Rozvoj venkovského regionu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Představení MAS Zubří země, o. p. s.
Advertisements

Možnosti dotací a grantů pro CR v roce • Projektová dokumentace • Souhlas stavebního úřadu • Vyřešené majetkové vztahy k nemovitostem • Prostředky.
1) Obnova a rozvoj vesnic 2) Občanské vybavení a služby 3) Ochrana kulturního dědictví 4) Investice do lesů 1) Obnova a rozvoj vesnic 2) Občanské vybavení.
Představení města v urbánním rozměru Mgr. Jan Mareš, primátor
Představení Fichí I. Výzvy (2008/VYZ – 1) MAS sv. Jana z Nepomuku Místní akční skupina sv. Jana z Nepomuku.
1 Možnosti financování projektů v oblasti vodohospodářské infrastruktury v ČR A. Programy spolufinancované z EU: 1. Operační program životního prostředí.
PREZENTACE PRO ITP Ing. Věra Bláhová, ITP Institut Trhu Práce.
Dotační příležitosti.
Podpora mikroregionů v Královéhradeckém kraji Ing. Pavlína Trpkošová Krajský úřad Královéhradeckého kraje Odbor regionálního rozvoje, cestovního ruchu.
Českomoravská záruční a rozvojová banka a evropské peníze.
Cíle územního plánování Cílem územního plánování je vytvářet předpoklady pro výstavbu a pro udržitelný rozvoj území, spočívající ve vyváženém vztahu podmínek.
1. Ochrana kulturního dědictví Obnova a rozvoj vesnic Občanské vybavení a služby Investice do lesů 2.
INTEGROVANÝ PLÁN ROZVOJE MĚSTA STRAKONICE (= IPRM)
Region Jihozápad bude mít v letech k dispozici téměř 18 miliard korun na podporu investičních projektů Dostupnost center -
Odpovědná radnice 1 PŘEDSTAVENÍ VOLEBNÍHO PROGRAMU PŘEDSTAVENÍ KANDIDÁTŮ DO ZM V KLIMKOVICÍCH Ing. Zdeněk Husťák – kandidát na starostu města.
21. dubna 2008 Výbor pro strategii a rozvoj STRATEGICKÝ PLÁN OBCE LIBČANY.
Zdeňka Kasalová Podpora cestovního ruchu ze strany Kraje Vysočina Zdeňka Kasalová Krajský úřad Kraje Vysočina odbor kultury, památkové péče a cestovního.
Informace o dotačních titulech Olomouckého kraje.
Co je třeba udělat pro vznik o.p.s. Hradecký venkov se sídlem v Nechanicích :
Perspektivy rozvoje venkova RNDr. Josef Postránecký Ministerstvo pro místní rozvoj.
1 Dotační řízení 2015 Středočeské fondy. 2 1.Základní informace pro žadatele 2.Struktura dotačních titulů Tematické zadání Rozpočty Středočeských.
Sociální problematika na venkově Od Programu obnovy vesnice k LEADERu Ing. Roman Línek náměstek hejtmana pověřený zastupováním Pardubický kraj
Opatření (Fiche) SPL Budoucnost založená na tradici Návrh opatření pro Výzvy roku 2009 Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova Evropa investuje do.
Volnočasové projekty a EU financování
1 Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova : Evropa investuje do venkovských oblastí „ Kdo za to může – kompletní vzdělávání pro přípravu a realizací.
Středočeský kraj.
Návrh rozpočtu vlastního hlavního města Prahy na rok 2010 Praha
1 OPERAČNÍ PROGRAM ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ pro období MINISTERSTVO ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ
Mgr. Alena Lehmannová Nýrsko PROGRAMY PODPORY EKOLOGICKY ŠETRNÝ CESTOVNÍ RUCH, OCHRANA ŽP.
Rozvoj kapacit dalšího profesního vzdělávání v Královéhradeckém kraji grantové schéma kraje pro období 2004 – 2006 Olga Zumrová.
pro integrovaný projekt
K současným trendům v rozvoji venkova RNDr. Josef Postránecký Ministerstvo pro místní rozvoj.
„Budujeme region se společnou budoucností“ „Budujeme region se společnou budoucností“ realizace SP LEADER Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova:
