „redakční kulturu“ a očekává se její spolehlivé dodržování „Redakční kultury“ se ale výrazně odlišují, např. co se týká uvádění zdrojů, uzávěrek, doby přípravy, autorizace apod., takže je vhodné se na vše podrobně vyptat Kromě dodržování pravidel je ale potřeba být také flexibilní, protože situace se rychle mění, zvláště když existuje snaha reagovat na aktuální události Extrémní případy: někdy se články připravují i rok předem, jindy je od zadání do odevzdání pár dnů

Styl: Pro každého něco Seminární práci si přečte zpravidla jeden člověk, zatímco článek v časopisu třeba i desetitisíce lidí Požaduje se atraktivita a čtivost, ale samozřejmě nikoli na úkor věcné správnosti obsahu! Různé redakce zákonitě preferují různé styly psaní Články nejvíce blízké textům z akademické sféry publikuje zejména Obrana a strategie (ta také jako jediná požaduje i normované citace), ATM nebo SR jsou výrazně „volnější“, časopisy z EP jsou popularizační, takže tam bez problémů „projde“ i nějaký vtípek či nadsázka

Grafika: Musí to nějak vypadat Seminární práce je obyčejný text (někdy s pár ilustracemi), zatímco pro časopisy je důležitá i grafika (výjimku zde opět představuje „syrová“ Obrana a strategie) Do redakce se zpravidla odevzdává prostý text („rukopis“), k němuž je ale třeba dodat ilustrace Běžně se předpokládají dvě „velké“ (tedy na min. 2/3 šířky strany) ilustrace na jednu tiskovou stranu, což je prakticky ekvivalent dvou obrázků o šířce min pixelů Text a ilustrace převezme v redakci grafik, který je zpracuje („zalomí“) do podoby PDF pro sazbu Pozor na odbornou (ne)znalost či iniciativu grafiků!

Honoráře: Peníze až na prvním místě Tištěná periodika platí vesměs honoráře za tiskovou stranu, což je zpravidla cca 4000 znaků + ilustrace Běžná taxa je 400 až 800 Kč hrubého za tiskovou stranu Některá periodika platí i za autorské fotografie Autorské honoráře ve výši do Kč měsíčně hrubého od jednoho plátce se zdaňují srážkovou daní a nepodléhají odvodům na zdravotní a sociální pojištění :-) V některých případech se pracuje dle smlouvy o dílo nebo dle dohody o provedení práce

Nějaké rady na závěr Dělejte „nemožnosti“, zkoušejte nové nápady a porušujte konvence. Publikační sféra je ve srovnání s akademickou daleko více „anarchistická“. Neustále přemýšlejte, čtěte, diskutujte, ptejte se… Z toho se totiž rodí návrhy nových článků. Buďte vytrvalí a nenechejte se odradit neúspěchem. Když neuspějete s nabídkou svého článku v jednom časopisu, tak vyzkoušejte druhý, třetí... Důslednost, pracovitost a flexibilita se vyplácí. Příležitostí se držte a snažte se získat z nich co nejvíc. Buďte vděční za věcnou racionální kritiku, ale emocionální (zejména anonymní) kritiku ignorujte.

Děkuji za pozornost a přeji hodně úspěchů