Tvořivost a proces tvorby v arteterapii a artefiletice

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základy pomohla položit lživá východiska Sexuální Revoluce : • Lidé jsou v podstatě dobří a sílu sexuality nezneužijí. • Nejdůležitější, a pro nás na prvním.
Advertisements

Aplikační téma Výchova k sexuálnímu zdraví a zdravému životnímu stylu definice “Sexuálního zdraví“ (Světová zdravotnická organizace Kadaň 1974) "Sexuální.
Dítě v dnešním světě - obrat k dítěti v pedagogice
Podpora profesního rozvoje učitelů v počátečním vzdělávání
MRTVICE JAKO NEZVANÝ HOST
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
ROVERING co nabízí a přináší
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 3. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
Schopnost adekvátně pracovat s mocí, autoritou a zodpovědností
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
Pozitivní hodnocení sebe
Slovníček pojmů Aktivita č.1: Výchova k aktivnímu občanství
Abraham Maslow zakladatel humanistické psychologie
a jeho využití u klientů po CMP
PSYCHICKÉ JEVY.
TMG Radka Veselá IV/17 Stimulátory Motivátory Správné vedení firmy.
Abraham Maslow (1908 – 1970). Abraham Maslow Americký psycholog, psychiatr a filozof Zakladatel humanistické psychologie.
Etická výchova ve školách – projekt 2010 Začínáme u mladé generace.
Význam organizace INSEA pro další vzdělávání v oboru výtvarná výchova
KATEGORIZACE HODNOT Mgr. et Mgr. Šárka Kubcová
Vymezení, funkce, zdroje
Emoce (city).
HUMANISTICKÁ PSYCHOLOGIE
Dítě v dnešním světě - obrat k dítěti v pedagogice
Imaginace.
TRANSAKČNÍ ANALÝZA.
Švec Vlastimil - Krátká Jana - Kubiatko Milan - Pravdová Blanka
Copyright, 2005 Exodus Global Alliance Základy pomohla položit lživá východiska Sexuální Revoluce : Lidé jsou v podstatě dobří a sílu sexuality nezneužijí.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Výchovný styl Škola jako dílna lidskosti
Humanistické a existenciální teorie v SP
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAM_KC_3_13.
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Teorie motivace Adéla Furiková.
Tělesné sebepojetí.
Erich Fromm Pavla Jiráková C4A.
Zahradní terapie Jabok ZS 2014 VK.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM
1 Změna – naše příležitost k úspěchu Obsah: 1.Úvod 2.Srdce změny – změna chování lidí 3.Osm kroků procesu změny podle Kottera 4.Závěr 5.Otázky k zamyšlení.
Alfred Adler Narození 7. Únor 1870 Vídeň Úmrtí 28. Květen 1937 Aberdeen - rakouský lékař a psycholog, zakladatel individuální psychologie.
Přístup k OM v pojetí posunu paradigmatu v managementu k principiálnímu vedení Osnova Připomenutí „co znamená posun paradigmatu v managementu k principiálnímu.
Abraham Harold Maslow „To, co člověk může být, to musí být.”
Sociální psychologie se zaměřením na sport
ARTETERAPIE.
Metodická východiska pro utváření hodnotových postojů ve školní třídě Bc. Jana Kocourková.
PRACOVNÍ MOTIVACE.
Faktory ovlivňující rozvoj pedagogických dovedností studentů Jana Stávková.
Skupinová dynamika.
DRAMATERAPIE VY_52_INOVACE_ února 2014
Analýza duchovní situace Duchovní postoj Dialog s Bohem Duchovní hloubka Poslání Vzájemné ovlivnění všech prvků.
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Sociologie pro SPP/SPR
MOTIVACE.
MOTIVACE Zora Syslová.
Osobnost člověka z hlediska sociální psychologie
KVALITATIVNÍ VÝZKUM - ÚVOD
Násilná osoba aneb co s ní
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
3. Hra jako základní prostředek vzdělávání
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Syndrom vyhoření a vzdělávání v sociální práci v pregraduálním studiu
Základní filozofické otázky
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Komunikace Andrea Ječmenová 2012.
Transkript prezentace:

Tvořivost a proces tvorby v arteterapii a artefiletice Petra Řeháková

Arteterapii tzv. „rožnovského interpretačního přístupu“ můžeme popsat následovně: O → A → An → I → N O = osoba, jedinec A= artefakt (výtvarný) - je prostorem komunikace v řeči výtvarně symbolické; - je východiskem pro arteterapeutovy úsudky o momentálním stavu klientovy psychiky; - poskytuje materiál k interpretaci, která je podmíněna společným úsilím arteterapeuta a klienta. An = analýza je zaměřena na výtvarnou řeč jako formu vyjadřované myšlenky. I = interpretace je orientovaná na obsah sdělení, tedy na zobrazenou, resp. vizualizovanou myšlenku. N= náhled, který „je procesem porozumění… v chování našem, ale i těch druhých. [1] [1] KYZOUR, M. Rožnovská interpretační arteterapie. Dostupné na: http://www.arteterapie.wz.cz/arteterapie.html.

Artefiletiku schématicky můžeme vyjádřit takto: zp O→A → E↔R Dialog →Ro p E= exprese (výrazového tvůrčího projevu). R= reflexe (náhledu na to, co bylo zažito a vytvořeno). V reflexi je obsažen: 1) zp= zpětný pohled tvořícího a prožívajícího člověka na své vlastní aktivity, postoje a záměry; 2) p= porovnávání vlastního zážitku se zážitky ostatních lidí, kteří se ocitli v podobné situaci. Dialog se rozvíjí kolem výrazových projevů a nalézá v nich svou motivaci, přináší řadu možností k reflektivnímu poznání a přemýšlení. Ro= rozvoj sociálních kompetencí a reflektivních dovedností, prevence psychosociálního selhávání. To vše vede k obohacování kulturního kapitálu jedinců. [2] [2] SLAVÍK, J. Od výrazu k dialogu ve výchově: Artefiletika, s. 12. SLAVÍK, J. Umění zážitku, zážitek umění: teorie a praxe artefiletiky s. 13.

O → A (osobou a artefaktem). V arteterapii a artefiletice vystupuje tvořivost a proces tvorby především v oblasti mezi O → A (osobou a artefaktem). O → A Arteterapie tvořivost Tvořivost a proces tvorby stojí „in principio“ na počátku arteterapie a artefiletiky proces tvorby Artefiletika

Tvořivost a proces tvorby Tvorba – tvořivost – tvoření: to jsou prvky, bez kterých by arteterapie a artefiletika nebyla kompletní, bez nichž by žádné artefakty, které jsou pro tyto obory stěžejní, nemohly vznikat. Proto nelze opomíjet ani proces, kterým se realizují.

Ivo Pondělíček uvádí, že „každý z nás zná to uvolnění, které je skutečně radostí a v kterém cítíme, že jsme se něčeho tísnivého zbavili, a zároveň, že se nám čehosi nečekaně dostalo – vyslovením díla.“ [3] Potvrzením nám může být i pohled M. Königové, která tvrdí, že „veškerá tvorba má i vnitřní kultivační účinky“ [4] Dále například J. Zinker zmiňuje, že: „tvořivost není jen konceptem, je činem samým. Je naplněním toho, co je naléhavé, co chce být pojmenováno. Nejde jen o vyjádření plné šíře prožitků a pocitu jedinečnosti každého člověka. Je také společenským činem – člověk tuto oslavu, toto přitakání plně žitému životu sdílí s ostatními lidmi.“ [5] [3] PONDĚLÍČEK, I. Fantaskní umění, s. 155. [4] KÖNIGOVÁ, M. Tvořivost = kreativita, s. 117. [5] ZINKER, J. Tvůrčí proces v Gestalt terapii, s. 1.

Pokud mluvíme o lidských potřebách, je nejvhodnějším autorem pro tuto oblast A. H. Maslow, který „sestavil potřeby člověka, které ho motivují, do hierarchického systému, a to podle jejich naléhavosti.“ [6] Nyní si přiblížíme především jednu oblast z výše zmíněných konceptů, a to vrcholný prožitek (tzv. B-poznání), který pro naše účely má potvrzující charakter a můžeme jej vhodně využít i pro oblast tvořivosti/procesu tvorby v arteterapii a artefiletice. [6] SOUDKOVÁ, M. Psychologie pomáhá každodennímu životu, s. 7.

