PhDr. Dana Bernardová, Ph.D. Moravská vysoká škola Olomouc

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Personální řízení v malých podnicích
Advertisements

Dita Pelantová Šárka Lukešová 3.VSRR
M A N A G E M E N T 3 Akad. rok 2009/2010, Letní semestr
Řízení lidských zdrojů
Management Ing. Jan Pivoňka.
Ing. Miroslav Pivovarčík, MBA
Pracovněprávní vztahy v organizaci
Personální řízení a jeho úloha v podniku
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Hodnocení
Řízení lidských zdrojů -2
Zefektivňování, zvyšování výkonnosti a kvality
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Analýza pracovního místa Katedra řízení Ekonomická fakulta Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
VZDĚLÁVÁNÍ A ROZVOJ PRACOVNÍKŮ - 5 Řízení lidských zdrojů.
AUTOEVALUACE neboli VLASTNÍ HODNOCENÍ MŠ Martina Kupcová.
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Plánování, audit Katedra řízení Ekonomická fakulta Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ a personální činnosti
Hodnocení práce Hodnocení práce je nástrojem zajišťujícím, aby požadavky, náročnost, složitost a podmínky práce se odrazily v diferenciaci odměny pracovníka.
Personální informační systém
Analýza a popis pracovního místa
Postavení a úkoly manažera v oblasti řízení lidských zdrojů podniku
Hodnocení prací, jako základ spravedlivého mzdového a motivačního systému.
Geo-informační systémy
 CONEO STRUKTURA PREZENTACE 1.Vymezení pojmu analýza tréninkových potřeb, přístup CONEO 1.Úrovně a metody ATP 2.Rozhraní zadavatel -dodavatel, vztahy.
Didaktické prostředky
Název projektu: Všechno v mém životě souvisí „MINIPODNIKY“ Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.00/ PERSONALISTIKA Všechno v mém životě souvisí AC Education.
PERSONÁLNÍ INFORMAČNÍ SYSTÉM PhDr. Vlasta Leštinská Mgr. Pavel Kocián
- manažerská práce je závislá na lidských zdrojích - manažeři uskutečňují cíle podniku prostřednictvím svých spolupracovníků - personální management se.
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa. Hodnotí se tři skupiny kriterií: A)Prospěšnost – žádoucnost 1. Jak navržená strategie pomáhá dosažení cílů? 2.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
PhDr. Dana Bernardová, Ph.D.
MANAGEMENT - VŽ1 M A N A G E M E N T 1. cvičení. MANAGEMENT - VŽ2 ROLE MANAŽERŮ.
Personální práce ( kap. 14)
Podniková ekonomika Personální činnost.
Vedení lidí – personalistika v podnicích poskytující služby.
Úloha personální práce v podniku Organizování procesu změn ve struktuře a kvalitě lidských zdrojů organizace v souladu s potřebami, které jsou dány požadavky.
Člověk v organizaci PhDr. Dana Bernardová, Ph.D.
Příprava a realizace kroků k využití strukturálních fondů EU v období 2007 – 13 Jiří Čunek 1.místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj.
Personální funkce Ekonomika a řízení podniku 2008/2009 Seminář č. 6 JUDr. Martin Landa.
Teorie řízení příklady Ing. Jan Vondrus PEF 229 Konzultační hodiny: dohodou.
Personální procesy.
Ivo Novotný Jak vybrat dodavatele vzdělávání JAK SI SPRÁVNĚ VYBRAT... Dodavatele vzdělávání.
2008/2009 REPORTING Tereza Mulačová Česká zemědělská univerzita v Praze Tereza Řezníčková Provozně ekonomická fakulta Marek Tláskal obor Veřejná správa.
Řízení personální činnosti personálním útvarem
Moderní personalistika DS 2009/
Vytváření pracovních míst – jejich analýza a popis
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_01_VZNIK.
Proces řízení kvality projektu Jaromír Štůsek
Řízení kariéry PhDr. Dana Bernardová, Ph.D.
Vzdělávání zaměstnanců
VZDĚLÁVÁNÍ PRACOVNÍKŮ. Označení materiálu : VY_32_INOVACE_EKO_1133Ročník:2. Vzdělávací obor: Ekonomika podniku Tematický okruh: Personální činnosti Téma:
MOTIVAČNÍ PROGRAM PRACOVNÍKŮ
Informační zdroje pro volbu povolání Technika a technické vzdělávání 2.
1 Inovace vzdělávacího procesu založeného na získávání kompetencí prostřednictvím výstupů z učení ve studijních oborech PODNIKÁNÍ
aneb Assessment Centre a Development Centre
Management Přednáška 5: - Výběr a rozmístění pracovníků
6. Profesní kompetence jako pracovní způsobilost Dagmar Svobodová.
Personální plán pro podnikatelský plán
Řízení a plánování kariéry
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty vojenského leadershipu Registrační.
Kariérní systém učitelů PhDr. Jitka Miklová, MŠMT
Přednáška Akce: Přednášející: Ing. Zdeněk Čežík | Konzultant managementu a podnikových procesů | TFM Výzvy Facility managera.
VYSOKÁ ŠKOLA FINANČNÍ A SPRÁVNÍ, o.p.s. Fakulta ekonomických studií katedra řízení podniku Předmět: PERSONÁLNÍ ŘÍZENÍ (B-PeR) Téma 3: TVORBA A SPECIFIKACE.
Přijímání zaměstnanců
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Vytváření pracovních míst – jejich analýza a popis
Didaktické prostředky
Assessment centrum.
Plánování.
Assessment centrum.
Transkript prezentace:

PhDr. Dana Bernardová, Ph.D. Moravská vysoká škola Olomouc Pracovní pozice PhDr. Dana Bernardová, Ph.D. Moravská vysoká škola Olomouc

Základní personální činnosti analýza pracovních pozic, vytváření pracovních pozic, personální plánování, nábor a výběr zaměstnanců, hodnocení pracovního výkonu zaměstnanců, umisťování zaměstnanců na pracovní pozice, ukončování pracovního poměru zaměstnanců, odměňování zaměstnanců, vzdělávání a osobní rozvoj zaměstnanců, pracovní vztahy zaměstnanců, systém motivace a péče o pracovníky, personální informační systém, průzkum trhu práce, péče o zaměstnance, uplatňování a dodržování zákoníku práce.

Práce – sociální aspekty probíhá v určitém společenském prostředí, uspokojuje potřeby biologické i sociální, materiální prostředky pro výkon práce jsou výsledkem pracovních činností druhých, není to činnost izolovaná (vzájemná provázanost), je to společenská hodnota, pracující člověk je společenským produktem (kvalifikace, odbornost, …). NOVÝ, SYNEK

Obecné charakteristiky pracovní činnosti druh práce, pracovní podmínky: technicko-technologické, organizační, sociální, zdravotně-hygienické, organizace práce: determinuje sociální jevy a procesy, velikost sociálních systémů, pracovní skupiny, struktury, směry, intenzitu, dynamiku, … NOVÝ, SYNEK

Profese = druh pracovní činnosti, vyčleněná dělbou práce, = stabilizovaný rozbor činností, = vyjadřuje specifické schopnosti, = výkon podmíněn odbornou přípravou: hledisko technické ekonomické právní psychologické sociologické sledováno z pohledu dynamiky (vznik, formování, zánik) sociálních procesů (volba, příprava, realizace, změna) NOVÝ, SYNEK

Povolání = specifický druh nebo soubor činností, = obecně vnímán ve společnosti, = blízké sociální roli. Rychle se vyvíjí, pokles prestiže manuálních povolání, nárůst prestiže kvalifikovaných povolání. NOVÝ, SYNEK

Zaměstnání Právně-ekonomický vztah mezi pracovníkem a organizací. NOVÝ, SYNEK

Vytváření pracovních pozic Cíl: uspokojení požadavků organizace (dělba práce, produktivita, kvalita výrobků, efektivita činností). Nutnost zohlednit: 1. krok = analýza práce, úkolů, proces vnitřní motivace pracovníků, motivující charakteristiky práce, úkolů, souvislosti skupinových aktivit. ARMSTRONG

