ISLÁM Romana Hanousková Kristýna Machová Kateřina Stoklásková

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vypracoval: Michal Klaus
Advertisements

Centrum pro katechezi Olomouc, 2013
SVĚTOVÁ NÁBOŽENSTVÍ.
Mekka a medina Hudba.
V současném světě – 2 názory na svět
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
ZŠ TGM Rajhrad Autor: M. Kocmanová
Název školy Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP Název OP OP Vzdělávání.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Křesťanství.
Arabové a Islám Raný středověk.
Islám Postup vložení tohoto snímku do prezentace
Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis
Islám Petr Machala.
Světová náboženství.
Občanská výchova 7. ročník
Islám.
Ježíšova velekněžská modlitba I
Náboženská literatura
Islám Arabové.
Světová náboženství.
KŘESŤANSTVÍ.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Učíme aktivně“ Registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_09.
Islám Arabové.
Volitelný předmět 1287 Moderní ošetřovatelství.
Islám.
SVĚTOVÁ NÁBOŽENSTVÍ - ISLÁM
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Výchova k občanství.
Arabská říše Islám.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Základy společenských.
Islám Arabská říše.
RISK Náboženství.
Asie - obyvatelstvo. Asie - obyvatelstvo Světadíl s největším počtem obyvatel na světě (asi 4 mld. lidí) Světadíl s největším počtem obyvatel na světě.
Vypracoval: Jakub Moravec
SVĚTOVÁ NÁBOŽENSTVÍ - KŘESŤANSTVÍ
Světová náboženství – islám
Islám Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98 VY_32_INOVACE_3D.7.05
Mohamen Jasenovský Jaroslav.
ISLÁMSKÝ NÁBOŽENSKÝ SYSTÉM
Registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Víra a náboženství Výchova k občanství – 6. ročník
Náboženství - islám Název školy
Dějepis Mgr. Milan Šimek
Bible = Písmo svaté, Boží slovo, Kniha knih
Muhammad Autor: Mgr. Jana Formánková Předmět Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
Pouť do Mekky Název školy
Islámské umění.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Náboženství v Asii Číslo vzdělávacího materiálu: ICT8-5 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Islám. Monoteistické náboženství Druhé největší náboženství světa Založené na učení proroka Muhammada Stoupenci Islámu: muslimové Prameny islámu: Korán,
Duchovní kultura Evropy Matěj Jansa Tomáš Karfilát.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Anna Csanádiová Číslo DUM:D7 - 3 Datum ověření ve výuce: Ročník:7.
Islám Štěpán Křenovský, Jakub Šťastný, Antonín Krejča, Jan Danda, Matyáš Danda V2A 2015.
VY_32_INOVACE_8_VÝCHOVA KE ZDRAVÍ_2_NÁBOŽENSTVÍ A JINÉ SEKTY Dětský domov, Základní škola a Střední škola, Duchcov, příspěvková organizace Registrační.
Anotace: Prezentace pro 7. ročník. K výkladu o Arabské říši a základech islámského náboženství. Slouží též k zápisu do sešitu a procvičení nových pojmů.
Židovství Judaismus. Toto náboženství pochází z Izraele Teologie judaismu slouží jako základ mnoha jiných náboženství včetně dvou nejrozšířenějších, křesťanství.
ISLÁM.
Judaismus (židovství)
SEKTA je náboženská skupina, která nějakým způsobem omezuje své členy.
POČÁTKY ISLÁMU, VÍRA A TRADICE
Náboženství a fanatismus
STŘETÁVÁNÍ KŘESŤANSTVÍ
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Digitální učební materiál
D ě jiny islámských zemí. Z Mekky do Medíny Prorokem islámu Muhammad Žil jako obchodník, než se mu začal zjevovat archanděl Gabriel Muslimové (vyznavači.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Digitální učební materiál
SVĚTOVÁ NÁBOŽENSTVÍ.
Arabská říše ZŠ TGM Rajhrad Autor: M. Kocmanová. Arabská říše  vznik na Arabském poloostrově v 7. století  obyvatelé – kočovní pastevci (beduíni)
Transkript prezentace:

ISLÁM Romana Hanousková Kristýna Machová Kateřina Stoklásková Jana Brožková Petr Večeřa

Islám Monoteistické, abrahámovské náboženství Alláh Korán a Sunny Vznik na počátku 7. století – prorok Mohamed (Muhammad) Po křesťanství druhé největší náboženství světa Abrahám

Muslimové 1,57 až 1,65 miliardy Sunnismus (83 %muslimů), Charídžismus (1 %) Kalendář, letopočet Šaría Jídlo Proroci

