Aktualizace marketingové strategie rozvoje cestovního ruchu pro turistickou oblast Jeseníky-východ a Výzkum cestovního ruchu v TO Jeseníky – východ.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Fakta o vývoji vlastnictví bytů v ČR za posledních 10 let Stanislav Drápal, Český statistický úřad Praha, 18. září 2012.
Advertisements

Vyhodnocení dotazníku – Barcamp Brno 2013 Magdaléna Katolická magdalena [at] marketingovevyzkumy.cz
Stodůlky 1977 a 2007 foto Václav Vančura, 1977 foto Jan Vančura, 2007.
Aktualizace Rozvojového konceptu CR na Šumavě Regionální marketing Vimperk
Představení MAS Zubří země, o. p. s.
Možnosti dotací a grantů pro CR v roce • Projektová dokumentace • Souhlas stavebního úřadu • Vyřešené majetkové vztahy k nemovitostem • Prostředky.
Porovnání výroby a prodejů vozidel ve světě za období 2005 až 2012 VÝROBA za uvedené období celkem: ks vozidel PRODEJE za uvedené období celkem:
Představení města v urbánním rozměru Mgr. Jan Mareš, primátor
Vstupní informační seminář k přípravě dokumentu Strategie rozvoje města Ústí nad Labem do roku 2015 a posuzování vlivu tohoto dokumentu na životní prostředí.
MOŽNOSTI FINANCOVÁNÍ PROJEKTOVÝCH ZÁMĚRŮ V NOVÉM PROGRAMOVACÍM OBDOBÍ EU
ROP – možnosti pro cestovní ruch
Strategy in Transition 2012
, Chrudim Anna Chvátalová
Reklama Potřebujete nebo chcete vyrobit prezentaci na počítači
Aktuální informace o vyšetřování c-erb-2 genu v referenční laboratoři a návrh změny v indikačních kritériích Hajdúch M., Petráková K., Kolář Z., Trojanec.
Činnost JCCR v roce 2004 navázání spolupráce s příhraničními regiony Horního a Dolního Rakouska, Dolního Bavorska – realizace společných projektů navázání.
Tomáš NETERDA 1961 Sportovní kariéra : plavecké třídy ZŠ Komenského gymnázium Dašická plavecká škola
Výzkumy volebních preferencí za ČR a kraje od
NÁSOBENÍ ČÍSLEM 10 ZÁVĚREČNÉ SHRNUTÍ
Ostrava, Ing. Lucie Ligocká
Výsledky z exkluzivního výzkumu pro MMR – 1. pololetí 2008 Příjezdový cestovní ruch ČR Září 2008 / Jan Tuček / STEM/MARK, a.s.
Dělitelnost přirozených čísel
VY_32_INOVACE_INF_RO_12 Digitální učební materiál
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
Věda v Olomouci III. Agentura CzechInvest Lenka Gondová Olomouc
Zábavná matematika.
Sdružení cestovního ruchu Aktivity a činnost SM-SCR
Dělení se zbytkem 6 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Letokruhy Projekt žáků Střední lesnické školy a střední odborné školy sociální ve Šluknově.
„Informace o stavu úrazovosti
Region Jihozápad bude mít v letech k dispozici téměř 18 miliard korun na podporu investičních projektů Dostupnost center -
21. dubna 2008 Výbor pro strategii a rozvoj STRATEGICKÝ PLÁN OBCE LIBČANY.
Stav studie „Seroprevalence VHC u injekčních uživatelů drog“ k Národní monitorovací středisko pro drogy a drogové závislosti Úřad vlády ČR tel.
Tento projekt je spolufinancovaný z Evropského fondu regionálního rozvoje. Akce se koná v rámci Programu cezhraničnej spolupráce SR-ČR pod názvem.
Udržitelný rozvoj služeb cestovního ruchu Zpráva o průběhu projektu v období leden – červen 2006 Valná hromada Mikroregionu Hranicko Spolufinancováno.
Čtení myšlenek Je to až neuvěřitelné, ale skutečně je to tak. Dokážu číst myšlenky.Pokud mne chceš vyzkoušet – prosím.
Analýza vlivu cen elektřiny na ekonomiku průmyslových podniků Prezentace EGÚ Brno, a. s. Sekce provozu a rozvoje elektrizační soustavy Květen 2007.
CzechInvest Agentura pro podporu podnikání a investic NÁRODNÍ DIALOG KE KLASTROVÝM KONCEPCÍM Martina Froňková Praha,
Výzkumy CzechTourism Fórum cestovního ruchu listopadu 2011
Moravskoslezský kraj: Tradice, rozvoj, kvalita
Podpora nevládních a neziskových organizací v oblasti cestovního ruchu
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Náhoda, generátory náhodných čísel
Rozvojový plán statutárního města České Budějovice v oblasti sociálních služeb na období Ing. Martina Kučerová.
SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ V OBORU DO 100
Hrubá - prostá incidence nádorů kolorekta u mužů 1. Maďarsko 88,29 2. Česká Republika 86,73 3. Japonsko 77,74 4. Německo 75,39 5. Nový Zéland71,77 6. Austrálie.
Perspektivy rozvoje venkova RNDr. Josef Postránecký Ministerstvo pro místní rozvoj.
Prioritní osa 2 Rozvoj cestovního ruchu výstavba, technické zhodnocení turistické infrastruktury (např.: kongresových či lázeňských center, sportovně rekreačních.
ADVISORY Development a cestovní ruch panelová diskuse Real Estate Market 2005.
Luhačovské Zálesí, o.p.s. Prezentace společnosti.
Volnočasové projekty a EU financování
Analýza knihovnických standardů za rok 2006 knihovny Jmk Provozní doba Nákup knihovního fondu Kč na 1 obyvatele Roční přírůstek Počet studijních míst Veřejně.
Destinační management TO Jeseníky-východ
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
Rozvoj kapacit dalšího profesního vzdělávání v Královéhradeckém kraji grantové schéma kraje pro období 2004 – 2006 Olga Zumrová.
Brusel ROP Jihozápad ROP Jihozápad aktuálně.
Přednost početních operací
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
KONTROLNÍ PRÁCE.
Porovnání výroby a prodejů vozidel ve světě
Destinační management turistické oblasti Jeseníky (Jeseníky-východ)
 POTENCIÁLNÍ ROZVOJOVÉ MOŽNOSTI VYSOČINY Pobytová turistika v ekologicky nezatížené přírodě Městská kulturně-poznávací turistika.
1 Region á ln í operačn í program regionu soudržnosti Středn í Morava 2007 – 2013 (ROP)
III.1.1. Diverzifikace činností nezemědělské povahy opatření je zaměřeno na realizaci jednotlivých aktivit ve venkovských oblastech v rámci diverzifikace.
Regionální operační programy V rámci cíle Konvergence je pro období je připraveno celkem 7 regionálních operačních programům (ROP) určených pro.
Destinační management TO Poodří - Moravské Kravařsko Konference Kunín 9. června
Možnosti sledování konkurenceschopnosti destinací turismu na úrovni regionů a míst Monika Palatková Výroční konference ATIC ČR Turistická informační centra.
Strategie rozvoje Jihomoravského kraje 2020 Rozvoj CR Brno, 4. listopadu 2015.
Ministerstvo pro místní rozvoj Řídící orgán SROP a JPD Praha Pardubický kraj.
Regionální operační program NUTS II Jihozápad
Transkript prezentace:

Aktualizace marketingové strategie rozvoje cestovního ruchu pro turistickou oblast Jeseníky-východ a Výzkum cestovního ruchu v TO Jeseníky – východ Konference, Vrbno pod Pradědem, 28. 3. 2012 Ing. Vladimír Vavrečka, CSc. PaedDr. J. Mezuláník, CSc., PhDr. L. Durda

Marketingová strategie na období 2011 – 2015 Kvalitativní výzkum CR Program jednání Marketingová strategie na období 2011 – 2015 Kvalitativní výzkum CR VŠP, a.s.