Podpora obnovy venkova podpora regionálního rozvoje v roce 2008.
MAS Rozvoj Tanvaldska z.s.. 14 obcí obyvatel 43 členů.
1 Region á ln í operačn í program regionu soudržnosti Středn í Morava 2007 – 2013 (ROP)
Venkovská turistika podnikatelské minimum
III.1.1. Diverzifikace činností nezemědělské povahy opatření je zaměřeno na realizaci jednotlivých aktivit ve venkovských oblastech v rámci diverzifikace.
Urbanizace a urbanismus
JIHOČESKÁ HOSPODÁŘSKÁ KOMORA Další možnosti podpor ROADSHOW Možnosti podpor pro podnikatele v období dubna – 15. května 2015.
1 Budoucnost komunitních služeb v ČR Zuzana Jentschke Stőcklová náměstkyně ministryně pro sociální a rodinnou politiku.
Nevyužitá absorpční kapacita venkovských obcí Analýza venkova: nové otazníky a výzvy 20. října 2011 Arcidiecézní muzeu, Olomouc.
Dotační projekty Vysokého Mýta
Návrh CHKO Český les Cílená stimulace hospodářského rozvoje území RNDr. Emil Chochole vedoucí Odboru regionálního rozvoje KÚPK Babylon,
1 R ozpočet města Police nad Metují na rok Rozpočet 2015 Rozpočet je navrhován jako schodkový s celkovými příjmy, výdaji a financováním ve výši.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje místní akční skupiny Prostějov venkov o.p.s Veřejné projednání Vranovice-Kelčice 4. března 2015.
Regionální operační programy V rámci cíle Konvergence je pro období je připraveno celkem 7 regionálních operačních programům (ROP) určených pro.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Cestovní ruch.
Pavel Rada Regionální rozvojová agentura Východní Moravy Tento projekt je spolufinancován Evropskou unií Dotace pro neziskové organizace z EU.
2. setkání pracovní skupiny „Život v obcích“. Souhrnná SWOT analýza Silné, slabé stránky Silné stránky B. Slabé stránky B. Výhodná geografická poloha.
Návrh rozpočtu Jihomoravského kraje na rok Východiska pro sestavení návrhu rozpočtu JMK na rok 2015  Návrh zákona o státním rozpočtu České republiky.
EJPOVICE Výstavba obytné zóny. Umístění Ejpovic: Plzeňský kraj, okres Rokycany.
Návrh rozpočtu Jihomoravského kraje na rok  RJMK dne projednala návrh rozpočtu JMK na rok 2016 a doporučila ZJMK ke schválení.  Rozpočet.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Otevřená diskuse pro občany obcí Ctiněves, Černouček, Horní Beřkovice, Jeviněves a Ledčice.
Strategie rozvoje Jihomoravského kraje 2020 Rozvoj CR Brno, 4. listopadu 2015.
Ing. Sylva Sládečková, Magistrát města Ostravy, 11. dubna 2016.
Integrovaná strategie rozvoje území , Vrbátky.
Jednodušší cesta k dotacím v novém programovém období Místní akční skupina Rakovnicko.
2. setkání pracovní skupiny „Životní prostředí“. Souhrnná SWOT analýza Silné, slabé stránky Silné stránky B. Slabé stránky B. Zvyšování podílu separovaného.
Návrh rozpočtu Jihomoravského kraje na rok Východiska pro sestavení návrhu rozpočtu JMK na rok 2016  Návrh zákona o státním rozpočtu České republiky.
Podnikatelská zóna Š t e r n b e r k
Regionální operační program NUTS II Jihozápad
Integrovaný regionální operační program
Návrh rozpočtu Jihomoravského kraje na rok 2015
PROGRAM OBNOVY VENKOVA KRÁLOVÉHRADECKÉHO KRAJE 2011 SETKÁNÍ ORP 30. 6
MAS Lípa pro venkov z.s. Monitoring a evaluace
Místní akční plán rozvoje vzdělávání v území ORP Rychnov nad Kněžnou
Výsledky projednávání
Obec Sibřina Plán investičních a provozních záměrů obce 2018 – 2022
Informace o vyhlášených výzvách
Transkript prezentace:

Rozvoj venkovského regionu Sedlec-Prčice Rozvoj venkovského regionu

Charakteristika Města Sedlec-Prčice Obecní úřad: Městský úřad Sedlec-Prčice, nám. 7. května 62, 257 91 Sedlec-Prčice Pověřený úřad: Městský úřad Sedlčany Okres: Příbram Kraj: Středočeský NUTS II: Střední Čechy Počet částí obce: 36 (nejvyšší počet v rámci ČR) Počet katastrálních území: 15 Počet obyvatel: 2795 (k 1. 1. 2011) Rozloha: 64,08 km2

Vývoj počtu obyvatel na správním území města Od roku 1992 klesl počet obyvatel správního území z 3 157 na 2 795 k 1. 1. 2011. V procentním vyjádření se jedná o úbytek 11,5% obyvatel. r. 1992 1993 1996 1997 1998 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 3157 3125 3054 3011 2975 2978 2861 2821 2814 2833 2819 2808 2801 2785 Nejvíce je tento vývoj patrný v menších místních částech – v dnešní době jsou na území města osady, kde žijí 1-2 trvale hlášení občané.

Grafické znázornění vývoje počtu obyvatel

Vývoj obyvatel (porovnání: narození – zemřelí – přistěhovalí – vystěhovalí) Rok Narození Zemřelí Přistěhovalí Vystěhovalí Migrace Změna celkem 2000 28 37 39 63 -24 -33 2001 22 35 50 127 -77 -90 2003 27 25 43 52 -9 -7 2006 23 26 79 81 -2 -5 2007 40 47 -6 2008 24 29 33 -4 2009 49 -16 2010 41 48 +10 Tabulka jasně ukazuje úbytek obyvatel v posledních 10 letech. Velkou část představují ti, kteří se stěhují z venkovského prostoru. Zároveň je patrné, že počet zemřelých převažuje nad nově narozenými. Věkový průměr našeho správního území je cca 43 let.

Základní infrastruktura pouze v sídelních částech – Sedlci a Prčici Základní občanská vybavenost pouze v sídelních částech – Sedlci a Prčici MŠ ZŠ ZUŠ Lékaři Banka, bankomat ČSPH Ano Základní infrastruktura pouze v sídelních částech – Sedlci a Prčici Vodovod Kanalizace Plyn ČOV Ano

Silné stránky města Krajina s výraznými přírodními hodnotami a kvalitním životním prostředím. Jednotlivá sídla území Města Sedlec-Prčice mají kvalitní urbanistickou strukturu s řadou cenných prvků venkovské zástavby Český Merán je umístěn relativně v zázemí turisticky přitažlivé Prahy. Bohaté přírodní a kulturně historické zázemí pro rozvoj cestovního ruchu (Přírodní park Jistebnická vrchovina, Městská památková zóna Sedlec-Prčice, vysoký počet zámečků, tvrzí a drobných sakrálních staveb). Územím Města Sedlec-Prčice prochází mezinárodní cyklistická trasa – Greenways Praha-Vídeň. V důsledku plynofikace sídelních částí dochází k poklesu spotřeby tuhých paliv a zlepšování stavu ovzduší. Rozvoj turistické a ubytovací kapacity, zaměřené na aktivní cestovní ruch a firemní turistiku.

Slabé stránky města Nedostatečná technická infrastruktura: nízká kvalita vozovek, chybějící kanalizace, vodovody a čistírny odpadních vod v místních částech. Nedostatečné propojení města na větší dopravní tepny a chybějící obchvat města. Nízká nadstavba občanské vybavenosti a služeb – sport, kultura… Nedostatek zasíťovaných pozemků vhodných pro individuální rodinnou výstavbu. Snižující se počet trvale bydlících obyvatel – od roku 1992 do roku 2011 snížení o cca 11,5 %. Nízká výkonnost místní ekonomiky, málo podnikatelských aktivit – souvisí s malou možností kumulace kapitálu pro další rozvoj a investice.

