Energetika
Železniční napájecí soustava (trakční soustava) je soubor technických zařízení, které slouží k přenosu elektrické energie ze stabilní soustavy do drážních vozidel. Napájecí soustavy lze rozlišovat podle: technického provedení – trolejové vedení jedno-, dvou- nebo třívodičové, napájecí kolejnice napětí a druhu proudu – střídavý jedno- nebo třífázový, včetně frekvence stejnosměrný
Napájecí soustava v Evropě
Charakteristické znaky napájecích soustav 1,5 kV: Historicky nejstarší – pražské spojky; Tábor- Bechyně velké síťové proudy => těžké trakční vedení malé vzdálenosti měníren nevelký výkonový limit Rekuperace brzdové energii jen mezi nepříliš vzdálenými vozidly v napájeném úseku současnosti již jen udržování výchozího stavu
Charakteristické znaky napájecích soustav 3 kV: Napájení 2000 – 3600 V (3900 V/5 min) velké síťové proudy => těžké trakční vedení – velké průřezy drátů vzdálenosti měníren cca 20 km omezený výkonový limit HV Rekuperace brzdové energii nepříliš významná systém je všeobecně ponecháván, nově však již tento systém není (s výjimkou elektrizace navazujících úseků) příliš rozšiřován
Charakteristické znaky napájecích soustav 25 kV/50 Hz: Nejmladší evropský elektrizační systém Napájení 22000 – 27500 V (29000 V/5 min) větší výkonové zatížitelnost => lehké trakční vedení vzdálenosti měníren cca 50 km vhodné i pro vysoké rychlosti Zásobování všeobecnou (průmyslovou) distribuční sítí Nevýhody: Nerovnoměrné zatížení fází Časově proměnlivé zatížení Rekuperace brzdové energii možná ale nevyužívaná
Charakteristické znaky napájecích soustav 15 kV/16,7 Hz: Možnost přímé regulace střídavých motorů Nezávislá rozvodná síť Možnosti použití běžných transformátorů V současnosti nutnost použití polovodičové techniky Rekuperace brzdové energii jednoduchá a využívaná
Energetická účinnost ss 3 kV
Energetická účinnost st 25 kV