Východiska Konkrétní strategické dokumenty na úrovni ČR: Strategie udržitelného rozvoje České republiky Strategie hospodářského růstu České republiky Strategie regionálního rozvoje ČR Koncepce státní politiky rozvoje cestovního ruchu v ČR na období 2007-2013 Strategie propagace České republiky 2004–2010 Hodnocení potenciálu cestovního ruchu na území České republiky Nová rajonizace České republiky Národní strategie rozvoje cyklistické dopravy Národní rozvojový plán Atlas cestovního ruchu České republiky (MMR ČR, Praha 2006). Konkrétní strategické dokumenty na úrovni regionu soudržnosti / kraje: Program rozvoje územního obvodu Moravskoslezského kraje Regionální operační program Moravskoslezsko Marketingová strategie rozvoje cestovního ruchu v MSK pro léta 2009-2013 Výzva 2.2.4 Organizace a kooperace v CR Konkrétní strategické dokumenty na úrovni TO, mikroregionů, obcí a měst VŠP, a.s.

Destinace cestovního ruchu Medlik, S. (1969): „Ekonomický dopad (cestovního ruchu) může být zkoumán na jakoukoliv geografickou jednotku, ať je to země, distrikt, region, město nebo vesnice a této územní jednotce budiž dáno označení destinace cestovního ruchu (the tourist destination).“ ekonomický dopad je odvislý od tří hlavních faktorů, a to atraktivit, dostupnosti a vybavenosti, a dále uvádí: „Aby se mohly maximalizovat příležitosti cestovního ruchu, turistická destinace musí mít organizaci cestovního ruchu, která stanovuje rámec pro jeho fungování, vyvíjí turistický produkt, podporuje a propaguje ho na vhodných trzích cestovního ruchu.“ Bieger, T. (2005): Destinace je „…prostor (místo, region), který si host (nebo segment hostů) vybírá jako cíl své cesty. Pro pobyt disponuje všemi nezbytnými zařízeními pro bydlení, stravování, zábavu. Tím se stává produktem a jednotkou hospodářské soutěže, která musí být jako taková strategicky řízena.“ VŠP, a.s.

3 základní charakteristiky destinace cestovního ruchu Destinaci vytváří poptávka: Destinace je geografický prostor, který je však definován vždy z pohledu účastníka cestovního ruchu (turista si vybírá území za cíl své cesty) tak, aby mu pobyt v cílovém prostoru přinesl uspokojení všech, nebo alespoň několika jeho potřeb souvisejících s účastí na cestovním ruchu, tedy komplexní užitek. Tento prostor často překračuje administrativní hranice (měst, okresů, krajů, států). O tom, zdali určité místo je či není destinací, rozhodne trh, respektive poptávka, a nikoliv nabídka. Poptávka je vyvolávaná marketingem: Vytváření destinace je proto aktivní marketingový proces ze strany nabídky (nejedná se tedy o prostou propagaci nabídky). Management destinace = činnost, proces: Jedná se o proces, který je založen na principu spolupráce, optimálního zhodnocení a využití všech pozitivních dopadů z tohoto spojení, na vytváření specifické přidané hodnoty, vzájemné výhodnosti a dobrovolnosti. Spolupráce by se měla týkat všech hlavních poskytovatelů služeb cestovního ruchu (podnikatelských subjektů) a dalších organizací zainteresovaných na turismu v destinaci a dále řídících samosprávních a správních institucí (veřejnoprávních subjektů), a to nejen v rámci těchto dvou bloků, ale i mezi těmito bloky navzájem. Nabídku vytvářejí poskytovatelé služeb, avšak prostředí pro jejich poskytování, pro podnikání vytvářejí samosprávní a správní orgány. VŠP, a.s.

TO v ČR VŠP, a.s.

Vymezení území VŠP, a.s.

Charakteristika – ubytovací kapacity Turistické oblasti Kraj HUZ celkem v TR SMS Pokoje v HUZ TR SMS Lůžka v HUZ TR SMS Podíl na lůžkách TR SMS Podíl na HUZ TR SMS Beskydy – Valašsko MSK, ZLK 327 6 095 18 067 37,86% 38,56% Jeseníky MSK, OLK 398 6 978 20 700 43,37% 46,93% Opavské Slezsko MSK 28 558 1 467 3,07% 3,30% Ostravsko 46 1 923 3 838 8,04% 5,42% Poodří 15 302 1 025 2,15% 1,77% Těšínské Slezsko 34 1 273 2 629 5,51% 4,01% SMS celkem   848 17 129 47 726 100,00% Turistické oblasti Kraj Počet HUZ v MSK Počet lůžek v HUZ MSK Podíl na HUZ MSK Podíl na lůžkách MSK Průměrná velikost HUZ (počet lůžek na HUZ) v MSK Beskydy – Valašsko 182 10 067 38,81% 37,28% 55,31 Jeseníky - východ 164 7 976 34,97% 29,54% 48,63 Opavské Slezsko 28 1 467 5,97% 5,43% 52,39 Ostravsko 46 3 838 9,81% 14,21% 83,43 Poodří 15 1 025 3,20% 3,80% 68,33 Těšínské Slezsko 34 2 629 7,25% 9,74% 77,32 MSK celkem   469 27 002 100,00% 57,57 VŠP, a.s.

Vývoj ubytovacích kapacit Rok Počet HUZ Jeeníky -východ Počet lůžek v HUZ Jeeníky -východ Počet HUZ Jeeníky -západ Počet lůžek v HUZ Jeeníky -západ Počet HUZ celkem Počet lůžek v HUZ celkem 2005 153 6 686 235 12 672 388 19 358 2006 6 770 12 833 19 603 2007 6 737 236 12 770 389 19 507 2008 157 7 149 241 13 551 398 20 700 2009 144 6 618 221 12 545 365 19 163 VŠP, a.s.

Sekundární data Zdroje: UNWTO World Tourism Barometer (http://unwto.org/en) World Economic Forum. 2009. The Travel & Tourism Competitiveness Report 2009 (http://www.weforum.org/.) ČSÚ časové řady (http://www.czso.cz/) veřejná databáze (http://vdb.czso.cz/vdbvo/) Monitoring návštěvníků (http://www.czechtourism.cz/, http://monitoringcr.czechtourism.cz/) VŠP, a.s.

