PŘÍVLASTEK (Pk) Mgr. Michal Oblouk.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Rozvíjející větné členy
Advertisements

Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce
SKLADBA PŘÍVLASTEK 2. část.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
Digitální učební materiál
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY
Větné členy.
VĚTNÉ ČLENY V PŘÍSTAVKOVÉM VZTAHU
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Vedlejší věty - obecně Vedlejší věta (VV) zastupuje větný člen své věty řídící Na VV se ptáme stejně jako na větný člen Ptáme se na ni větou řídící Větou.
Přívlastek (Pk).
Přívlastek Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0111 Název sady:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Barbora Doležalová Základní škola Kolín III., Masarykova 412 Dostupné na
Doplněk Český jazyk - 7. ročník.
PŘÍVLASTEK Mgr. Michal Oblouk.
Přístavek 8. ročník.
RVČ - předmět, přívlastek, doplněk
VĚTA JEDNODUCHÁ, SOUVĚTÍ, sklaDEBNÍ VZTAHY
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Větné členy.
Přívlastek Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Březen 2012 Výukový materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace.
SYNTAX RISKUJ Autor: Mgr. Monika Dudová
VĚTNÉ ČLENY 6.ROČNÍK 6.ročník.
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY – PŘÍVLASTEK, DOPLNĚK
Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová Použitá literatura: E. Hošnová a kol.: ČESKÝ JAZYK pro základní školy, SPN, Praha, V. Hartmannová: JAZYKOVÉ ROZBORY.
DOPLNĚK Mgr. Michal oblouk.
MGR. MICHAL OBLOUK PŘÍSUDEK. základní větný člen s podmětem tvoří základní skladební dvojici, mluvnicky na něm závisí vyjadřuje, co podmět dělá, co se.
PŘÍVLASTEK A JEHO DRUHY 8. ročník.
Rozvíjející větné členy - opakování -
V Ě T N É Č L E N Y Základní – podmět,přísudek
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Větné členy.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
PŘÍVLASTEK DOPLNĚK Mgr. Michal Oblouk.
Rozvíjející větné členy - opakování -
(PREZENTACI SPUSTÍTE STISKNUTÍM KLÁVESY F5) Přívlastek.
Rozvíjející větné členy Přívlastek 6.ročník ZŠ Polešovice Eva Andrýsková.
 Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ druhy přívlastku Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ přívlastek Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo projektu:
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3 AUTOR: Mgr. Iveta Vostrá DATUM VYTVOŘENÍ: březen 2013 NÁZEV: VY_32_INOVACE_20_Český jazyk a.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_ INOVACE_26-07 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova 2, České Budějovice AutorMgr.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_6A_CJ9_14_SKLADBA.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: Markéta Hanzalová Náprstková NÁZEV:VY_32_INOVACE_ N13_Přívlastek TEMA: Český.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
Přívlastek VY_32_INOVACE_03-27 Ročník: Vzdělávací oblast:
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_03 přívlastek
VY_32_INOVACE_13_Český jazyk pro 7. ročník_Určování větných členů
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
Přívlastek Mgr. Renata Pospiechová
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_276_ČJ8
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Název: VY_12_INOVACE_ČJ_15   Škola: ZŠ a MŠ Chraštice, Chraštice 44
Věta Hasiči museli vyjíždět v Příbrami několikrát kvůli spadlým stromům a větvím, ohrožujícím bezpečnost silničního provozu.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Digitální učební materiál
Rozvíjející větné členy – 6. ročník
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
Přívlastek Rozvíjí podstatné jméno Ptáme se: jaký, který, čí? Je vyjádřen: podst. jménem, příd. jménem, zájmenem, číslovkou, popř. infinitivem.
VĚTNÉ ČLENY 7- 9 PŘÍVLASTEK
PŘEDMĚT Český jazyk – 7. ročník.
Rozvíjející větné členy
VY_32_INOVACE_65_Přívlastek několikanásobný a postupně rozvíjející
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Transkript prezentace:

PŘÍVLASTEK (Pk) Mgr. Michal Oblouk

PŘÍVLASTEK rozvíjející větný člen vyjadřuje vlastnost podstatného jména/blíže určuje význam podstatného jména (zájmena) závisí na podstatném jménu nebo zájmenu – závislost je vyjádřena shodou (v pádě, čísle a rodě – PKS), řízeností i přimykáním (PKN) ptáme se JAKÝ? KTERÝ? ČÍ?

DRUHY PŘÍVLASTKU SHODNÝ (PKS) – shoduje se v rodě, čísle i pádě, obvykle stojí před podstatným jménem (v odborných názvech a některých starobylých názvech bývá za podstatným jménem), bývá vyjádřen přídavným jménem, zájmenem nebo číslovkou – mladší bratr, nádherné květiny, ten den, moje sestra, naše škola, první místo, devátá hodina, slon africký, Univerzita Karlova, hřib satan NESHODNÝ (PKN) – neskloňuje se s řídícím podstatným jménem, obvykle stojí za podstatným jménem, bývá vyjádřen podstatným jménem v pádě prostém nebo předložkovém, infinitivem nebo příslovcem – Petr z Olomouce, dar lásky, brána pekla, cesta domů, snaha uspět, chuť se napít, krajina bez vody, jízda na saních, průchod lesem, cesta pěšky, povinnost pomoci

DRUHY PŘÍVLASTKU POSTUPNĚ ROZVÍJEJÍCÍ – spojení řídícího jména a shodného přívlastku je blíže určeno dalším přívlastkem (přídavným jménem, zájmenem, číslovkou), neodděluje se čárkou – náš první nejlepší žák, miluji zasněnou starou Prahu, všechny tyto tři staré gotické kostely, široká čtyřproudová silnice NĚKOLIKANÁSOBNÝ – skládá se z několika souřadně spojených přívlastků (většinou přídavných jmen) z jedné významové řady, pořadí členů je možné měnit, oddělují se čárkou (pokud nejsou spojeny spojkou, před kterou se čárka nepíše) – malí a velcí žáci, pilný, svědomitý a houževnatý vědec, ošklivé, olámané nehty

DRUHY PŘÍVLASTKU TĚSNÝ – rozvitý přívlastek shodný, stojí za podstatným jménem, nemůžeme ho z věty vypustit (změnil by se smysl věty), bez čárek – Žáci přihlášení do sportovního klubu přijdou do tělocvičny. Cesta vedoucí údolím byla zatarasena. Šel ulicí matně osvětlenou lampami. VOLNÝ – rozvitý přívlastek shodný, stojí za podstatným jménem, můžeme ho z věty vypustit, oddělujeme z obou stran čárkami – Na stole, obklopeném pohodlnými židlemi, byly vystaveny odborné časopisy. Ovce, pokojně se pasoucí na louce, střežili dva psi. Z hradu, vybudovaného na strmé skále, zbyly už jen trosky.

PŘÍSTAVEK shodný přívlastek vyjádřený podstatným jménem základem je podstatné jméno – označuje totéž co podstatné jméno, ke kterému je připojen může být jednoslovný (těsný) nebo rozvitý (volně připojený) stojí za podstatným jménem oddělen čárkami Bratislava, hlavní město Slovenské republiky, leží na Dunaji. Chudák matka se o nás nastarala. Alois Jirásek, rodák z Hronova, je náš významný autor historických románů.