Terminologie v definování pracovních míst pracovní pozice, pracovní operace (činnost), pracovník úkol, odpovědnost pracovní pozice, obsah práce, pracovní pozice, kompetence pro výkon práce nebo zaměstnání, kompetence pracovního jednání, popis pracovní pozice, specifikace pracovní pozice. KOUBEK, SURYNEK

Analýza práce „Analýza práce, (úkolu a pozice) je systematický postup, který slouží k získání podrobných a objektivních informací o práci, úkolu nebo pozici.“ PEARN, KANDOLA, 1990, str. 1

Struktura informací v analýze práce informace o pracovní činnosti, místě: celkový účel, obsah, kritéria výkonu, odpovědnost, organizační faktory, motivující faktory, faktory osobního rozvoje, faktory prostředí.

Význam analýzy práce Předpoklad kvalitního provedení následujících aktivit: úpravy a změny pracovního prostředí, úpravy a změny systému řízení vč. pracovních náplní, stanovení kritérií pro hodnocení činnosti, posuzování a výběr uchazečů o výkon určitých profesí nebo funkcí, seskupování profesí podle podobných znaků, projektování výcviku, výchovy, kariérových drah, rozbor úrazovosti, snížené výkonnosti, nezájmu pracovníků o určitou činnost. BĚLOHLÁVEK

Zaměření analýzy práce (též typy, metody) analýzy práce: analýza práce orientována na činnost, analýza práce orientována na pracovníka. BĚLOHLÁVEK

…a jiná interpretace: analýzu lze zaměřit na: zjišťování úloh, které jsou vykonávány na pracovním místě, zjišťování nároků kladených na zaměstnance při vykonávání pracovní činnosti.

Metody analýzy práce pozorování osobní záznamy, interview, zúčastněné pozorování, osobní záznamy, interview, technika kritických incidentů, mřížka atributů (repertory grid), seznamy a dotazníky, hierarchická analýza úkolu, analýza výcviku činnosti, analýza obsahu, konference expertů. BĚLOHLÁVEK

Metody analýzy práce pozorování osobní záznamy, interview, zúčastněné pozorování, osobní záznamy, interview, technika kritických incidentů, reporty grid (síto prvků práce) – analýza zaměřená na činnost, seznamy a dotazníky, hierarchická analýza úkolu, analýza výcviku činnosti, analýza obsahu, konference expertů – analýza zaměřená na člověka. BĚLOHLÁVEK, ARMSTRONG

Metoda hierarchické analýzy Rozložení činnosti do soustavy: úkolů, podúkolů, podstupňů úkolů …. Začátek = stanovit cíl a poslání celé činnosti. Formulace dílčích úkolů = cíl nebo konečný produkt, postup. Závěr – doplnění o podmínky pro práci.

Metoda konference expertů Analýza předpokladů pro výkon činnosti – zaměření na člověka. Výčet kompetencí potřebných pro výkon činnosti. Ohodnocení kompetencí na úrovni: nástupních předpokladů, ideálních předpokladů pro výkon. Rozvojové intervence pro pokrytí rozdílů obou úrovní.

Metoda síta prvků práce Výčet hlavních činností - analýza zaměřená na činnost. 1. Brainstorming – výčet činností. 2. Určení nezbytných předpokladů pro činnost. 3. Určení potřebných vzdělávacích aktivit pro rozvoj předpokladů každé činnosti. 4. Určení potřebných pracovních podmínek pro výkon činnosti. 5. Další…

Metoda kritických incidentů Co tvoří špatný nebo nežádoucí výkon práce? 1. Výpis situací nebo okolností. 2. Způsob chování člověka v každé uvedené situaci. 3. Jaký je výsledek činnosti. 4. Seznam nežádoucích činností.

Pracovní pozice, pracovní místo Soubor činností, úkolů popsaný metodami analýzy práce. Zařazení souboru činností do organizační struktury. Obecná formulace, typové pracovní zařazení. Obsazováno konkrétními pracovníky – konkrétní pracovní místo, pozice.