Dlouhodobý vývoj CR ve světě VŠP, a.s.

Vývoj CR ve světě Výsledky a indikátory cestovního ruchu ve světě za rok 2011 a meziroční srovnání s rokem 2009 vyznívají optimisticky a z pohledu regionu střední a východní Evropy je toto konstatování dvojnásobně platné. VŠP, a.s.

Devizové příjmy z CR Země mld. USD (1999) mld. USD (2005) USA 74,4 81,7 94,2 103,5 Španělsko 32,9 47,9 53,2 52,5 Francie 31,7 42,3 49,4 46,3 Itálie 28,4 35,4 40,2 38,8 Velká Británie 21,0 30,7 30,1 30,4 Čína 14,1 29,3 39,7 45,8 Německo 16,8 29,2 34,6 34,7 Rakousko 11,1 15,5 19,4 18,7 Řecko 8,8 13,7 14,5 12,7 Kanada 10,0 13,6 15,8 Austrálie 7,5 15,0 25,4 Mexiko 7,6 11,8 11,3 11,9 Švýcarsko 7,4 11,0 13,8 14,8 Rusko 7,8 5,5 9,3 8,9 Česká republika 3,0 4,6 6,5 6,7 VŠP, a.s.

Bilance CR v ČR V mil. Kč 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009  Bilance služeb  13236,7  16564,4  36937,1  45088,4  49707,1  65858,7  26986,3  Příjmy  219151,1  247084,8  282411,4  314032,3  341534,3  370308,5  385296,4  Doprava  60556,3  69859  76701,5  85700,7  101840,5  105987,3  103359,4  Cestovní ruch  100310,1  107231,8  112234,4  124744,2  129009,3  122032,3  122469,9  Ostatní služby  58284,7  69994  103587,4  110684,5  142288,9  159467,1  Výdaje  205914,4  230520,4  245474,3  268943,9  291827,2  304449,8  358310,1  33725,7  47571,4  56254,1  62140,7  73128,4  75663,1  75961,6  54419,2  58398  57777,6  62174,3  73486,3  77487,1  77160,1  117769,5  124551  131442,6  144628,9  145212,5  151299,6  205188,4 VŠP, a.s.

Vývoj počtu hostů v HUZ v ČR Rok Rezidenti Nerezidenti Celkem 2000 6 090 978 4 772 794 10 863 772 2001 5 877 946 5 405 239 11 283 185 2002 5 672 482 4 742 773 10 415 255 2003 6 270 726 5 075 756 11 346 482 2004 6 158 464 6 061 225 12 219 689 2005 6 025 665 6 336 128 12 361 793 2006 6 289 452 6 435 474 12 724 926 2007 6 281 217 6 679 704 12 960 921 2008 6 186 476 6 649 410 12 835 886 2009 5 953 539 6 032 370 11 985 909 2010 5 873 260 6 336 324 12 209 584 2011 6 080 225 6 831 452 12 911 677 VŠP, a.s.

Vývoj počtu přenocování v HUZ v ČR Rok Rezidenti Nerezidenti Celkem 2000 28 602 529 15 597 087 44 199 616 2001 21 867 306 17 254 881 39 122 187 2002 21 540 679 15 569 156 37 109 835 2003 22 832 632 16 510 618 39 343 250 2004 21 800 246 18 980 462 40 780 708 2005 20 725 442 19 595 035 40 320 477 2006 21 357 449 20 090 348 41 447 797 2007 20 220 886 20 610 186 40 831 072 2008 19 296 452 19 987 022 39 283 474 2009 18 915 299 17 746 893 36 662 192 2010 18 542 864 18 365 947 36 908 811 2011 18 334 678 19 852 878 38 187 556 VŠP, a.s.

Trendy příjezdového CR v ČR Trendy v příjezdovém cestovním ruchu v ČR v posledních letech Trend – pokles návštěvníků: od roku 2002 až do roku 2007 docházelo ke každoročnímu růstu počtu návštěvníků přijíždějících do ČR, od roku 2007 dále se však trend obrátil a počet návštěvníků začal klesat, změnu k lepšímu signalizují statistiky za rok 2010 a 2011. Trend: snižování doby přenocování: mnohem rychlejší je trend ve zkracování pobytu, průměrná délka přenocování na jednoho návštěvníka klesá již od roku 2002 a tento trend stále pokračuje. Trend: růst návštěvnosti hotelů: od roku 2002 do roku 2008 bylo trendem zvyšování návštěvnosti hotelů, výjimku tvoří rok 2009, kdy návštěvnost oproti roku 2007 a 2008 poklesla VŠP, a.s.

CR v MSK Počet hostů v HUZ Rok / Měsíc Rezidenti Nerezidenti Celkem 2000 540 800 96 688 637 488 2001 546 113 121 309 667 422 2002 529 356 138 296 667 652 2003 538 588 118 220 656 808 2004 489 342 107 949 597 291 2005 488 570 107 560 596 130 2006 496 768 112 668 609 436 2007 510 870 132 046 642 916 2008 503 812 136 316 640 128 2009 472 404 113 290 585 694 2010 426 048 101 332 527 380 2011 452 298 111 313 563 611 VŠP, a.s.

CR v MSK Počet přenocování hostů v HUZ Rok / Měsíc Rezidenti Nerezidenti Celkem 2000 2 772 416 334 931 3 107 347 2001 2 187 049 376 129 2 563 178 2002 2 165 127 410 536 2 575 663 2003 2 084 989 349 260 2 434 249 2004 1 830 422 287 136 2 117 558 2005 1 751 583 313 688 2 065 271 2006 1 726 761 328 943 2 055 704 2007 1 690 871 345 335 2 036 206 2008 1 595 485 333 284 1 928 769 2009 1 570 607 280 650 1 851 257 2010 1 469 820 264 112 1 733 932 2011 1 518 243 280 447 1 798 690 VŠP, a.s.

Podpora CR z veřejných zdrojů Rok Czech Tourism Státní program podpory CR IOP Celkem národní úroveň ROP Celkem Průměr na NUTS II region z ROP 2007 351,5 285,7 637,2 3 571,4 4 208,6 510,20 ∑ 2007- 2013 2 460,5 2 000,0 4 460,5 25 000,0 29 460,5 3571,43 Roční průměr Plánovaná podpora CR v ČR v letech 2007 - 2012 Rok ROP, podpora cestovního ruchu Průměr na NUTS II region z ROP Alokace prostředků na podporu CR za 7 regionů soudržnosti (∑ 2007- 2013) 25 000 3571 Průměrná výše podpory CR za 7 regionů soudržnosti 3 571 510 Průměrná výše podpory CR v NUTS II Moravskoslezsko cca 1 800 cca 257 Srovnání plánované podpory CR v ČR a v MSK v letech 2007 - 2012 VŠP, a.s.