Vrcholový (vrcholný) prožitek (zážitek) = podivuhodně vzrušující zážitek Dle Maslowa existují dva typy těchto vrcholných prožitků: Relevantní vrcholné prožitky/zážitky; ty zažívají lidé především jako krátké momenty inspirace, vytržení, extáze nebo také jako uvolnění tvořivé energie. Jsou výsledkem hlavně hlubokých estetických zážitků, lásky, vášně, ale i intenzivní tvořivosti. Absolutní vrcholné prožitky/zážitky jsou porovnávány se zážitky mystiků, definované jako prožitky hlubokého poznání, bezčasovosti, bezprostorovosti, sounáležitosti k lidstvu, vesmíru a jsou doprovázeny pocity intenzivního štěstí, radosti. Během obou typů vrcholných prožitků se člověk cítí živější, v souladu se světem, spontánnější a více si uvědomuje krásy, pravdy, spravedlnosti, jednoduchosti a uspořádanosti. [7] [7] Srov. SOUDKOVÁ, M. Psychologie pomáhá každodennímu životu, s. 10-11.

Sedm účinků vrcholových zážitků: 1. Vrcholové zážitky môžu mať a majú isté terapeutické účinky v prísnom zmysle odstránenia symptómov. 2. Môžu v zdravom smere zmeniť pohľad človeka na seba. 3. Mnohými spôsobmi môžu zmeniť jeho pohľad na ostatných ľudí a na jeho vzťahy k iným. 4. Môžu meniť viac či menej pravidelne jeho pohľad na svet, alebo na jeho aspekty či časti. 5. Môžu ho uvoľniť pre väčšiu tvorivosť, spontánnosť, expresivitu, jedinečnosť. 6. Človek si pamätá takýto zážitok ako veľmi dôležitú a žiaducu udalosť a snaží sa ho zopakovať. 7. Človek má tendenciu cítiť, že život je vo všeobecnosti hodný žitia, i keď je zvyčajne jednotvárny, suchoprárny, bolestivý či neuspokujujúci, pretože krása, vzrušenie, česť, hra, dobro, pravda a zmysluplnosť sa mu ukázali, že existujú. [8] [8] MASLOW, A. H. Ku psychológii bytia, s. 116.

Maslow upozorňuje, že jedinec se během vrcholových zážitků: cítí integrovanější více než jindy, nabývá identity, „splývá se světem“ i sebou samým, pociťuje vrchol svých sil, cítí se zodpovědným, aktivním, ztrácí zábrany, překážky, strach, je spontánnější, expresivnější, přirozenější, prožívá „teď a tady“ a svoji jedinečnost – individualitu.[9] [9] Srov. MASLOW, A. H. Ku psychológii bytia, s. 121-122.

C. P. Alderfer[10], ten v roce 1969 vytvořil tzv C. P. Alderfer[10], ten v roce 1969 vytvořil tzv. „ERG“ teorii, která reagovala na Maslowovu hierarchii potřeb, přičemž provedl redukci do tří hlavních oblastí potřeb člověka. Existenční potřeby (E-existence) – všechny takové potřeby, jejichž uspokojení umožňuje člověku přežívat, žít. Jedná se o potřeby týkající se výměny materiálu a energie, potřebu dosahovat a udržovat homeostatickou rovnováhu (hlad, žízeň, …). Vztahové potřeby (R-relatedness) – takové potřeby, které jsou založeny na mezilidských vztazích. Jejich uspokojení závisí na procesu sdílení a vzájemnosti. Potřeba lidí angažovat se v transakcích s lidmi kolem sebe (akceptace, pochopení, potvrzení,..). Růstové potřeby (G-growth)– potřeby rozvíjet se, vnitřní touhy po osobním vývoji. Tyto potřeby stimulují lidi, aby vyvíjeli (ve svůj prospěch) tvůrčí a produktivní úsilí. [11] [10] Pozn. Clayton Paul Alderfer je americký psycholog. Narozen v roce 1940 v Pensylvánii. Srov. Clayton Alderfer. Dostupné na: http://en.wikipedia.org/wiki/Clayton_Alderfer. [11] Srov. HAVIGEROVÁ, J. Motivace. Dostupné na: http://lide.uhk.cz/pdf/ucitel/petrija2/documents/EQUAL/2007_3_Motivace.ppt.

