Elektronický podpis v EU a v České republice

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Spisová služba – páteřní systém eGovernmentu v úřadu
Advertisements

Spisová služba pro organizace zřízené Olomouckým krajem
Formáty pro zaručené elektronické podpisy Libor Dostálek.
Revize Nového přístupu
Správní právo Pojem správního práva.
Zákon o eGovernmentu.
Elektronický podpis.
Nástroje územního plánování
Datové schránky a konverze dokumentů
Aarhuská úmluva a požadavky na účast veřejnosti Zuzana Drhová, Zelený kruh.
Global network of innovation e-government – Užití IT v sociálním pojištění E-government Užití informačních technologií v sociálním pojištění.
Ochrana osobních údajů při poskytování informací
© eStat.cz Prezentace eStat.cz Návrh zákona o elektronizaci některých procesních úkonů v oblasti orgánů veřejné moci.
Legislativa a dokumenty Informační systémy ve státní správě a samosprávě.
Analýza dopadu zákona č. 300/2008 Sb. do území JUDr. Kateřina Černá Ing. Václav Koudele.
Technická normalizace v České republice 1.Tvorba českých technických norem 2.Mezinárodní spolupráce 3.Postavení českých technických norem.
Seznam.gov.cz Seznam fyzických osob, podnikajících fyzických osob, právnických osob a orgánů veřejné moci, které mají zřízenu a zpřístupněnu datovou schránku.
Elektronický podpis  Zákon č. 227/2000 Sb. o elektronickém podpisu  ve vyjmenovaných případech staví elektronický dokument opatřený bezpečnostními.
Vznik mezinárodní smlouvy
Působnost soukromého práva na internetu1 Masarykova univerzita Právnická fakulta Pracovní skupina pro právo a informační technologie JUDr.
Smluvní vztahy a registrace Jaroslav Žákovčík Praha
Vaše jistota na trhu IT Důvěryhodné ukládání elektronických dokumentů (legislativní pohled) David Zimandl, ICZ a.s Brno.
Zákon o elektronickém podpisu
15 let vývoje E-Governmentu v legislativě ČR Mgr. Tomáš Lechner Vysoká škola ekonomická v Praze Národohospodářská fakulta Katedra práva.
Návrh zákona o elektronických úkonech, osobních číslech a autorizované konverzi dokumentů Zdeněk Zajíček náměstek ministra vnitra Vladimír Smejkal Legislativní.
STÁTNÍ INFORMAČNÍ POLITIKA Cesta k informační společnosti Ing. Karel Březina ministr a předseda Rady vlády pro státní informační politiku.
Právo na informace Tereza Danielisová,
Živnosti Právnické a fyzické osoby Čtyři typy živností
Novela zákona o elektronickém podpisu Předmět úpravy novely zákona Obsah prezentace  Dosažení kompatibility se Směrnicí 1999/93/ES:  uznávání.
Příprava zákona o elektronických komunikacích Jaromír Šiška, CSc. náměstek ministra - ředitel sekce elektronických komunikací a poštovních služeb Konference.
Datové schránky a konverze dokumentů Zákon o eGovernmentu
Vydávání výstupů z informačních systémů veřejné správy
„Elektronické“ Veřejné zakázky Vladimír Šiška náměstek ministra ředitel sekce ISVS.
Novela zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím Mgr. David Kotris ISSS 2005 Hradec Králové
Propojení zákona o integrované prevenci a zákona o hospodaření energií Ing. František Plecháč Státní energetická inspekce.