CR v TO Jeseníky (východ) Rok Počet příjezdů hostů Z toho rezidenti Počet přenocování Prům. počet přenocování Prům. doba pobytu Čisté využití lůžek (%) Využití pokojů (%) 2000 417 703 356 643 2 068 216 1 849 503 5,0 6,0 41,6 47,0 2001 373 553 296 714 1 648 983 1 392 114 4,4 5,4 40,5 44,7 2002 402 924 316 636 1 819 688 1 526 046 4,5 5,5 37,5 42,0 2003 404 193 331 361 1 868 440 1 630 774 4,6 5,6 30,4 34,5 2004 349 717 293 934 1 626 563 1 441 113 4,7 5,7 27,5 32,5 2005 318 928 269 432 1 523 460 1 357 853 4,8 5,8 23,5 28,4 2006 348 598 295 860 1 521 726 1 341 625 25,7 30,6 2007 322 203 284 546 1 404 078 1 284 100 24,4 29,6 2008 325 245 286 267 1 282 609 1 170 130 3,9 4,9 22,6 28,8 2009 294 393 267 290 1 223 419 1 149 207 4,2 5,2 22,0 26,5 2010 276 735 252 107 1 161 691 1 093 145 22,5 Počet hostů v HUZ destinace Jeseníky Rok Počet příjezdů hostů Z toho nerezidenti Z toho rezidenti Počet přenocování Prům. počet přenocování Prům. doba pobytu Čisté využití lůžek (%) Využití pokojů (%) 2000 134 771 16 400 118 371 678 365 55 790 622 575 5 6 41 47 2001 137 445 21 121 116 324 574 052 63 557 510 495 4,2 5,2 44,6 49,8 2002 144 051 28 593 115 458 578 425 77 098 501 327 4 38,2 42,5 2003 134 354 20 673 113 681 584 214 62 861 521 353 4,3 5,3 31 34,8 2004 118 840 16 548 102 292 495 443 49 540 445 903 26,9 31,7 2005 113 676 14 524 99 152 450 838 44 199 406 639 23,2 28,9 2006 112 079 14 787 97 292 403 030 47 524 355 506 3,6 4,6 25,4 30,5 2007 109 019 12 469 96 550 368 258 36 425 331 833 3,4 4,4 25,6 2008 106 182 11 739 94 443 330 216 32 342 297 874 3,1 4,1 22,5 28,5 2009 94 807 7 448 87 359 315 300 19 521 295 779 3,3 22,8 28,3 2010 88 059 7 664 80 395 295 599 20 713 274 886 22,6 25,1 Počet hostů v HUZ okresu Bruntál VŠP, a.s.

Vývoj počtu hostů a přenocování VŠP, a.s.

Vývoj počtu přenocování v TO Jeseníky - východ VŠP, a.s.

Využití ubytovacích kapacit HUZ v okrese Bruntál VŠP, a.s.

Z toho nerezidenti (Kč) Odhad vývoje příjmů   Počet příjezdů Průměrná doba pobytu Počet dnů pobytu Průměrná útrata Příjmy z turistů Z toho rezidenti (Kč) Z toho nerezidenti (Kč) 2000 157346 5,7 889005 668 593 725 521 522 038 936 71 686 585 2001 157066 4,9 769623 513 996 103 436 281 133 77 714 970 2002 163162 4,8 783178 523 048 330 424 864 168 98 184 162 2003 155477 5,1 792933 529 563 313 451 561 233 78 002 080 2004 138083 5,0 693867 463 401 935 401 229 298 62 172 637 2005 125069 594078 396 757 230 348 484 238 48 272 991 2006 131782 4,5 586430 391 649 582 342 564 848 49 084 735 2007 122439 4,4 538732 359 794 080 319 671 011 40 123 068 2008 118780 4,2 495907 331 193 163 295 603 421 35 589 742 2009 108215 449092 299 928 077 277 619 514 22 308 563 2010 100283 4,1 406146 271 246 350 248 314 980 22 931 370 VŠP, a.s.

Závěr k vývoji CR v TO Jeseníky Přes růst v roce 2010 (1,9%) ČR neposiluje, naopak mírně zhoršuje svou pozici v rámci Evropy. Dlouhodobě zhoršující se pozice TO Jeseníky, více či méně kopírující vývoj za celý MSK Pokles počtu domácích i zahraničních hostů Klesající výkony a efektivnost (využití) ubytovacích kapacit VŠP, a.s.

Monitoring 2010 - 2011 Odkud přijíždějí návštěvníci Vzdálenost bydliště TO Jeseníky SMS ČR Do 10 km 0,4 0,7 0,5 10 až 20 km 15,8 29,9 12,9 21 až 50 km 21,2 34 23,2 51 až 100 km 26,1 16,5 20,5 Nad 100 km 36,5 18,8 42,9 Total 501 4 307 52 866 VŠP, a.s.

Jak dlouho pobývají VŠP, a.s. Léto TO Jesníky SMS ČR Jednodenní – bez noclehu 60,5 68,3 50 1 až 2 noclehy (např. víkendový) 15,2 14,5 16,9 3 až 7 noclehů (např. týdenní) 17 11 26,5 Delší 7,4 6,1 6,6 Total 501 4 307 52 866 Zima TO Jesníky SMS ČR Jednodenní – bez noclehu 57,4 69,7 67,2 1 až 2 noclehy (např. víkendový) 21,4 15,4 16,5 3 až 7 noclehů (např. týdenní) 15,2 9,2 11,2 Delší 6 5,7 5 Total 519 4 111 50 476 VŠP, a.s.

Kde bydlí VŠP, a.s. TO Jeseníky SMS ČR Hotel (3 hvězdičky nebo více)   TO Jeseníky SMS ČR Hotel (3 hvězdičky nebo více) 2,2 2 5,9 Hotel (2 hvězdičky nebo méně) 6,4 2,4 2,8 Penzion 13,4 6,5 Kemp / tábořiště (stan, chatka, karavan) 3,6 9,1 Jiné hromadné ubytovací zařízení (turist. chata, ubytovna, hostel apod.) 5 4,1 3 Pronajatý pokoj, apartmán, chata apod. 2,5 U známých / příbuzných, případně vlastní chata / chalupa 7 10,3 11,8 Nejsem zde ubytován/a 60,7 68,7 50,5 Total 501 4 307 52 866 VŠP, a.s.