Proces tvorby v arteterapii a artefiletice může být vnímán v rámci potřeb, které jsme se snažili ozřejmit za pomoci Maslowových „vrcholových zážitků“ a také v rámci možných potřeb „vztahových“ a především pak v potřebách „růstových“, které definoval Alderfer. Především zmiňované „vztahové a růstové potřeby“ mohou být uspokojovány i díky procesu tvorby (tvořivosti), který v arteterapii a artefiletice často probíhá ve skupině (potřeby vztahové) a hlavně v rámci tvůrčí činnosti (růstové potřeby). Díky uvedeným pojednáním o tvořivosti lze hovořit o významném činiteli, který je pro arteterapii a artefiletiku žádoucí, jelikož právě v tvořivosti a procesu tvorby mohou být podněcovány kultivační, uzdravující a rozvíjející momenty.

Tvořivost a proces tvorby v rámci arteterapie a artefiletiky má význam v oblasti rozvoje: 1. sebepoznání, které přispívá k osobnímu rozvoji; 2. osobní kreativity, která má kultivační účinky; 3. nových zážitků, které vedou k potvrzování osobního i společenského bytí.

Účinky tvořivosti a zároveň procesu tvorby v arteterapii a artefiletice si můžeme shrnout do následujících závěrů: 1. Tvořivost je nutností života – přináší uvolnění, příjemné pocity a má úlevný charakter (Pondělíček). 2. Veškerá tvorba má významné vnitřní kultivační účinky (Königová). 3. Tvořivost je společenským činem, člověk ho sdílí s ostatními a zároveň se v rámci tvořivých činností vyjadřuje plnost života (Zinker). 4. Tvořivost je lidskou potřebou, která chce být naplňována – např. v rámci „Vrcholných zážitků“. Tyto zážitky mají zároveň výrazně pozitivní účinky (Maslow). 5. Díky tvořivosti zakoušíme zcela nové zážitky (Landau).

Jak jsme se snažili ukázat, tak tvořivost a proces tvorby jsou pro arteterapii a artefiletiku významným činitelem z těchto důvodů: Tvořivost a proces tvorby přináší mnoho „pozitivního“ do oblasti samotné tvorby artefaktu, ale také se významnou měrou vtiskává do duše člověka, které jsou patrné v oblasti jejich účinků. Pro arteterapii a artefiletiku je stěžejní fakt, že tvořivost a proces tvorby stojí na začátku obou oborů. Tudíž bez nich by se ani jeden z oborů neobešel a proto by se měla věnovat pozornost i této oblasti práce, kterou je právě samotná tvorba výtvarných artefaktů. Ve výsledném artefaktu se odráží duše člověka. Tento počáteční moment a tvorba samotná je těžištěm pro veškerou následnou práci arteterapeutickou i artefiletickou.

Použité zdroje: KÖNIGOVÁ, M. Tvořivost = kreativita. 2. vyd. Praha: Univerzita Karlova, 1999. ISBN 80-85899-71-X. LANDAU, E. Odvaha k nadání. Praha: Akropolis, 2007. ISBN 978-80-86903-48-4. MASLOW, A. H. Ku psychológii bytia. Bratislava: Persona, 2000. ISBN 80-967980-4-9. PONDĚLÍČEK, I. Fantaskní umění. Praha: NČSVU, 1964. ISBN neuvedeno. SOUDKOVÁ, M. Psychologie pomáhá každodennímu životu. Brno: Doplněk, 2004. ISBN 80-7239-164-X. SLAVÍK, J. Od výrazu k dialogu ve výchově: Artefiletika. Praha: Karolinum,1997. ISBN 80-7184-437-3. SLAVÍK, J. Umění zážitku, zážitek umění: Teorie a praxe artefiletiky. Praha: UK,Pedagogická fakulta, 2001. ISBN 80-7290-066-8. ZINKER, J. Tvůrčí proces v Gestalt terapii. Brno: Era, 2004. ISBN 80-86517-93-4. Clayton Alderfer [online]. Wikipedia, 2009 [cit. 9. 3. 2010]. Dostupné na WWW: <http://en.wikipedia.org/wiki/Clayton_Alderfer>. HAVIGEROVÁ, J. Motivace [online].. Hradec Králové: UHK, 2007 [cit. 12. 3. 2010]. Dostupné na: <http://lide.uhk.cz/pdf/ucitel/petrija2/documents/EQUAL/2007_3_Motivace.ppt>. KYZOUR, M. Rožnovská interpretační arteterapie [online]. České Budějovice,2009 [cit. 3. 12. 2009]. Dostupné na WWW: <http://www.arteterapie.wz.cz/arteterapie.html>.