Malá nabídka pracovních příležitostí - velká vyjížďka za prací – nízké procento nezaměstnaných – cca 5% - důvodem je dojížďka do Prahy, Tábora, Benešova, Příbrami… Nedořešené majetkoprávní vztahy k veřejně-prospěšným stavbám (pozemkům a komunikacím). Málo rozvinutá turistická infrastruktura a nízké využití potenciálu cestovního ruchu. Nedostatek sportovních, kulturních a společenských aktivit, prostorů a prostranství. Chátrání domovního fondu a některých kulturních památek. Útlumem zemědělské výroby se snižuje péče o kulturní krajinu regionu.

Hrozby (rizika) pro region Postupující úbytek počtu obyvatel a stárnutí populace - vylidňování Nedostatek pracovních příležitostí a vysoká vyjížďka za prací Zhoršování technického stavu komunikací a technické infrastruktury Nedostatek finančních prostředků v rozpočtu města pro rozvojové aktivity Útlum veřejné dopravy – do některých osad nejede žádný autobus Devastace a chátrání kulturních památek a objektů v městské památkové zóně – problém s dalším využitím je patrný hlavně na větších objektech např. zámek Jetřichovice, bývalé rodové statky v osadách...

Rozvojové příležitosti města Doplnění občanské vybavenosti Dostavba inženýrských sítí v místních částech – rozvoj podnikatelských aktivit Zajištění technické infrastruktury pro bytovou výstavbu Diverzifikace činností zemědělských subjektů (hledání alternativních činností) Rozvoj drobného podnikání nezemědělského charakteru a řemesel v zastavěných územích sídel – rozšíření původních služeb (švadlena, krejčí, švec, mandl…) Příchod investorů - udržení a rozšíření nabídky pracovních příležitostí Vysoký rozvojový potenciál regionu pro cestovní ruch a rekreaci. Možnosti rozvoje aktivní turistiky, rodinné rekreace, cykloturistiky, agroturistiky, kongresové turistiky, apod. Udržení mladé generace v regionu – pracovní příležitosti, další vzdělávání a mimoškolní zájmové činnosti Podpora školství a investice do rozvoje lidských zdrojů – např. využití školských areálů Oživování a zachovávání tradic Rozvoj kulturních, společenských a sportovních aktivit

Priority rozvoje správního území vyplývají z výše uvedených silných stránek a nastíněných možností Hospodářský rozvoj správního území města Rozvoj technické infrastruktury Zlepšování kvality životního prostředí Občanská vybavenost a rozvoj lidských zdrojů Rozvoj cestovního ruchu

Městský majetek – základní shrnutí 35 km místních komunikací 25 km účelových komunikací 8 km chodníků 35 km vodovodního vedení, 3 vodojemy 10 km splaškové kanalizace, 1 ČOV Cca 15 km dešťové kanalizace Základní škola a mateřská škola Sedlec-Prčice Základní umělecká škola 36 místních částí – 36 center osad, v každé osadě veřejné osvětlení, dešťová kanalizace, úklid komunikací, odvoz odpadu… 2 náměstí – 7. května v Sedlci, Vítkovo nám. v Prčici

Údržba majetku & rozpočet města Komunikace, chodníky – místy havarijní stav – nutné prostředky 100 000 000 Kč Vodovodní síť a její součásti 100 000 000 Kč Dešťová kanalizace 10 000 000 Kč Základní škola a mateřská škola Sedlec-Prčice (zateplení, výměna oken, dveří, základní opravy – odvodnění budovy) 20 000 000 Kč Základní umělecká škola 5 500 000 Kč 36 místních částí – 30 center osad (úpravy, údržba – veřejné osvětlení, dešťová kanalizace, zeleň…) 10 000 000 Kč náměstí 7. května v Sedlci – revitalizace 20 000 000 Kč Sportovní areál Prčice 25 000 000 Kč Celkem 295 000 000 Kč Rozpočet města – 31 – 32 000 000 Kč/rok