Důvody návštěvy TO VŠP, a.s. Léto TO Jesníky SMS ČR Poznání – návštěvy turist. atraktivit, historie, architektura, kultura, folklór apod. 31,3 27,7 30,7 Relaxace – rekreace, pobyt v přírodě, odpočinek, procházky apod. 20,4 20,1 22,3 Turistika a sport – pěší túry, cykloturistika, vodáctví, tenis, lyžování apod. 27,1 15,5 16,6 Zdraví – lázně, rehabilitace, léčení apod. 11,8 5,9 4 Práce – služební cesta, školení, konference, obchod apod. 2 5,3 3,3 Zábava – společenské aktivity s přáteli, hry, noční život, dobré jídlo, pití apod. 1,2 6,2 7,3 Nákupy - 1,6 2,8 Návštěva příbuzných nebo známých 4,6 11,1 9,1 Tranzit (pouze tudy projíždím) 0,6 5,7 3,5 Nevím, nedokážu říci 1 0,9 0,4 Total 501 4 307 52 866 Zima TO Jesníky SMS ČR Poznání – návštěvy turist. atraktivit, historie, architektura, kultura, folklór apod. 5,4 14,3 14,5 Relaxace – rekreace, pobyt v přírodě, odpočinek, procházky apod. 25,4 18,3 13,1 Turistika a sport – pěší túry, cykloturistika, vodáctví, tenis, lyžování apod. 49,5 22,4 29,3 Zdraví – lázně, rehabilitace, léčení apod. 6,4 7,3 6,6 Práce – služební cesta, školení, konference, obchod apod. 1,3 9,5 7,4 Zábava – společenské aktivity s přáteli, hry, noční život, dobré jídlo, pití apod. 7,1 Nákupy 0,6 2,5 6,9 Návštěva příbuzných nebo známých 6,7 14,4 11,1 Tranzit (pouze tudy projíždím) 2,3 4,1 3,3 Nevím, nedokážu říci 1 0,8 0,7 Total 519 4 111 50 476 VŠP, a.s.

Spokojenost se službami v létě TO Jeseníky - léto Total Velmi dobře Spíše dobře Spíše špatně Velmi špatně Neumím posoudit Ubytovací služby (pokud jste zde ubytováni) 501 13,6 21,2 3 0,4 61,9 Úroveň veřejného stravování 28,1 49,3 9,2 1,4 12 Služby pro motoristy 19,6 41,5 18,8 4,6 15,6 Služby pro cykloturisty 22,8 20,8 4,8 0,2 51,5 Služby pro lyžaře 250 24,4 23,2 5,2 - 47,2 Úroveň personálu ve službách cest. ruchu 24,8 51,1 4 20 Péče o čistotu a pořádek (odpadky, úklid, wc) 44,3 47,1 0,6 2,8 Cenová úroveň služeb 20,6 57,5 1,6 SMS - léto 4307 13,2 13,9 2,6 0,3 70 27,7 44 9,6 1,1 17,6 39,3 16,5 3,4 20,1 18,4 27 8,4 45,2 2151 10,6 16,8 6,1 2 64,5 26,1 43,7 7,1 0,8 22,2 35,9 43,5 15 3,8 1,8 52,4 16,2 2,9 3,6 ČR - léto 52866 20,9 23 52,8 28,3 49,8 7,2 0,9 15,7 44,5 15,3 2,7 21,8 16 6,2 1,3 48,7 26393 6,7 12,1 3,1 74,4 25,8 48,2 6,5 1 18,6 32,5 50,8 1,9 56,3 3,7 VŠP, a.s.

Spokojenost se službami v zimě TO Jeseníky - zima Total Velmi dobře Spíše dobře Spíše špatně Velmi špatně Neumím posoudit Ubytovací služby (pokud jste zde ubytováni) 519 20,2 24,9 3,9 1 50,1 Úroveň veřejného stravování 24,5 49,7 8,1 0,6 17,1 Služby pro motoristy 13,5 41,4 19,7 3,7 21,8 Služby pro cykloturisty 8,7 27 6,7 2,5 55,1 Služby pro lyžaře 28,7 3,1 2,3 Úroveň personálu ve službách cest. ruchu 51,1 1,5 14,8 Péče o čistotu a pořádek (odpadky, úklid, wc) 32,9 48,2 11,2 2,7 5,0 Cenová úroveň služeb 17,9 54,1 19,3 1,7 6,9 SMS - zima 4111 16,1 18,7 4,8 0,8 59,6 30,6 44,3 11,4  1,2  12,5 20,9 38,3 20,0 4,3  16,5 13,9 26,7 9,9 46,8 21,5 8,0 3,5 42,5 23,1 48,7 10,9 1,3 15,8 27,7 45,2 19,9 5,4 1,8 53,8 19,6 3,2 ČR - zima 50476 14,5 17,5 0,7 64,7 25,9 49,2 9,1 14,4 43,2 19,5 4,4 18,3 27,5 7,8 2,1 19,2 23,4 7,9 5,7 43,7 21,7 46,5 9,2 1,4 21,2 25 51 17,2 3,6 19 4 V oblasti hodnocení služeb je situace v TO Jeseníky na rozdíl od infrastruktury jak v zimním, tak v letním období lepší, než hodnocení SMS a ČR. VŠP, a.s.

Spokojenost s infrastrukturou v létě TO Jeseníky - léto Total Velmi dobře Spíše dobře Spíše špatně Velmi špatně Neumím posoudit Rozsah a dostupnost ubytovacích kapacit 501 15,2 31,7 5 0,4 47,7 Rozsah a dostupnost stravovacích kapacit 25,5 52,1 12 10 Dopravní infrastruktura (silnice, parkoviště) 17,6 46,3 26,3 4 5,8 Dostupnost regionu hromadnou dopravou 6,6 16 13,2 7 57,3 Vybavení regionu pro sportovní aktivity 16,6 42,1 8,2 0,6 32,5 Nákupní možnosti (prodejní síť) 16,2 25,1 3,8 12,8 Příležitosti pro zábavu a společenské vyžití 11,4 36,3 1,6 33,1 Vybavenost regionu atrakcemi pro děti 22,4 2,6 59,3 SMS - léto 4307 19,3 28 0,9 44,9 34,9 42,7 8,3 1 20,5 43,5 24,1 6,2 27,2 13,8 4,8 37,5 24,4 38,8 12,4 1,4 23 34,2 36,4 14,2 3,3 25,8 15,5 3,2 19,2 15,6 27,9 14,3 37,3 ČR - léto 52866 26,6 34,3 0,7 33,4 45,1 6,8 9,9 17,7 46,7 22,8 7,8 14,9 27 9,7 3 45,5 22,3 40,8 8,4 1,3 28,6 42,3 14 2,7 41,7 10,9 1,8 12,9 30,1 10,8 43,6 VŠP, a.s.

Spokojenost s infrastrukturou v zimě TO Jeseníky - zima Total Velmi dobře Spíše dobře Spíše špatně Velmi špatně Neumím posoudit Rozsah a dostupnost ubytovacích kapacit 519 19,5 38,5 5,8 1,2 35,1 Rozsah a dostupnost stravovacích kapacit 23,9 54,1 7,1 1,5 13,3 Dopravní infrastruktura (silnice, parkoviště) 11,8 45,3 27,9 7,7 7,3 Dostupnost regionu hromadnou dopravou 6,2 22,7 18,7 15,4 37 Vybavení regionu pro sportovní aktivity 18,9 49,9 2,9 15 Nákupní možnosti (prodejní síť) 11 47,6 6,7 19,3 Příležitosti pro zábavu a společenské vyžití 14,1 12,7 6,6 29,7 Vybavenost regionu atrakcemi pro děti 3,7 28,9 12,1 42,6 SMS - zima 4111 37,8 9,3 1,4 28,7 33,7 47,1 10 1 8,3 20,1 40 26,9 8,1 4,9 17,4 30,1 9 24,5 23 47,4 14 2 13,6 32,2 43,4 13,9 2,5 8 25,2 43,6 14,6 3 13,7 13,4 30 16,8 6,4 33,4 ČR - zima 50476 23,2 33,1 1,7 35,6 32,8 46,5 8,7 10,3 14,9 42,8 7,4 6,9 16,3 14,5 5,9 33,3 21,9 43 11,5 2,2 21,4 25 41,4 17,2 4,7 11,7 41 3,4 21 10,6 29,1 15,2 4,4 40,6 V rámci hodnocení infrastruktury je celkové hodnocení TO Jeseníky cca o 10 – 15% hodnoceno hůře ve srovnání s hodnocením SMS a ČR (součet hodnocení spíše špatně a velmi špatně) s tím, že mírně lepší je srovnání v letním období oproti zimnímu. VŠP, a.s.

