ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhSíly a jejich.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Advertisements

ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhSvětelné jevy.
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhPohyb tělesa.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhPohyb tělesa.
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhSvětelné jevy.
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhPlyny TémaVlastnosti.
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Skládání sil Skládat síly znamená nahradit několik sil silou jedinou se stejnými účinky.
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhSvětelné jevy.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhPohyb tělesa.
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 9 Tematický okruhAtomy a záření.
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 6 Tematický okruhElektrický obvod.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 6 Tematický okruhMagnetismus TémaMagnetická.
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 6 Tematický okruhElektrické vlastnosti.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhSvětelné jevy.
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhSvětelné jevy.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhSvětelné jevy.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhPohyb tělesa.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 9 Tematický okruhAtomy a záření.
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 6 Tematický okruhVeličiny a jejich.
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhKapaliny TémaPlavání.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 8 Tematický okruhPráce a energie.
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhPohyb tělesa.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhKapaliny TémaVlastnosti.
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhSíly a jejich.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 6 Tematický okruhTěleso a látka.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhSíly a jejich.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhPlyny TémaProudění.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 6 Tematický okruhVeličiny a jejich.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhSíly a jejich.
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhSvětelné jevy.
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 6 Tematický okruhVeličiny a jejich.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhSvětelné jevy.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhSíly a jejich.
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhPohyb tělesa.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhPohyb tělesa.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhSíly a jejich.
SKLÁDÁNÍ SIL Zpracovala: Ing. Alena Pawerová. ZOPAKUJME SI… SÍLA JE VEKTOROVÁ VELIČINA, PROTOŽE MÁ VELIKOST A SMĚR Znázorňujeme ji pomocí orientovaných.
SKLÁDÁNÍ SIL Zpracovala: Ing. Alena Pawerová.
Skládání rovnoběžných a různoběžných sil
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhSíly a jejich vlastnosti TémaSkládání sil Název VY_32_INOVACE_15_24_skladani_sil Určení7. ročník AutorMgr. Tomáš Bobál VytvořenoČerven 2013 Anotace Určeno pro výuku a domácí přípravu žáků. Žák se naučí skládat síly.

Skládání sil  Víte jak se stavěly pyramidy?  Viděli jste psí spřežení?  Přetahovali jste se někdy? Vše vyjmenované má něco společné: skládají se zde síly.

Skládání sil Skládání sil je postup, kterým se nalezne jediná síla - výslednice. Výslednice sil je síla, která má stejné účinky jako skládané síly. Skládání sil je postup, kterým se nalezne jediná síla - výslednice. Výslednice sil je síla, která má stejné účinky jako skládané síly. F 1 = 200 N F 1 = 200 N Výslednicí rovnoběžných sil stejného směru je síla s velikostí rovnou součtu sil. Má stejný směr jako skládané síly. F 2 = 200 N F 2 = 200 N F 3 = 300 N F 3 = 300 N F = F 1 + F 2 + F 3 = 700 N

Skládání sil Příklad 1: K vytažení pohádkové řepy je potřebná síla 950 N. Podaří se řepu společně vytáhnout dědečkovi F 1 = 400 N, babičce F 2 = 300 N, vnučce F 3 = 150 N, pejskovi F 4 = 71 N, kočičce F 5 = 28 N a myšce F 6 = 1 N? Řešení: Předpokládáme, že všechny síly působí stejným směrem. Proto jejich výslednice bude rovna jejich součtu: F = 400 N N N + 71 N + 28 N + 1 N = 950 N Řešení: Předpokládáme, že všechny síly působí stejným směrem. Proto jejich výslednice bude rovna jejich součtu: F = 400 N N N + 71 N + 28 N + 1 N = 950 N Odpověď: Ano, řepu se podaří vytáhnout. Odpověď: Ano, řepu se podaří vytáhnout.

Skládání sil F 1 = 300 N F 1 = 300 N Výslednicí rovnoběžných sil opačného směru je síla s velikostí rovnou rozdílu větší a menší síly. Výslednice má směr větší síly. F 2 = 500 N F 2 = 500 N F = F 2 – F 1 = 200 N

Skládání sil Příklad 2: Tonda a Čenda se přetahují na laně. Tonda vyvine sílu 520 N, Čenda 480 N. Kdo z nich vyhraje? Jaký směr a jak velká bude výslednice sil? Řešení: V tomto případě síly působí opačným směrem. Výslednici vypočítáme F = 520 N – 480 N = 40 N. Řešení: V tomto případě síly působí opačným směrem. Výslednici vypočítáme F = 520 N – 480 N = 40 N. Odpověď: Vyhraje Tonda, výslednice o velikosti 40 N bude směřovat k němu. Odpověď: Vyhraje Tonda, výslednice o velikosti 40 N bude směřovat k němu.

Skládání sil F2 F2 F2 F2 Výslednicí dvou různoběžných sil se stejným působištěm je síla, kterou můžeme určit graficky jako úhlopříčku rovnoběžníku vycházející ze společného působiště. F1 F1 F1 F1 F F 1.Nakreslíme síly F 1 a F 2 ve vhodném měřítku a pod správným úhlem. 2.Nakreslíme rovnoběžky se silami. 3.Šipkou spojíme působiště sil s průsečíkem rovnoběžek. Šipka, která je úhlopříčkou rovnoběžníku je výslednice sil F 1 a F 2. 4.Na výslednici nakreslíme díly odpovídající měřítku a určíme velikost výslednice.

Použité zdroje: 1.RAUNER, Karel, Václav HAVEL, Jitka PROKŠOVÁ a Miroslav RANDA. NAKLADATELSTVÍ FRAUS. Fyzika 7: učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. 1. Plzeň: Fraus, ISBN MICROSOFT CORPORATION. Obrázky a jiný obsah [online] [cit ]. Dostupné z: Skládání sil