Právní předpisy obcí Krajský úřad Zlínského kraje, únor 2015
Sdílení dat ve veřejné správě Hradec Současný stav  V právním řádu neexistuje předpis, kterým by byla upravena jednotná pravidla pro sdílení.
1 Elektronický podpis v ČR Bezpečnost IS/IT Jaroslav Malý.
STÁTNÍ INFORMAČNÍ POLITIKA E-Government a elektronický podpis Ing. Karel Březina ministr a předseda Rady vlády pro státní informační politiku.
1 E - S V Ě T S E T O Č Í S T Á L E R Y C H L E J I. S T A Č Í T E M U ? Novelizace zákona o elektronickém podpisu – vliv na praxi Ing. Petr.
Identita Pojem virtuální identity Identifikace a elektronický podpis
Technické řešení PostSignum QCA
BIS Elektronický podpis Roman Danel VŠB – TU Ostrava.
Elektronické podatelny právo a praxe ISSS Hradec Králové Jan Hobza
OBLAST VYDÁVÁNÍ POVOLENÍ. Povolování obchodu s vojenským materiálem upravuje § 6 až 13 zákona č. 38/1994 Sb. § 6 - vydává se právnické osobě se sídlem.
Vznik mezinárodní smlouvy. Etapy vzniku platné mezinárodní smlouvy 1. Sjednání textu smlouvy 2. Schválení a autentifikace textu smlouvy 3. Souhlas se.
RNDr. Ivana Havlíková Ing. Jiří Štochel. STAVEBNÍ ZÁKON - STARÝ.
Proces akreditace a certifikace systémů managementu a produktů.
KONVERZE DOKUMENTŮ. 2 KONVERZE – LEGISLATIVA Zákon o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů č. 300/2008 Sb. (účinný od 1. července 2009)
Co je to Czech POINT garantovaná služba pro komunikaci se státem prostřednictvím jednoho univerzálního místa možnost získání a ověření dat z veřejných.
Návrh nařízení Evropského parlamentu a Rady o elektronické identifikaci a důvěryhodných službách pro elektronické transakce na vnitřním trhu (eIDAS) Lucie.
Informační bezpečnost VY_32_INOVACE _BEZP_17.  obdoba klasického podpisu, jež má zaručit jednoznačnou identifikaci osoby v prostředí digitálního světa.
Odbor veřejné správy, dozoru a kontroly Transpoziční novela zákona o svobodném přístupu k informacím Mgr. et Mgr. Tomáš Jirovec odbor veřejné.
PREZENTUJÍCÍ Registry ve veřejné správě Mgr. David Marek
Elektronický podpis a podepisování při přeshraničním styku Odbor koncepce a koordinace ISVS Elektronický podpis a podepisování při přeshraničním styku.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Škola budoucnosti s využitím IT Název materiálu: VY_9_INOVACE_EKO31 Název.
Zákon 179/2010 Sb., kterým se mění zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony Změny v oblasti uveřejňování.
Elektronické podávání v rámci daňového řízení; dopady nařízení eIDAS 9
Ing. Martin Kořínek eGoncentrum ORP Nový Bydžov
Aplikace zákonů č. 101/2000 Sb. č. 227/2000 Sb.
EGonovi tluče srdce!!!.
Zprostředkovaná identifikace podle § 10 AML zákona v roce 2017
PVS - Elektronická podání a Úřední desky
Důvodová zpráva a RIA 2. listopadu 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
VY_32_INOVACE_Maslovsky_ Technické požadavky na výrobky
Pojem virtuální identity Identifikace a elektronický podpis
Systém správy dokumentů
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Elektronický (digitální) podpis
LEGISLATIVNÍ DROBEČKY …plus něco navíc
Transkript prezentace:

Elektronický podpis v EU a v České republice Doc.Ing. Vladimír SMEJKAL,CSc. soudní znalec, specialista na právo a legislativu informačních technologií, SMEJKAL & SPOL. - soudní znalci, PRAHA

Moderní IT versus legislativa Moderní IT vytvářejí podmínky pro obchodování na dálku, pro styk občana s úřadem, pro náhradu papírové komunikace elektronickou apod.

Moderní IT versus legislativa Nedostatečná národní legislativa vytváří překážky: pro národní a především mezinárodní obchod, ale i pro efektivní výkon veřejné správy.

Elektronický obchod očekávání obchodníků i investorů stále něco chybí -> 1. nejasná legislativa elektronické komunikace; -> 2. nezaručená bezpečnost elektronické komunikace.

Problémy : Právní systém není připraven na nové technologie (definice pojmů, skutkové podstaty, uzákonění alternativních postupů...) Neexistence Úřadu pro ochranu osobních dat (chyby v zákoně) Nedostatečná ochrana transakcí na Internetu

Co nám chybí v ČR nejvíce? ...Přijetí zákona o elektronickém podpisu a jeho uvedení v praxi!

Základní právní normou tj., obecně závazným právním předpisem, který upravují podmínky pro formu právních vztahů fyzických a právnických osob i orgánů veřejné moci (státu, samosprávy, moci zákonodárné, soudní), tedy pro elektronický obchod, elektronické bankovnictví i veřejnou správu je ObčZ.

ObčZ č. 40/1964 Sb., § 40 (1) Nebyl-li právní úkon učiněn ve formě, kterou vyžaduje zákon nebo dohoda účastníků, je neplatný. (3) ...Podpis může být nahrazen mechanickými prostředky v případech, kdy je to obvyklé.

ObčZ č. 40/1964 Sb., § 40 (4) Písemná forma je zachována, je-li právní úkon učiněn telegraficky, dálnopisem nebo elektronickými prostředky, jež umožňují zachycení obsahu právního úkonu a určení osoby, která právní úkon učinila.

Zásada dobrovolnosti: Strany si mohou své vzájemné vztahy upravit tak, jak to odpovídá jejich souhlasné vůli podle svých potřeb. Stejné zásady platí i podle mezinárodních zásad UNCITRAL a ES

Proč potřebujeme zákon o EP? V českém právním řádu neexistuje jednotná právní úprava, která by jednoznačně připouštěla nebo jednoznačně zakazovala elektronickou formu dokumentace ve všech případech lidského konání. …problém pozitivistického přístupu

1. zachycení obsahu právního úkonu 2. určení osoby, která jej učinila Co je třeba vyřešit? 1. zachycení obsahu právního úkonu a 2. určení osoby, která jej učinila

určení osoby, která právní úkon učinila Co potřebujeme? určení osoby, která právní úkon učinila => požadavek zajištění identifikace (určení, kdo nějaký projev vůle učinil ) a autentizace (ověření totožnosti osoby, legalizace)

Co potřebujeme? … jde o to, jak zajistit, aby podpis v elektronickém dokumentu (datové zprávě) byl schopen fungovat jako nástroj identifikace a mohla jím být na jeho základě provedena autentizace.

Jak na to? Možnosti jsou dvě: I. zvláštní zákon o elektronickém obchodu; II. zakotvení elektronického podpisu v standardním českém právním řádu.

Jak na to? V obou případech jde prakticky o totéž: učinit dokumenty a podpisy na papíře a elektronické rovnoprávnými.

Zahraniční řešení - OSN Komise OSN pro mezinárodní obchodní právo (United Nations Commission on International Trade Law – UNCITRAL: „Vzorový zákon o elektronickém obchodu“ „Pracovní skupina pro elektronický podpis“ …pracuje se na tom...

Zahraniční řešení - ES Směrnice Evropského parlamentu a Rady 1999/93/ES ze dne 13. prosince 1999 o zásadách Společenství pro elektronické podpisy …byla přijata v prosinci 1999.

České řešení Původně vypracováno na základě jak UNCITRAL, tak návrhu směrnice Evropského parlamentu a Rady (účast v WG UNCITRAL, kontakt s DGXIII). Co nejobecnější a technologicky nejméně závislý, neboť při každé změně technologie by bylo třeba měnit text zákona.

České řešení Po schválení definitivního znění Směrnice a ujasnění mnoha variant překladu do češtiny Po konzultacích s ÚSIS a orgány Sněmovny Parlamentu Zpracována předkladateli zákona varianta splňující všechny požadavky Směrnice

ZÁKON O ELEKTRONICKÉM PODPISU PROŠEL 1 ZÁKON O ELEKTRONICKÉM PODPISU PROŠEL 1. ČTENÍM V PSP ČR VELKOU VĚTŠINOU HLASŮ

Zákon ve čtyřech větách Zrovnoprávňuje podpis na papíru a podpis učiněný elektronicky Drobná novela ust. § 40 odst. 4 ObčZ Předpokládá se státní dozor nad některými PCS Bez problémů „vklouzne“ do legislativy EU

Charakteristika zákona Zákon definuje pojmy, postupy a subjekty práva účastnící se na vyváření, používání a ověřování elektronických podpisů a zaručených elektronických podpisů, jako prostředků umožňujících používání elektronických dokumentů (datových zpráv) způsobem, který je v souladu s obecně závaznými právními normami.