Péče o rozvoj CR Z pohledu hodnocení péče o cestovní TO Jeseníky Total Velmi dobře Spíše dobře Spíše špatně Velmi špatně Neumím posoudit Poskytování informací o regionu 501 11,8 56,9 14,4 2,6 Místní orientační značení (směrovky, tabule) 35,1 47,3 12,6 2,4 Péče o památky a turistické atraktivity 39,5 47,7 6,6 0,2 6 Péče o životní prostředí 52,3 36,9 3,8 0,8 6,2 Péče o bezpečnost návštěvníků 35,9 40,7 5 17,6 Nabídka programů pro volný čas 15,6 38,9 16,8 26,3 Drobný prodej (občerstvení, suvenýry, stánky) 30,7 46,1 14 1,8 7,4 Přátelskost místních lidí k návštěvníkům 34,5 45,7 5,4 0,6 13,8 SMS 4307 26,1 41,4 3,4 11,4 41 40,5 12,2 3,3 3,1 33,7 42,6 10,4 2,1 11,3 29,6 36,4 17,9 7,1 9,2 32,1 40,6 9,8 15 21,9 15,5 2,7 19,4 32,5 40,8 4 8,7 43,5 38,3 1 10,2 ČR 52866 29,4 47,1 11,2 45,8 10,1 2 35,5 46,7 8,3 1,5 8 30,4 44,7 10,3 2,3 12,3 26,8 1,7 21,5 24,3 41,8 10,8 21,3 35,7 7,3 5,1 9,7 Z pohledu hodnocení péče o cestovní ruch je TO Jeseníky hodnocena ve srovnání s TR SMS a s ČR hůře v oblasti „poskytování informací o regionu“, v „nabídce programů pro volný čas“ a v nabídce „drobného prodeje (občerstvení, suvenýry, stánky)“. Naopak výrazně lépe je hodnocena v oblasti „péče o životní prostředí“. VŠP, a.s.

Schází nebo vadí VŠP, a.s. Léto TO Jeseníky SMS ČR NEVÍ/NEODPOVĚDĚLA 13,6 16,8 21,9 nic, spokojenost 12,6 11,1 špatné silnice, komunikace (rozbité, neupravené, neudržované) 16,6 7,9 7,4 vysoké ceny 10,2 3,4 6,3 nedostatek parkování, zlepšit parkování/ drahé parkování 4 5,6 6,1 špatná orientace, turistické značení, značení obecně 3,6 5,5 4,5 nevhodné zázemí pro děti (chybí hřiště, vyžití pro děti...) 3 5,2 3,2 málo nákupních možností, málo stánků, obchodních center, zásobování, špatné stánky, nekvalitní zboží 8,4 2,6 veřejná doprava 2,7 chybí/lepší koupaliště, aquapark,bazén 2,8 2,3 špína/ nepořádek/skládky/ neodklizený sníh/psí exkrementy 1,6 2,5 chybí cyklostezky, špatné cyklostezky, brusle in-line, podmínky pro cyklisty 1,4 3,1 2,2 málo veřejných WC, špatné,drahé WC, hygiena 1,2 1,9 Chybí slušné,klasické stravování - levné, čisté, kvalitní 2 nedostatek stravovacích zařízení/ občerstvení/rychlé občerstvení chybí odpadkové koše, popelníky, všude odpadky - 0,5 1,8 Průjezdnost (obchvaty, kruhové objezdy, doprava, hodně aut..) 0,4 nedostatek informací, infocenter Málo zábavy, akcí, atrakcí, programů pro volný čas 3,8 Málo kultury/ kulturních akcí, hudba, festivalů 1,3 lepší péče/vzhled kulturních památek 0,6 1 1,1 Špatná, malá, žádná reklama Otevírací doba (krátká, není otevřeno pro veřejnost, zavřeno o víkendu, málo otevřených obchodů,restaurací,památek...) 0,7 málo veřejných odpočinkových zón (lavičky) 0,8 Bezdomovci, feťáci, vandalové, žebráci, svědci Jehovovi, drzá mládež, prostitutky (vykřičené domy) 0,9 Neudržované prostředí, rozkopané, nehezké město... 0,2 0,3 Chybí služby, špatné, drahé služby Zchátralé, poškozené, nehezké budovy, areály chybí veřejná sportoviště/málo sportovních aktivit moc lidí/turistů (fronty) Hodně stánků, tržišť, obchodů/ Příliš Vietnamců a jejich obchodů s nekvalitním zbožím špatný personál, nepříjemní lidé, pomalá obsluha Špatná dostupnost Špatné životní prostředí (kvalita vody, špinavá voda...) nízká bezpečnost, krádeže, kriminalita Málo zeleně, parků Málo hospod, barů, klubů, diskoték, vináren/ chybí noční život málo společenského vyžití Others 9 14,3 11 Total 501 4307 52865 VŠP, a.s.

Známost destinací CR v ČR Region/lokalita v %, odpovědi uvedené jako první druhá třetí Praha 18,1 11,3 8,1 Krkonoše 12,6 10,3 6,5 Šumava 13,5 Jeseníky 3,5 5,5 4,5 Beskydy 3,2 Jižní Čechy 1,9 ,6 Český Krumlov 2,9 Moravský kras 2,6 2,3 Český ráj 1,0 ,3 Krušné hory Karlovy Vary 1,6 5,2 Orlické hory 4,2 Olomouc Jizerské hory VŠP, a.s.

Konkurence I. 860 km sjezdovek, 260 lyžařských chat a horských restaurací VŠP, a.s.

Konkurence II. VŠP, a.s.

Příklady táhnou + konkurence III. VŠP, a.s.

Marketingová strategie Vize a poslání Cíle Priority Opatření VŠP, a.s.