Historie Abrahám 610 - zjevení Koránu Mohamedovi Dějiny islámu : 1. Život Muhammada (570 - 632 n.l.) 2. Pluralistický systém (632 - 14. stol.) 3. Krize islámu (14. - 18. stol.) 4. Obroda islámu (18. stol - cca 1950) 5. Současný islám (od cca 1950 až po současnost)

Mohamed „ten, který je požehnán“ Narozen roku 570 v Mekce Otec Abdulláh, matka Chalima Strýc Abú Tálib První boží zjevení v noci ze 26. na 27 měsíce ramadán roku 610 Zemřel ve věku 63 let Obnovitel původní monoteistické víry Adama, Noeho, Abraháma, Mojžíše, Ježíše i dalších proroků islámu

Korán a hadith Korán: 114 súr Čtyři období: První mekkánské období, Druhé mekkánské období, Třetí mekkánské období a Medínské období Neměnný text Oficiální písemná verze v roce 656 n. l. Ježíš Hadith: „vyprávění", „tradice" Soubor učení, výroků a činů Mohameda Sunna

víra Chrámy,mešity, minarety, madrasy Modlitba Pátek

Pět pilířů islámu Nebo také tzv. „pět sloupů víry“ – Ucelené označení pro muslimy je Ímán – الإيمان Základ náboženské praxe každého muslima Ímán se dá přeložit také jako „víra“ Pět pilířů: 1) víra v jedinečnost Boha a jeho proroka Muhammada – Ímán (Šaháda - الشهادة) 2) každodenní vykonávání modliteb – Salá (صلاة) 3) rozdávání almužny – Zaká (زكوة) 4) sebe očista prostřednictvím půstu – Sawm (صوم) 5) pouť do Mekky pro ty, kteří jsou toho schopni – Hadždž (حجِّ)

Ímán - víra „Není boha kromě jediného Boha a Muhammad je jeho poslem a prorokem“ = Šaháda. Jediným cílem života je služba a poslouchání Boha a tohoto cíle je možné dosáhnout přijetím a následováním učení posledního proroka Muhammada. اَشْهَدُ أَن لا إله إلا الله وَ اَشْهَدُ أَنَّ مَحَمَّداً رَسُولُ الله Pronesení šahády (svědectví) znamená přijetí islámu, ale … 1) Musíte to myslet vážně, 2) Slova musí slyšet alespoň dva muslimové, 3) Přijetí musí být dobrovolné. Násilné přijetí islámu je považováno za neplatné. Po přijetí víry je zvykem vzít si také islámské jméno – to však není podmínka. „Věru ti, kdož uvěřili v Boha a posly Jeho, jsou spravedliví a svědky před Pánem svým; jim dostane se odměny a jejich světla. Ti však, kdož znamení Naše za lež prohlašovali, ti budou plamene pekelného obyvateli.“ 57:19

Salá - modlitba Muslimové jsou povinni pětkrát denně vykonávat modlitby, které jsou jejich přímým spojením s Bohem. Ke každé modlitbě patří svůj denní čas a také určené pohyby. 1 – Za východu slunce 2 – V poledne 3 – Odpoledne 4 – Při západu slunce 5 – Večer Součástí modliteb jsou verše z Koránu a jsou odříkávány v arabštině. Nejprve věřící provádějí rituální očistu a poté se modlí tváří k Mekce. Modlitba může probíhat kdekoliv – mešita není podmínkou! K modlení vyzývá Adán: Allah je největší - Alláhu Akbar (4x) Uznávám, že není boha kromě Boha - Ašhadu An La Illáha-il-l-Láh (2x) Uznávám, že Muhammad je Boží posel - Ašhadu Anna Muhammadan Rasúlu- l-láh (2) Pojďte k modlitbě - Hajja 'Ala-s-sálah (2x) Pojďte k úspěchu - Hajja 'Ala-l-faláh (2x) Allah je největší - Alláhu Akbar (2x) Není boha kromě Boha - Lá lláha llla-l-láh

Zaká – finanční povinnost muslimů Principem Islámu je skutečnost, že vše patří Bohu, a že majetek je lidem jen svěřen. Celý smysl tohoto pilíře je obsažen už v překladu slova Zaká – „očištění“ a „růst“. Pokud darujete společnosti, respektive především chudým, část „společného“ majetku, očistíte se. Růst muslimové přirovnávají k rostlinám, které mohou růst jen tehdy, když mají dostatek prostoru a nejsou tísněné. Každý muslim si vypočítává sám svůj zakat, většinou jde o 1/40 majetku, s tím, že se z toho odebírají jisté komodity (dům, auto, pracovní nástroje atd.). Lidé však mohou darovat také tzv. „sadaga“, což je v překladu almužna, ale význam tohoto slova je širší.

