Christianizace Evropy v raném středověku

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
CYRIL A METODĚJ VÝROČÍ.
Advertisements

 „EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Situace ve starověkém Římě ve 4. a 5. století n. l.
Shrnutí učiva raného středověku
Odpověz: ANO NE 1) věrozvěsti šíří víru 2) 863 přišli bratři Konstantin a Metoděj na Velkou Moravu 3) Velká Morava přijala křesťanství z Franské říše a.
Velká Morava (Velkomoravská říše)
Franská říše Úvodní tématický okruh do středověkých evropských dějin.
Velká Morava Období století.
VZNIK STÁTŮ VE STŘEDNÍ EVROPĚ
Stěhování národů a barbarské státy
Raný středověk 5. – 11. století
VYBER CO SEM NEPATŘÍ Avaři Slované Hunové Křesťan Pohan Muslim
VELKÁ MORAVA 7. ročník.
Velká Morava.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
VYBER CO SEM NEPATŘÍ Avaři Slované Hunové Křesťan Pohan Muslim
Středověká Anglie, Svatá říše římská
Cyril a Metoděj – apoštolové Slovanů
Středověká kultura Románský sloh
Velká Morava Lubomír Berka.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_CJL_HR_3_12.
Struktura třetího tématu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
Zánik římské říše Petr Machala.
Francká říše.
Velká Morava.
Velká Morava.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany - Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Raný středověk – centra: Itálie 5.–6. stol. barbarské nájezdy, germánské vlivy ostrogótská říše, Theodorich: Boethius, Cassiodorus sermo vulgaris, ale.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.1.5 Křesťanská církev Název sady: Raný a vrcholný středověk.
První státní útvary na našem území Sámova říše 1. Pravděpodobný rozsah Sámovy říše – označená červeně Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno.
EU peníze středním školám
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_5-14_ Církev ve středověku Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
VLIV KONSTANTINA A METODĚJE NA VZNIK SLOVANSKÉ LITURGIE
Středověk – první státní útvary na našem území
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kluky, okr. Písek
Cyril a Metoděj biografie.
Počátky písemnictví na našem území
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Mgr. Jindřiška Řehořková VY_32_Inovace_ Panovníci Velké Moravy
Vliv Konstantina a Metoděje na vzdělanost Velké Moravy
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
Vypracovala: Mgr. Jana Jelínková
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
Velká Morava.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
VY_32_INOVACE_Lul_I_01 Velká Morava
Cyril a Metoděj.
Tereza Šalplachtová 7. třída
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Jaroslav Bartl Číslo
Staroslověnská literatura
RANÝ STŘEDOVĚK (5. stol – konec 12. stol.)
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
BYZANTSKÁ ŘÍŠE.
DĚJEPIS – 7. ročník Číslo DUM: VY_32_INOVACE_08
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Byzanc Označení materiálu: VY_32_INOVACE_08_byzanc.ppt
Vlastivěda – obrazy ze starších dějin
Stěhování národů Zánik římské říše.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Byzantská říše.
RANÝ STŘEDOVĚK (5. stol – konec 12. stol.)
"první významný stát ve středověku"
Francká říše.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Kolín V., Mnichovická 62
Význam křesťanství ve středověku
Stěhování národů Zánik římské říše.
Transkript prezentace:

Christianizace Evropy v raném středověku

Dobový kontext Západořímská říše – velký tlak nových národů vedoucí k jejímu zániku; stěhování národů, tlak Hunů na Germány (Atila – Bič Boží;…). V 5. století úpadek centrální moci; zakládání malých států.

6. stol. – příchod nových národů – Slovanů. Řím zničen nejprve Vizigóty (Alarich; r. 410), poté Vandaly (r. 455); r. 452 zachránil Řím před Huny papež Lev Veliký. 476 – zánik Západořímské říše – císařové nedokázali ochránit Itálii a Řím, jejich úlohu přebírají papežové. 6. stol. – příchod nových národů – Slovanů.

Christianizace Evropy Západořímská říše byla pod vládou Germánů, kteří přijali arianismus od kmene Gótů (jejich biskupem byl Wulfila, který přeložil Bibli do germánského jazyka). Nejvýznamnějším panovníkem byl ostrogótský král Theodorich Veliký (489 – 526); chtěl vytvořit jednotnou germánsko-ariánskou linii zaměřenou proti Římu. Jeho plány zhatil francký král Chlodvík, který přijal katolický křest (asi r. 496), a tím jeden z germánských kmenů – Frankové – přijal katolictví a přejal křesťansko-antickou tradici Říma; z tohoto spojení se zrodil fenomén Západní Evropy.

Střední a západní Evropa 4. stol. – církev sídlí na Západě hlavně v Římany (resp. románskou populací) založených a obývaných městech, venkov (germánský) zůstával dlouho pohanský. 5. stol. – jednotlivé germánské kmeny se postupně odvrací od arianismu a kloní se ke katolicismu, hlavní zásluhu mají silné osobnosti biskupů jako sv. Martin Tourský či Remigius z Remeše (pod jeho vlivem přechází koncem 5. stol. ke katolictví 1. germán. kmen Frankové, král Chlodvík s rodinou a cca 2 000 dvořanů).

