Vzdělávání nutričních odborníků

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zkušenosti s implementací zdravotnických asistentů v provozu
Advertisements

Způsobilost k výkonu povolání
VOŠ, SPŠ, SOŠ ŘEMESEL A SLUŽEB,
ŽÁK SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI Z HLEDISKA LEGISLATIVY
POVOLÁNÍ V OBLASTI OSTRAHA MAJETKU A OSOB
„Malá novela“ zákona č. 96/2004 Sb
Specializační vzdělávací program
Darja Hrabánková Navrátilová
P r á v n í n o r m y Vyhláška č. 49/1993 Sb. o technických a věcných požadavcích na vybavení zdravotnických zařízení  Zákon č. 258/2000 Sb. ve znění.
„Velká“ novela zákona č. 96/2004 Sb. Odbor vzdělávání a vědy 10. 4
PRACOVNÍ REHABILITACE Osob se zdravotním postižením (§69 násl. Zák.č.435/2004 Sb.)
Aleš Koranda člen KZ ZZS ČR
Role a kompetence sestry
Další vzdělávání na SZŠ a VOŠZ Mladá Boleslav
Přiznávání odborné způsobilosti k výkonu povolání adiktologa
Volitelný předmět 1287 Moderní ošetřovatelství. Moderní ošetřovatelství Právní předpisy upravující činnosti zdravotnických a pedagogických pracovníků.
Vlastní hodnocení školy
Role nelékařů v českém zdravotnictví
Školní stravování (historie a současnost) MUDr. Petr Tláskal, CSc. Ing
Česká asociace adiktologů
B i o D a t G r o u p BIOMEDICÍNSKÉ INŽENÝSTVÍ V KONTEXTU NOVÉ LEGISLATIVY Jaromír Cmíral a), Lenka Lhotská b) a) Společnost biomedicínského inženýrství.
VÝKON STÁTNÍHO POŽÁRNÍHO DOZORU
Získání oprávnění k poskytování zdravotních služeb
Školní výchova ke zdravým stravovacím návykům dětí
Systém vzdělávání v komunitní péči a zajištění kvality poskytované zdravotní péče Michaela Hofštetrová Knotková.
Zákonné podmínky pro výkon povolání nelékařů
* Pracovními činnostmi jsou - komplexní ošetřovatelská péče o nemocného, příjem nemocných do ordinace nebo do nemocničního ošetření, získávání informací.
Název příjemce: Základní škola Vyškov, Nádražní 5, příspěvková organizace Název partnera: ZŠ Slavkov Komenského, ZŠ Drnovice, ZŠ Pustiměř, ZŠ Šaratice,
1. Co upravuje?  Předpoklady pro výkon PP  Pracovní dobu PP  Další vzdělávání  Kariérní systém Na koho se vztahuje?  PP škol a ŠZ zapsaných v rejstříku.
Koncepce ošetřovatelství
Fakulta zdravotnických studií
PÉČE O NEMOCNÉ OŠETŘOVATELSTVÍ V INTERNÍCH OBORECH 04
Anketa pro nutriční terapeuty 1.kolo na celostátní konferenci v říjnu 2013 v Pardubicích – hlasovacím zařízením (cca 70 účastníků) 2.kolo on-line přes.
Vzor titulní strany: Sociální služby 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Každý nový snímek musí mít logo a název projektu včetně čísla!!! Rozložení.
Kurz léčebné výživy a její praktické aplikace
Novinky ve specializačním vzdělávání
Historie zdravotnického školství po 2.světové válce
● Kulatý stůl ke vzdělávání nelékařských zdravotnických povolání Střední a vyšší odborné vzdělávání nelékařských povolání MZ ČR 8. prosince 2014.
Hodnocení kvality a bezpečí zdravotních služeb
Individuální vzdělávací plán
Příjem pacienta na lůžkové oddělení a jeho bezpečí
stavby pro veřejné stravování a cestovní ruch
Personální vyhláška Mgr. Lubomír Francl Místopředseda OSZSP ČR.
Název kapitoly Název podkapitoly Text Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání Seminář pro žadatele IROP.
Novelizace školského zákona Lucie Macků, Praha,
Školní stravování v dietním režimu Mgr. Eva Martinková odbor školství, mládeže, tělovýchovy a sportu Krajský úřad Libereckého kraje.
Projektování elektrických zařízení Fakulta elektrotechniky a informatiky VŠB – TUO Katedra elektrotechniky.
Vzdělávání sester Ústav teorie a praxe ošetřovatelství 1. LF UK Mgr. Pavla Kordulová.
Česká koncepce oboru ošetřovatelství.  Vychází z: - Koncepce ošetřovatelství České republiky z roku 1998, - respektuje doporučení: Organizace spojených.
Podmínky získávání a uznávání způsobilosti k výkonu zdravotnického povolání Základní legislativa: Zákon č. 96/2004 Sb. Vyhláška č. 394/2004 Sb. o podmínkách.
Školský zákon ve vztahu k zákonným zástupcům (pro ředitele málotřídní školy) Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném.
Stabilizace sektoru vyššího odborného vzdělávání MŠMT Odbor vyššího odborného a dalšího vzdělávání.
Česká sestra Bc. Tomáš Válek, DiS. Profesní a odborová unie zdravotnických pracovníků, z.s.
Seminář „Jak dál v přípravě zákona pro nelékařská zdravotnická povolání“ Výstupy z pracovní skupiny pro nelékařská zdravotnická povolání – směřování, cíl.
Co potřebujeme v praxi? Martina Šochmanová Praha,
Odborná způsobilost pečující osoby v dětské skupině
Požadavky na průběžné vzdělávání zaměstnanců zdravotnických zařízení
Fakulta zdravotnických studií
Porodní asistentka regulované povolání
Zákon č. 96/2004 Sb. změny po X. novelizace v podobě
Fakulta zdravotnických studií
Právní aspekty výkonu Fyzioterapie
Speciální technologie 3. ročník - kuchař
Studijní program Ošetřovatelství
Zákon o nelékařských zdravotnických povoláních od
Jana Chrásková, Ivana Lamková
Typy pracoviště: Ambulantní složky
Podpora pedagogické praxe u předmětů odborné praxe studentů FZS TUL
Lékařská fakulta MU v Brně Katedra porodní asistence a zdravotnických záchranářů základní legislativa pa.
Budoucnost domácí péče
Transkript prezentace:

Vzdělávání nutričních odborníků Mgr. Ing. Diana Chrpová, Vedoucí oboru DNT a NA VOŠZ a SZŠ 5. května, Praha

Zákon 96/2004 Sb. § 15 Odborná způsobilost k výkonu povolání nutričního terapeuta Odborná způsobilost k výkonu povolání nutričního terapeuta se získává absolvováním a) akreditovaného zdravotnického bakalářského studijního oboru pro přípravu nutričních terapeutů, b) tříletého studia v oboru diplomovaná dietní sestra na vyšších zdravotnických školách, pokud bylo studium prvního ročníku zahájeno nejpozději ve školním roce 2004/2005, c) nejméně tříletého studia v oboru diplomovaný nutriční terapeut na vyšších zdravotnických školách, nebo d) střední zdravotnické školy v oboru dietní sestra, pokud bylo studium prvního ročníku zahájeno nejpozději ve školním roce 2004/2005. (2) Nutriční terapeut, který získal odbornou způsobilost podle odstavce 1 písm. d), může vykonávat své povolání bez odborného dohledu až po 3 letech výkonu povolání nutričního terapeuta. Do té doby musí vykonávat své povolání pouze pod odborným dohledem. (3) Za výkon povolání nutričního terapeuta se považuje činnost v rámci preventivní péče na úseku klinická výživa a specifické ošetřovatelské péče zaměřené na uspokojování nutričních potřeb. Dále se nutriční terapeut ve spolupráci s lékařem podílí na léčebné a diagnostické péči v oboru klinická výživa.

§ 32 Odborná způsobilost k výkonu povolání nutričního asistenta (1) Odborná způsobilost k výkonu povolání nutričního asistenta se získává absolvováním střední zdravotnické školy v oboru nutriční asistent. (2) Za výkon povolání nutričního asistenta se považuje činnost v rámci specifické ošetřovatelské péče pod odborným dohledem nutričního terapeuta. Dále se nutriční asistent ve spolupráci s lékařem podílí na preventivní, léčebné a diagnostické péči v oboru klinická výživa.

Vyhláška č. 55/2011 § 14 Nutriční terapeut (1) Nutriční terapeut vykonává činnosti uvedené v § 3 odst. 1 a poskytuje specifickou ošetřovatelskou péči při zabezpečování nutričních potřeb pacientů v oblasti preventivní a léčebné výživy. Přitom bez odborného dohledu a bez indikace v souladu s diagnózou stanovenou lékařem zejména může a) zpracovávat a vyhodnocovat nutriční anamnézu, u pacientů v závažných stavech provádět bilanci stravy přijímané ústy, navrhovat lékaři, případně všeobecné sestře nebo porodní asistentce změny v předepsané dietě, způsobu příjímání stravy či doplnění potravinovými doplňky, b) provádět vyšetření nutná ke zjištění stavu výživy pacientů, c) kontrolovat, metodicky vést a organizovat přípravu stravy v souladu s poznatky zdravé a léčebné výživy, zejména ve stravovacích provozech zdravotnických zařízení a v případě speciálních diet stravu připravovat,

d) sestavovat jídelní plány a předpis stravy pro jednotlivé diety i pro celé zdravotnické zařízení, včetně propočtů biologické a energetické hodnoty diet, e) provádět poradenství a edukaci jedinců, rodin a skupin v oblasti zdravé a léčebné výživy, včetně doporučení vhodných výživových doplňků, f) přejímat, kontrolovat a ukládat léčivé přípravky10), manipulovat s nimi a zajišťovat jejich dostatečnou zásobu, g) přejímat, kontrolovat a ukládat zdravotnické prostředky11) a prádlo, manipulovat s nimi a zajišťovat jejich dezinfekci a sterilizaci a jejich dostatečnou zásobu. (2) Nutriční terapeut může sestavovat bez odborného dohledu na základě indikace lékaře individuální jídelní plány, včetně propočtů biologické a energetické hodnoty diet.