Hlavní ustanovení zákona Elektronickým podpisem” se rozumí údaje v elektronické podobě, které jsou připojené k datové zprávě nebo jsou s ní logicky spojené a které umožňují ověření totožnosti podepsané osoby ve vztahu k datové zprávě. …různé technologie,volně

Hlavní ustanovení zákona “Zaručeným elektronickým podpisem” je EP, který splňuje následující požadavky: je jednoznačně spojen s oprávněnou osobou, umožňuje  identifikaci oprávněné osoby v souvislosti s datovou zprávou,

Hlavní ustanovení zákona byl vytvořen a připojen k datové zprávě pomocí prostředků, které oprávněná osoba může udržet pod svou výhradní kontrolou, je k datové zprávě, jíž se týká, připojen takovým způsobem, že je možno zjistit jakoukoliv následnou změnu dat. … klíčový pojem, o toto právě jde!

Hlavní ustanovení zákona “Oprávněnou osobou” je fyzická osoba, která má prostředek pro vytváření podpisu a jedná jménem svým nebo v zastoupení jiné fyzické či právnické osoby. … nikdy ne právnická osoba!

Hlavní ustanovení zákona “Poskytovatelem certifikačních služeb” je subjekt, který vydává certifikáty a vede jejich evidenci, případně poskytuje další služby spojené s elektronickými podpisy. … stručně certifikační autorita

Hlavní ustanovení zákona “Certifikátem” datová zpráva, která je vydána poskytovatelem certifikačních služeb, spojuje data pro ověřování podpisů s oprávněnou osobou a umožňuje ověřit její totožnost. … není takovou zárukou, jako:

Hlavní ustanovení zákona “Kvalifikovaným certifikátem” certifikát, který má náležitosti stanovené tímto zákonem a byl vydán poskytovatelem certifikačních služeb, splňujícím podmínky, stanovené tímto zákonem pro poskytovatele certifikačních služeb vydávající kvalifikované certifikáty.

Hlavní ustanovení zákona Použití zaručeného elektronického podpisu založeného na kvalifik. certifikátu a vytvořeného pomocí prostředku pro bezpečné vytváření podpisu umožňuje ověřit, že datovou zprávu podepsala osoba uvedená na tomto certifikátu. …vlastnoruční podpis!

Dozor Úřad pro ochranu osobních údajů bude vykonávat dozor nad akreditovanými PCS které poskytují kvalifikované certifikáty. Úřad kontroluje ověřovatele (bohužel ne všechny) = dozírá nad bezpečností systému zaručených elektronických podpisů (pokuty až 20 mil. Kč)

Další ustanovení V oblasti veřejné moci bude možné používat pouze zaručené elektronické podpisy a kvalifikované certifikáty, vydávané akreditovanými poskytovateli certifikačních služeb.

Důvěryhodná 3. strana PCS vydává oprávněným osobám certifikát (osvědčení o datech pro ověřování zaručeného elektronického podpisu) na základě smlouvy a vede seznam osvědčení. Před vydáním osvědčení musí ověřovatel informací bezpečně zjistit identitu oprávněné osoby.

Na vysvětlenou Každá osoba může mít osvědčení, kolik chce Je možné používat i pseudonymů, pokud jsou jako pseudonymy označeny Vztah mezi osobou a ověřovatelem je soukromoprávní

Změna ObčZ § 40, odst. 3 “Písemný právní úkon je platný, je-li podepsán jednající osobou; činí-li právní úkon více osob, nemusí být jejich podpisy na téže listině, ledaže právní předpis stanoví jinak. Podpis může být nahrazen mechanickými prostředky v případech, kdy je to obvyklé. Je-li právní úkon učiněn elektronickými prostředky, může být podepsán elektronicky podle zvláštních předpisů.”

Děkuji Vám za pozornost.  Doc. Ing. Vladimír SMEJKAL, CSc. http://www.znalci.cz e-mail: vsmejkal@comp.cz tel./fax.: (02) 839 11 286