Koncem 6. stol. přijímají křesťanství Langobardi v severní Itálii. Intenzivnější působení biskupů a kněží možné nejprve jen na obyvatele měst a vyšší společenské vrstvy, zvyky a představy venkovanů zůstávají pohanské, pojí se s křesťanstvím a působí podivnou symbiózu; trvalo celá staletí, než se lidé na venkově opravdu stali křesťany.

Británie V Británii působí skupina asi 40 mnichů (v čele sv. Augustin z Canterbury) poslaných papežem Řehořem I. Velikým – úspěšná christianizace. Existence významných klášterů – Malmesbury, Wearmouth, Jarow (Beda Venerabilis – významný historik přelomu 7. a 8. stol.). Vznikla anglosaská misie k příbuzným národům (Sasko, Frýsko) zaměřená spíše na vládnoucí vrstvy (na rozdíl od iroskotské zaměřené široce na venkovský lid).

Irsko Počátek christianizace Irska r. 432, ačkoli se sem křesťanství dostalo už před r. 400. Hlavní zásluhu na christianizaci má sv. Patrik (385 – 461); obrovský úspěch; do konce jeho života bylo celé Irsko křesťanské a vydalo nevídané plody v šíření křesťanství v Evropě.

Církevní organizace spojena s hustou sítí klášterů, jež byly duchovními a kulturními centry; hlavními představiteli církevní organizace byli opati (biskupové byli nositeli pouze duchovních funkcí, nikoli administrativních úřadů). Velká popularita mnišství; obrovské nadšení pro křesťanství, mnoho světců a vzdělaných mnichů (Irsko bylo nazýváno Ostrov světců a učenců).

Vysoká mravní a duchovní úroveň duchovenstva; ta byla přenášena i na Evropskou pevninu a zlepšovala úroveň tamního kléru – zavádění mnišských způsobů života do života kněží – breviář, celibát; z Irska přešla do západního křesťanstva tradice ušní zpovědi (individuální, časté a s okamžitým rozhřešením).

Mniši překládali a přepisovali filosofické a teologické spisy, vznikají vynikající iluminované kodexy (např. Book of Kells). Rozkvět irského křesťanství trval do poloviny 8. století. Posvátné putování pro Krista – christianizace Evropy; při putování zakládali kláštery.

Kolumbán Mladší (530 – 615) R. 590 se z Irska vydává do Evropy s 12 druhy – vzorem je mu Kristus a apoštolové; působí v Bretani, Galii, Burgundsku; zakládá řadu klášterů a sepisuje jim pravidla života; kritizuje nemravný život na franckém dvoře a musí prchnout – působí u Bodamského jezera, v Bregenzu, v severní Itálii (zakládá proslulý klášter Bobbio).

sv. Bonifác (Winfried) Patron Německa; přijal křesťanství od anglosaských misionářů. R. 719 dostává povolení od papeže k misijní činnosti.

Skotsko V 6. století misionáři z Irska (sv. Kolumbán) – centrum klášter Iona – spojení irských a skotských mnichů v tzv. iroskotskou misii, jež šířila křesťanství po celé Evropě, včetně našeho území.

Byzantské misie ke Slovanům – Cyrilometodějská misie Do střední Evropy přichází nejprve latinská christianizace – působí zde iroskotská misie (Modrá u Velehradu) a misie z oblasti Bavorska (Pasov, Řezno…) – malý úspěch christianizace. Velkomoravský kníže Rastislav žádá neúspěšně římského papeže Mikuláše I. o poslání misionářů; poté se obrací na byzantského císaře Michala, ten posílá Cyrila a Metoděje, dva vynikající učence i organizátory se zkušenostmi s misijní prací.

Vedle vlastního hlásání Evangelia i vzdělávací činnost. CYRIL A METODĚJ Vytvořili písmo (hlaholice), jež odpovídalo potřebám slovanského jazyka. Vedle vlastního hlásání Evangelia i vzdělávací činnost. Překlad Písma svatého do staroslověnštiny, předzpěv k Písmu svatému – Proglas, unikátní literární památka. Sepsali "Zákon súdný lidem" – právní kodex.

CYRIL A METODĚJ Spory s bavorskými misionáři – nařčení z odchýlení od ortodoxie; nutnost obhajoby v Římě; zde papež Hadrián II. schvaluje slovanskou bohoslužbu (r. 869), na Moravu se vrací jen Metoděj, Cyril zůstává v klášteře. Hadrián II. vydává bulu Gloria in excelsis Deo – souhlas se slovanskou liturgií.

CYRIL A METODĚJ Po smrti Metodějově (r. 885) kníže Svatopluk vyhání jeho žáky (Gorazd, Kliment, Sáva); odcházejí na Balkán k Ochridskému jezeru a na Kyjevskou Rus; Svatopluk ruší slovanskou liturgii.

Doporučená literatura: Dawson, Ch. Zrození Evropy. Praha, 1994. Bednaříková, J. Frankové a Evropa. Praha, 2009. Beda Ctihodný. Církevní dějiny národa Anglů. Praha, 2008. Franzen, A. Malé dějiny církve. Kostelní Vydří, 2006. Kadlec, J. Dějiny katolické církve II. Olomouc, 1993.