Vize a poslání Vytvořit z TO Jeseníky (východ) významnou destinaci celoročního cestovního ruchu mezinárodního významu, založenou na: zdravém životním prostředí spojeném s výjimečnými klimatickými podmínkami, výjimečně zachovalé a nepoškozené přírodě, širokém portfoliu oblastí, forem a produktů cestovního ruchu s dominancí zimních sportů, relaxace (lázeňství a wellness pobytů), aktivně trávené dovolené (pěší a cyklo turistika, hipoturistika, vodní sporty), pobytů na venkově a poznávání (architektura a historie, příroda, průmyslové dědictví a technické zajímavosti), geografické a přírodní pestrosti turistické oblasti (horská území Hrubého Jeseníku, Nízkého Jeseníku, venkovská území Osoblažska, Vítkovska a řady malých půvabných měst a obcí). Sloužit turistické oblasti organizováním a koordinací aktivit spojených s rozvojem sektoru cestovního ruchu a tím zásadně napomáhat zvýšení konkurenceschopnosti a prodejnosti TO Jeseníky na cílových trzích cestovního ruchu v tuzemsku i v zahraničí. Sehrávat roli spojovacího organizačního článku mezi částmi Jeseníky-východ a Jeseníky-západ a ve spolupráci se Sdružením cestovního ruchu Jeseníky eliminovat pro návštěvníky a turisty negativa, vyplývající z administrativního rozdělení přirozené turistické oblasti Jeseníky. VŠP, a.s.

Cíle Globální cíl marketingové strategie: Zajistit dlouhodobě udržitelný rozvoj cestovního ruchu, zaměřeného na venkov, jeho poznávání a aktivní dovolenou. Základní – kvantitativní cíl: Celkový růst počtu turistů a návštěvníků do roku 2015 o 10%. Měření: ročně, dle výchozího stavu roku 2010 Specifické cíle: Posílení nabídky TO Jeseníky v oblasti atraktivit cestovního ruchu. Vytvoření profesionálního destinačního managementu v TO Jeseníky - východ. Zlepšení spolupráce mezi aktéry cestovního ruchu v rámci TO Jeseníky - východ. Rozšíření a zkvalitnění nabídky produktů cestovního ruchu TO Jeseníky - východ. Zvýšení kvality služeb cestovního ruchu v TO Jeseníky - východ. Zkvalitnění a zvýšení efektivnosti marketingu TO Jeseníky - východ. VŠP, a.s.

Prioritní osy Prioritní osa 1: Realizační předpoklady rozvoje cestovního ruchu Prioritní osa 2: Organizace a kooperace v cestovního ruchu Prioritní osa 3: Produkty, služby a marketing cestovního ruchu Priorita 1.1: Suprastruktura cestovního ruchu Priorita 1.2: Infrastruktura cestovního ruchu Priorita 2.1: Organizace cestovního ruchu v destinaci Priorita 2.2: Kooperace a spolupráce mezi aktéry CR v destinaci Priorita 3.1: Produkty cestovního ruchu v destinaci Priorita 3.2: Služby cestovního ruchu v destinaci Priorita 3.3: Marketing destinace cestovního ruchu VŠP, a.s.

Priorita 1.1: Suprastruktura cestovního ruchu 1.1.1 Rozvoj, regenerace a modernizace ubytovacích a stravovacích kapacit. 1.1.2 Rozvoj vybavenosti atrakcemi pro děti. 1.1.3 Rozvoj vybavenosti pro celoroční využití. 1.1.4 Rozvoj vybavenosti pro venkovskou turistiku. VŠP, a.s.

Priorita 1.2: Infrastruktura cestovního ruchu 1.2.1 Rozvoj vybavenosti pro hipoturistiku. 1.2.2 Rozvoj vybavenosti pro cykloturistiku. 1.2.3 Rozvoj nabídky a vybavenosti úzkorozchodné železnice Třemešná – Osoblaha a propojení na polské území (Raclawice Slaskie) 1.2.4 Zkvalitnění dopravního propojení Jeseníků s národní a mezinárodní dopravní infrastrukturou. VŠP, a.s.

Priorita 2.1: Organizace cestovního ruchu v destinaci 2.1.1 Formalizace a profesionalizace systému organizace cestovního ruchu na principu destinačního managementu. 2.1.2 Vytvoření rady cestovního ruchu . 2.1.3 Vytvoření fóra cestovního ruchu. 2.1.4 Příprava a realizace marketingových šetření a/nebo anket zaměřených na návštěvníky, turisty a aktéry CR. VŠP, a.s.

Priorita 2.2: Kooperace a spolupráce mezi aktéry CR v destinaci. 2.2.1 Rozvoj spolupráce s cestovními kancelářemi a agenturami. 2.2.2 Pravidelná setkání aktérů cestovního ruchu v TO. 2.2.3 Rozvoj spolupráce informačních center. 2.2.4 Síťování aktérů ve vazbě na nejvýznamnější produkty Jeseníků, disponující konkurenceschopným potenciálem v národním a mezinárodním měřítku. VŠP, a.s.

Priorita 3.1: Produkty cestovního ruchu v destinaci. 3.1.1 Příprava a realizace asociačních produktů. 3.1.2 Příprava a realizace produktů poznávacího turismu. 3.1.3 Příprava a realizace produktů zaměřených na rekreaci. 3.1.4 Příprava a realizace produktů aktivního turismu. 3.1.5 Příprava a realizace produktů venkovské a eko turistiky. VŠP, a.s.

Priorita 3.2: Služby cestovního ruchu v destinaci. 3.2.1 Rozvoj doplňkových služeb. 3.2.2 Rozvoj lidských zdrojů v oblasti cestovního ruchu. 3.2.3 Rozvoj dopravní obslužnosti atraktivit cestovního ruchu. VŠP, a.s.

Priorita 3.3: Marketing destinace cestovního ruchu. 3.3.1 Vytvoření a realizace marketingové strategie cestovního ruchu destinace Jeseníky (TO Jeseníky východ + západ). 3.3.2 Vytvoření a realizace strategie marketingové komunikace destinace Jeseníky (TO Jeseníky východ + západ). 3.3.3 Příprava a realizace relevantních nástrojů marketingové komunikace s využitím moderních trendů (např. GPS navigace). 3.3.4 Rozvoj e-marketingu pro podporu rozvoje cestovního ruchu. VŠP, a.s.

Cílové skupiny Cílové skupiny dle statutu: Cílové skupiny dle motivace rodiny s dětmi (významná skupina, vycházející z image destinace a jejího charakteru), senioři (významná rostoucí skupina, zaměřená zejména na základní produkt – pěší turistika a na lázeňství, významná skupina i z pohledu snížení mimosezonních výkyvů), školní skupiny (významná skupina zejména ve vazbě na blízké městské a průmyslové aglomerace, trpící stále výrazněji smogovými situacemi a rostoucí nemocností dětí), Cílové skupiny dle motivace Aktivní a rekreační sportovci, pěší turisté cykloturisté, lyžaři (sjezdoví i běžkaři) a snowbordisté, adrenalinoví sportovci (závěsné a sportovní létání, horolezectví), rybáři lázeňští hosté zájemci o poznávání (přírodních, architektonických, technických zajímavostí), firemní akce (firmy, organizace), Cílové skupiny dle zemí: ČR - tuzemská klientela (základní skupina) Polsko – druhá nejvýznamnější skupina po tuzemských turistech, Německo – třetí nejvýznamnější skupina s vazbou na historii, Holandsko Rusko – zejména ve vazbě na nabídku lázeňských kapacit, Ukrajina - zejména ve vazbě na nabídku lázeňských kapacit. VŠP, a.s.

Kvalitativní výzkum VŠP, a.s.