Sawm - půst Každý rok se muslimové v měsíci ramadánu od východu slunce do západu postí – nejedí, nepijí a neprovozují sex. Existují výjimky (nemocní,staří, kojící ženy, menstruující ženy atd.), všichni mají právo provést svůj půst v době, kdy už budou zdraví a schopni jej provést. Děti začínají s půstem nejčastěji okolo puberty, ale je to silně individuální. Půst má posílit nejen zdraví, ale především vůli člověka. Ve chvíli, kdy se muslim zbaví jistého komfortu, začne se více soustředit na skutečně podstatné věci a více si uvědomí přítomnost Boha. „Vy, kteří věříte, předepsán vám je půst, tak jako byl již předepsán těm, kdož před vámi byli – snad budete bohabojní!“ 2:179

Hadždž - pouť Tato povinnost se týká těch, kteří jsou pro cestu způsobilí jak po fyzické stránce, tak po stránce finanční. Každoročně se tato cesta týká 2 milionů poutníků. Každoroční pouť začíná ve 12. Měsíci islámského roku (který je lunární, a proto pouť, i ramadán, vychází někdy na léto a někdy na zimu). Poutníci musí být oblečeni velmi jednoduše a nesmí dávat najevo jakékoliv třídní rozdíly – před Bohem jsou si všichni rovni. Rituál "hadždž" se skládá z toho, že poutník 7 krát obejde Kaabu a 7- krát přejde mezi vrchy Safa a Marwa, tak jako to udělala Hádžar, Abrahámova žena, když hledala vodu. Poté se poutníci shromáždí na planině Arafat a spolu se modlí za Boží odpuštění, což se často považuje za obdobu soudného dne. Závěr poutě tvoří svátek, Íd al-Adha, který se slaví modlitbami a výměnou darů v muslimských komunitách na celém světě. Tento svátek a Íd al-Fitr (sváteční den oslavující konec ramadánu), jsou dva svátky islámského kalendáře.

Pojetí smrti Ukončení pozemského života, odloučení duše od těla Anděl smrti Azrá´íl, bílá barva Ráj vs. peklo Rituální očista těla, co nejrychlejší pohřbení do země, kremace není povolena, taktéž ani pitva Lepší málo smutku a truchlení- to nepůsobí zemřelému v hrobě bolest

Ženy a islám Rovná práva s muži??? Korán a nečistota ženy Zdánlivá nerovnost vs. rovnost Muhsana Dědické a vlastnické právo

Svatba a vztah manželů Vzájemná láska, respekt, vzájemná pomoc Náboženské povinnosti Muž – ženich – muslim Žena – nevěsta – muslimka Walí

polygynie Problém prostituce a svobodných matek Nemožnost nevěry Zamezení sexuálně přenosných nemocí Alternativa za rozvod

Islám v evropě a u nás rok 711 – islám zasáhl Evropu 17.st. – jihovýchod Evropy V ČR – ve větší míře až na počátku 20.st. r.1920 – možnost vytvořit oficiální náboženskou islámskou obec, islám uznán jako státní náboženství r.1941 – Muslimská náboženská obec pro Čechy a Moravu v Praze – uznána vládou r.1992 – Islámské centrum v Brně paralelně i v Praze r.2000 – Muslimská unie počet muslimů v ČR - 10000

Islám a jeho dopad na dnešní svět univerzita – r. 970 nejstarší univerzita na světě džamíja Al Azhár v Káhiře algebra, arabské číslovky, nula Kontroverzní témata: burka: znak zotročení x náboženský symbol?

Zdroje http://www.al-islam.cz/ http://www.muslimka.estranky.cz HALÍK, Tomáš. 2006. Prolínání světů: ze života světových náboženství. Vyd. 1. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny. OSTŘANSKÝ, B. 2009. Malá encyklopedie islámu a muslimské společnosti. Praha: Libri. PAVLINCOVÁ, H. a kolektiv. 1994. Slovník: judaismus, křesťanství, islám. Praha: Mladá fronta. VOJTÍŠEK, Zdeněk. Encyklopedie náboženských směrů a hnutí v České republice: náboženství, církve, sekty, duchovní společenství. 1. vyd. Praha: Portál, 2004, 462 s.