§ 33 Nutriční asistent ( 1) Nutriční asistent vykonává činnosti podle § 3 odst. 2 a dále pod odborným dohledem nutričního terapeuta v souladu s diagnózou stanovenou lékařem poskytuje specifickou ošetřovatelskou péči při zabezpečení nutričních potřeb pacientů v oblasti preventivní a léčebné výživy; přitom zejména může a) zpracovávat nutriční propočty, b) zpracovat dokumentaci o nutričním příjmu pacientů, c) posuzovat stav výživy u pacientů s nekomplikovaným onemocněním, d) sestavovat předpis stravy pro jednotlivé diety a celé zdravotnické zařízení nebo zařízení sociální péče, e) připravovat stravu v souladu s poznatky zdravé a léčebné výživy, f) vykonávat v rozsahu své odborné způsobilosti činnosti při edukaci jedinců, rodin a skupin v oblasti zdravé výživy a léčebné výživy,

g) vykonávat v rozsahu své odborné způsobilosti činnosti při přejímání, kontrole, manipulaci a uložení léčivých přípravků10), h) vykonávat v rozsahu své odborné způsobilosti činnosti při přejímání, kontrole a uložení zdravotnických prostředků11) a prádla, manipulaci s nimi, jejich dezinfekci a sterilizaci a zajištění jejich dostatečné zásoby. (2) Nutriční asistent může sestavovat pod odborným dohledem nutričního terapeuta a na základě indikace lékaře individuální jídelní plány, včetně propočtů biologické a energetické hodnoty diet u pacientů s nekomplikovaným onemocněním.

Nové návrhy NA ukončit bez náhrady! X Uplatnění hlavně ve velkých stravovacích provozech nemocnic – kdo bude vykonávat tuto profesi pak? Zaučení kuchaři?? Zrušit dohled! – samostatný odborný nutriční pracovník pro stravovací provozy zdravotních, zdravotně sociálních zařízení a školních zařízení – MŠ, ZŠ, SŠ, menzy (na tuto pozici není nutno studovat 7 let!) Posílit, resp. přidat kompetence provozně manažerské – na úroveň absolventů Středních hotelových škol - uplatnění ve středních technickohospodářských funkcích např. v provozovnách společného stravování. Jsou připraveni vykonávat odborné gastronomické činnosti – provozní, marketingové, obchodně podnikatelské a řídící.

Pracovník plně kompetentní garantovat dietní složky nutričního plánu! Profese DIETETIK – degradace na NA – stravovací provoz – kam zmizely edukační kompetence!!! Pracovník plně kompetentní garantovat dietní složky nutričního plánu! sestavuje receptury a jídelní lístky pro přípravu dietního stravování, podle stanovených nutričních parametrů upravuje receptury a jídelní lístky podle potřeb naplnění stanovených nutričních hodnot, kontroluje dodržení a efektivitu technologických postupů pro přípravu dietního stravování, garantuje dietní složku nutričního plánu a to jak skupinového tak individuálního hodnotí organoleptickou kvalitu připravené dietní stravy, vyhodnocuje ekonomické parametry dietní stravy a navrhuje na podkladě těchto hodnocení optimální sortiment surovin

Návrh pro Bc. (toto má nyní i VOŠ) provádět vyšetření nutná ke zjištění stavu výživy pacientů, zpracovávat a vyhodnocovat nutriční anamnézu, včetně laboratorních hodnot stanovit plán nutriční péče, navrhovat dietu, případně její změnu, včetně doplnění potravinovými doplňky, přípravky enterální výživy sestavovat individuální nutriční plány, včetně bilančních hodnocení, stanovovat parametry a metodicky vést přípravu stravy v případě speciálních diet, provádět poradenství a edukaci jedinců, rodin a skupin v oblasti zdravé a léčebné výživy, nutriční péče, včetně doporučení vhodných výživových doplňků.

Vzdělavatelé nutričních oborů VOŠ - nesouhlasné stanovisko! Velké nemocnice – Bc. (nutriční specialista)- výživa v těžkých stavech – ARO, JIP, metabolické jednotky + přímá péče o pacienta VOŠ (nutriční terapeut) – přímá péče o pacienta, komunikace se stravovacím provozem NA (nutriční asistent) – stravovací provoz Menší zařízení – naprosto postačující univerzální NT z VOŠ – přímá činnost + stravovací provoz

Potřeba pečlivě a co nejzodpovědněji zmapovat terén – VOŠ NT je žádaný Neukvapit se – zodpovědně a co nejobjektivněji zhodnotit budoucnost profesí nutričních odborníků Uplatnění též na poli prevence (NA + NT z VOŠ), které je skutečnými nutričními odborníky netknuté (samozvaní poradci pro výživu – absolventi víkendových kurzů pochybné úrovně) Kvalitní prevence – snížení finančních nákladů na zdravotní péči!!!! Personální vyhláška opět neprošla – koho bude chtít zaměstnávat terén – Bc. nebo VOŠ???

S přáním pěkného dne děkuji za pozornost