Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Postačí zapnout počítač, připojit se k internetu a dát se do chatování, zahrát si hru pro více hráčů nebo hledat kamarády a sexuální deviant se může.
Advertisements

Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
David Nespěšný Laboratoř informačních technologií.
Sociální sítě.
Děti vyrůstají v podstatě online. Na síti se dokáží skvěle orientovat, často lépe než rodiče. Není divu, počítač mají doma, ve škole a někteří i v mobilu.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Bezpečnost na internetu
Web Rangers Filip Komarov. Co je pro vás slovo e-bezpečí ??????????????
 Projekt E-Bezpečí je celorepublikový projekt zaměřený na prevenci, vzdělávání, výzkum, intervenci a osvětu spojenou rizikovým chováním na internetu.
Název: Co mi hrozí Vypracovali:Kateřina Kratochvílová a Jiří Virgl
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity Aktivita VI/2 – Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_055 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_058 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Informační a komunikační technologie Číslo materiálu: EU Název: Elektronická pošta Autor: Mgr.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Bezpečnostní pravidla při používání počítače a internetu
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_241 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_046 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_247 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
!NÁSTRAHY INTERNETU! Kyberšikana sociální sítě
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_258 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_051 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.
Pravidla soutěže Vytvořte hudební videoklip (současné hudební styly, např.: Rap, Hip hop, elektronická hudba apod.) zaměřený na téma kyberšikany (kyberšikana,
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_257 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.
VÝUKOVÝ MATERIÁL V RÁMCI PROJEKTU OPVK 1.5 PENÍZE STŘEDNÍM ŠKOLÁM ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:ROZVOJ VZDĚLANOSTI ČÍSLO ŠABLONY:
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_052 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.
Sociální sítě II Výpočetní technika. jméno autoraMgr. Petr Jonáš název projektu Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_130_IT7 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Informační a komunikační technologie Předmět:Informatika.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_249 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_255 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_254 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_251 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_057 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_248 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_252 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_259 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_312 Název školyGymnázium,
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_050 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_244 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_339 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Filip Tomeš Předmět Biologie.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_253 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.
Založení účtu na Google.com Výpočetní technika. jméno autoraMgr. Petr Jonáš název projektu Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_045 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.
Bezpečí a počítače Počítače škodlivé programy - malware Internet komunikační praktiky Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE,
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_246 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_250 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_053 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.
Vít Řanda Policejní prezidium ČR Úřad služby kriminální policie a vyšetřování oddělení informační kriminality.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_245 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.
Kyberšikana Radka Blažková.
Chování na internetu.  S používáním nelegálního softwaru jsou spojena tato rizika:  Riziko trestního postihu za používání nelegálního softwaru  Používáním.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Pro vlastní bezpečnost Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Martin Dlouhý. Vytvořeno dne Nový začátek (New start)
Kyberšikana.
Co je to hoax? HOAX je poplašná zpráva, která obsahuje nepravdivé anebo zkreslené informace.
DALŠÍ NEBEZPEČNÉ KOMUNIKAČNÍ JEVY
Kód vzdělávacího materiálu: VY_62_INOVACE_0201 Název vzdělávacího materiálu: Bankovní účty Datum vytvoření: Jméno autora: Ing. Zdenek Páže Předmět:
Kyberšikana Kybergrooming Sexting. Záměrné zneužití informačních komunikačních technologií k činnostem, které mají druhého vyvést z rovnováhy.  Šikanování.
V součastné době o pirátství hovoříme nejčastěji ve spojitosti s filmovými a hudebními díly a počítačovými programy jako o filmovém, hudebním a softwarovém.
KYBERŠIKANA Mgr. Martina Miloica ZŠ Heyrovského 33, Olomouc.
Kyberšikana – co s tím?. Zamyslete se, co všechno se o vás může někdo cizí dozvědět z internetu?  Jméno?  Věk?  ?  Telefonní číslo?  Adresu.
Název školy Střední škola, Základní škola a Mateřská škola, Karviná, p. o. Autor Mgr. Lubomír Stepek Anotace Prezence slouží k seznámení se zásadami bezpečné.
Informační kriminalita Informační kriminalita l kpt. Mgr. Pavel Zmrhal 2 Dvě věci jsou nekonečné – vesmír a lidská hloupost. Tím prvním.
Sociální sítě a jejich rizika Adéla Kotrlová
Transkript prezentace:

Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0028 Číslo materiálu VY_32_INOVACE_048 Název školy Gymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika Ročník 3. Datum vytvoření 28. 11. 2012 Anotace Výklad nové látky seznámení s kriminalitou v informačních technologiích prezentace Metodický pokyn prezentace je určena jako výklad do hodiny i jako materiál k samostudiu Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.

Počítačová kriminalita

Zneužití informačních technologií v současnosti se objevuje stále více možností zneužití informačních technologií, cílem útoků jsou účty široké veřejnosti, děti, důležité firemní informace nebo také pověst jakékoliv významné instituce, kriminální zločinnost se díky rozmachu nejrůznějších typů počítačů, smartphonů a široké nabídce internetových služeb přesouvá stále více do oblasti informačních technologií, stává se stále větším problémem, se kterým se velmi těžko bojuje.

SOCIÁLNÍ INŽENÝRSTVÍ, PHISHING, PHARMING[1] sociální inženýrství je technika, díky které se „zločinec“ snaží oklamat veřejnost za účelem získání nejrůznějších firemních nebo osobních údajů, je snazší, než vytvořit škodlivý kód, s jehož pomocí dokáže pachatel ukrást např. osobní údaje, tvářit se jako důvěryhodná osoba není až tak těžké (lidská důvěřivost a naivita nezná hranic), klientům je rozeslána zpráva s žádostí o vyplnění příslušného formuláře (osobní údaje) na internetu (tváří se jako stránka vaší banky), pokud uposlechnete všech instrukcí, můžete se dočkat „vyčištění“ vašeho účtu, k nejznámějším technikám sociálního inženýrství patří phishing (získání citlivých informací), pharmingem rozumíme přesměrování na jiné stránky stejně vypadající.

Kyberkriminalita [2] jiné označení – kyberzločin, počítačová kriminalita, trestná činnost páchaná za pomocí informačních a komunikačních technologií, v České republice je kyberkriminalita zahrnuta v Trestním zákoníku, zákon č. 40/2009 Sb., kyberkriminalita zahrnuje: sběr osobních a jiných citlivých údajů, firemních know how, šíření pornografie, dětské pornografie a extremismu, zpřístupňování děl (hudba, filmy, programy) podléhajících autorskému zákonu, neoprávněný přístup k datům (hacking) – pronikání do informačních systémů firem, bank a úřadů, postihování a dokazování kyberzločinů se prokazuje velmi obtížně, policie České republiky umožňuje od 1. srpna 2012 kyberzločin nahlásit na svých stránkách (http://www.policie.cz/clanek/hlaseni-kyberkriminality.aspx).

Kyberšikana pro celou řadu zemí je kyberšikana stále větším problémem, kvůli kterému musí přijímat nové zákony, mezi nejčastější projevy kyberšikany patří zasílání urážejících a obtěžujících SMS zpráv a e-mailů, k častým příkladům patří nahrávání videí pomocí smartphonů a následné zveřejnění na internetu – to může vést k velkému utrpení a traumatu postižené osoby (nezřídka skončili tyto případy i sebevraždou oběti).

Kybergrooming [3] jeho rozšíření silně napomáhají sociální sítě, pachatelé zneužívají dětské důvěřivosti, vydávají se za někoho jiného (na internetu není rozhodně problém najít příjemně vypadající podobiznu a za tou být schovaný) s cílem vylákat oběť na pozdější schůzku, s obětí pachatelé komunikují velmi přátelsky, pachatel si může přivázat oběť pomocí kompromitujících materiálů (fotografie s částečně odhaleným tělem) a dále ji ještě více vydírat pod pohrůžkou zveřejnění uvedených fotografií.

stalking [4] stalking je pronásledování a obtěžování jiné osoby, pachatel opakovaně obtěžuje oběť e-maily, SMSkami, telefonáty,…, obsah zpráv bývá příjemný, obtěžující nebo urážející, cílem je vyprovokovat strach a obavy, do stalkingu patří také poškozování věcí nebo usmrcení domácího zvířete oběti, stalker je osoba, kterou uspokojuje týrání druhých, obětí může být bývalý partner, spolupracovník nebo známá osobnost.

