Psychohygiena seniora I.Psychické projevy stárnutí II.Náměty pro duševní optimismus III.Sebevýchova
Psychické projevy stárnutí Nerovnoměrnost v úbytku jednotlivých duševních schopností je fyziologická Dílčí neschopnost zapamatovat si nové poznatky neznamená!!!!! např.všeobecné zhoršení paměti nebo dokonce zhoršení inteligence
Charakteristické prvky 1.Zpomalení psychické činnosti Snížení rychlosti reakce Kognitivní pokles – při řešení časově limitovaných úkolů Duševnímu zdraví seniorů nevyhovují činnosti pod časovým tlakem a rychlá rozhodování !!!!!
Charakteristické prvky 2.Emoční problémy,emoční labilita Zhoršené smyslové vnímání –sluch, zrak, čich….. Výsledek- úzkost, výbušnost, podezíravost, podrážděnost, deprese,
Změny v oblasti učení a paměti Epizodická paměť - výraznější zhoršení Semantická paměť- osvojené znalosti, celoživotní zkušenosti základ k dalšímu učení – zůstává déle Pozitiva U3V-hodnotný duševní program a sociální kontakty
Pozitiva stárnutí Obecné zklidnění a zmoudření Zvýšení trpělivosti a přesnosti Stálost v názorech Stálost ve vztahu ke svému okolí Rozvaha při jednání ,vystupování a v osobním projevu Odpovědnější přístup k zadaným úkolům Schopnost odlišit podstatné Větší empatie ve vztahu k ostatním
II.Náměty pro duševní optimismus Harmonizace denních činností Ranní optimistické naladění-např. „Pozdrav slunci“,zpěv, ranní sprcha, očista nosu a úst slanou vodou… Zamyšlení a zklidnění-zhodnotit uplynulý den, stanovit konkrétní obrysy nového!!! Stanovit si přehled jednotlivých denních povinností s dostatečnou časovou rezervou Stanovit si „radostné dílčí cíle“ Udělat nástin i případných stresujících situací Zkrátit „pasivní čas“!!!! Zamyslet e nad sebou- přednosti i nedostatky/proč opakovaně řeším určitý stresující problém, proč se neumím koncentrovat../ Na nedostatcích pomalu a trpělivě pracovat!!!
Sebevýchova Prostřednictvím sebekontroly myšlení –koncentrovat svou pozornost 5-7 minut na jednu myšlenku Prostřednictvím pozitivního myšlení- myslet na kladné a žádané životní hodnoty Jednat z vlastní vůle -předpoklad vnitřní svobody,odpovědnosti a cílevědomosti /přinutit se i k činnosti, která nás netěší/ Vyrovnávat citové výkyvy mezi krajnostmi euforie a smutku /nepotlačovat ale regulovat/ Zvládnout afekt zlosti–proměnit v pozitivní postoj /umění přiznat si i vlastní podíl/,prohloubené dýchání ….. Vrcholem sebevýchovy je naslouchat pozorně druhým a bez předpojatosti na ně reagovat!!!!!!