Tematická oblast: Dějiny hudebního umění Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P11_2.7 Tematická oblast: Dějiny hudebního umění Osvobozené divadlo Typ: DUM - výkladový Předmět: Hudební výchova Ročník: 2. a 3. r. (6leté), 1. r. (4leté) Zpracováno v rámci projektu EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/34.0296 Zpracovatel: Mgr. Karla Demelová Gymnázium, Třinec, příspěvková organizace Datum vytvoření: květen 2014
Metodický list Digitální učební materiál je určen pro žáky 2. a 3. ročníku šestiletého studia, a pro žáky 1. ročníku čtyřletého studia. Výkladový dum slouží jako podklad pro učitelův výklad a zároveň nahrazuje zápis do sešitu, tedy to podstatné, co by si žáci měli o probíraném tématu zapamatovat. V závěru je zařazen zápis do sešitu.
Osvobozené divadlo Osvobozené divadlo byla pražská avantgardní scéna, která patřila k Devětsilu. Samostatně začala fungovat od února 1926. Uměleckými vedoucími byli Jiří Frejka, Jindřich Honzl a Emil František Burian. Tato divadelní scéna byla poměrně silně ovlivněna dadaismem, futurismem i poetismem.
Osvobozené divadlo Programově se divadlo chtělo odlišovat od tzv. kamenných divadel. Název Osvobozené divadlo vznikl podle předkladu knihy ruského režiséra Alexandra Tairova v českém překladu Nespoutané, odpoutané divadlo. Divadlo tak pojmenoval J. Frejka.
Co se v divadle hrálo V tomto divadle byla uváděna díla G. Appollinaira, A. Jaryho, J. Cocteaua, A. Bretona, F.T. Marinettiho a V. Nezvala. Dále se prosadilo moderní pojetí scény tj. velký důraz na světla, na scéně tančily skupiny mladých dívek, cílem bylo „vtáhnout“ diváka do děje, čímž se dostával do kontaktu s hercem.
Změny v repertoáru OD V roce 1927 odcházejí z divadla J. Frejka a E.F. Burian do nového divadla. Vedení divadla se ujímají J. Honzl, J. Voskovec a J. Werich. Divadlo dostává jiný charakter. Hry byly zábavné a satirické. Do divadla dále přichází hudební skladatel Jaroslav Ježek.
Jaroslav Ježek Významnou osobou Osvobozeného divadla byl také hudební skladatel Jaroslav Ježek. Společně s Voskovcem a Werichem vytvořil písně, které zásadně ovlivnily celou českou písňovou tvorbu. Hudba k těmto písním byla ovlivněna jazzem a blues. Mezi nejznámější patří: Stonožka, Co na světě mám rád, Proti větru, Svět patří nám, Klobouk ve křoví, Hej rup ad.
Hudební revue Na základě absurdního dialogu o hrobce vzniklo mikulášské představení pro bývalé studenty lycea v Dijonu Vest pocket revue. Vest pocket revue, původně určená pouze k jedinému uvedení, měla premiéru 19. dubna 1927,v Umělecké besedě, v níž v té době hrálo Osvobozené divadlo. Smoking revue je další divadelní hra, která už neměla takový úspěch jako první.
Forbíny Pro Osvobozené divadlo byly typické tzv. forbíny – předscény. Reagovaly na aktuální kulturní a politické události. Vznikly zcela náhodou díky jakési závadě na technice či vybavení, a tak byli Voskovec a Werich vystrčeni se slovy „Běžte před oponu a něco říkejte.“
Známé divadelní hry Caesar - hra představuje Caesara jako přihlouplého a stárnoucího muže, který touží po válce. V postavě Caesara jsou patrné rysy italského diktátora Mussoliniho. Od této hry je Osvobozené divadlo považováno za politické divadlo.
Známé divadelní hry Osel a stín – satira, která kritizuje úřady a byrokracii, ovlivnitelnost lidí, ale hlavně varuje před nejrůznějšími vůdci, kteří jsou schopní lidi zmanipulovat – konkrétně je jmenován Hitler a Mussolini. Kat a blázen Těžká Barbora Pěst na oko – poslední hra
Osvobozené divadlo Pěst na oko byla poslední hrou Osvobozeného divadla na jaře 1938. Voskovec a Werich opouštějí Československo. Po válce se snaží divadlo obnovit, ale to se už nepodařilo. Jan Werich začal vystupovat ve dvojici s Miroslavem Horníčkem.
Film Autorská dvojice spolupracovala také s filmem. Před odchodem do emigrace natočili filmové komedie: Pudr a benzín, Peníze nebo život, Hej rup, Svět patří nám. Po válce jsou známy filmy jako Byl jednou jeden král, Pekařův císař a Císařův pekař ad.
Zápis do sešitu Osvobozené divadlo byla pražská avantgardní scéna, která patřila k Devětsilu. Uměleckými vedoucími byli Jiří Frejka, Jindřich Honzl a Emil František Burian. Programově se divadlo chtělo odlišovat od tzv. kamenných divadel. Oblíbené byly forbíny. Významnými představiteli divadla J. Voskovec, J. Werich a J. Ježek. Mezi nejznámější hry: Kat a blázen, Osel a stín.
Zdroje Archiv autora CHARALAMBIDIS, Alexandros, Zbyněk CÍSAŘ a Lukáš HURNÍK. Hudební výchova pro gymnázia. 1. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2003, 168 s. ISBN 80-723-5211-3. Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2014-05-10]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Osvobozen%C3%A9_divadlo