Charakteristika metody ohniskových skupin Ohniskové skupiny (focus group) Užívají se k odhalení a porozumění tomu, co je podstatou jevů, o nichž toho ještě moc nevíme. Bývají použity k získání nových a neotřelých názorů na jevy, o nichž už něco víme. Mohou získat o jevu detailní informace, které se kvantitativními metodami obtížně podchycují. Více než 3 účastníci Velká obliba VŠP, a.s.

Základní charakteristika skupin 1. skupina 2. skupina 3. skupina Lokalita Bruntálsko, Vítkovsko Krnovsko, Osoblažsko Rýmařovsko, Vrbensko Počet účastníků 8 účastníků 4 účastníci 1 pozorovatel Termín 17.10.2011 18.10.2011 Místo MÚ Rýmařov MÚ Krnov Horský hotel Vidly Délka diskuze 1:26 1:17 0:57 Počet slov 10.000 8.000 4.000 VŠP, a.s.

Metodologický rámec výzkumu Multimetodická studie Kombinace kvalitativního a kvantitativního výzkumu Fáze výzkumu Analýza sekundárních dat (říjen 2011 – leden 2012) Focus group (17. – 18. 10. 2011) Prezentace výsledků kvantitativního a kvalitativního šetření (13.2.2012) Syntéza obou šetření do závěrečné zprávy (29.2.2012) VŠP, a.s.

Hlavní okruhy rozhovorů Základní charakteristika turistické oblasti Jeseníky – Východ (TO) Nabídka v TO Poptávka v TO Propagace TO Scénáře budoucího vývoje VŠP, a.s.

1. Základní charakteristika TO 1. skupina 2. skupina 3. Skupina Krásná příroda Neobjevené Jeseníky Nepoškozená příroda Nižší komfort, nižší ceny Rodinný charakter (ne Alpy) Velké rozdíly TO v jejích různých částech Krásná, panenská příroda Špatné (obecně) i dobré (individuální poskytovatelé) služby Dominantní postavení některých oblastí (K. Studánka, Praděd) VŠP, a.s.

2. Nabídka v TO 1. skupina 2. Skupina 3. skupina Potenciál využíván Lyžování Kulturně historické atraktivity Potenciál nevyužíván Hypoturistika Zážitkový turismus Nevyužíván a lze jen obtížně využít Kongresový turismus Problémy: Doprava (přístupnost, parkoviště) Chybí balíčky (turisticko-poznávací) Chybí místní produkty a speciality Špatné služby CHKO – významná limita rozvoje TO Absence integrovaného systému služeb (jeden lístek na dopravu, lyžování…) Nedostatečné zasíťování (institucionalizace) poskytovatelů Nekvalitní gastronomie (tradiční, lokální speciality) Schází registrační regionální značka Schází podpora/podmínky kongresové a profesní turistice Cykloturistika Pěší turistika Kongresový a profesní (ten lépe) turismus Stravování – špatné Ubytování – dobré (výběrově) Problémy Roztříštěnost nabídkového systému Pomalý rozvoj služeb Chybí balíčky a nabídka Špatná koordinace dopravy (vlak x autobus) Propagace pouze Pradědu a Karlovy Studánky Zimní sezóna Nevyužit příhraniční prostor Lázeňství Stravování – velmi špatné Ubytování – ok Problém : Motivace podnikatelů a motivace personálu Vztah přímých poskytovatelů služeb a organizátorů CR v TO Kvalifikace personálu VŠP, a.s.

3. Poptávka v TO 1. skupina 2. skupina 3. skupina Klienti: Vracející se senioři Rodiny s dětmi Cyklisté „Koňaři“ Spokojenost: Lidé smíření s nabídkou Požadavky: Více než klasiku (wellnes, ekoturistismus, „sopečné“ Jeseníky Poláci, Holanďané, Němci, Francouzi (nenároční) Cykloturisti Manažeři (výběrově, klid) Lyžaři (ne Ostravané) Senioři Velmi spokojení – mírně zklamání (s nabídkou) Kempy Lepší gastronomie Nelze vymezit (obyčejná, střední, senioři) Rodiny s dětmi - střední třída (nižší střední třída ??) Vysoká (konkrétní poskytovatel) Ve výsledku ještě dobré (obec ně) Schází program pro mladou klientelu VŠP, a.s.

4. Propagace 1. skupina 2. skupina 3. skupina Institucionalizace Propagace jednotlivých poskytovatelů roztříštěná Dominantní propagace exponovaných oblastí (Praděd a Karlova Studánka) „ Společná cestovka“ Nabídkový systém je chaotický Profesionalizace managementu Probourání neochoty ke spolupráci s přímými poskytovateli služeb a zvýšení zájmu Jednotný propagační materiál (různé jazykové mutace), jednoduchý, praktický Materiál pro potenciální návštěvníky Billboardy VŠP, a.s.

5. Scénáře vývoje 1. skupina 2. skupina 3. skupina Mírná skepse Propagace Balíčky Víra ve zlepšení Potenciál internetu Aktivity MSK Letecké spojení s Ruskem (Izraelem?) Pomalé zlepšení Pořád spíše krátkodobé pobyty VŠP, a.s.

Závěr Negativa: Hrozby: Řešení: Cílové skupiny: Postupná ztráta klientely, zejména tuzemské Nedostatečná vybavenost infrastrukturou Nedostatečná nabídka pro mladé Hrozby: Zhoršení pozice zimní destinace (letní sezona je podstatně slabší) Zmenšování tradičních cílových skupin bez náhrady novými Rostoucí tlak konkurence na nerostoucích (někdy i se zmenšujících) trzích Řešení: Posílení tržní pozice „letní“ nebo lépe „celoroční“ destinace Stabilizace tržní pozice „zimní destinace“ Zlepšení informovanosti (propagace) v souladu s charakterem cílových skupin (metody, způsoby, média …) Identifikace zásadních odlišností (silných stránek) destinace a propojení destinace s těmito jedinečnostmi Zajištění volnočasové nabídky (primárně provázanost stávajících, sekundárně objevování a rozvoj nových) Supra a infra struktura cestovního ruchu: Vylepšování vybavenosti pro cílové skupiny (senioři, rodiny s dětmi) Dostupnost – zlepšování spojení s regiony cílových skupin (propojení na nadnárodní a národní síť dálnic a rychlostních komunikací) Klidová doprava (parkování) Strategie koncentrace / specializace Cílové skupiny: Zaměření se na tuzemskou klientelu (největší, tradiční, dobrá image „Jeseníků“) Zaměření se polskou klientelu Zaměření se na (východo)německou klientelu (konkurence – Krkonoše, Jizerské hory , Orlické hory) VŠP, a.s.

Děkuji za pozornost Vysoká škola podnikání, a. s. Michálkovická 1810/181 710 00 Ostrava - Slezská Ostrava Tel.: 595 228 121 Fax: 595 228 199 WWW: www.vsp.cz Enterprise plc, s. r. o. E-mail: enterprise.plc@enterpriseplc.cz WWW: www.enterpriseplc.cz VŠP, a.s. 64