Struktura informací v analýze pracovního místa - příklad Název pozice: OBCHODNÍ ZÁSTUPCE Základní (nástupní) požadavky na pozici Ideální požadavky na pozici (základní +) – viz katalog kompetencí Vzdělání VŠ / SŠ Praxe /zkušenosti praxe v prodeji výhodou Osobnostní profil flexibilita Odborné znalosti a dovednosti Odborné znalosti a dovednosti komunikační dovednosti Jednání se zákazníky III.   Trenérské a prezentační dovednosti I.   Projektové řízení I. – II.   Odborné znalosti I.   Plánování I. PC dovednosti PC dovednosti   SW aplikace I. Lotus Notes I. Práce s IS I. Jazykové znalosti Jazykové znalosti angličtina I. Ostatní Ostatní řidičský průkaz sk.B Odměňování Základní nástupní mzda: Medián mzdy: Bonus: za prodeje 

Analýza pracovní pozice ujasnění množství a rozsahu pracovních činností určení, jaký konkrétní obsah pracovní činnosti bude mít, zjištění náročnosti pracovní činnosti, určení kritérií pro hodnocení pracovního výkonu, zjištění požadavků na odbornou přípravu pracovníka, stanovení požadavků na vybavení pracovními pomůckami. KOUBEK

Požadavky na pracovní pozice – psychické potřeby zakoušená významnost práce, zakoušená odpovědnost za výstup práce, znalost výsledku pracovních činností a úkolů. BĚLOHLÁVEK

Zdroje údajů pro analýzu pracovní pozice shromažďování písemných dokumentů (organizační struktura, zápisy z porad), informace od manažerů (účel, činnosti, odpovědnosti, vztahy), informace od držitele pracovní pozice (rozhovor, deník, časové snímky), pozorování pracovníků při pracovním výkonu, informace od spolupracovníků, zákazníků, dodavatelů apod. ARMSTRONG, KOUBEK

Popis pracovního místa, pozice = přehled základních informací: o členění práce, obsahu práce, o vztazích nadřízenosti a podřízenosti, o celkovém účelu a hlavní odpovědnosti, o hlavních úkolech či povinnostech. ARMSTRONG

Zpracování popisu pracovního místa, pozice název, nadřízená pozice, podřízená pozice, celkový účel práce, klíčové odpovědnosti nebo hlavní úkoly, faktorová analýza práce (kritéria pro hodnocení, vzdělávání, apod.). ARMSTRONG

Příklad popisu práce

Významné (motivující) charakteristiky pracovního místa autonomie, volnost rozhodování, sebeřízení, rozmanitost, využití schopností, zpětná vazba odezva, přesvědčení o významnosti úkolů. ARMSTRONG

Využití popisu pracovního místa, pozice definování postavení pracovního místa v organizaci, poskytování informací potřebných pro získávání pracovníků, pro uchazeče o práci, východisko pro zpracování pracovní smlouvy, rámec pro stanovování pracovních cílů, základna pro hodnocení výkonů, vzdělávání. ARMSTRONG

Přístupy k modifikaci pracovních pozic rotace, rozšiřování, obohacování, posilování pravomocí (autonomie), autonomní pracovní skupiny. ARMSTRONG, KOUBEK

Postup při změnách pracovních pozic Popis potenciálu pracovníka a určení dalšího možného rozvoje potenciálu (metodami posuzování, které jsou popsány v příslušné kapitole). Analýza pozice, zachycení náročnosti jednotlivých úkolů (metodami analýzy práce). Srovnání analýzy potenciálu a analýzy zastávané pozice. Definice znalostí, dovedností a zkušeností, které přesahují požadavky pozice. Diskuze s pracovníkem a jeho nadřízeným. Výčet dalších činností, kterými může být popis práce obohacen a zjištění, zda tyto činnosti jsou v souladu s nerealizovanými funkcemi potenciálu. Návrh nové pracovní náplně. posouzení pracovníkem a jeho nadřízeným. Přepracování pracovní náplně. BĚLOHLÁVEK, KOUBEK