Směrový a výškový návrh trasy komunikace Petr Smítal Václav Souček VUT FAST v Brně http://soucekv.ic.cz
Trasa pozemní komunikace Trasou silniční komunikace rozumíme prostorovou čáru, určující směrový i výškový průběh dané komunikace Silniční trasa je spojnicí středů povrchu silniční koruny v jednotlivých příčných řezech tělesa komunikace Situace – osa (směrové řešení trasy) Podélný profil – niveleta (výškové řešení trasy)
Směrové řešení trasy – „osa“ Návrh směrového vedení trasy - („řídící čára“) Návrh směrového polygonu Návrh osy komunikace
Návrh osy komunikace Návrhové prvky osy komunikace přímé úseky směrové oblouky prostý kružnicový kružnicový s přechodnicemi přechodnicový složený
Návrh osy komunikace kružnicový oblouk
Návrh osy komunikace kružnicový oblouk
Návrh osy komunikace přechodnice (přechodová křivka) klotoida – silniční stavitelství kubická parabola – železniční stavitelství
Návrh osy komunikace klotoida
Návrh osy komunikace klotoida – základní vztahy
Návrh osy komunikace klotoida
Návrh osy komunikace kubická parabola
Návrh osy komunikace kubická parabola
Návrh osy komunikace kubická parabola
Návrh osy komunikace kružnicový oblouk s přechodnicemi ΔR > 0,25 m r < 0,25 *V² silnice železnice
Návrh osy komunikace přechodnicový oblouk
Návrh osy komunikace složené oblouky
Návrh osy komunikace točky
Návrhové osy komunikace protisměrné oblouky mo = min 2*Vn mo = min 15 m silnice železnice mo = min 0,25*Vn
Výškové řešení trasy – „niveleta“ Výškového vedení trasy – (průmět do svislé roviny) Návrh výškového polygonu Návrh nivelety komunikace (soulad se směrovým řešením)
Návrh nivelety komunikace Návrhové prvky nivelety komunikace přímé úseky výškové oblouky parabola 2° se svislou osou
Návrh nivelety komunikace výškový polygon
Návrh nivelety komunikace výškové oblouky
Návrh nivelety komunikace výškové oblouky
Návrh nivelety komunikace výškový oblouk
Návrh nivelety komunikace výškové oblouky silnice železnice
Návrh nivelety komunikace
Rozlišujeme tedy dva druhy rozhledu, a to na zastavení a předjíždění Rozlišujeme tedy dva druhy rozhledu, a to na zastavení a předjíždění. Délka rozhledu na zastavení jedoucího vozidla před nízkou překážkou na jízdním pásu, je základním požadavkem pro veškeré silniční komunikace. Délka rozhledu na předjíždění nutná pro bezpečné předjetí pomalejšího vozidla na obousměrné dvoupruhové silniční komunikaci, slouží k výpočtu řady úseků směrového a výškového uspořádání. Stanovení délky rozhledu vychází z reakční doby řidiče, ve které si řidič uvědomí překážku a reaguje na ni, dále z brzdné dráhy vozidla, kdy u rozhledu na zastavení uvede brzděním vozidlo do klidu a bezpečnostního odstupu od překážky. Při rozhledu na předjíždění je kromě reakce třeba připočítat dráhu potřebnou pro předjetí a zařazení zpět do jízdního pruhu.
Návrh nivelety komunikace délka rozhledu pro předjíždění a zastavení
délka rozhledu pro předjíždění a zastavení
Trasa komunikace soulad výškového a směrové řešení
Trasa komunikace směrový oblouk zakrytý výškovým obloukem
Trasa komunikace přechodnice před lomem sklonu
Trasa komunikace lom sklonu za směrovým obloukem
Trasa komunikace lom sklonu před směrovým obloukem
Trasa komunikace výškový oblouk se kryje se směrovým obl.
Příčný sklon komunikace příčný sklon v přímé
Příčný sklon komunikace klopení – příčný sklon ve směrovém oblouku
Příčný sklon komunikace klopení kolem osy
Příčný sklon komunikace klopení kolem osy
Příčný sklon komunikace klopení kolem vnější hrany
Příčný sklon komunikace klopení kolem vnější hrany
Příčný sklon komunikace klopení směrově rozdělené komunikace
Výsledný sklon komunikace