Financování 1. Vlastní rozpočet 2. Dotace EU 3. Dotace ze státního rozpočtu

Vývoj rozpočtu města Sedlec-Prčice: 2006-11 (v mil. Kč) 2007 2008 2009 2010 2011 Daňové příjmy 22,292 23,481 27,924 25,053 25,912 27,043 Nedaňové příjmy 3,716 3,749 4,090 4,410 4,789 5,145 Kapitálové příjmy 0,237 0,058 1,392 0,171 0,470 0,500 Dotace 66,126 3,887 7,368 17,263 21,528 36,497 Příjmy celkem 92,376 31,177 40,776 46,899 52,701 69,187 Výdaje celkem 96,849 23,265 29,004 47,387 49,938 80,307 Běžné výdaje 19,762 20,131 20,719 42,262 27,379 26,427 Kapitálové výdaje 77,087 3,134 8,285 5,124 22,558 53,834 saldo - 4,473 7,912 11,772 - 0,488 2,762 11,120

Vývoj příjmů města 2006-11 (v mil. Kč)

Vývoj výdajů města 2006-11- v mil Vývoj výdajů města 2006-11- v mil. Kč (pro pokrytí rozdílu mezi příjmy a výdaji byl zapojen přebytek hospodaření)

Dotace na státní správu a školství 2006-2011

Daňové příjmy města 2006-11 (v mil. Kč)

Vlastní rozpočet Roční příjmy města (bez dotací) – 30 – 31 mil. Kč Výdaje za běžnou údržbu a služby (svoz odpadu, veřejné osvětlení, čištění a údržba komunikací a chodníků, údržba ZŠ, MŠ, ZUŠ, dopravní obslužnost, správa bytového a nebytového fondu, údržba veřejných prostranství, hřbitovů…) – 12 - 14 mil. Kč Náklady na kulturu, školství, sport (provozní náklady ZŠ a MŠ, ZUŠ, sportovní a kulturní organizace, hasičský okrsek /16 SDH/, kino, knihovna, IC…) 6 - 7 mil. Kč Správa (náklady na chod úřadu vč. mzdových a provozních, samospráva) 6 mil. Kč Zbývající prostředky 2 – 4 mil. Kč/rok – spoluúčasti k dotacím, vlastní investice

Dotace EU + dotace SR Přínosy: realizace větších projektů – př. Revitalizace náměstí, veřejných ploch, komunikací (v omezené míře), školních zařízení… - bez těchto prostředků nelze dlouhodobě zanedbané objekty a prostranství rekonstruovat Negativa: je nutné řešit projekty, na které jsou dotační řízení vypsána – mnohdy na projekty a akce, které nejsou prioritní – tzn. mohly by „počkat“

Změna RUD – přínos pro menší obce (venkovský region) 90% obcí a malých měst /od 1000 do 5 000 obyvatel/ – většina z nich tvoří „VENKOV“ - mají příjem na občana 7 800 Kč/rok „investiční“ prostředky v rozpočtu jsou značně omezené (nelze vytvářet potřebný kapitál) Východisko – změna RUD – vyšší příjmy pro malé obce a města

Plánování akcí – rozhodování samospráv Změna RUD – zvýšení příjmů pro obce: • příprava projektů v delším časovém horizontu • menší závislost na dotačních prostředcích ze státního rozpočtu • snížení „konkurenčního boje“ mezi obcemi o dotace – tzn. snížení rizika korupce

Změna RUD – Sedlec-Prčice Zvýšení daňových příjmů o cca 6 milionů/rok ??? Možnost soustředění prostředků na prioritní projekty (rekonstrukce i nové a rozvojové investice) Samostatné rozhodování samosprávy o prioritách bez ohledu na vypsané dotační výzvy (potřebnost projektů)…

Budoucnost venkova - rozvoj Venkovský prostor je dlouhodobě zanedbaný a na okraji zájmu – tvoří se nové pohraničí v rámci vnitřní struktury ČR – hranice krajů Bez zásadní změny bude nadále ubývat obyvatel a věkový průměr obyvatelstva se bude zvyšovat – mladí lidé opouštějí venkovský prostor Je nutná podpora podnikatelských aktivit, živnostníků, drobných zaměstnavatelů - snížení administrativní zátěže, zjednodušení „tzv. papírování“ Bez výrazné finanční podpory venkova bude docházet k dalšímu chátrání celého prostoru a devastaci vztahů k venkovskému regionu