Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0028 Číslo materiáluVY_32_INOVACE_055 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0028 Číslo materiáluVY_32_INOVACE_055 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika."— Transkript prezentace:

1 Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0028 Číslo materiáluVY_32_INOVACE_055 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika Ročník 3.3. Datum vytvoření26.12.2013 Anotace Výklad nové látky -seznámení se základy počítačové grafiky -prezentace Metodický pokynprezentace je určena jako výklad do hodiny i jako materiál k samostudiu Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora. Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám

2 ZÁKLADY POČÍTAČOVÉ GRAFIKY

3 ÚVOD DO POČÍTAČOVÉ GRAFIKY Počítačová grafika je obor spadající do informačních technologií, Ke své tvorbě používá počítač, Počítačový obrázek se může do počítače dostat dvěma způsoby, Buď vznikne celý od samého počátku v počítači, Nebo ho do počítače vložíme pomocí digitálního fotoaparátu nebo scanneru, Následně můžeme obrázek umístěný v počítači upravovat pomocí počítačových programů.

4 POŘÍZENÍ OBRÁZKŮ Obrázky můžeme vložit do počítače pomocí digitálního fotoaparátu dvěma způsoby: Buď připojíme digitální fotoaparát pomocí USB kabelu a fotografie zkopírujeme z paměťové karty do počítače, nebo z digitálního fotoaparátu vyjmeme paměťovou kartu a tu vložíme do počítače, následně opět fotografie zkopírujeme do jiné složky, Pokud máme papírovou předlohu fotografie, můžeme ji oskenovat, Při skenování se skenované předlohy automaticky ukládají do předem stanovené složky. obr. 1 obr. 2

5 VYUŽITÍ POČÍTAČOVÉ GRAFIKY Využití počítačové grafiky je velmi široké, V současnosti se můžeme s jejími projevy setkat v nejrůznějších oblastech lidské činnosti, Nejčastěji se můžeme setkat s počítačovou grafikou při hraní počítačových her, při sledování kreslených filmů nebo při úpravách digitálních fotografií, To ale není zdaleka všechno, Například konstruktéři (stavaři, strojaři, architekti, návrháři,…) využívají grafické programy (tzv. CAD systémy) ke své každodenní činnosti, Pokud při svých cestách používáte satelitní navigaci, tak vězte, že i tady najdete využití počítačové grafiky, Ať se tedy hnete kamkoliv, můžete takřka na každém kroku najít využití počítačové grafiky.

6 ROZDĚLENÍ POČÍTAČOVÉ GRAFIKY Obrázky v počítači vznikají dvěma způsoby, Jedním z nich je vložení fotografie z digitálního fotoaparátu, Tím dalším je pak oskenování libovolné předlohy; tou může být i souvislý text, ze kterého vznikne také obrázek, Výsledkem je pak např. něco takového, Této variantě říkáme „rastrová grafika“. obr. 3

7 ROZDĚLENÍ POČÍTAČOVÉ GRAFIKY Dalším způsobem, který můžeme vnímat, jsou obrázky vzniklé tak, jakoby je někdo namaloval, Vznikají pomocí speciálních programů, které umí vytvořené obrázky i rozpohybovat, Takové programy používají např. filmová studia, Výsledky můžete vidět – vektorová grafika. obr. 4 obr. 5

8 GRAFICKÉ FORMÁTY Obrázky uložené v počítači jsou uloženy stejně jako jiné soubory v daném grafickém formátu, Asi nejčastěji můžeme vnímat formáty rastrové grafiky, Sem patří zejména ty, které známe ze světa internetu: JPG, PNG, GIF, Vedle rastrových formátů jsou tady i vektorové, se kterými se běžný uživatel až tolik nesetká, Kdo se kdy potkal s vektorovými formáty jako je WMF, EPS nebo DWG.

9 SROVNÁNÍ Rozdíl mezi oběma variantami je viditelný, Každá z uvedených variant má své výhody i nevýhody, Rastrový obrázek zabere v paměti počítače hodně místa, jeho pořízení je však velmi jednoduché, Naproti tomu vektorové obrázky zaberou v paměti počítače místa málo, K přednostem vektorové grafiky patří možnost manipulace s jednotlivými objekty, Tím je zajištěna např. animace, tedy rozpohybování jednotlivých částí obrázku, Toho nelze dosáhnout u rastrových obrázků.

10 ZDROJE obr. 1: AUTOR NEUVEDEN. commons.wikimedia.org/ [online]. [cit. 26.12.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Panasonic-lumix-tz5.png obr. 2: AUTOR NEUVEDEN. commons.wikimedia.org/ [online]. [cit. 26.12.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Canon_CanoScan_LiDE40.jpg obr. 3: AUTOR NEUVEDEN. www.wallpaper.cz [online]. [cit. 26.12.2013]. Dostupný na WWW: http://www.wallpaper.cz/priroda/krajina/les_11/c1366xc768 obr. 4: AUTOR NEUVEDEN. www.pixabay.com [online]. [cit. 26.12.2013]. Dostupný na WWW: http://pixabay.com/cs/obrys-hora-kreslen%C3%BD-film-kola-30989/ obr. 5: AUTOR NEUVEDEN. aktualne.centrum.cz/ [online]. [cit. 26.12.2013]. Dostupný na WWW: http://aktualne.centrum.cz/kultura/film/recenze/clanek.phtml?id=759820


Stáhnout ppt "Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0028 Číslo materiáluVY_32_INOVACE_055 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika."

Podobné prezentace


Reklamy Google