Hacking, hacker hacker je počítačový specialista, díky svým schopnostem a znalostem dokáží hackeři proniknout do počítačů cizích osob nebo firem, jejich cíle jsou kriminální povahy, často se ale snaží dokázat nedokonalost napadených systémů a této zranitelnosti dále využít ve svůj prospěch, za průnik do počítačového systému a následné odhalení „díry v systému“ si může hacker říct i o určitý poplatek, útoky hackerů dokáží pozastavit funkčnost konkrétních serverů na internetu (na jaře roku 2012 byl ohlášen útok na Facebook – ten se však nakonec nestal).

Sexting [5] elektronické rozesílání textových zpráv, vlastních fotografií či vlastního videa se sexuálním obsahem, partneři si v rámci vztahu vyměňují citlivé materiály, tyto mohou být v případě rozchodu zneužity a šířeny internetem, oběť sextingu může být vystavena sexuálním útokům.

Falešné webové stránky (spoofing) [6] kriminální technika umožňující získat citlivé údaje (přihlašovací údaje k internetovému bankovnictví, údaje o kreditní kartě), jsou používány ve spojení s phishingem, podvržená webová stránka se tváří jako ta pravá, nedávný případ zneužití adresy www.wuestenrot.cz, podvržená adresa byla www.wuestenroth.cz - cílem bylo získat zákazníky pro nevýhodnou finanční půjčku, e-mailem přijde zpráva, jejíž cílem je přesvědčit klienta např. o aktualizaci osobních údajů, součástí e-mailu je samozřejmě odkaz na falešnou webovou stránku s formulářem pro vyplnění údajů, důležité bankovní informace vyřizujte vždy v kamenné bance.

Hesla při tvorbě hesla se nesnažte zadávat jména svých známých, příbuzných, rodné číslo nebo posloupnost písmen a číslic (nevhodná hesla: abc123, heslo, 123456,…), heslo by mělo být takové, aby hacker neměl v žádném případě jednoduchou práci s jeho prolomením, pokud to systém dovolí, může být heslem i jednoduchá věta, v opačném případě vyberte první písmena vaší oblíbené věty, složitost takto vytvořeného hesla můžete ještě více zkomplikovat tím, že místo některých písmen vložíte číslici (písmeno O nahradíte 0, E nahradíte 3).

zdroje [1]: KUNEŠ, Jakub. http://pcworld.cz [online]. [cit. 28.11.2012]. Dostupný na WWW: http://pcworld.cz/internet/co-je-socialni-inzenyrstvi-1-dil-44361 [2]: ŠATAVOVÁ, Lenka. http://kisk.phil.muni.cz [online]. [cit. 28.11.2012]. Dostupný na WWW: http://kisk.phil.muni.cz/wiki/Kyberkriminalita [3]: AUTOR NEUVEDEN. http://www.nebudobet.cz [online]. [cit. 28.11.2012]. Dostupný na WWW: http://www.nebudobet.cz/?page=kybergrooming [4]: AUTOR NEUVEDEN. http://www.trosky.cz [online]. [cit. 28.11.2012]. Dostupný na WWW: http://www.trosky.cz/stalking/stalking.htm [5]: AUTOR NEUVEDEN. http://www.sexting.cz/ [online]. [cit. 28.11.2012]. Dostupný na WWW: http://www.sexting.cz/ [6]: AUTOR NEUVEDEN. http://www.bezpecnyinternet.cz [online]. [cit. 28.11.2012]. Dostupný na WWW: http://www.bezpecnyinternet.cz/zacatecnik/prochazeni-webu/falesne- webove-stranky-spoofing.aspx